Zijn we dan toch eigenlijk kleinzielige moraalridders..

bredebeier

MF veteraan
9 aug 2003
24.498
1.871
Wat mij opvalt is dat er zoveel motorrijders al snel meewarig hun gehelmde hoof schudden of een boos vingertje schudden als een automobilist een fout maakt.

Het lijkt wel dat als een motorrijder een helm opzet het gros gelijk denkt beter te kunnen rijden dan alle automobilisten samen,terwijl 95% die motor rijdt ook gewoon een auto heeft..

Ik rij 35000 km met de motor en 35000 met de auto en zie vaak motorrijders belerend en hoofdschuddend reageren op mede weggebruikers

Wat zou dit schoolmeesters-gedrag nu eigenlijk veroorzaken? want ik zie ook zat motorrijders zich door het verkeer bewegen, op een manier waar ik kromme tenen van krijg.

Ben toch beneiuwd of er eerlijke motorrijders zijn hier die zichzelf er een beetje in herkennen, ik herken ze in ieder geval wel op de weg :)
 
Mijn hoofd schud alleen als ik gas geef. Ik zie wel vaak schuddende hoofden en vingers van automobilisten, maar dat zal meestal wel aan het weer of beurskoers liggen ofzo...
 
_O-
Het is dat je het bij de motorrijder makkelijker kunt zien omdat het hoofd beter zichtbaar is
Ben in de auto nog veel erger :')
 
Ik vraag me af hoe die houding kan veranderen... :)

Van blikker naar nee-knikker :)
 
Ik herken me daar zeker in. Maar voor mij maakt het niet uit of ik in de auto zit of op de motor.
Lekker vloeken en tieren. Maar vertoon nooit raar agressief (stomzinnig) rij gedrag omdat ik denk dat ik het anders (lees beter) zou hebben gedaan.

Mijn grootste irritatie zit em voornamelijk in goed anticipeer gedrag.
Bijvoorbeeld met 100 km/u naar links gaan om een vrachtwagen in te halen terwijl je in de spiegel kan zien dat iemand sneller gaat makkelijk jou in wil enkan halen, zonder dat je zelf op de rem moet.
Dan baal ik als ik diegene ben die sneller gaat.

Automobilisten die in de file zowat op de middenstreep rijden en blijven rijden als ze zien dat je er met de motor tussen door wilt.
Bah
 
Ik vraag me af hoe die houding kan veranderen... :)

Van blikker naar nee-knikker :)

Dat valt dus nog wel mee denk ik, alleen net wat hierboven gezegd wordt, op de motor is het beter te zien. Wat ik wel denk, is dat veel motorrijders, zichzelf een betere weggebruiker vinden, dan een gemiddelde automobilist.

Ik zit vrij vaak (uit) te schelden op de motor, maar ook in de auto. En ik ben natuurlijk ook geen Rossi en haal af en toe ook wel dingen uit waarvan ik achteraf denk dat ik die beter niet had kunnen doen, maar goed... dat heeft iedereen volgens mij wel eens.
 
Dat soort gedrag wordt veroorzaakt doordat je best schaars als motorrijder:lees speciaal: bent. Dat gevoel"koning van de weg" wordt soms extra aangevuld door een bleerpijp en mongolig snelle acceleratie van een motor.

Zelf nooit last van gehad, wil niet buiten de menigte uitspringen.
 
In de auto wil ik me nog weleens ergeren, maar dat is vooral omdat ik helemaal niet van autorijden hou.

Op de motor laat ik het gewoon gaan; een ander vangt ook weleens fouten van mij op, en met je ergeren heb je alleen jezelf. Bovendien is de motor sowieso een veel ontspannender manier om aan het verkeer deel te nemen.

Vergeleken met de motor is een auto ook een veel te groot en omslachtig apparaat, dus dan is het een stuk makkelijker om je ergens aan te irriteren.
 
Laatst bewerkt:
Dat soort gedrag wordt veroorzaakt doordat je best schaars als motorrijder:lees speciaal: bent. Dat gevoel"koning van de weg" wordt soms extra aangevuld door een bleerpijp en mongolig snelle acceleratie van een motor.

Zelf nooit last van gehad, wil niet buiten de menigte uitspringen.

Je weet het anders aardig te weerleggen ;) en je bent geen ervaringsdeskundige zeg je..hmmmm :)
 
Ik schud niet vaak mijn hoofd, maar soms doe ik het bewust wel. Bijvoorbeeld als er weer een verkeersdeelnemer met angst voor nekkramp mij op een asociale manier afsnijdt.

Ik weet dat gebaren op een motor heel goed zichtbaar zijn en eerlijk gezegd maak ik daar wel eens gebruik van.
 
Ik schud m'n hoofd regelmatig tijdens het rijden. Ongeacht of het in de auto is, of op de motor, motorscooter, bromscooter, brommer of snorfiets. En ongeacht de bron van ergernis :)
 
:o ik bedenk me net dat ik heel vaak aan het schudden ben met mn hoofd :o
dan heb ik weer een wijsje in mn kop of ben ik keihard aan het zingen :P

denk dat motorrijders eerder gebaren maken/ boos worden omdat 'als het fout gaat' het eerder voelt als een aanslag op je leven dan dat je in de auto zit...
maar zou het niet weten, ik zwaai meestal vriendelijk om te laten weten dat ik er ook nog ben
 
Je weet het anders aardig te weerleggen ;) en je bent geen ervaringsdeskundige zeg je..hmmmm :)

tryin to say sometin? 8-)
Nja, eerlijk toegegeven wel 1 keer zeer merkbaar meegemaakt. Paar weken geleden voor het eerst met stiefpa even een rondje hoorn wezen rijden, en op 1 of andere manier had ik een macho gevoel waardoor ik stuk agressiever ging rijden.

Enn ja, er ging ook een paar keer een middelvinger in de lucht; met een andere doel dan de windrichting bepalen...
 
Waarom eigenlijk? Je hebt alleen jezelf ermee.

Simpele opmerking. Het is gewoon een uitlaatklep van iemand. Het uiten van je gevoelens. Je zegt zelf dat je jezelf ook nog wel eens ergert in de auto. Waarom eigenlijk? Je hebt alleen jezelf ermee.
 
Laatst bewerkt:
Simpele opmerking. Het is gewoon een uitlaatklep van iemand. Je zegt zelf dat je jezelf ook nog wel eens ergert in de auto. Waarom eigenlijk? Je hebt alleen jezelf ermee.

Omdat ik niet van autorijden hou, en me eraan erger dat je nergens tussendoor kunt, niet fatsoenlijk kunt parkeren, en zo'n ding gewoon verschrikkelijk onhandig is. Maar soms ontkom je er gewoon niet aan.

Maar aan het overige verkeer ergeren? Dat is volkomen zinloos.
 
Waarom eigenlijk? Je hebt alleen jezelf ermee.

Mijn post was met name bedoeld als weerlegging van de stelling in de OP. Ik ben als motorrijder helemaal geen kleinzielige moraalridder, zeker niet erger dan wanneer ik auto / scooter / brommer rij. Wat ik bedoelde is dat het niet ligt aan het voertuig waarop/in gereden wordt, maar aan de persoon die erop zit.

Ik erger me heus weleens, maar niet zo veel, zo vaak en zo erg als mijn post doet denken hoor :)
 
Ik denk dat we ongeacht welk voertuig we rijden allemaal wel eens fouten maken. Sommige mensen leren van deze fouten en schatten de volgende keer, de situatie anders in. Er zijn ook mensen die keer op keer dezelde fout maken zoals links blijven hangen, bumperkleven etc.

Ik heb mijn A-tje nog niet maar dat neemt niet weg dat ik als automobilist weet dat motoren in veel situaties in het verkeer sneller kunnen handelen en dan heb ik het niet alleen over file's. Daarbij realiseer ik me ook als automobilist dat motorrijders kwetsbaarder zijn.

Je moet als automobilist anders anticiperen op een motor dan op een andere auto. Natuurlijk heb je bij alle voertuigen 'klootzakken' op de weg maar dat zou je rijstijl niet moeten beinvloeden.

In tegenstelling tot auto's komt het zelden voor dat een motor er lang over doet mij in te halen, als automobilist ben ik dan ook geneigd motorrijders meer ruimte te gunnen. Elk voertuig heeft zijn voordelen, de kunst is de medeweggebruiker die voordelen te gunnen.
 
Omdat ik niet van autorijden hou, en me eraan erger dat je nergens tussendoor kunt, niet fatsoenlijk kunt parkeren, en zo'n ding gewoon verschrikkelijk onhandig is. Maar soms ontkom je er gewoon niet aan.

Maar aan het overige verkeer ergeren? Dat is volkomen zinloos.

Ik snap het verschil niet tussen het ergeren aan de nadelen van je eigen auto, of aan het overige verkeer. Dat eerste is ook volkomen zinloos, omdat je zelf zegt dat je er af en toe niet aan ontkomt en je met het ergeren niets opschiet.

Tuurlijk schiet je met het ergeren aan alles en iedereen niets op, maar heel veel mensen (ik ook) doen het evengoed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan