zijspan aan de Jawa!

nadeel van een frictie demper is de stick slip, heb voor mijn kar zo'n ding gemaakt voor nood en er is wel mee te rijden maar een hydraulische werkt stukken constanter
 
ik zal zien hoe mijn demper bevalt. Is't nie wat, dan ga ik kop zoek naar een ander!

Ik ga op rijles bij Rob in Lelystad! :]
 
Ik zie de stick slip juist als voordeel. Het gaat juist om de eerste neiging tot slingeren. Van speedwobble zoals op een sportfiets heb je op een span geen last. Het gaat juist om rust bij het wegrijden. Natuurlijk moet je hem minimaal aandraaien. Net voldoende stick slip om rustig tot kruissnelheid te komen.
Er zijn tegenwoordig ook hele mooie moderne frictiedempers voor op de kroonplaat, helaas zijn die ietsjes duurder als die ouderwetse met plaatjes,
 
..Ga ook eens op een leeg terrein, inustrieterrein of parkeerplaats op zondag, oefenen.
Voel wanneer de bak alleen uit de veren komt en wanneer omhoog.
Test dat je met een vloeiende stuurbeweging redelijk snel rechtsaf kan en wat een klein rukje/versnelling aan het stuur met je bak doet..
ohja als je rechtsaf zo'n woonwijk opritdrempel oprijdt.. let op!
Kijk ook wat de neus van de bak doet met linksaf rijden en remmen etc..
 
stickslip wil je juist niet aangezien je zelf stuurt. hierdoor moet je steeds wat meer krachtzetten om de weerstand te overwinnen waardoor je doorschiet en weert terug moet gaan sturen. geeft een onrustig gevoel tijdens rijden.
 
ik ga na zaterdag inderdaad eerst met de Jawa maar eens een parkeerterrein opzoeken!
 
Neehoor, 't zal wel ergens in de buurt van Den Helder worden! :p

Maar voor ik uberhaupt kan rijden, moet ik eerst de achterste schokdemper van m'n Jawa reviseren. :(
Het wachten is op een enkel oliekeerringetje
 
... dat is dan weer dicht bij mij in de buurt.. parkeerterrein vlakbij de duinen, middenvliet?
 
stickslip wil je juist niet aangezien je zelf stuurt. hierdoor moet je steeds wat meer krachtzetten om de weerstand te overwinnen waardoor je doorschiet en weert terug moet gaan sturen. geeft een onrustig gevoel tijdens rijden.

Da's precies het gedrag wat m'n naaf besturing had, toen de stuurkogel stroef begonnen te lopen. :o
 
alle tests heb ik tot nu toe op de parkeerterreinen bij de duinen gedaan! :) Zusje leren autorijden in de Trabant, broertje eerste rijles op m'n Honda :]
 
Nee, juist niet. Erg goddeloos en weinig versiering.
Maar wel een erg sociale achtergrond, dus ze kruipen graag bij elkaar.
 
ik heb het bij 1 gehouden, maar er zit inderdaad niets te veel op! Zo zouden meer auto's moeten zijn! :)
Ze zijn inderdaad erg sociaal!
full

Hm, kak, nu mis ik mijn Trabi. :(

't is maar goed dat ik straks een mooi Velorex bakkie heb! :]
 
..Ik zit er wel eens aan te denken om een trabant blok in een ural of dnepr te bouwen..
Kun jij wat over het blok vertellen? denk je dat er een dnepr-bak (lijkt erg op bmw boxer bakken) op aan te sluiten is?
 
Moet wel kunnen lijkt me. Waarschijnlijk is het koppelingshuis van de trabant wat groter.
Wel komen beide cylinders achter elkaar te staan, waardoor de achterste het mss wat warm krijgt.
(Of je moet de hele geforceerde koeling ook overzetten)
maargoed, ik heb eigenlijk geen ervaring met zulke projecten...

Gisteren rijles gehad bij Rob. Dat was niet tevergeefs! Veel geleerd, het is echt een aanrader!
Ook de laatste electra gisteren aangesloten. Over 2 weken m'n voetstepje aan passen voor de zijspan-rem
daarna het afstellen en een nieuw bandje monteren. Daarna maar eens een proef rit maken! :]
 
De laatste weken ben ik wat drukker, daarom zijn de vorderingen van het project wat kleiner geworden.

Vandaag een moer op mijn voetsteun gelast. In deze moet komt een holle bout, waarmee ik de remkabel van mijn zijspan kan afstellen. :)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan