Zijspan aan de motor maken

Voor iedereen los gaat, dat een tyrap geen deugdelijke manier is, het in de eerste bocht gaat draaien. en dat lucht haken het niet gaan houden....

Het is louter voor de foto...
 

Bijlagen

  • frame aan XT.jpg
    frame aan XT.jpg
    205,9 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Voor iedereen los gaat, dat een tyrap geen deugdelijke manier is, het is de eerste bocht gaat draaien. en dat lucht haken en niet gaan houden....

Het is louter voor de foto...
Ik volg het met veel interesse. Ben nl met ook zoiets bezig, maar dan aan een Suz Gsx 750es
 
Al eerder benoemd, mogelijk wilde ik de XT velgen gaan mixen, naaf van de voor ant met velg van de achterkant...

Ik heb contact gehad met een bedrijf dat daar goed in is (spaken en velgen) en vaak naar voren worden geschoven op dit forum met betrekking tot spaken/wielen en velgen.

Hun geven aan dat het niet kan. ik heb ze fotos en maten door gegeven.

hun antw:
Dit zal helaas niet gaan.

De spaakhoeken in de achtervelg zijn veel schuiner dan voor het voorwiel aangezien de naaf een stuk groter is. Daardoor komen bij inspaken de spaken helemaal krom te staan omdat de hoek ik de velg niet match met de naaf…..


Vond het wel een begrijpelijke uitleg, maar wel jammer.
 
Al eens bij andere partijen als Haan of Pebro geprobeerd. Die spaken zo'n beetje alles in wat mogelijk is. Soms met andere boringen etc.

Lekker bezig trouwens, het oudijzer is al gehalveerd zie ik. Benieuwd waaraan je alles gaat vastkleien en ty-rappen :)

Benno
 
Al eens bij andere partijen als Haan of Pebro geprobeerd. Die spaken zo'n beetje alles in wat mogelijk is. Soms met andere boringen etc.

Lekker bezig trouwens, het oudijzer is al gehalveerd zie ik. Benieuwd waaraan je alles gaat vastkleien en ty-rappen :)

Benno
Je kan er van uit gaan dat ik een van deze 2 heb benaderd, per mail en telefoon en weer per mail...
 
Ja joh, leuk een eigen topic! Met veel foto's, daar houden we hier van. En het is ook een stimulans om de vaart er een beetje in te houden....eh....bij sommigen dan :$ :$ :X
Ja... hoor eens... ik kan heus wel sneller hoor......

Maar dan hebben jullie niks meer te lezen.... en dat vind ik sneu.....

Daarom doe ik het allemaal wat langzamer weet je..... echt...!!
 
Het is bij mij een beetje samenloop van omstandigheden. Nogal wat problemen thuis gehad plus drukte op het werk gooien wel wat roet in het eten. Ben nu (weer) in Turkije voor mijn werk en heb net een appje van de baas gehad of ik nog een paar dagen langer kan blijven. Ik zou eigenlijk morgen terug gaan. En ik, ouwe lul, begin toch ook te merken dat alles toch wat moeizamer gaat dan vroeger :X
 
Keus is gemaakt, XT voorwiel gaat het 3de wiel worden.

Geen mono swing/brug maar een brug met 2 poten, traditioneel, conventioneel voor een motor waarschijnlijk minder traditioneel, conventioneel op een spam. Maar goed hoe langer in op dit forum zit/zoek, en hoe meer ik terug lees (jaren en jaren) hoe meer bouw/verbouw werken ik voorbij zie komen. Vanaf de tijd dat de digitale fotocamera en de mobiel het makkelijk maken foto's toe te voegen op een forum is ondersteund beeld bij het verhaal wel zo prettig. Dat is toch al weer een jaar of 15 a 20. Dus... heb heel wat terug gelezen/gekeken.

Maar goed de brug.

plat gezegd:

Wat moet een brug z'n beetje doen....: wiel vast houden, veren, remmen... en de brug moet nog aan de span vast. 4 dingen dus...
 
Laatst bewerkt:
Keus is gemaakt, XT voorwiel gaat het 3de wiel worden.

Geen mono swing/brug maar een brug met 2 poten, traditioneel, conventioneel voor een motor waarschijnlijk minder traditioneel, conventioneel op een spam. Maar goed hoe langer in op dit forum zit/zoek, en hoe meer ik terug lees (jaren en jaren) hoe meer bouw/verbouw werken ik voorbij zie komen. Vanaf de tijd dat de digitale fotocamera en de mobiel het makkelijk maken foto's toe te voegen op een forum is ondersteund beeld bij het verhaal wel zo prettig. Dat is toch al weer een jaar of 15 a 20. Dus... heb heel wat terug gelezen/gekeken.

Maar goed de achter brug.

Wat moet een brug z'n beetje doen....: wiel vast houden, veren, remmen... en de brug moet nog aan de span vast. 4 dingen dus...
Zijdelingse krachten opvangen. Het belangrijkste punt!
 
Ik ben een enthousiaste hobbyist, maar... sleuteltijd is een zeldzaamheid, en bij ieder project heb je er een hoop van nodig. Ik blijf mij er op verkijken zo wel, onbewust als bewust. 🤓

Er zijn her en der nog wat onzekerheden en wat marges, maar het begin is gemaakt.

Mogelijk staan niet alle foto's in chronologische volgorde, evenals het project...

ja, het is dik ijzer... w.s. als je het zou berekenen... kan er het her en der een paar mm dunner.

Het idee is om van de swing arm van de Ural de bussen af te slijpen, kannibaliseren , en deze in de brug van de XT/Ural/homemade te verwerken.

Als al het metaalwerk klaar is en d.m.v. hechtlasjes bij elkaar en in-vorm wordt gehouden/uitgelijnd ga ik de bussen "aflassen" in etappes de huidige bussen zullen dan onherroepelijk beschadigen/smelten, te heet worden, ik heb al nieuwe laten komen.
Voor de duidelijkheid: Ik laat de ouwe er dus in zitten om alles in lijn te hebben. Ik monteer dus de brug incl het wiel, dus in zijn bevestiging lippen aan het Ural frame ter controle. dan de ouwe bussen eruit en de nieuwe erin persen.
 

Bijlagen

  • 01.jpg
    01.jpg
    103,7 KB · Weergaven: 21
  • 02.jpg
    02.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 19
  • 12.jpg
    12.jpg
    110 KB · Weergaven: 19
  • 06.jpg
    06.jpg
    131 KB · Weergaven: 20
  • 07.jpg
    07.jpg
    156,6 KB · Weergaven: 18
  • 13.jpg
    13.jpg
    114,5 KB · Weergaven: 21
  • 15.jpg
    15.jpg
    151,9 KB · Weergaven: 20
  • 08.jpg
    08.jpg
    155,6 KB · Weergaven: 24
  • 09.jpg
    09.jpg
    112,9 KB · Weergaven: 20
  • 14.jpg
    14.jpg
    113,6 KB · Weergaven: 22
  • 11.jpg
    11.jpg
    125,7 KB · Weergaven: 24
  • 03.jpg
    03.jpg
    175,4 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Nou beste zijspan reizigers, (in het kade van geen man/vrouw classificatie),
Ondanks de snel voor bijgaande weekend dagen, toch nog even wat kunnen doen aan de ontwikkeling van de achter brug…
Ik wilde geen eenarmige brug, en ik wilde geen vering aan een kant.. ik heb zelf een “veringsdoos” bedacht.
Zoals eerder gemeld wilde ik de swing arm van de ural kannibaliseren in mijn eigen brug (zie foto’s)

Traditie getrouw staand de foto’s waarschijnlijk weer door elkaar..
Foto’s geven nog niet alles weer… maar geeft een beeld.

Brug krijgt dus 2 poten een H zeg maar. Met aan een kant het scharnierpunt van de brug aan de andere kant het wiel. Voor het scharnierpunt moet ik dus nog 4 lamelen uitzagen, en gaten daarin boren, waar dan weer de bouten door heen gaan door de rubbers van de ural. Omdat links en rechts niet los van elkaar mogen bewegen komt er achter het scharnierpunt en voor het wiel een tussen stuk, die links en rechts met elkaar verbind (zeg maar een H van boven afgezien).
En, Twee kleine dempers in hoek die dus “afveert” tussen de brug en de boven kant “doos”..

Vanzelfsprekend moet alles precies passen en uitgelijnd zijn voordat het las apparaat zijn gang mag gaan.
 

Bijlagen

  • vering 6.jpg
    vering 6.jpg
    114,1 KB · Weergaven: 14
  • vering 7.jpg
    vering 7.jpg
    107,9 KB · Weergaven: 16
  • vering 8.jpg
    vering 8.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 16
  • vering schoon.jpg
    vering schoon.jpg
    135,9 KB · Weergaven: 15
  • vering 1.jpg
    vering 1.jpg
    92 KB · Weergaven: 15
  • veringafgeslepen 2.jpg
    veringafgeslepen 2.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 17
  • vering los.jpg
    vering los.jpg
    171,5 KB · Weergaven: 15
  • vering ural.jpg
    vering ural.jpg
    157,8 KB · Weergaven: 16
Dat moet wel een heel stijf en sterk veertje zijn.
Maar zo ziet dat er niet uit....

Vergis je niet in de krachten die op een zijspanwiel komen, in een bocht naar links duwt de hele motor ook op dat zelfde veertje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan