zijspan aan de Jawa!

Nou das ook wat.. Jammer dat we niet gesproken hebben. Ging goed los met lasmoat op de dansvloer haha. Nou 3 april op herhaling dan maar? ;)
 
Vandaag niet bijzonder veel vordering gemaakt, echter wel degelijk verder gegaan! :)

Een 7 polig "stopcontact" op de Jawa gemonteerd. En de bekabeling van de Velorex grotendeels op orde gebracht.
full
 
Mooi!!!!! :+
Lijkt me wel handig! Maar zit hij niet in de weg voor je been. Je zal het cast al geprobeerd hebben.....
 
Dat heb ik inderdaad uit gebreid gecontroleerd. Zowel ik als de bijrijder (achterop) hebben nergens last van. :]
 

Ik kreeg vandaag het onderstaande binnen per mail:

Kenteken Motorfiets met of zonder zijspan
De RDW gaat het kentekenregister voor motorfietsen opschonen. Nu staan motorfietsen geregistreerd als voertuigcategorie L3e of L4e:
L3e motorfiets zonder zijspan
L4e motorfiets met zijspan

De bedoeling is dat iedere motorfiets in één van deze categorieën komt te staan. Sommige staan in de verkeerde categorie. Hiervoor heeft de RDW een gratis conversiemogelijkheid.
De RDW informatie valt hier na te lezen:
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Zijspan-van-een-motorfiets-registreren-of-verwijderen.aspx

MAAR…

Bij oldtimermotorfietsen kan bij heel veel merken en sinds het prille begin van de productie van motorfietsen het zijspan eenvoudig gemonteerd of gedemonteerd worden.
De FEHAC heeft al een aantal bezorgde vragen van eigenaren van dergelijke oldtimer zijspanmotoren gekregen. Deze eigenaren passen nog steeds het oorspronkelijk ook door de fabrikanten bedoelde wisselende gebruik van het zijspan toe.
Om dit te kunnen blijven doen zouden deze oldtimermotorfietsen dan afwisselend als L3e of L4e geregistreerd moeten zijn. Wisselen van voertuigcategorie is echter niet mogelijk zonder een keuring door de RDW.

FEHAC gaat in overleg met de RDW bekijken of hier een oplossing voor is.

HEEFT U ZO’N OLDTIMERMOTORFIETS DIE EENVOUDIG VAN EEN ZIJSPAN KAN WORDEN VOORZIEN ?

Dan willen we graag met u in contact komen. Hoe meer reacties wij van u hopen te krijgen, hoe gemakkelijker de discussie met de RDW kan verlopen.

Wilt u daarom een berichtje sturen aan de commissie tweewielers ctw@fehac.nl

Vermeld in het bericht het kenteken en over wat voor oldtimermotorfiets en zijspan het gaat.
Als u foto’s heeft van uw oldtimermotorfiets met en zonder zijspan dan zijn we u daarvoor zeer erkentelijk.
Gebruikt u de oldtimermotorfiets en uw zijspan wisselend (dus de ene keer als solomotor en de andere keer als zijspanmotor) geeft u dat dan svp ook even aan.

Commissie Tweewielers
 
Ik heb de commissie onderstaande mail gestuurd:

Goedemiddag,

naar aanleiding van een bericht dat ik op het motor-forum (soojo in "zijspan aan de Jawa!") tegen kwam stuur ik u deze mail.

Ik bezit een BMW K100RS met een afneembaar zijspan. Ik rijdt met deze motor dagelijks naar mijn werk als solomachine. In het weekend koppel ik mijn zijspan aan en ga ik fijn een stukje rijden met mijn dochters.

Aangezien ik graag mijn zaken goed regel heb ik deze motor op L4e kenteken laten zetten. Mijn inziens is dat geen probleem aangezien er in de begripsbepalingen van de Regeling Voeertuigen het volgende staat:

Volgens de regeling voertuigen Artikel 1.1 begripsbepalingen:

motorfiets: voertuig van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L3e of L4e, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als motorfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het kentekenregister een motorfiets is;

zijspanwagen: voertuig, al dan niet afneembaar verbonden aan de zijkant van een fiets, bromfiets of motorfiets;

Dus een motorfiets met een L4e goedkeuring die solo rijdt is gewoon toegestaan.


Ik snap de verwarring en de ongerustheid maar die lijken door de definities, die in de Regeling zelf gesteld zijn, niet nodig te zijn.

Bijgaand treft u een foto van de solomotor en een foto van de motor met zijspan aan. Zoals u ziet betreft het hier een zogenaamde Schwenker, een flexibel zijspan dat slechts met 2 punten bevestigd is aan de motor waardoor de motor nog steeds leunend door de bocht gaat.

Met vriendelijke groeten
 
Gelukkig is dat ding van mij m.u.v. de Ural/Dnepr/Changjiang zo ongeveer de minst uitzonderlijke zijspancombinatie die er bestaat! :? Maargoed, ik zal eens uitzoeken wat ik eigenlijk precies aan papierwerk moet doen.
 
Ondertussen m'n remkabel en stuurdemper ook binnen. Morgen kan ik dus weer mooi aan de bak! :)
 
inderdaad! Zojuist ook mijn wiel met lagers opgehaald bij Enigma! Mooi hoor, nu kan ik het spul er allemaal inzetten. Vanavond foto's! :)
 
Leuk hoor. Ik was voor mijn werk in Terborg vandaag en ben nog even langs Halle gereden bij mien moat Kwastert langs. Wilde ook nog wel langs EZS, maar daar was het al wat te laat voor. Is voor mij toch een hele andere kant op en kom daar zeker niet dagelijks. Was benieuwd hoe ver ze met mijn bak zijn.

Trouwens nog wat voor deze arjan? 6e Zijspantreffen Genemuiden "Throwing eggs"
 
Klinkt inderdaad wel leuk JFJ!

Gisteren best veel gedaan! :)

Eerst bij Enigma op gezoek geweest om mijn zijspan wiel op te halen. Dit heeft hij mooi opgelost!

Daarna heb ik met mijn nieuwe bouten het span gemonteerd.
full


full


Vervolgens een stuurdemper gemonteerd. Deze schijnt origineel bij mijn combinatie te horen. Maar ik weet niet of hij heel goed werkt.
full


Hieronder nog een foto van de stuurdemper en mijn nieuwe knipperlichtjes! :)
full


Ook heb de gekeken hoe ik de remkabel kon aansluiten. Ik moet nog wel even uitzoeken waar ik precies het "kabelhoes stoppertje" op het voetpedaal moet lassen.
full
 
Die van mij dempt door frictie.
Waarom is dat beter dan een oliedemper?

Ik vind dat ding van mij nogal fragiel ogen. :(
 
Een frictiedemper dempt vanaf nul, is niet gevoelig voor hoek en temperatuur. Waar een hydraulische demper functioneler is bij grotere uitslagen doet een frictiedemper dat beter bij kleinere uitslagen. Net wat je wilt op een span.
 
Een frictiedemper dempt vanaf nul, is niet gevoelig voor hoek en temperatuur. Waar een hydraulische demper functioneler is bij grotere uitslagen doet een frictiedemper dat beter bij kleinere uitslagen. Net wat je wilt op een span.

Yup, draai 'm in het begin maar lekker aan.. na een (half) jaar ofzo kan hij wat losser en kun je met wat meer gevoel sturen..
 
Aha, oke. Kijk dat zijn van die wijsheden, die heb je niet als je nog nooit op een zijspan gezeten hebt! Bedankt. :)
Zaterdag ga ik overigens op rijles, ik kan niet wachten! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan