Zijn sommige motoren beter voor je vertrouwen en rijplezier?

Racemonstertje

Die hard MF'er
11 dec 2002
546
1
Een
Ik heb laatst mijn kasaki ZX-6R '99 verkocht en begin weer wat rond te kijken. Ik reed de laatste tijd niet zoveel meer dus het ging er redelijk voorzichtig aan toe.

Ik woon op het platteland en mag graag een beetje over de boeren bochten weggetjes rijden. Nu kun je niet echt 'sturen' met een supersport, dat is gewoon hangen. Ik ben altijd wat voorzichtig in bochten voor het geval er grint of modder in de bochten ligt (heb je snel op het platteland).

Is het zo dat je in een grint bocht sneller omligt met een supersport (hanger) dan bv met een Yamaha TDM waarbij je veel meer echt 'stuurt'?

Ik zoek dus eigenlijk een motor waarbij ik wat minder bezorgt kan rijden
 
Met grind moet je altijd uitkijken tenzij je met echte noppen rijdt. Maar dan heb je weer andere dingen om rekening mee te houden. Elk voordeel hep ze nadeel :+

Machines als een V-Strom 650 zijn ideaal voor boerenweggetjes. Heel andere manier van motorrijden dan op een supersport maar minstens net zo leuk :)
 
Niet dat ik er directe ervaring mee heb maar het lijkt me geen verschil maken. Ook met een TDM ben je niet aan het sturen alleen lijkt het waarschijnlijk alsof je minder beweegt dan bij een supersport vanwege je zithouding. Dezelfde banden zullen toch dezelfde bocht om moeten dus uiteindelijk moeten ze een soort gelijke hoek maken zegt mijn boeren verstand.

Ik snap de angst voor grind verder wel, die heb ik zelf ook bij ons op de dijkwegen.
 
Het zit tussen je oren, het maakt niets uit


Dus als je naast een racer hangt en je drift door een laag grind of modder, dat is hetzelfde als met een naked?
Denk toch wel dat het met een racer een stuk onstabieler is, en dat je sneller ligt. (tenminste als je er als een aap naast hangt)
 
Is het zo dat je in een grint bocht sneller omligt met een supersport (hanger) dan bv met een Yamaha TDM waarbij je veel meer echt 'stuurt'?

Ik zoek dus eigenlijk een motor waarbij ik wat minder bezorgt kan rijden

Jep, met een supersport voel je ieder steentje terwijl je met een TDM of andere allroad weinig tot niets merkt.
Twee van de verschillen zijn de breedte van het stuur en de zithouding.
 
Zeker, ben van een racer naar een naked gegaan en heb veel meer plezier op de naked! *O* En als je plezier hebt komt dat vertrouwen vanzelf O-)
 
Laatst bewerkt:
Dus als je naast een racer hangt en je drift door een laag grind of modder, dat is hetzelfde als met een naked?
Denk toch wel dat het met een racer een stuk onstabieler is, en dat je sneller ligt. (tenminste als je er als een aap naast hangt)


Ja maar das een beetje een moeilijke vergelijking of niet? Ik weet ook zeker dat als je op diezelfde naked zonder handen rijd de racer weer een stuk stabieler is |(

De motor zal dezelfde bocht door moeten dus afhankelijk van de snelheid zal je hoek gewoon hetzelfde moeten zijn. Het is echter inherent aan een racer dat je waarschijnlijk harder gaat en de hoek dus groter is dan bij een rustigere motor
 
Het zit tussen je oren, het maakt niets uit

:^

Wel voel je meer controle op een fiets met een hoger stuurtje.
Echter is dat schijnveiligheid, als je bandjes gaan glijden, dan lig je ongeacht welke motor je zit.

Gewicht speelt stiekem ook een grote rol hierin.
 
Ja maar das een beetje een moeilijke vergelijking of niet? Ik weet ook zeker dat als je op diezelfde naked zonder handen rijd de racer weer een stuk stabieler is |(

De motor zal dezelfde bocht door moeten dus afhankelijk van de snelheid zal je hoek gewoon hetzelfde moeten zijn. Het is echter inherent aan een racer dat je waarschijnlijk harder gaat en de hoek dus groter is dan bij een rustigere motor


Ik weet niet of je het nu over een naked hebt of over een andere motor. Maar dat maakt ook niet uit.
Zo'n racer is gewoon niet fijn op boerenweggetjes. Last van de polsen, overal last van.
Denk dat alles wel voldoet op de weggetjes buitenaf, als het maar geen racer is, en denk ook niet een chopper.
Dan zit je relaxt op de motor en merk je veel minder van modder en grind.

