zijspan aan de Jawa!

Arpar

MF veteraan
4 nov 2010
1.254
3
Leiden
Hallo allemaal!

Ik ben Arjan Kleppe, al een paar jaar actief in het Jawa topic, hopelijk binnenkort ook hier! Eerst even kort mijn motorgeschiedenis. :)

Mijn allereerste motorfiets was een Jawa 634 uit '76.
full


Na een jaar moest ik veel meer kilometers maken, daarom besloot ik mijzelf te trakteren op een betrouwbare nieuwerwetse machine uit Japan! Een Honda CX500 uit 1980. De Jawa verkocht ik.
full


Na enige maanden kwam ik erachter dat de Honda prima werkt, maar soms een beetje saai is, dus kwam er (als 2e brommert) weer een Jawa, dit keer een 634 uit 1979!
full

Overigens ben ik 3 jaar en een halve ton verder nog steeds donders content met mijn CX500 hoor! :)

Vanaf dag 1 dat ik Jawa rij leek het mij vet om een zijspan aan dit monster te monteren, hoe vet zou dat zijn!? *D Een Jawa heeft zo afschuwelijk veel vermogen, het zou zonde zijn om dat onbenut te laten! _O-
Vorige week heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en mijzelf een Velorex type 562 aangeschaft!
full


Omdat omtrent zijspannen werkelijk alles voor mij helemaal nieuw is, komt er een hoop puzzelwerk bij kijken.
Ondertussen heb ik de illusie dat ik weet hoe ik het span aan mijn brommer moet monteren! Hopelijk is deze illusie op enige manier verbonden aan de realiteit! :P
full


Veel onderdelen heb ik al liggen, de rest heb ik ondertussen ook weten te traceren! Hopelijk kan ik binnenkort beginnen met de montage beginnen.

Wat er nog moet gebeuren is het volgende:
- Velorex mechanisch aansluiten aan de Jawa
- Velorex electrisch aansluiten aan de Jawa
- Velorex wiel op orde brengen. Ik heb geen idee hoe de wiellagering moet werken, wel zie ik dat de huidige
situatie niet klopt.
- leren rijden met een zijspanmotor, ik begrijp dat dit een vak apart is!

Op de foto zou je zeggen dat ik klaar ben, niets is echter minder waar! :P
full
 
Hey Arjan, welkom bij de afdeling zijspannen!! Ik hoop dat je wat kan vinden in de links die ik je heb gestuurd via de mail. Maar ongetwijfeld zullen via dit topic ook de meest uiteenlopende tips binnenstromen ;)
 
Welkom en de beste wensen zullen we maar zeggen!

Je hebt een mooi verhaal om mee binnen te komen.
De rest gaat dan vaneiges denk ik

Succes en veel plezier ermee
 
..En wat stichtelijke woorden van mij.. O-)

Spanrijden is erg leuk, maar- zeker in het begin- erg gevaarlijk.
Grofweg zijn er 2 periodes waarin het gevaarlijk is;\

1- het begin.. je wordt verrast door het gedrag van het span- daar zo meer over.

2- het moment dat je denkt(..) dat je het door hebt, harder gaat rijden, en vb in een bocht naar rechts, je spanwiel net een zetje krijgt door een hobbel oid en je naar links moet uitwijken, waar bomen en/of ander verkeer is..

Kort; als je optrekt, blijft het span 'hangen', je moet naar links sturen om rechtuit te gaan.
..Als je remt omgekeerd.
(als het mogelijk is het spanwiel geremd te maken is dit zeker een aanrader)

Je leert de massatraagheid van het span te gebruiken, stel je staat bij een stoplicht en moet linksaf, trek je eerst vlot op, neemt dan wat gas terug en-eventueel- trek je de voorrem licht in.. de bak trekt het spul naar links en op dat moment 'zet' je het stuur in.

Hier kun je - veel later- mee spelen door op 2 wielen, met het achterwiel opgetild, door de bocht te gaan; let wel. hard remmen en naar links sturen kan een buitelpartij veroorzaken.
Hier zijn al veel hele nare ongelukken mee gebeurd.

Naar rechts; je kan best redelijk snel rechtsaf sturen- bij een dnepr met span was het al uitkijken, met jouw lichte combi lijkt me het veel 'enger'- zolang je maar gelijkmatig en vloeiend instuurt!
Een klein rukje aan het stuur en de bak zit aan je oren..
Ook hier kun je mee spelen.. later..

Daarnaast krijgt je motor veel meer op z'n donder.. de spaken van het achterwiel regelmatig controleren op breuk en spanning is aa te raden. De wiellagers krijgen ook meer op hun flikker.. en de achterbrug.. tsja, dat zou mijn reden zijn om geen span aan een jawa te knopen..

De bandenspanning moet je ook hoger houden dan met solo gebruik..
zo zijn er wel meer haken en ogen waar anderen hier vast wel wat over kunnen vertellen.
 
Welkom in het gezelligste hoekje van M-F. Als je alle stappen naar het zijspanrijden weloverwogen neemt komt het vast wel goed. Onderschat het niet, zijspannen kunnen gemeen bijten, maar we zijn allemaal een keer begonnen.
Als je vragen hebt zijn er zat mensen die je met raad en daad bij willen staan. Succes!
 
welkom hier en zoveel mensen zoveel meningen, dus mijn advies: gewoon eigenwijs je eigen weg zoeken tussen alle adviezen door :)
 
welkom hier in het zijspan gedeelte *D

Ik ben zelf ook een verse zijspanrijder geworden sinds 14 dagen, en ik zou zeggen neem de adviezen van sammie serieus, het is erg leuk rijden met zijspan, maar ook compleet anders rijden.


in die 14 dagen ben ik in de 1e 1000 meter dat ik reed al 2 keer in een weiland terecht gekomen (gelukkig zonder sloot)omdat het zijspan compleet anders reageerde als dat ik dacht. (ook met bolling in de weg, bochtje nemen..)
Ideaal dan een achteruitversnelling te hebben :+ want ff een zijspan uit de berm enz te duwen valt vies tegen..

voor de rest vooral van genieten, en lol hebben, en ook zeker rekening houden met remweg van je combinatie.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht geen slecht idee om een paar zijspan lessen te nemen? Tenzij je een weiland hebt om in te raggen :9
 
Welkom, en veel plezier met het opbouwen van je combinatie en het rijden er mee.
Die les zou ik zeker overwegen!
Ik vond het bouwen aan mijn span een zeer leerzame ervaring en het rijden ermee vind ik elke keer weer een belevenis.
Je kan veel opsteken van de ervaringen van anderen door hun topics na te lezen.
 
Bedankt allemaal :) Ik lees inderdaad zoveel mogelijk, en overweeg zeker om een rijles te nemen. Het zou jammer zijn om m'n combinatie straks meteen de plomp in te rijden!
 
Hoi, welkom.
Aan je voornaam kan het niet liggen, die is heel populair onder zijspanrijders, hoewel de spelling voor verbetering vatbaar is.
Lekker aanbouwen, de Jawa heeft een soort standaard aansluiting, die vind je wel. Dan een kilo of 40 dood gewicht in de bak en oefenen maar. Bochtje links, bochtje rechts, achtjes en steeds sneller.
Een Jawa is een uitstekende oefenmachine.
 
Zo is't en niet anders! :)

Ik heb even wat foto's en schetsen gemaakt van de wielnaaf van mijn Jawa:
Dit is een doorsnede van de naaf. de 2 dikke "blokken" zijn de kogellagers. De 3 smalle "blokken" zijn seegerringen.
full

Hierbij ook wat foto's:
full

full

full

Ik ben er niet zo blij mee dat de lagers (en dus het wiel!) op zijn plaats worden gehouden door deze seegerringen. De lagers passen ook relatief makkelijk in de naaf, het is een niet erg strakke passing.

Liever zou ik een asverjonging of vulbus zien, iets waarop de lagers op een degelijke manier kunnen afsteunen.
Ik ben er nog niet uit hoe dit oorspronkelijk ontworpen is.

Hebben jullie een idee hoe dit in elkaar hoort te zitten?
Als ik de oorspronkelijke opstelling kan handhaven, dan graag. Zo niet, dan moet ik zelf wat gaan ontwerpen, maar dat heeft niet de voorkeur.
 
Die naaf is natuurlijk niet ontworpen om de zijdelingse krachten die optreden bij zijspan gebruik, op te vangen.
Maar ook voor solo gebruik zouden de lagers toch met een klempassing in de naaf moeten zitten
Ik denk dat je eerste uitdaging daar ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan