zijn Tonlagers geschikt als krukaslager etc??

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.929
297
53
oirschot
Tonlagers (en conische lagers) hebben het voordeel dat ze grote zijdelingse krachten kunnen verdragen.
Het nadeel is dat ze iets meer wrijving hebben dan kogellagers.
een conisch lagers heeft 2 verschillende diameters waarover de naalden rollen. bij de grote diameter moeten de naalden sneller draaien dan aan de kant van de kleine diameter. Hierdoor krijg je iets meer wrijving.
een tonlager is eigenlik niks anders dan 2 conische lagers.

XR600R

MF'er
19 mrt 2004
125
0
Ergens in Limburg
Tonlagers (en conische lagers) hebben het voordeel dat ze grote zijdelingse krachten kunnen verdragen.
Het nadeel is dat ze iets meer wrijving hebben dan kogellagers.
een conisch lagers heeft 2 verschillende diameters waarover de naalden rollen. bij de grote diameter moeten de naalden sneller draaien dan aan de kant van de kleine diameter. Hierdoor krijg je iets meer wrijving.
een tonlager is eigenlik niks anders dan 2 conische lagers.
eh een tonlager zijn geen twee conische lagers? das gewoon één lager met tonnetjes ipv kogeltjes? En tonlagers kunnen goed radiale krachten verwerken, maar slechter axiale krachten. Dit is geen probleem bij een krukas lijkt me zo, maar ik weet 't niet zeker maar een versnellingsbak wil misschien nog wel eens axiale krachten opwekken (met schakelen ofzo?). Dus daar lijkt het me dan minder geschikt voor. Maar als je ze zou gebruiken voor je krukas zou dat sterker moeten zijn. Maar Als de fabrikant deze al niet gebruikt heeft, dan zal dat voor een reden zijn, aangezien ze uitgerekend zullen hebben wat de krachten op de krukas/versnellingsbak zijn, en aan de hand daarvan bepaald hebben welke lagers gebruikt moeten worden.

tweetakt

MF'er
30 mei 2004
38
0
haarlem
je heb gelijk het is berekend door de fabrikant
maar waarom lopen er dan toch nog lagers aan puin
ondanks goede olie die je gebruikt
een goedkoop lagertje of een foute berekening van de fabrikant
mijn berekening is hoe groter het draagvlak hoe sterker

XR600R

MF'er
19 mrt 2004
125
0
Ergens in Limburg
ja maar een beetje axiale speling en jouw goede tonlagertjes zijn kapot. En dat is denk ik net wat de fabrikant ook dacht. En de lagers die kapot zijn komt meestal door niet warm rijden, of fout monteren van de lagers. Want originele blokjes van een nieuwe motor gaan bijna nooit direct kapot, maar gereviseerde blokjes wel eens. Dus dat zal wel een montage fout zijn.

maar goed van mij mag je best tonlagertjes pakken. Maar ik denk dat je misschien beter een beeetje conische lagers kan pakken zodat je tenminste wat axiale speling op kan vangen.

2 jul 2004
57
0
Amsterdam
Ik ben een aantal jaren vertegenwoordiger geweest in lagertechniek (kogellagers, tonlagers etc...).
De reden dat er groefkogellagers gebruikt worden in een motorblok zijn:
1. goedkoper
2. makkelijker te vervangen
3. veel lagere rolweerstand (erg belangrijk)
4. minder gevoelig voor vervuiling (een kogeltje drukt een vuildeeltje gewoon opzij, een ton zal proberen het deel te pletten, waardoor een pit ontstaat)
5. neemt minder plaats in dan een tonlager

Ik zou zeker geen conische lagers nemen. Deze kunnen dan wel wat axiale krachten (d.w.z. in de lengterichting van de as) verdragen, maar door lengteverandering van deze as (door opwarming en afkoeling) zal de belasting (en dus de speling) enorm veranderen. Wil je jouw blok slopen, moet je het dus zo doen...
Het is niet voor niets dat men glijlagers of groefkogellagers gebruikt (of een combinatie van deze twee). De glijlagers kunnen zich namelijk in axiale richting zetten (ze verschuiven iets over de as als de krachten te groot worden).

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
Ik ben een aantal jaren vertegenwoordiger geweest in lagertechniek (kogellagers, tonlagers etc...).
De reden dat er groefkogellagers gebruikt worden in een motorblok zijn:
1. goedkoper
2. makkelijker te vervangen
3. veel lagere rolweerstand (erg belangrijk)
4. minder gevoelig voor vervuiling (een kogeltje drukt een vuildeeltje gewoon opzij, een ton zal proberen het deel te pletten, waardoor een pit ontstaat)
5. neemt minder plaats in dan een tonlager

Ik zou zeker geen conische lagers nemen. Deze kunnen dan wel wat axiale krachten (d.w.z. in de lengterichting van de as) verdragen, maar door lengteverandering van deze as (door opwarming en afkoeling) zal de belasting (en dus de speling) enorm veranderen. Wil je jouw blok slopen, moet je het dus zo doen...
Het is niet voor niets dat men glijlagers of groefkogellagers gebruikt (of een combinatie van deze twee). De glijlagers kunnen zich namelijk in axiale richting zetten (ze verschuiven iets over de as als de krachten te groot worden).
hopelijk lezen die anti-glijlager-helden dit ook :9

tweetakt

MF'er
30 mei 2004
38
0
haarlem
oké dan zeer duidelijk uitgelegd waarom geen tonlagers te gebruiken
bedankt!
weer wat geleerd
een leerzaam motor-forum vindt ik

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.929
297
53
oirschot
eh een tonlager zijn geen twee conische lagers? das gewoon één lager met tonnetjes ipv kogeltjes? En tonlagers kunnen goed radiale krachten verwerken, maar slechter axiale krachten. Dit is geen probleem bij een krukas lijkt me zo, maar ik weet 't niet zeker maar een versnellingsbak wil misschien nog wel eens axiale krachten opwekken (met schakelen ofzo?). Dus daar lijkt het me dan minder geschikt voor. Maar als je ze zou gebruiken voor je krukas zou dat sterker moeten zijn. Maar Als de fabrikant deze al niet gebruikt heeft, dan zal dat voor een reden zijn, aangezien ze uitgerekend zullen hebben wat de krachten op de krukas/versnellingsbak zijn, en aan de hand daarvan bepaald hebben welke lagers gebruikt moeten worden.
Ik bedoel dat het te vergelijken is met twee konische lagers