Zijspan aan de motor maken

Een standaard Rus velg is 19". Meest gebruikte Bandenmaat is 4.00 x 19. (Sovjet-banden waren 3.75x19, maar daarin is de keuze minimaal.)
Er zijn ook 18"wielen in omloop. Vroeger zaten die op Solo's. Tegenwoordig op een moderne Ural C en Ct-uitvoering
 
Russische trommel rem is lastig te combinemen met schijf /olie druk rem.
Deze begrijp ik niet helemaal. Je hebt een Ural-spanframe zie ik.
Bij een Ural-bak/frame hooit origineel ter hoogte van het rempedaal een hevel die de remkracht oppakt doordat die domweg onder het rempedaal steekt en middels een torsiestang/as de kracht onder de bak doorvoert, aan de wiel-kant zit weer een heveltje aan de stang die middels een stangetje de trommelrem/remsleutel bedient. Simpeler kan bijna niet. Voordeel is dat het rem-gebeuren van het span volledig los is(en blijft) van de motor en de remkracht-verdeling tussen achterwiel en spanwiel heel simpel af te stellen is door een gaffeltje bij het spanwiel iets in- of uit te draaien. Ik hoop dat de uitlag zo duidelijk is. Anders moet/kan ik er een paar foto's van maken straks voor het idee.
 
Laatst bewerkt:
Deze begrijp ik niet helemaal. Je hebt een Ural-spanframe zie ik.
Bij een Ural-bak/frame hooit origineel ter hoogte van het rempedaal een hevel die de remkracht oppakt doordat die domweg onder het rempedaal steekt en middels een torsiestang/as de kracht onder de bak doorvoert, aan de wiel-kant zit weer een heveltje aan de stang die middels een stangetje de trommelrem/remsleutel bedient. Simpeler kan bijna niet. Voordeel is dat het rem-gebeuren van het span volledig los is(en blijft) van de motor en de remkracht-verdeling tussen achterwiel en spanwiel heel simpel af te stellen is door een gaffeltje bij het spanwiel iets in- of uit te draaien. Ik hoop dat de uitlag zo duidelijk is. Anders moet/kan ik er een paar foto's van maken straks voor het idee.
Ik snap wat je typt maar volgens mij zit er niets qua stangen en hevels en ook volgens mij geen bevestigingsogen /punten aan het frame.

Foto's zijn zeker welkom.

Deze foto's (groen) heb ik van Youtube, zwart is de mijne ook geen flens/plaat om te bevestigen.
 

Bijlagen

  • plaat 2.jpg
    plaat 2.jpg
    314,2 KB · Weergaven: 18
  • plaat 1.jpg
    plaat 1.jpg
    256,5 KB · Weergaven: 20
  • as zijspan 20mm.jpg
    as zijspan 20mm.jpg
    192,7 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Zal wel een ouder ongeremd span geweest zijn. Ik heb trouwens nog wel een paar wielen liggen. Niet superrond misschien maar er slingeren hier nog wel een paar half naaf of volnaaf wielen rond.
 
Zal wel een ouder ongeremd span geweest zijn. Ik heb trouwens nog wel een paar wielen liggen. Niet superrond misschien maar er slingeren hier nog wel een paar half naaf of volnaaf wielen rond.
Zo ziet hij er ook niet helemaal uit. Ik zal vanavond eens onder mijn span rollen voor een paar plaatjes, dan kunnen we vergelijken.
 
Ben benieuwd naar de foto's van onder je span!
Beloofd is beloofd..
Aan het rempedaal zit een pin/uitsteeksel dat een hevel indrukt als je op de rem trapt:
IMG_20220110_181415.jpg

rechts van de framebuis kun je nog de torsiestang zien die naar rechts onder de bak doorloopt.
aan de andere kant van de bak zie je die torsiestang weer terug. aan de voorkant, vlak voor de draaipunten van de swingarm:
IMG_20220110_181603.jpg

het heveltje kun je beter van boven bekijken:
IMG_20220110_181613.jpg

en bedient de trekstang die naar de rem-ankerplaat loopt. die rem-ankerplaat zit gewoon op de as geschoven en is tegen draaien gezekerd doordat er een "gleuf" in zit waar een lip van de swingarm in valt:
IMG_20220110_183730.jpg

Lastig te zien. Het is was donker in het hok, niet het schoonst gepostste deel van de motor(sowiezo ben ik niet zo poetserig in deze tijd van het jaar) en een flits slaat alles een beetje "Plat" qua beeld ;)

De remankerplaat van achteraf-boven gezien (met stelmogelijkheid):
IMG_20220110_181521.jpg

en van achter-onder:
IMG_20220110_181452.jpg

IMG_20220110_181444.jpg


Hopelijk kun je hier iets mee.
 
Ik heb eventueel ook nog 1 of 2 russisch wielen liggen. (ural of dnepr geen idee)
Ik weet ook niet of ze rond zijn, zelf nooit iets mee gedaan. Van 1 weet ik dat alle spaken los zitten.
Als je wil zoek ik ze op en maak een paar foto's.
 
Beloofd is beloofd..
Aan het rempedaal zit een pin/uitsteeksel dat een hevel indrukt als je op de rem trapt:
Bekijk bijlage 1714529
rechts van de framebuis kun je nog de torsiestang zien die naar rechts onder de bak doorloopt.
aan de andere kant van de bak zie je die torsiestang weer terug. aan de voorkant, vlak voor de draaipunten van de swingarm:
Bekijk bijlage 1714533
het heveltje kun je beter van boven bekijken:
Bekijk bijlage 1714534
en bedient de trekstang die naar de rem-ankerplaat loopt. die rem-ankerplaat zit gewoon op de as geschoven en is tegen draaien gezekerd doordat er een "gleuf" in zit waar een lip van de swingarm in valt:
Bekijk bijlage 1714535
Lastig te zien. Het is was donker in het hok, niet het schoonst gepostste deel van de motor(sowiezo ben ik niet zo poetserig in deze tijd van het jaar) en een flits slaat alles een beetje "Plat" qua beeld ;)

De remankerplaat van achteraf-boven gezien (met stelmogelijkheid):
Bekijk bijlage 1714532
en van achter-onder:
Bekijk bijlage 1714531
Bekijk bijlage 1714530

Hopelijk kun je hier iets mee.
Hier kan ik zeker wat mee, onder andere dat ik met zekerheid kan zeggen dat mijn frame af-fabriek remloos door het leven is gegaan.
Geen van de noodzakelijk bevestigingspunten en opening zitten op de mijne...

Paar voorbeelden/vergelijkingen ter vermaak, zoek de verschillen ect, foto 1 de swing van jou spam met ijzeren lip, foto 2 de mijne zonder op gelast lip. Foto 3 doorvoer bij de swing arm, 4 geen gaten bij mij, foto 5 en 6, zoek de verschillen...
 

Bijlagen

  • no gat.jpg
    no gat.jpg
    125,7 KB · Weergaven: 11
  • met rem pendaal door druk.jpg
    met rem pendaal door druk.jpg
    206,4 KB · Weergaven: 11
  • zonder rem doorvoer.jpg
    zonder rem doorvoer.jpg
    119,7 KB · Weergaven: 13
  • met rem doorvoer.jpg
    met rem doorvoer.jpg
    185,9 KB · Weergaven: 13
  • achterbrug zonder lip.jpg
    achterbrug zonder lip.jpg
    149 KB · Weergaven: 13
  • achterbruig ural met lip.jpg
    achterbruig ural met lip.jpg
    182,3 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Beloofd is beloofd..
Aan het rempedaal zit een pin/uitsteeksel dat een hevel indrukt als je op de rem trapt:
Bekijk bijlage 1714529
rechts van de framebuis kun je nog de torsiestang zien die naar rechts onder de bak doorloopt.
aan de andere kant van de bak zie je die torsiestang weer terug. aan de voorkant, vlak voor de draaipunten van de swingarm:
Bekijk bijlage 1714533
het heveltje kun je beter van boven bekijken:
Bekijk bijlage 1714534
en bedient de trekstang die naar de rem-ankerplaat loopt. die rem-ankerplaat zit gewoon op de as geschoven en is tegen draaien gezekerd doordat er een "gleuf" in zit waar een lip van de swingarm in valt:
Bekijk bijlage 1714535
Lastig te zien. Het is was donker in het hok, niet het schoonst gepostste deel van de motor(sowiezo ben ik niet zo poetserig in deze tijd van het jaar) en een flits slaat alles een beetje "Plat" qua beeld ;)

De remankerplaat van achteraf-boven gezien (met stelmogelijkheid):
Bekijk bijlage 1714532
en van achter-onder:
Bekijk bijlage 1714531
Bekijk bijlage 1714530

Hopelijk kun je hier iets mee.
Maakt het kwa remsysteem nog iets uit of je de volle naven hebt of de bloemkoolnaven?
Hevel en "anker" is wel hetzelfde systeem/manier?

Ik weet dat @Benno123 met een kabel remt (toch?) icm volle naven
 
Maakt het kwa remsysteem nog iets uit of je de volle naven hebt of de bloemkoolnaven?
Hevel en "anker" is wel hetzelfde systeem/manier?

Ik weet dat @Benno123 met een kabel remt (toch?) icm volle naven
Naaf maakt niet veel uit bij Russen. De remtrommel heeft intern de zelfde gestandaardiseerde maat en de naaf heeft de zelfde standaard breedte bij Russen. Uitzondering is een M-72 naaf (werkt met smallere remschoenen).

De verschillen zitten in de ankerplaat. Aan een Dnepr-span met rem zit een ankerplaat met kabelbediening. Ural vanaf - meen ik - m67 gebruikt de constructie die op mijn foto's staat, daarvoor een ankerplaat met drie bouten(kwam hier ook al eens voorbij). en daarvoor ongeremd. Voorrem ankerplaten icm telescoop-vork zijn er in minimaal twee types (enkel- en dubbeloplopend) per merk en dan nog enkele extra smaakjes voor de schommelvorken. Een ankerplaat van de achterrem bestaat eigenlijk niet en zit altijd geïntegreerd in het cardan. MUV M72 naven kun je in principe alle (Sovjet)modellen naaf op al die modellen (Sovjet)ankerplaat gebruiken. Wel een aandachtspunt is wat er in die naaf zit qua bussen en lagering. Dat is nèt niet gelijk en het is soms wat schimmig om uit te zoeken welke pasbus je nu precies nodig hebt voor een bepaalde naaf.
 
Laatst bewerkt:
Maakt het kwa remsysteem nog iets uit of je de volle naven hebt of de bloemkoolnaven?
Hevel en "anker" is wel hetzelfde systeem/manier?

Ik weet dat @Benno123 met een kabel remt (toch?) icm volle naven
Dnepr gebruikt kabels voor het zijspanremmetje, altijd al. Vaak met een evenaar tussen achter en zijspanrem. werkt goed mits goed afgesteld. Ural doet het met stangetjes.
 
Maakt het kwa remsysteem nog iets uit of je de volle naven hebt of de bloemkoolnaven?
Hevel en "anker" is wel hetzelfde systeem/manier?

Ik weet dat @Benno123 met een kabel remt (toch?) icm volle naven

De volle naven kunnen bredere remschoen in.
Dit ga je alleen benutten als je buiten de standaard gaat werken met remmen.
Zoals ik bij mijn voorrem heb gedaan (hydraulische trommelrem) hierdoor heb ik dus meer oppervlakte gecreëerd om tot stilstand te komen.

Deze truck had niet gegaan bij de bloemkool naven!
 
Bevestiging: letterlijk en figuurlijk....

Ik heb bij het frame wel 2 van deze gekregen zie foto 1

Googelend en een beetje na denken kan ik mij voorstellen dat ze een bol moeten omklemmen.. foto 2 & 3 die bollen/ballen ben ik overigens niet... ik weet ook niet wat de officiële of geuzennaam voor ze zijn.

Mogelijk jullie wel over en ter overname 🤓

wat mij op viel:
Een van de pijpen waar de onderdelen in gaan van foto 1, daarvan is de buis telescopisch, wast te klemmen met twee bouten. Is dat om de hoek/stand van de zijspan te kunnen na stellen? die afstelling met die latten wat is her en der leest.
 

Bijlagen

  • dop meer.jpg
    dop meer.jpg
    341,1 KB · Weergaven: 14
  • dop 1.jpg
    dop 1.jpg
    350,9 KB · Weergaven: 18
  • klem.jpg
    klem.jpg
    485,4 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Ja, de pijpen zijn verstelbaar om het zijspan horizontaal te kunnen stellen en het toespoor. De kogels moet je inderdaad schooieren. Ze zijn 30mm en je koopt ze meestal het makkelijkste bij Russen handelaren zoals Richard Busweiler.
 
Die bollen zijn bevestigingskogels, de schaaldelen klem je daar omheen en met de bout en het moerdeel trek je de schaaldelen strak om de kogels. Prima bevestigingssysteem. Het verstelbare deel is inderdaad om de sporing van het span te bepalen. vaak is bij oudere russenframes de voorste kogel vast en de achterste stelbaar.

die kogels kun je van een bestaand motorframe halen (heb je meteen een subframe voor naast je motor te bouten) of losse kopen en aan een frame lassen. Bedenk je wel dat je eigenlijk niet aan het motorframe moet willen gaan lassen, zeker dat XT frame gaat wat te licht zijn om daar flink aan te trekken met een span. Ik zou er altijd een subframe naast hangen. vaak wordt dikwandige gaspijp gebruikt voor zulke frames. relatief gemakkelijk te verwerken en stevig genoeg. Het kan ook wel wat lichter hoor maar zeker geen CV buisje gebruiken, dat is te licht.

Had het in een eerder topic al aangegeven. Ik hbe hier bij het oud ijzer nog een Ural kopkleppermotor frame met kogels liggen, geen framenummer of kenteken :)
 
Die bollen zijn bevestigingskogels, de schaaldelen klem je daar omheen en met de bout en het moerdeel trek je de schaaldelen strak om de kogels. Prima bevestigingssysteem. Het verstelbare deel is inderdaad om de sporing van het span te bepalen. vaak is bij oudere russenframes de voorste kogel vast en de achterste stelbaar.

die kogels kun je van een bestaand motorframe halen (heb je meteen een subframe voor naast je motor te bouten) of losse kopen en aan een frame lassen. Bedenk je wel dat je eigenlijk niet aan het motorframe moet willen gaan lassen, zeker dat XT frame gaat wat te licht zijn om daar flink aan te trekken met een span. Ik zou er altijd een subframe naast hangen. vaak wordt dikwandige gaspijp gebruikt voor zulke frames. relatief gemakkelijk te verwerken en stevig genoeg. Het kan ook wel wat lichter hoor maar zeker geen CV buisje gebruiken, dat is te licht.

Had het in een eerder topic al aangegeven. Ik hbe hier bij het oud ijzer nog een Ural kopkleppermotor frame met kogels liggen, geen framenummer of kenteken :)
Ik stuur je een prive bericht 😀
 
Bevestiging: letterlijk en figuurlijk....

Ik heb bij het frame wel 2 van deze gekregen zie foto 1

Googelend en een beetje na denken kan ik mij voorstellen dat ze een bol moeten omklemmen.. foto 2 & 3 die bollen/ballen ben ik overigens niet... ik weet ook niet wat de officiële of geuzennaam voor ze zijn.

Mogelijk jullie wel over en ter overname 🤓

wat mij op viel:
Een van de pijpen waar de onderdelen in gaan van foto 1, daarvan is de buis telescopisch, wast te klemmen met twee bouten. Is dat om de hoek/stand van de zijspan te kunnen na stellen? die afstelling met die latten wat is her en der leest.
Ik zoek nog een paar van die bollen
 
Afgelopen vrijdagmiddag live kennis gemaakt met een van de motor-forum-zijspan-leden.

In sneltrein vaart een hoop info gekregen en wat basis principes, over het rijden en constructies van een span. van iemand met 30+ jaar ervaring.

Ik was (nog) op zoek naar bevestigingskogels voor het maken van een juiste fixatie aan het zijspan frame / motor frame.

Reeds bij zijn oud ijzer geparkeerd lag bij hem een compleet Ural frame met 2 opgelaste bevestigingskogels.

Het laat zich raden dat dit super goed van pas kwam/komt. Frame was wat gevuld met H20, meermaals gekanteld om het grootste deel gehydrateerd ijzeroxide (leest roest water) uit het frame te krijgen, met een rol huishoudfolie de meeste gaten van het frame dicht gewikkeld, zodat hij mee in de auto kon. Auto: Golf 1 cabrio.... voorstoel plat naar achter, zodat de rugleuning op de achter bank ligt, verhuiskleed er op.
cabrio dak er af, frame met z'n twee er in gehengeld. (zit z'n rol beugel tussen de voor en achter stoelen, ivm mogen leveren in de USA (is mij ooit verteld, studie model bij Karmann (cabrio bouwer onder licentie van VW), zou er geen gehad hebben, stoere praat daarover is meer voor een ander forum.

In ieder geval: TOP! En dak weer terug, op naar de Home base...

Vrijdag avond een hoop zitten meten en denken. Wat te doen, wat te doen, wat is wijsheid.
Maar de haakse slijper/flex (maar dan Bosch blauw) mocht weer uit de kast!

foto 1 compleet frame, foto 2, 2derde frame foto 3, 1derde frame (beetje van 3D naar 2D🤓)
 

Bijlagen

  • frame compleet.jpg
    frame compleet.jpg
    264,1 KB · Weergaven: 20
  • frame 2derde.jpg
    frame 2derde.jpg
    238,4 KB · Weergaven: 19
  • frame 1derde.jpg
    frame 1derde.jpg
    273,6 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Denk dat de meeste lezers van dit (zijspan) forum (deel) het wel een beetje voor zich zien.

Maar toch: foto's geven een pre- fixatie van een demontabele connectie tussen motor en span.
 

Bijlagen

  • frame plus frame.jpg
    frame plus frame.jpg
    233,1 KB · Weergaven: 21
  • frame plus frame close.jpg
    frame plus frame close.jpg
    246,9 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan