Zijn we dan toch eigenlijk kleinzielige moraalridders..

in dat soort situaties kan je er van uit gaan dat de auto je niet ziet, aangezien ze 9 van de 10 keer alleen maar bezig zijn om er zelf langs te komen.
wijze les voor de volgende keer, gewoon er lekker achter blijven.
 
Het enige wat ik -heel af en toe- doe is iemand gewoon eens goed doordringend aankijken terwijl ik netjes naast ze blijf rijden...laatst duwde een L-auto, ja met zo,n grote blauwe L me van de rotonde af...dan kijk ik even goed naar binnen of er wel een instructeur naast zit. dat is dan meestal niet zo, ze zitten er dan alleen in, want als ze alleen zijn rijden ze bijna net zo asociaal als taxi chauffeurs :)
 
Vrachtwagen A die met 81 km/h vrachtwagen B in gaat halen die 80 hm/h rijd. Nou daar zakt mn broek echt van af, net als onnodig links rijden en geen richting aangeven
Ligt ook wel vaak aan de vrachtwagen die word ingehaald.. Net even wat gas bijgeven en aangezien veel vrachtwagens al begrensd zijn kan dat wel knap irritant zijn :X
 
Wie was in fout?
Ik kan geen beelden tonen, camera was niet actief.

Strikt volgens de wegcode die andere. Die mag namelijk niet een inhaalmanoeuvre beginnen terwijl ie reeds ingehaald wordt. Jij ging 100% in je recht zijn (ervan uitgaande dat je zelf op een correcte wijze inhaalde).
Al zou in geval van ongeval en rechtbank, de rechter wel es kunnen oordelen dat jij dat had kunnen voorzien en dat je een gevaarlijk en overbodig manoeuvre aan het uitvoeren was ....

In de praktijk zou ik zeggen dat jij de oen (int vlams: "je ziet ne woste") bent. Het gentlemens agreement zegt dat in dergelijk geval elk op zen beurt de tractor inhaalt, en dat jij dan beter je beurt wacht, zeker als je al dicht op de tractor genaderd bent.
Je kan er donder op zeggen dat als je een volledige rij inhaalt die achter de slak hangt dat er een paar gaan tussenzitten die zich voor jouw neus gooien., al of niet met pinkers.
btw: bij zo'n inhaalactie zit jij in hun dooie hoek!
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat ik -heel af en toe- doe is iemand gewoon eens goed doordringend aankijken terwijl ik netjes naast ze blijf rijden...laatst duwde een L-auto, ja met zo,n grote blauwe L me van de rotonde af...dan kijk ik even goed naar binnen of er wel een instructeur naast zit. dat is dan meestal niet zo, ze zitten er dan alleen in, want als ze alleen zijn rijden ze bijna net zo asociaal als taxi chauffeurs :)

Dus als ik je goed begrijp is hoofdschudden wel moralistisch, maar goed doordringend aankijken is dat dan weer niet. Toch prettig om te weten dat er zo'n scherp onderscheid is.

En bedoelde je de witte 'L'?
full
 
Vandaag eindelijk eens mogen schudden met mijn hoofd.
In de verte rijdt een traktor, met daarachter een 10-tal voertuigen.
Ik haal de laatste 5 (dichtst bij mij) voertuigen in, zonder probleem.
Ik laat ruimschoots op tijd de tegenliggers langsrijden en maak me opnieuw klaar om gezwind de laatste 5 voertuigen en de traktor in te halen. In mijn achterhoofd speelt al de gedachte 1 van die klojo's zal zijn pinker aansteken en vlak voor mij naar links komen.
Oef, deze keer was ik fout in mijn veronderstelling...


De automobilist wachtte gewoon tot ik net naast hem kwam om dan uiteraard zonder richtingsaanwijzers zijn voertuig naar links te brengen. Ik dus meegegaan naar links (er was nog een beetje plaats en flink gas bijgegeven...) Toen ik naast de traktor kwam had ik even tijd om met het hoofd te schudden. (ik bekijk morgen of mijn camera het voorval heeft opgenomen, de batterijen waren bijna leeg)


Ik denk dat dit zo'n situatie is waar je als motorrijder vogelvrij bent en derhalve zelf de risico's van de vermelde inhaal actie accepteert. Ik had vroeger een belachelijk snelle auto waarmee het ook mogelijk was de hele rij en trekker in te halen. Als je dat echter doet dring je in principe gewoon voor (wat ook wel kan, omdat jij sneller bent).

Zeker gezien jouw rappe acceleratie kan een auto die vooraan rijdt je soms gewoon niet zien (ook als hij wel kijkt). Dan treft hem uiteraard nog wel blaam voor het geen richting aangeven ;) .
 
Al zou in geval van ongeval en rechtbank, de rechter wel es kunnen oordelen dat jij dat had kunnen voorzien en dat je een gevaarlijk en overbodig manoeuvre aan het uitvoeren was ....
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Je moet weliswaar rekening houden met dit soort stomme acties (dat doet Neanderthaler dan ook), maar dat andere mensen gevaarlijk gedrag zouden kunnen gaan vertonen betekend natuurlijk niet dat je schuld of aansprakelijkheid draagt (mits netjes ingehaald) als je er toch voorbij gaat.
 
Laatst bewerkt:
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Je moet weliswaar rekening houden met dit soort stomme acties (dat doet Neanderthaler dan ook), maar dat andere mensen gevaarlijk gedrag zouden kunnen gaan vertonen betekend natuurlijk niet dat je schuld of aansprakelijkheid draagt (mits netjes ingehaald) als je er toch voorbij gaat.

Op zich heb je gelijk, ware het niet dat bij een tractor met een rij auto's erachter het gaat over voorspelbaar gedrag van je voorliggers. Schuld en aansprakelijkheid zijn 2 verschillende dingen. Schuld treft ie niet in dergelijk geval. dat zei ik al: volgens de wegcode is ie volledig in zijn recht, het inhalen van een rij autio's is wel degelijk toegelaten (zolang de tussenafstand te kort is om veilig teug in te voegen). Wat aansprakelijkheid betreft is KAN het een ander paar mouwen zijn. Het zou MIJ niet verwonderen dat bij een ongeval in die situatie er minstens een gedeelde aansprakelijkheid komt vanwege het feit dat de inhaalactie van de voorligger voorspelbaar was en een ongeval had kunnen voorkomen worden.

De wegcode schrijft qua inhalen nog wel wat meer regels voor, waardoor Neanders lange inhaalactie op minder rechterlijk entoesiasme igv ongeval kan onthaald worden:
* de weg moet over voldoende afstand vrij zijn om zonder gevaar in te halen
* je moet je plaats rechts opnieuw kunnen innemen zonder anderen te hinderen
* je moet op zeer korte tijd kunnen inhalen
En dat die 3 regels nu wel es voor interpretatie vatbaar zijn bij het inhalen van een tractor+rijtje wachtenden
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt is dat er zoveel motorrijders al snel meewarig hun gehelmde hoof schudden of een boos vingertje schudden als een automobilist een fout maakt.

Het lijkt wel dat als een motorrijder een helm opzet het gros gelijk denkt beter te kunnen rijden dan alle automobilisten samen,terwijl 95% die motor rijdt ook gewoon een auto heeft..

Ik rij 35000 km met de motor en 35000 met de auto en zie vaak motorrijders belerend en hoofdschuddend reageren op mede weggebruikers

Wat zou dit schoolmeesters-gedrag nu eigenlijk veroorzaken? want ik zie ook zat motorrijders zich door het verkeer bewegen, op een manier waar ik kromme tenen van krijg.

Ben toch beneiuwd of er eerlijke motorrijders zijn hier die zichzelf er een beetje in herkennen, ik herken ze in ieder geval wel op de weg :)
Ik heb alleen mijn a dus dan heb ik als een van de weinige hier het recht om over koekblikkers te klagen? Okay, als het 80 is, ga dan geen 70 rijden!! :( De meeste letten trouwens best goed op. *O*
 
Laatst bewerkt:
Schuld en aansprakelijkheid zijn 2 verschillende dingen.
Daarom benoem ik ze ook apart.
Het zou MIJ niet verwonderen dat bij een ongeval in die situatie er minstens een gedeelde aansprakelijkheid komt vanwege het feit dat de inhaalactie van de voorligger voorspelbaar was en een ongeval had kunnen voorkomen worden.
Vandaar mijn conditie ("mits netjes ingehaald"). Ik ben het niet vaak met Neanderthaler eens, maar hij geeft duidelijk aan nog een stukje naar links te gaan en het zo goed mogelijk te hebben opgelost. Als het dan fout gaat treft je ook geen enkele aansprakelijkheid (maar ben je met een beetje pech wel dood)
De wegcode schrijft qua inhalen nog wel wat meer regels voor
Ik ken de Belgische regels niet, maar in Nederland zal de rechter je toch echt niet aansprakelijk stellen mits netjes ingehaald. Je moet uiteraard rekenen op inhaalacties, maar als je daar marge voor hebt en er rekening mee houdt ben je écht niet opeens toch aansprakelijk als het toch fout gaat.
 
