Zijspan aan de motor maken

Wat mij bijstaat is dat je (mits je verlichting, juist functioneert, en remmen en banden met profiel ect ect (zeg maar de basis)) je zonder verdere toestemming of keuring of aanpassingen aan je kenteken, een zijspan aan je motor kan maken, zolang deze demontabel is.

Of zit is er volledig naast, en is dit meer mijn hoop O-) /wens.

Jullie weten dit vast in een paar heldere zinnen duidelijk te maken. Met misschien nog een (leuke) nuance in theorie en praktijk :-)
 
Eh...nee; dat mag alleen als er L4 op je kenteken staat.
Heb je een L3...dan moet je eerst langs het RDW
 
idd ook op de site van het RDW staat het kort en eenvoudig uitgelegd.

De motor die ik in gedachte heb is uit 92, dus voor 2009 8-)

Nu nog ff inlezen is de basis verplichtingen aan een zijspan. en administratief melden voordat ik er de weg mee op ga.

Ik heb nog niet alles gelezen, maar volgens mij is er iets nog niet definitief voor motoren met zijspan die afneembaar zijn en ook wel eens rijden zonder zijspan. Europees schijnt dit nog niet definitief (nouja wat is definitief in de EU) geregeld te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, de RDW heeft er na aandringen en veel mailen keurig een tekstvak voor aangemaakt.

1639248237793.png


En onder bijzonderheden

1639248301756.png
 
Kans is groot, dat ik dus aan de sleutel-bak ga.

Nu nog de vraag... ga ik de (ver-)bouw onder Projecten wegschijven of onder het zijspan deel van het forum plaatsen. In ieder geval... tussen Kerst en oud op nieuw kan ik een frame ophalen. Natuurlijk niet geheel compleet, anders is het geen uitdaging.
 
Dan zal het hier geplaatst worden! 👍

Het is misschien niet de meest voor de hand liggende combinatie... anderzijds ik ben (helaas) niet de eerste die het doet.

XT600+Ural= zijspancombinatie

Waarom XT... omdat ik deze al heb en zeer goed bevalt, althans op wegen binnen en (net) buiten de bebouwde kom (30,50,70 & 80+) snelweg tja, daar moet je snel weg, zullen we maar zeggen. Een stukje, oke, maar dan pak ik liever iets zwaarders.

Waarom Ural, beschikbaarheid* eenvoud ( en zonder de Ural bak) is het gewicht nog te doen (denk ik nu)

Tja... wat is mijn gedachte... het wordt geen zijspan om een persoon op/in mee te nemen. er komt een alu (Zarges achtige) kist/bak op om makkelijk grotere spullen mee te kunnen nemen met de motor. Nu pak ik vaker de auto puur voor het mee nemen van spullen, terwijl ik liever met de motor rij. Das natuurlijk verschrikkelijk.... (nou wil ik verschrikkelijk, best nuanceren, tot minder mijn voorkeur)

p.s. beschikbaarheid: ben een deal overeen gekomen op MP.
 
Dan zal het hier geplaatst worden! 👍

Het is misschien niet de meest voor de hand liggende combinatie... anderzijds ik ben (helaas) niet de eerste die het doet.

XT600+Ural= zijspancombinatie

Waarom XT... omdat ik deze al heb en zeer goed bevalt, althans op wegen binnen en (net) buiten de bebouwde kom (30,50,70 & 80+) snelweg tja, daar moet je snel weg, zullen we maar zeggen. Een stukje, oke, maar dan pak ik liever iets zwaarders.

Waarom Ural, beschikbaarheid* eenvoud ( en zonder de Ural bak) is het gewicht nog te doen (denk ik nu)

Tja... wat is mijn gedachte... het wordt geen zijspan om een persoon op/in mee te nemen. er komt een alu (Zarges achtige) kist/bak op om makkelijk grotere spullen mee te kunnen nemen met de motor. Nu pak ik vaker de auto puur voor het mee nemen van spullen, terwijl ik liever met de motor rij. Das natuurlijk verschrikkelijk.... (nou wil ik verschrikkelijk, best nuanceren, tot minder mijn voorkeur)

p.s. beschikbaarheid: ben een deal overeen gekomen op MP.
Wordt vast een stoere combi. Ook leuk voor de TET!
 
yep het gaat gebeuren als de aanbieder op MP na komt wat het zegt.

Dus: Tot na de kerst, voorbereiden (voorbereiden= Veel nadenken, plaatjes kijken op het volledige internet, inlezen, te verwachte problemen en modificaties bedenken zowel nuttig en minder nuttig, goede argumenten blijven bedenken) na de kerst. Ural frame ophalen.
 
Als je voor de kogels oid nog een stuk frame nodig hebt. Ik heb hier bij het oud ijzer nog een Ural motorfiets frame liggen. Misschien zit daar nog wel wat bruikbaars aan om een subframe van te maken.
 
Als je voor de kogels oid nog een stuk frame nodig hebt. Ik heb hier bij het oud ijzer nog een Ural motorfiets frame liggen. Misschien zit daar nog wel wat bruikbaars aan om een subframe van te maken.
Het moet toch een schwenker worden? Dan is Hellracer ook niet meer zo eenzaam.
 
Als je voor de kogels oid nog een stuk frame nodig hebt. Ik heb hier bij het oud ijzer nog een Ural motorfiets frame liggen. Misschien zit daar nog wel wat bruikbaars aan om een subframe van te maken.
Volgens mij heb ik een tijd terug ergens nog wat gelezen over jou Ural/zijspan project.

Kan ik mogelijkheden een technische vraag stellen... huidige frame heeft trommelrem, mijn voorkeur gaat uit naar schijfrem. (mijn XT, heeft voor en achter schijfremmen, ik heb als project op de XT dubbele schijf remmen gemaakt voor (standaard is 1 schijf)
Mijn ervaring is dat een hoop "verbeteringen" op een bestaande ontwerp vaak makkelijk swap-en zijn, conversion set. maar goed, ben starter op Ural vlak.

Mijn vraag aan de Ural kenner: Is de schetsplaat van een trommelrem (zie foto) gelijk aan de schets plaat van een met schijf? of moet de hele arm vervangen worden?

(foto's komen van YouTube)

Als je naar de achterkant kijkt zie je zeg maar de "hefboom" van de trommelrem zitten, ik kan mijn voorstellen als je een grotere plaat zou hebben zou je daar je klauw op kunnen monteren(?)
 

Bijlagen

  • plaat 2.jpg
    plaat 2.jpg
    314,2 KB · Weergaven: 22
  • plaat 1.jpg
    plaat 1.jpg
    256,5 KB · Weergaven: 22
Ik zou een wiel van een motor nemen met een remschijf. Het achterwiel van een Sjoppertje of zo. En dan inderdaad op die plaat met die drie gaten een bracket maken voor een remklauw.
Eigenlijk lieg ik dat, zelf zou ik de as afslijpen en er een auto wiel op zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan