Zijspan aan de motor maken

slijptol

The devil is in the details
Donateur
2 mrt 2010
4.141
1.002
moergestel
Als je het juiste materiaal kiest dan zou ik liever een nieuwe 17 mm as draaien dan een 20 mm as met laswerk verlengen.
Hangt er een beetje vanaf waar de las komt maar als die vol in de belaste zone zit dan zou ik dat zeker niet aanraden
 

Hellracer

Pas op! Schwenkt uit!
15 apr 2004
19.955
23.713
"Op Stand"
Ja dat gevoel heb ik ook een beetje.
Bovendien kun je de as dan doorsteken en mooi klemmen in een dik stuk plaat staal, aan de achterkant lassen zodat het loopvlak gegarandeerd onbeschadigd is. Het plaatstaal deel kun je als flens vastbouten aan de swing.
 

Hellracer

Pas op! Schwenkt uit!
15 apr 2004
19.955
23.713
"Op Stand"
inderdaad, dat klinkt als een beter plan.
Maar wellicht nog handiger:
Kijk eens naar een originele naaf van een Rus, en spaak daar een modern XT wiel omheen. Dan hoef je niks aan je as te doen.
 
Dat is zeker een top idee, weet niet of het aantal spaken over een komt... maar uitzoeken waard.


Bijkomende zaak:
Echter ik begreep zojuist vanuit een ander sociale media gebeuren, dat deze zijspan nooit een rem had... mijn gevoel zegt dat een rem toch wel fijn is.... maarja zoals jullie weten heb ik 0 rij ervaring met een zijspan. Jullie mening?: wel of geen rem die gelijk remt met de achterrem van de motor.
 
Laatst bewerkt:

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
30.978
4.924
Purmerend
Ik heb jaren zonder rem gereden. Je gaat er op anticiperen door tegen te sturen. Ik heb ook de rem op een tweede achterrempomp gehad, dat gaat wel. Het is een beetje lastig om de balans goed te krijgen. Nu heb ik de zijspanrem op mijn voorrem zitten. Dat heeft het voordeel dat ik net zo kan rijden als op mijn solo fietsen. Daar gebruik ik de achterrem alleen in noodgevallen.
een zijspanrem op een star span is wel aan te bevelen.

En een 17mm as klinkt wel als een goed plan.
 
Ik heb jaren zonder rem gereden. Je gaat er op anticiperen door tegen te sturen. Ik heb ook de rem op een tweede achterrempomp gehad, dat gaat wel. Het is een beetje lastig om de balans goed te krijgen. Nu heb ik de zijspanrem op mijn voorrem zitten. Dat heeft het voordeel dat ik net zo kan rijden als op mijn solo fietsen. Daar gebruik ik de achterrem alleen in noodgevallen.
een zijspanrem op een star span is wel aan te bevelen.

En een 17mm as klinkt wel als een goed plan.
Das ook nog een idee idd, op/via de voorrem. Gaat op de goede ideeën stapel!
 

Benno123

MF veteraan
Donateur
1 okt 2011
1.970
991
Langeweg (N-br)
Een relatief lichte motor en een relatief zwaar zijspanframe, je zult hem wel gaan voelen bij gasgeven en remmen. Of dat lastig is weet ik niet. Ik heb verschillende spannen en merk het verschil alleen de eerste 5 bochten, dan ben ik er weer aan gewend. Een ural zijspanframe kan ook een rem hebben gehad. Meestal zie je dan op de swingarm een dwars opgelaste plaat met twee boutgaten. Daar veranker je de remtrommel mee. Russische naafjes (40-spaaks) zijn zo aan te komen, dat is het probleem niet. Met een russische oplossing (trommel geremd zijspanwiel) kun je het span aardig in bedwang houden. wil je toch naar een schijfje dan is een brommerschijfje genoeg. De wielas is ingeperst in de swingarm- en bij sommige modellen geklemd. Daar is vrij gemakkelijk een andere as in te maken die bv. ietsje dunner is. Ik zou niet te dun gaan trouwens want bij het maken van bochten komen er grote krachten op het zijspanwiel.

een heleboel mensen pakken ook een achterwielnaafje van een Vw . dan heb je een basisplaat die je vastlast aan je swingarm en een een auto-stijl lager constructie. Een smart of ander autowiel erop en klaar ben je. Wat mooier, beter, handiger is geen idee. Dat mag je zelf bepalen.

Ik vind een remmetje op de bak wel prettig maar een goed russisch wieltje met rem voldoet dan ook. heb je er geen wiel bijgekregen ?

Benno
 

Dropje73

MF veteraan
27 feb 2006
29.394
2.513
Yes, zoals gepland, gister op gehaald. Leuke verkoper met ook een passie voor motor/auto.

Er kan gesleuteld worden,!!

Gefeliciteerd!

Ik dacht even "woon je in Engeland?" maar het is gewoon de spattert die volgens mij omgekeerd staat (toch?)
 

Nejra

Schrootpiloot
Donateur
17 nov 2004
32.581
23.204
Het oosten van Zuid-Holland
Echter ik begreep zojuist vanuit een ander sociale media gebeuren, dat deze zijspan nooit een rem had... mijn gevoel zegt dat een rem toch wel fijn is.... maarja zoals jullie weten heb ik 0 rij ervaring met een zijspan. Jullie mening?: wel of geen rem die gelijk remt met de achterrem van de motor.
Wees je er van bewust dat je ook met een zijspanrem altijd stuurcorrecties zult moeten maken bij het remmen. een zwaarder beladen zijspan zet bijvoorbeeld meer door en met belading zou je het spanwiel dus eigenlijk harder moeten remmen dan bij een leeg span en ook je eigen rem-verdeling tussen de gekoppelde en de niet-gekoppelde rem van je motor zal tijdens het remmen nooit 100% het zelfde zijn. Een spanwiel-rem-afstelling is dus altijd een compromis. De voornaamste meerwaarde van een geremd spanwiel is dat het de verschillen minder hevig maakt. Pas wel op dat je de remming van het spanwiel niet te hevig maakt: dat voelt erg tegen-natuurlijk en corrigeert daardoor lastiger.
 

Raymond W

Vetertje
Donateur
23 okt 2006
13.148
4.923
Mijdrecht
Leuk project @WouterXT3TB

Hou er wel rekening mee dat de voorste framebuis niet sterk genoeg is voor een span.

In dit topic lees je er meer over.
 

Benno123

MF veteraan
Donateur
1 okt 2011
1.970
991
Langeweg (N-br)
Leuk project @WouterXT3TB

Hou er wel rekening mee dat de voorste framebuis niet sterk genoeg is voor een span.

In dit topic lees je er meer over.
Ik zou sowieso een stevig subframe aan de motor maken met die zware stijve russische zijkant eraan.
 
Een relatief lichte motor en een relatief zwaar zijspanframe, je zult hem wel gaan voelen bij gasgeven en remmen. Of dat lastig is weet ik niet. Ik heb verschillende spannen en merk het verschil alleen de eerste 5 bochten, dan ben ik er weer aan gewend. Een ural zijspanframe kan ook een rem hebben gehad. Meestal zie je dan op de swingarm een dwars opgelaste plaat met twee boutgaten. Daar veranker je de remtrommel mee. Russische naafjes (40-spaaks) zijn zo aan te komen, dat is het probleem niet. Met een russische oplossing (trommel geremd zijspanwiel) kun je het span aardig in bedwang houden. wil je toch naar een schijfje dan is een brommerschijfje genoeg. De wielas is ingeperst in de swingarm- en bij sommige modellen geklemd. Daar is vrij gemakkelijk een andere as in te maken die bv. ietsje dunner is. Ik zou niet te dun gaan trouwens want bij het maken van bochten komen er grote krachten op het zijspanwiel.

een heleboel mensen pakken ook een achterwielnaafje van een Vw . dan heb je een basisplaat die je vastlast aan je swingarm en een een auto-stijl lager constructie. Een smart of ander autowiel erop en klaar ben je. Wat mooier, beter, handiger is geen idee. Dat mag je zelf bepalen.

Ik vind een remmetje op de bak wel prettig maar een goed russisch wieltje met rem voldoet dan ook. heb je er geen wiel bijgekregen ?

Benno
Bedankt voor je bericht, ja het is idd een relatief zwaar zijspan frame in vergelijk met de lichte motor. Anderzijds is zie op het forum en op youtube mensen zelf tijdens eerste proef vluchten zakken zand/ potgrond en grind mee nemen op het frame/bak. Moet hij ook niet een beetje "tegen" gewicht hebben?

Ik rij met de XT max op 80 km wegen, maar voelen zal ik hem zeker.🤓

40 spaaks, TX wvelg is 36 spaaks..... mmm

Russische trommel rem is lastig te combinemen met schijf /olie druk rem. Zal dan separaat zijn.

Ik heb er idd geen wiel bij gekregen, simpel om het feit dat de verkoper het frame ook maar bij zijn motor er bij heeft gekregen, er zijn ergere dingen op te krijgen. Maar het zijspan frame vond hij te nieuwe voor naast zijn motor.
 
Laatst bewerkt:
Wees je er van bewust dat je ook met een zijspanrem altijd stuurcorrecties zult moeten maken bij het remmen. een zwaarder beladen zijspan zet bijvoorbeeld meer door en met belading zou je het spanwiel dus eigenlijk harder moeten remmen dan bij een leeg span en ook je eigen rem-verdeling tussen de gekoppelde en de niet-gekoppelde rem van je motor zal tijdens het remmen nooit 100% het zelfde zijn. Een spanwiel-rem-afstelling is dus altijd een compromis. De voornaamste meerwaarde van een geremd spanwiel is dat het de verschillen minder hevig maakt. Pas wel op dat je de remming van het spanwiel niet te hevig maakt: dat voelt erg tegen-natuurlijk en corrigeert daardoor lastiger.
Das een mooie heldere duidelijk uitleg en ook nog eens passend bij mijn verwachting qua rijgedrag. Zoals ik er nu over denk wordt het het achter wiel van de XT dan is de rem schijf en klauw idem, bij gebruik van een xt voorwiel is/zou de schijfruim groter. (p.s. ik weet weet dat de remprestaties niet alleen afhangen van de schijf grote)
 
Leuk project @WouterXT3TB

Hou er wel rekening mee dat de voorste framebuis niet sterk genoeg is voor een span.

In dit topic lees je er meer over.
Dankje, Ga ik zeker doen! ben al een paar voorgangers tegen gekomen online met deze combo, met idd oplossingen ten aan zien dit probleem/beperking/uitdaging.
 
Nieuw nieuw nieuw idee ten aanzien van de achter brug/swing..

Misschien toch een as door en door, xt achterbrug kannibaliseren, of zelf een achter brug maken, ik kan aardig lassen.

(zie foto: XT achter brug lijkt extreemwijd in vergelijk met het asje van de swingarm, echter het complete huis van het (achter) tandwiel komt te vervalen)

Ik weet niet van de standaard Rus velg maat is... qua inch. xt is voor 21inch en achte 17 inch
 

Bijlagen

  • brug beide.jpg
    brug beide.jpg
    177,8 KB · Weergaven: 5
Bovenaan Onderaan