Als ik onverwacht de modder in rij laat ik het gas los en wacht even af wat de motor gaat doen. En dan zo gauw mogelijk weer wat gas erop, dan trek je de motor weer vanzelf in het goeie "spoor".
Je moet relaxt zitten en vertrouwen in je motor hebben, en niet bang zijn voor een slippertje dan gaat het bijna altijd redelijk goed.
Er zal altijd wel een keer een moment zijn van , slik dat ging net goed. Maar dat hou je toch, dat heeft iedereen wel eens.

Dus eigenlijk zit het inderdaad tussen de oren, maar dat komt ook door de racer waar je dubbelgevouwen op zit.
 
Laatst bewerkt:
Liever wat schijnveiligheid doordat het sturen beter voelt. Want ik weet zeker dat mn oude kawa meer kon dan ik durfde :-)
 
Motor met een flinke rechtopzit en een breed stuur en je weet niet wat je overkomt qua stuurgemak. Toen ik in 2006 een oud Transalpje kocht wist ik niet wat me overkwam. Sindsdien altijd bij allroads blijven hangen.
 
Het heeft allemaal te maken met persoonlijke voorkeur.
Tuurlijk zit dat tussen je oren maar dat is toch ook iets waar je rekening mee moet houden :?

Als je je prettiger voelt op een bepaald type motor zal je ook anders gaan rijden. Gewoon omdat je je niet op bepaalde zaken concentreerd.

Mijn laatste motor voor mijn huidige was een VTR1000F.
Prachtige motor en er waren mensen die er ontzettend mee konden sturen.

Ik niet, ik had altijd het idee dat ik met de motor in gevecht was, en ik was altijd aan het verliezen.

Ik heb nu en all-road. Andere zit, andere rij-karakteristiek.
Ik rij onstpannender, ga soepeler een bocht door en het voelt alsof deze motor en ik elkaar aanvullen in plaats van tegenwerken.

Allemaal tussen de oren maar daarmee niet minder belangrijk :)

Dus gewoon eens een ander type motor proberen. Misschien gaat er een wereld voor je open ;)
 
Liever wat schijnveiligheid doordat het sturen beter voelt. Want ik weet zeker dat mn oude kawa meer kon dan ik durfde :-)


Ik ben van een zx-6r 1998 naar een naked gegaan, rijd ook veel landweggetjes en op de naked zit ik veel lekkerder te sturen dan op de zx-6r.
 
Zeker, ben van een racer naar een naked gegaan en heb veel meer plezier op de naked! *O* En als je plezier hebt komt dat vertrouwen vanzelf O-)
:^ zelfs na een schuivertje over grind, motor voelt gewoon veel vetrouwder aan en ja, dat zit tussen de oren. Maar met meer vertrouwen rijd je ook meer ontspannen en dus automatisch beter. Win win
 
Ik ben van een Blackbird naar een Multistrada 1200S gegaan. Er gaat een wereld voor me open. En had met de XX de laatste tijd steeds minder lol in de randstad.

Qua veiligheid, dat zit tussen je oren maar een ABS en Tractioncontrol kan natuurlijk geen kwaad.
 
Zullen we de BMW's dan ook maar in het rijtje zetten:
F650GS
F800GS
F800GSA
R1200GS
R1200GSA

Mocht je van het boerenweggetje afraken,
ga je gewoon over het boerenland verder. :]
 
Best of both Worlds: een Aprilia Tuono. *O* Het comfort van een Naked en het vermogen van een Supersport. :P Ideaal voor de dijkjes en plattelandswegen hier in de Betuwe. :]
 
Een all road is zeker een heel anders rijdende machine dan een SS. Juist op minder wegdek en in korte bochten zijn die veel makkelijker te bereiden. Ik noem geen merk hier maar probeer het eens uit en je zal merken dat het veel leuker is. :Y
 
:^

Vreselijk. Maar smaken verschillen gelukkig. ;)

Ik denk ook dat een motor met gewoon stuur een stuk relaxter en zelfs sportiever kan rijden op landweggetjes dan eentje met clipons.

Het snelheidsbereik van een supersport is gewoon wat hoger, die rijden fijn op de snelweg, circuit en wat bredere wegen met snelheden van +100/299 km/u.
 
Terug
Bovenaan Onderaan