Ik zag eergisteren een idioot op 2 wielen bumperkleven achter een bestelbusje op een 80 km weg. Is die motorcollega dan ook asociaal? of gewoon stom?

Ik heb een poosje geleden een scooterjochie stijf gevloekt omdat ie ongeveer met zijn neus op de achterklap van het bestelbusje voor hem zat. Ook nog eens zo rijdend dat de bestuurder hem onmogelijk kon zien. Bij een vluchtheuveltje kon ik er veilig naast gaan staan (naast die scooter), en ik hoop dat ik in het korte gesprekje in zijn hersens heb weten door te dringen.

Helaas maak ik me alleen geen illusies ... die jongens zien gewoon geen gevaar, en denken dat ze volkomen onkwetsbaar zijn. Je kunt wel twintig keer waarschuwen, vriendelijk of superbot, maar het is gewoon wachten totdat ze er een keer echt opklappen.

Ik heb ooit gezien hoe een scooter op een afslaande vrachtwagen klapte ... geloof me, je wilt niet dat jouw kind of dat van iemand anders zoiets overkomt. De vrachtwagenchauffeur was in de fout, omdat hij het fietspad kruiste en de scooter over het hoofd zag, maar dat maakt voor het eindresultaat weinig uit.
 
Laatst bewerkt:
Helaas maak ik me alleen geen illusies ... die jongens zien gewoon geen gevaar, en denken dat ze volkomen onkwetsbaar zijn. Je kunt wel twintig keer waarschuwen, vriendelijk of superbot, maar het is gewoon wachten totdat ze er een keer echt opklappen.
Helaas is dat niet beperkt tot 16-jarige jongens. Ook volwassen kerels (met gezin, vrouw) vertonen dat soort gedrag en dat zijn de mensen die je in een nieuwbericht ('motorrijder verongelukt") voorbij ziet komen.

Ik ben nog nooit zo blij geweest als toen een vriend van me "je had gelijk" tegen me zei. Ik krijg graag gelijk (dat kunnen diverse mensen hier bevestigen :$ ), maar ik had hem net ervoor nog gewaarschuwd voor z'n bumperkleven. Hij kon de situatie net redden (hij eindigde tegen de bumper van z'n voorganger toen die ging remmen), maar ik maak me geen illusies, de meeste mensen leren het te laat...
 
Over het algemeen is het niet zo best gesteld met de sociale vaardigheden van de Nederlandse bestuurder. Dat ik dan af en toe mijn helm schud is niet zo vreemd, het valt alleen op omdat ik op de brommert zit en niet ingeblikt achter getint glas. Gemiddeld los ik 1 tot 2 keer per dag de fout van een medebestuurder op. IK zucht dan een keer en dat is het. Op de motor voel ik me iets meer bedreigt en kan dan ook wat kort af reageren als ik richting de berm moet voor een overhaaste tegenligger op een 2 baans weg :$

Ik voel me wel aangesproken door de TS. Ook ik heb wel eens de schoolmeesterachtige neerbuigende middelvinger opgestoken na een bijna dood ervaring. Ik betwijfel of het zin heeft gehad, ze hebben geen eens door dat ze lopen te kutviolen.

Als ik zelf een keer de mist in ga, hoop ik maar dat de rest van het verkeer net zo scherp is als ik normaliter poog te zijn. Als ik dan de vinger krijg van een geschrokken mede weggebruiker toon ik begrip voor zijn frustratie, hij leert er vanzelf mee omgaan ;)
 
Ik voel me wel aangesproken door de TS. Ook ik heb wel eens de schoolmeesterachtige neerbuigende middelvinger opgestoken na een bijna dood ervaring. Ik betwijfel of het zin heeft gehad, ze hebben geen eens door dat ze lopen te kutviolen.

Dat doe je ook lekker handig, zo'n vinger hoort fier rechtop te staan...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan