zijspan aan de Jawa!

Bedankt Enigma. Ik ben de komende weekenden regelmatig in Den Helder, ik kom zowieso een keer langs! :)
 
Van de week de onderdelen van Sammie ontvangen, nu kan ik verder. Bedankt Sammie!

Vandaag de hele dag in de weer geweest, maar ik ben er nog niet. Hieronder weer even de tekening met alle stangen, om mijn verhaal te verduidelijken: :)
full



Mijn problemen:
- Stang no.1 heeft bij mij een andere vorm, en past daarom niet om mijn uitlaat heen.
- Stang no. 2 schuift niet diep genoeg in het zijspanframe
- Stang no. 3 is (waarschijn als gevolg van probleem 1&2) te kort.

Nu een partij foto's: :)

Stang no.1. Deze hoort naar beneden gericht te zijn, om goed aan het zijspan te passen. Dit past echter niet i.v.m. de uitlaatpijp. Zoals op bovenstaande schets te zien is, heeft mijn stang ook een andere vorm. :(
full


Stang no. 2 schuift niet ver genoeg in het zijspanframe. Hoe dieper je komt, hoe zwaarder hij gaat. Theoretisch zou hij nog zo'n 3 cm dieper moeten kunnen. Daarna raakt hij een bus in het zijspanframe. De (niet geschilderde) verjonging zal dus nooit helemaal verdwijnen, wat opzich vreemd is.
Op dezelfde foto is ook te zien dat de schoorstang te kort is.
full


Maargoed, eerst op zoek naar een juiste stang no.1, daarna kijken hoe ik die stomme stang 2 in het frame krijg. Hopelijk is stang 3 dan ook lang genoeg. Volgende week zaterdag waarschijnlijk weer verder. :)
 
Bedankt voor de foto's leluk2000. Bij jou zie je inderdaad de andere stang no. 1. Ook lijken jouw schoorstangen langer.

Daar lijkt het inderdaad op! Of misschien zijn de stangen wel gemaakt voor een heel ander type motor.
 
Daar lijkt het inderdaad op! Of misschien zijn de stangen wel gemaakt voor een heel ander type motor.

Dat zou me niet eens zo heel erg verbazen. :Y

Maar ik denk wel dat het de moeite is om eens te kijken waarom die voorste buis niet verder in die framebuis kan.
Als dat opgelost is past die schoorstang misschien wel.
 
De voorste stang zal ik inderdaad nog eens goed bekijken, dat is zowieso de juiste stang. :)

Ik heb inderdaad ook andere bevestigingspunten gezocht, maar ik kon hem nergens goed kwijt. Het lijkt er echt op dat ik gewoon de verkeerde stang heb.

Donderdag hoop ik even bij de verkoper van het span langs te gaan. Hij is toe nu toe een grote hulp geweest, hopelijk kan hij me hiermee ook helpen! :)
 
Vandaag op de brommert naar Genemuiden geweest, het resultaat mag er wezen. :)
Vol trots presenteer ik u:
full


Zaterdag maar eens kijken of ik het spul nu netjes aan elkaar krijg.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog niet zo thuis in de zijspan wereld, maar Genemuiden is vanuit Deventer gelukkig goed te doen!
Ik hoop dat ik tegen die tijd m'n span in elkaar heb zitten, en er een beetje op kan rijden!
 
Ik weet niet wat het is met Genemuiden. Maar altijd als ik er op de motor vandaan kom ben ik duf en heb ik koppijn.

Dus probeer ik Genemuiden maar te mijden. Het zal wel in de lucht zitten
 
Trainingskamp was weer prima. BSA treffen dit weekend. Gewoon weer veldje met tentjes bikkels haha. Morgen afpilzen.
 
Vandaag veel vordering gemaakt met de Velorex! :)

's Ochtends eerst mijn "nieuwe" stang gemonteerd. Die past perfect! Vervolgens heb ik de stang voor-onder (no.2) ingekort, ook die past nu mooi. (er moest 25mm af). Daarna kwam ik erachter dat de diagnoale voor-stang (no.3) inderdaad te kort was. :(
full


's Middags ben ik bij Enigma op bezoek gegaan. Hij heeft de hele stang tussen de montagedelen uit geslepen, en er een nieuwe, langere pijp tussen gelast! Mooi werk hoor, nu past hij precies! Bedankt Roger!
full

Eindelijk heb ik alles passend!!! :) :] *O*

Daarna alles gedemonteerd en netjes in de hamerite gezet:
full


Daarna heb ik samen met Roger mijn wiel bekeken, hiervan was de lagering nog niet op orde.
Nu blijkt dat er een 3e kogellager in hoort, 2 aan de zijspan kant, en 1 aan de kant van het as-uiteinde. Links van het linker kogellager op de schets, komt dus nog een 2e lager. Daar weer links van komt de remplaat.
Van de week gaat Roger een bus maken, deze komt tussen beide lagers op de schets in. Daarna is de lageropsluiting compleet! :)
full


Het volgende probleem (of eigenlijk uitdaging :P ) is de remmen. Op internet heb ik remkabels voor mijn span gevonden. Alleen heb ik geen idee hoe ik deze ga aansluiten/bedienen...
Hieronder een foto van mijn huidige rempedaal, ik zie gaan aansluitmogelijkheid voor een kabel. Ik heb ook wel eens iemand gezien die een 2e rempedaal gemaakt had...
full


Volgende week ook maar eens een begin maken met de electra. Een mooie stekker/contrastekker zoeken en de juiste kabels kopen.
Ook heb ik ondertussen geinventariseerd welke bouten er allemaal nodig zijn om m'n span te monteren, deze ga ik nieuw in kwaliteit 12.9 kopen. Als er dan iets afbreekt, is het in ieder geval geen goedkope bout! :)

Er begint vaart in te komen, vanmiddag heb ik zowaar even op mijn Jawa met span gezeten. Ik kan niet wachten tot hij rijdt! :]
 
Op mijn jawa zat een stepje waarvan gezegd werd dat het van een jawa met zijspan afkwam.
Hier zat nog een busje aangelast. Volgens mij ooit wel gepost in jawa forum. Ik zal zoeken. Misschien geeft dat nog inspiratie.
Edit: helaas geen plaatje kunnen vinden. Op de stang waar het stepje op zit zat nog een busjes gelast waad de buitenkabel van de rem in kon. Ik heb die er afgeslepen.
 
Laatst bewerkt:
YeSS serieuze sprongen met het span..
Bij mijn dnepr met span zat er een hevel met verdeelmechanisme die de kabel voor de zijspanrem bediende.
Later heb ik dit losgehaald en een apart/tweede pedaaltje gemaakt, die ik samen met de achterrem kon intikken, maar ook apart kon induwen. Dit was handig bij vb, bochten naar rechts, vooral vanuit stilstand. je hebt dan een hulpje..
 
ik heb ook zo'n dubbel rempedaal en vond het vooral handig toen ik nog geen schommelvork had om de lange doordraaiers naar rechts door te kunnen komen.

Tegenwoordig met schommel stuurt het allemaal zo veel makkelijker dat ik het nooit meer gebruik. Sterker nog, mijn zijspanwiel is meer dan een jaar ongeremd geweest omdat mijn rempomp bleef hangen, dus toen heb ik hem er maar achter heen gelaten. Sinds kort pas vervangen. Maar het tweede pedaal gebruik ik nooit, trap ze altijd tegelijk in
 
Pepijnwk, nu je het zegt, ik herinner met dat ook nog. Ik zal eens kijken of ik zoiets kan fabriceren, of dat ik zo'n pedaal kan kopen. Als ik het verhaal van EHE lees, is het niet zinvol om 2 losse pedalen te maken. Ik zal toch nog de remkabel bestellen, dus wie weet vind ik ook wel zo'n rempedaal.

Sammie, ik heb geen idee of het 16" is, volgens mij is het dezelfde maat als mijn Jawa wielen... Bandje moet ik inderdaad nog hebben.
 
's Middags ben ik bij Enigma op bezoek gegaan. Hij heeft de hele stang tussen de montagedelen uit geslepen, en er een nieuwe, langere pijp tussen gelast! Mooi werk hoor, nu past hij precies! Bedankt Roger!
Ja, leuk allemaal, maar laten we ons wel met de belangrijke zaken bezig houden. Hoe was de koffie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan