Zijspan aan de motor maken

Dropje73

MF veteraan
27 feb 2006
30.079
2.872
Het lijkt er even op... als of bij mij het spreekwoordelijke kwartje begint te vallen, Motorachterbrug en zijspan vering werken samen??? is dat um?
Rechter bocht je geeft gas, motor komt achter uit zijn vering en drukt daardoor via de reactiestang de bak naar beneden.

Linker bocht, bak gaat in de vering en drukt via de reactiestang het achterwiel naar beneden (want dat de achterkant naar boven komt in een linker bocht, geloof mij, dat wil je niet)

Zo heb ik het altijd wellicht een beetje simpel onthouden
 

leotje60

MF veteraan
Donateur
14 sep 2009
3.786
2.067
Leiden
Ik snap er niets van. De tekening van Slijptol lijkt een Z vorm. Maar het moet een U zijn. Als je de ene poot omhoog trekt moet de andere meegaan. Als het zijspanwiel inveert moet hij ook de vering van het achterwiel indrukken. Met een Z veert het zijspanwiel in en drukt hij de achtervork uit de vering en kantelt het spul juist extra.
Ik begrijp het wel. Het is in het geval van Slijptol idd een z en geen u. Slijptol heeft dat gedaan omdat in tegenstelling bij een auto de twee wielophangingen niet naast elkaar staan maar ongeveer 40 cm versprongen staan. Kijk nog eens naar het tekeningetje. Het ene uiteinde van de z is verbonden met de swingarm van het achterwiel, de bocht komt met een soepele verbinding aan het frame van het zijspan. Het andere uiteinde van de z komt ook aan zijspan frame te zitten. De overgebleven bocht bevestig je aan de zijspan swingarm. Als nu de achterwiel swingarm omhoog gaat wordt de zijspan swingarm mee omhoog getrokken en vice versa. Het werkt echt, ik heb het met een stuk lasdraad geprobeerd.
 
Laatst bewerkt:

kwastert

Forti Nihil Difficilius
10 feb 2005
9.892
2.278
achterhoek
Ik begrijp het wel. Het is in het geval van Slijptol idd een z en geen u. Slijptol heeft dat gedaan omdat in tegenstelling bij een auto de twee wielophangingen niet naast elkaar staan maar ongeveer 40 cm versprongen staan. Kijk nog eens naar het tekeningetje. Het ene uiteinde van de z is verbonden met de swingarm van het achterwiel, de bocht komt met een soepele verbinding aan het frame van het zijspan. Het andere uiteinde van de z komt ook aan zijspan frame te zitten. De overgebleven bocht bevestig je aan de zijspan swingarm. Als nu de achterwiel swingarm omhoog gaat wordt de zijspan swingarm mee omhoog getrokken en vice versa. Het werkt echt, ik heb het met een stuk leidraad geprobeerd.
Zeker werkt dat, het is in de praktijk bewezen Zou Slijptol dan werkelijk zoveel slimmer zijn dan de rest? Het begint er op te lijken dat de rest dat toch moet toegeven. Ad Newey ;-)
Ook bij de 3States uitvoering is punt deel het vaste deel, en punt C met het wiel verbonden. Alleen bij de 3States is het vaste punt dan weer niet vast, meer aan hetr verend element verbonden omdat daar B-C star is en niet tordeert. Zo ingevwikkeld is dat toch niet?
 
Zeker werkt dat, het is in de praktijk bewezen Zou Slijptol dan werkelijk zoveel slimmer zijn dan de rest? Het begint er op te lijken dat de rest dat toch moet toegeven. Ad Newey ;-)
Ook bij de 3States uitvoering is punt deel het vaste deel, en punt C met het wiel verbonden. Alleen bij de 3States is het vaste punt dan weer niet vast, meer aan hetr verend element verbonden omdat daar B-C star is en niet tordeert. Zo ingevwikkeld is dat toch niet?
Triviaal of het wel of niet ingewikkeld is 🤓

Maar is het een enorme+ of noodzaak. ik zie het niet op Russen en de klassiekere bakken...
 

leotje60

MF veteraan
Donateur
14 sep 2009
3.786
2.067
Leiden
Triviaal of het wel of niet ingewikkeld is 🤓

Maar is het een enorme+ of noodzaak. ik zie het niet op Russen en de klassiekere bakken...
Op de wegen en met de snelheden waarvoor zo'n Rus gebouwd is voegt het weinig toe. Voor een MZ zijspan kan je hem pasklaar kopen. Het kan best zonder maar het is zeker een plus.
 

slijptol

Het is maar ijzer
2 mrt 2010
4.279
1.176
moergestel
Triviaal of het wel of niet ingewikkeld is 🤓

Maar is het een enorme+ of noodzaak. ik zie het niet op Russen en de klassiekere bakken...
De constructie is niet veel ingewikkelder dan een "normale" stabilisatiestang
De werking is voor sommigen wat lastiger te doorgronden.
Het grote voordeel van een stabilisatiestang is dat de vering "van de binnenbocht" die aan de buitenkant ondersteund.
Zonder stabilisatiestang veert de binnenkant uit en tilt de boel op wat het overhellen versterkt
Mèt wordt de veerkracht overgedragen aan de buitenkant waardoor deze minder inveert.
Alles is uiteraard afhankelijk van hoe zwaar de stabilisatiestang is, hoe stijf de vering is, de lengte van de veerweg en nog wat zaken.
Het is geen absolute wetenschap, gewoon wat uitproberen en je gezond verstand gebruiken.
Bij de BMW had ik een veerstang van een of ander Peugeotje gebruikt.
Dat was gewoon een rechte stang waar ik een paar armpjes aangeknutseld had
Die was rond 19 als ik me niet vergis
 

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
31.691
5.595
Purmerend
Ja, met de uitleg van Leo en nog een teruglezen wat Slijptol schreef is het kwartje gevallen. En omdat ik een paar MZ-jes gehad heb kan ik bevestigen dat het een enorme aanwinst is.
 
Bovenaan Onderaan