Zijspan aan de motor maken

Ik zou een wiel van een motor nemen met een remschijf. Het achterwiel van een Sjoppertje of zo. En dan inderdaad op die plaat met die drie gaten een bracket maken voor een remklauw.
Eigenlijk lieg ik dat, zelf zou ik de as afslijpen en er een auto wiel op zetten.
Ondanks heb ik een extra XT (3TB) er bij gekocht deze was te goedkoop om te laten staan, wel eens waar zonder motorblok, exact de zelfde uitvoering als de mijne, zelfs de kleurstelling. Nu heb ik dus een 2de achter wiel (en 2de voorwiel) met schijf ook de bijpassende klauwen.
Leuk om een Yamaha XT achterwiel te her-gebruiken op een ural/xt-zijspan.

Echter... als als ik een Ural systeem compleet kan over zetten (met de schijf).. is dat tijd-technische wel een plus.

Auto wiel, band, draagarm, zeker een idee, zelfs een goed idee, echter lichte xt600, zou dan wel voor een heel smal velgje (kleine J) met smalle band gaan. voorkeur gaat nu uit naar, motor (spaak)wiel.
 
Ik zou naast een XT alles zo licht mogelijk houden.
En wat tijd betreft, wat maken die paar weken nou toch uit op de eeuwigheid.
Zelfs op de periode dat je met de XT gaat rijden maakt het niks uit.

En ik zou de moderator vragen de topic titel aan te passen naar iets wat meer bij de huidige stand van het project past.

Succes en veel plezier met de bouw
 
Golf naafje met schijf en thuiskomertje er op.
Met Golfjes heb ik (zeer) ruime ervaring. en ik las idd dat deze vaker als donor worden gebruikt.
Ik zou naast een XT alles zo licht mogelijk houden.
En wat tijd betreft, wat maken die paar weken nou toch uit op de eeuwigheid.
Zelfs op de periode dat je met de XT gaat rijden maakt het niks uit.

En ik zou de moderator vragen de topic titel aan te passen naar iets wat meer bij de huidige stand van het project past.

Succes en veel plezier met de bouw
Eens, qua eeuwigheid zijn een paar weken niets.
 
Nee, dat is Lastrafo. Die wil een schwenker.
klopt schijnt makkelijker te zijn :? had ik gelezen geloof hier dat jullie zeiden


En ik zat aan dit te denken https://www.autodoc.nl/ridex/135605...MIntbZjZmv8wIVWOd3Ch0x2wfzEAQYAyABEgLsoPD_BwE
 
Laatst bewerkt:
Ik zou naast een XT alles zo licht mogelijk houden.
En wat tijd betreft, wat maken die paar weken nou toch uit op de eeuwigheid.
Zelfs op de periode dat je met de XT gaat rijden maakt het niks uit.

En ik zou de moderator vragen de topic titel aan te passen naar iets wat meer bij de huidige stand van het project past.

Succes en veel plezier met de bouw
Zou het niet goed zijn om een klein beetje gewicht te hebben?
Hij gaat ook zonder bak rijden, en hij heeft "0" ervaring. Bij elk bochtje naar rechts komt het spul naar boven.
 
Ik zou naast een XT alles zo licht mogelijk houden.
En wat tijd betreft, wat maken die paar weken nou toch uit op de eeuwigheid.
Zelfs op de periode dat je met de XT gaat rijden maakt het niks uit.

En ik zou de moderator vragen de topic titel aan te passen naar iets wat meer bij de huidige stand van het project past.

Succes en veel plezier met de bouw
Titel is zojuist aangepast,
 
Yes, zoals gepland, gister op gehaald. Leuke verkoper met ook een passie voor motor/auto.

Er kan gesleuteld worden,!!
 

Bijlagen

  • frame zijspan.jpg
    frame zijspan.jpg
    183,6 KB · Weergaven: 31
Omdat ik nu toch lid van van een forum, en ik weer eens aan iets start waar ik geen ervaring mee heb ga ik graag gebruik maken van jullie kennis mening en ervaring. Ik heb al gemerkt zo her er der op het zijspan gedeelte dat meningen en ervaringen snel en graag worden gedeeld ;-)
Normaal vogel ik de meeste dingen zelf uit, met vallen en op staan (soms letterlijk, auw)

Zoals jullie zien mist het frame 1 belangrijk element... een wiel/rem. (en ja, nog iets.... wat de meeste van jullie gebruiken om een persoon in op mee te nemen... in het begin heb ik al aan gegeven dat er bij mij een spullen bak/ alu kist op komt.)

Wat te doen wat te doen qua wiel en rem, het liefst zou ik gaan voor een schijf rem (achter wiel in de motor is ook een schijf geremd. (splitter er tussen grotere rem pomp en klaar)

Ik heb nog een complete donor XT staan exact de zelfde als de genen waar de zijspan aan gaat. het idee nu is om een XT wiel er in te gebruiken.

Gister al even zitten puzzelen ...... (meten en lagers uitslaan)

De as die nu zit aan de span, is 20mm, en hier heeft het wiel dus aangezeten aan een mono achter brug. de wielen uit de XT daar in tegen, hebben qua as, achteras 17 mm (en hol) en voor as 15mm en standaard achterbrug en voor vork (aan weerszijde vast.)

20mm lijkt mij een mooie dikte, 1ste idee, achter wiel XT andere lagers er in en gaan, maaaaar dan is de huidige 20mm as te kort..... wel een mooie maat velg. (zowel hoogte en breedte)

Voorwiel dan, dat lijkt mits andere lagers qua lente as beter uit te pakken. maaaaar.... smale velg en wat groot.

spaken tellen..... gelijke aantal spaken.... ja ja ja , van 2, 1 maken 8-) ..... maaaaar spaak dikte is anders, mmmmmmmmm

Lager maat voor is 15x35x11, dat zou dan moeten worden.... 20x35x11, beetje vreemde maat...

Vraag aan jullie: Hebben jullie ervaring met deze lager maat????

Dan nog uitvogelen qua, rem klauw bevestigen ect...

Andere vraag... weten jullie (op basis van de fotos) of die ural frame ooit is geleverd met schijf (heeft wel de nieuwere verlichting.

dan misschien handiger een ural wiel te kopen (wel minder leuk)
 

Bijlagen

  • 20mm.jpg
    20mm.jpg
    128,3 KB · Weergaven: 15
  • achter wiel as.jpg
    achter wiel as.jpg
    148,1 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Ik begin altijd lager sites te browsen. Je zoekt dus een lager met een binnenmaat van 20 en een buitenmaat van 35, daar zit maar 7,5mm in voor de schalen en de kogels, dat lijkt mij onmogelijk. Ik kan alleen naaldlagers en rotules vinden met die maten.
Heb je de achteras van de XT vergeleken of door het wiel gemeten? Ik zou zeker niet onder de 20mm as willen hebben. Dat hadden oude Velorexjes en dat ging niet goed.
Je kan de as natuurlijk ook doorslijpen en verlengen.
 
Ik begin altijd lager sites te browsen. Je zoekt dus een lager met een binnenmaat van 20 en een buitenmaat van 35, daar zit maar 7,5mm in voor de schalen en de kogels, dat lijkt mij onmogelijk. Ik kan alleen naaldlagers en rotules vinden met die maten.
Heb je de achteras van de XT vergeleken of door het wiel gemeten? Ik zou zeker niet onder de 20mm as willen hebben. Dat hadden oude Velorexjes en dat ging niet goed.
Je kan de as natuurlijk ook doorslijpen en verlengen.
Heb gister al een beetje zitten surfen, en achtte de een succesvolle lager niet al te groot. wel iets bij Ali.... en of een kruiwagen lager een goede optie is....

Ten aanzien van de achter as, beiden gemeten, maar de belangrijkste is natuurlijk door het wiel heen.

Uiteraard kan ik de as van de zijspan verlengen/vervangen, natuurlijk is alles wat je op de juiste wijze vermaakt weer net zo sterk, maar blijft wel een cruciaal onderdeel.
 

Bijlagen

  • 20x35x11.jpg
    20x35x11.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 12
  • kruiwagen.jpg
    kruiwagen.jpg
    244,5 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Waar woon je ergens? Er zijn hier een aantal mensen die heel verantwoord kunnen lassen. Ik hoor dat niet bij maar wil deze mensen niet belemmeren om hulp te bieden. Heel handig dus om de streek waar je woont in je profiel te zetten.
 
Je woont bij mij om de hoek dus.
Ik kan best wel een beetje lassen, goed genoeg om een eigen zijspan te bakken maar mijn laskunsten zijn erg afhankelijk van de gebruikte materialen. Als het maar lomp is, kan ik er goed mee overweg.

Om te verlengen moet je er ook een stuk tussen zetten van exact de zelfde maat. Ik weet zeker dat ik geen staf 20 heb liggen momenteel. Voor het mooie moet je na het lassen ook even afdraaien zodat je as weer strak aan de maat is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan