zijspan aan de Jawa!

ik ga denk ik nooit met 3 personenen op de Jawa rijden! :P
met volle tegenwind langs het Noordhollands kanaal wilde hij niet harder dan 80! Met iemand in het bakkie zal dat wel 60 zijn! _O-

Hoeveel tanden heeft het voortandwiel wat je er op hebt gezet?
 
En Arjan, alles goed gegaan met je rit naar Hippo?
full
 
@Sammie, dat weet ik zo niet. Maar ik hoop inderdaad door daar wat mee te spelen, de topsnelheid iets "stabieler" te krijgen... Nu is het met wind mee 95 op de teller, en met flinke tegenwind 75....

@Enigma, het ritje naar Hypo verliep goed, maar de nieuwe afstelling is erg wennen! Nu komt het rijgedrag wel meer overeen met wat ik op de rijles heb meegekregen.. :]

Ik hoop dat het reviseren van de zijspan-schokdemper ook veel verbetering gaat brengen. Nu heb ik al heel snel het gevoel dat het bakkie omhoog komt bij rechtse bochten. Dat is niet zo, volgens mij komt hij alleen uit z'n veren.
Nu heb ik 50kg ballast op de bodem van de bak liggen, maar dat ga ik niet tot in lengte van dagen meezeulen. :P
 
Hmmm.. als je een span aanbouwt is dat het eerste wat je in ogenschouw neemt.. of in het gewoel van de andere aanpassingen vergeet?
Als je nu 18, T hebt, probeer eens 16T..
je blok lijkt i.i.g thermisch gezond.. :Y
Er is op het net vast wel te vinden wat men doorgaans gebruikt n deze combi.. ;)
 
ik heb er van tevoren inderdaad wel over nagedacht, maar bewust besloten te wachten. Eerst maar eens zien hoe en rijdt, dan (indien nodig) aanpassingen doen.
Blok loopt inderdaad als een zonnetje! :) Hij moet nu, met het bakkie eraan alleen wat harder werken voor z'n geld! :p
 
Wel, als't nou een 1200 cc-er was.. maar in dit geval doe je er wel goed aan de overbrenging aan te passen... anders is't blok vlug gaar denk ik..
 
Gelukkig is de schokdemper van de Velorex hetzelfde als die van m'n Jawa! Die ken ik, bovendien heb ik daar nieuwe oliekeerringen voor liggen. :)
full

Eerst maar eens goed in de zwarte hamerite zetten. :)
 
Goed, de schokdemper is dusdanig verrot dat ik die moet vervangen. :(

Ik heb met een nieuwe schokdemper ook meteen een kleiner voortandwiel gekocht, hopelijk maakt dit de topsnelheid wat constanter!

De hele remmerij van het zijspan werkt dusdanig slecht dat ik dit helemaal verwijderd heb. Misschien dat ik volgend jaar een keer een eigen systeem bedenk, eerst kilometers maken!
 
Ik had een schokdemper gekocht die zou moeten passen, niet dus :( Hij is een paar centimeter te lang.

Nu heb ik de oude en de nieuwe demper gecombineerd tot een "nieuwe" demper die wel past! :]
full


Volgend weekend monteren en ook een kleiner voortandwiel monteren.
Gisteren heb ik alleen het achtertandwiel inclusief lagering kunnen vervangen.

Ook heb ik een partij 6 volt lampjes voor het zijspan gekocht, dat zal de werking van mijn knipperlichten vast ten goede komen. :P

Vordering zijn gestaag, maar het wordt wel wat! :)
 
Hallo,
ik weet dat dit een oude post is maar ik zoek gegevens van deze schokdemper omdat ik hem ook wil vervangen , kan iemand mij helpen waar ik er een kan kopen en waar ik om moet letten?
dank
Mark
 
Dank je voor je reactie maar het gaat om de schokdemper van de velorex bak niet van de jawa.....
Als ik goed begrijp uit de post een eindje hier boven, waar je op inhaakt, is de velorex schokdemper hetzelfde als de jawa schokdemper.
Zal natuurlijk wel aan het type liggen, maar bij dit soort spul wordt vaak vrij lang dezelfde techniek in de verschillende types toegepast.

Met de maten erbij zou de ikon verkoper wel kunnen zeggen of het zal passen.

Ik heb zelf eoa Hagon demper met een zgn zwaardere veer. Maar dat is veel te licht achteraf.
Kan dus ook zijn dat je meteen een andere demping en veerconstante wilt en niet persé het originele.
 
Terug
Bovenaan Onderaan