zijspan aan de Jawa!

Oei, schrok ik even van de motor-forum oma! Maar snel weer een reactie plaatsen!

De vorderingen zijn helaas gestaag. Vandaag heb ik een uurtje aan de Velorex gewerkt.
Ik heb een holle bout gemaakt die ik gebruik om m'n zijspanrem af te stellen.

Helaas kwam ik erachter dat ik zo onhandig ben geweest om de moer (uit de post hierboven) op het verkeerde voetsteuntje te lassen! :/ Dit moet ik volgende week dus corrigeren.
Ook heb ik de verkeerde remschoenen gekocht. :(

De schokbreker van de Jawa zelf was kapot, deze heb ik van de week eindelijk gereviseerd en teruggeplaatst!


Hierbij een foto van de verstelbare remkabel:
full


Het gaat niet hard, maar ik vorder gestaag! :]
 
Lekker bezig. Persoonlijk had ik een originele stelbout/moer genomen en alleen een bijpassende draad op het stepje gemaakt.
 
Dat had inderdaad ook gekund, heb ik eigenlijk niet aan gedacht. Als ik zo'n bout had liggen, had ik er waarschijnlijk wel aan gedacht! :P

Gisteren ook maar eens een nieuw bandje besteld, er zit nu een pneumant band om. Volgens mij maken ze die al enkele decennia niet meer!
 
full


full



eerste proefrit vandaag!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een M14 kroonmoer, voor het zijspanwiel.
Afgelopen week kwam ik erachter dat dit dezelfde maat is als de vooras van mijn Honda, daar had ik nog wel wat spul van liggen.... :)
 
Ik blijf een zwak hebben voor dat oostblok spul.Ik heb er nog nooit 1 durven kopen.
deze zou ik graag willen als het dan toch moet
mz-8.jpg

Zeker als ik jouw foto's dan zie ,met zo'n heerlijk naar Castrol olie ruikende pluim er achteraan.TOP!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een zwak voor oud 2-takt spul, maar het heeft ook nadelen! Mielko, dat project van jou is denk ik een stuk nuttiger op bijvoorbeeld de snelweg! :)

Zo'n MZ trophy stond laats bij onze kringloopwinkel! Ook leuk spul hoor. :)
 
Ik heb een 175 trophy gehad, inderdaad een leuk ding wat ook erg leuk/helegaar niet slecht rijd!
 
full


Na eerst de verkeerde remschoenen gekocht te hebben, mocht ik ze kostenloos omruilen voor de juiste! Die kreeg ik van de week met de post.
Morgen na het monteren van de remschoenen maar eens een wat langere proefrit maken! :]
Tot nu toe ben ik het garagecomplex nog niet afgeweest.

Kenteken aanpassen naar een "motor met verwijderbaar zijspan" was overigens een fluitje van een cent! Verzekering ook geinformeerd, maar aanpassingen in de polis waren overbodig. :)
 
Bij mij reageerde m'n verzekeringsagent ook heel vreemd toen ik over een zijspan begon. Dat hoort gewoon bij de motor dus is verzekerd kreeg ik te horen.
 
Het zijspan staat wel vermeld in mijn verzekeringspolis. Bij de opmerkingen staat: Het betreft een motor met zijspan. Voor de kosten maakt het niet uit.

Ik heb ook een opzittenden verzekering met dekking voor 3 personen, en ook daar staat bij de opmerkingen vermeld dat het een motor met zijspan betreft. Ook hier maakten de kosten niet uit.

Het feit dat de verzekeringsagent zelf motorliefhebber is maakt e.e.a. waarschijnlijk wat eenvoudiger......
 
ik ga denk ik nooit met 3 personenen op de Jawa rijden! :P
met volle tegenwind langs het Noordhollands kanaal wilde hij niet harder dan 80! Met iemand in het bakkie zal dat wel 60 zijn! _O-
 
Komt wel goed! Vroeger reed ik regelmatig Enschede-Den Helder met m'n Trabant. Dat ging niet zo gek veel harder hoor! :]
 
Das een lekker endje. Ik heb een aantal maanden van Den Haag naar Den Bosch gereden met de Trabie. Dat ging eigenlijk prima, als je maar op tijd vertrok.
En als het regende kreeg ik een natte knie want hij lekte precies achter de binnenspiegel vandaan.
_O-
 
Das een lekker endje. Ik heb een aantal maanden van Den Haag naar Den Bosch gereden met de Trabie. Dat ging eigenlijk prima, als je maar op tijd vertrok.
En als het regende kreeg ik een natte knie want hij lekte precies achter de binnenspiegel vandaan.
_O-

Is dus net als spanrijden
Regenpak bij?????
 
Donders! Dat deed die van mij ook! gelukkig alleen als ik de wind van rechts voor had. ;)
 
Is bekende DDR kwaal: om rubber te sparen werd ieder voorruit rubber 1cm te kort afgeknipt en stevig opgerekt. Bij aflevering was de auto waterdicht, na 1 winter (koude is krimp) was de auto lek. Maar na iedere 400 te korte voorruit rubbers hadden ze 1 compleet rubber bespaard buiten de boeken om, voor de zwarte markt dus. En een zwarte markt rubber was wel op de juiste lengte en leverde dus goudgeld op!
De mazen in de communistische wetten maakte de mensen heel inventief.
 
mooi he! Dat soort verhalen zijn geniaal!
Zulk soort dingen doen ze bij Toyota, Volvo of Opel niet! :P

Net als het feit dat ze glimmend de fabriek uit rolden en praktisch allemaal binnen 6 maanden mat van kleur waren. :)

Bij Jawa's zijn dat soort dingen volgens mij minder aan de orde, geen idee waarom. (of ik ken de verhalen niet...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan