Zijspan aan de motor maken

Ik heb ook nog deze veer uit de XT als mogelijkheid. dan wordt de constructie wel anders.
 

Bijlagen

  • vering 3 maal.jpg
    vering 3 maal.jpg
    181,2 KB · Weergaven: 18
  • vering 1 maal 3tb.jpg
    vering 1 maal 3tb.jpg
    119,8 KB · Weergaven: 15
De constructie moet stijf, daar mag geen beweging in zitten. Vering is een compromis dat negatief uitvalt voor het comfort. De motor of de bak mag niet over gaan hellen in een bocht. je probeert een kart te bouwen. En een kart heeft geen vering. Ideaal is een torsiestang. Lastig omdat je swing armen niet gelijk van lengte zijn en ook nog versprongen, maar dan kan de vering een stuk comfortabeler.
 
Maar hij zal toch wel een beetje mee moeten met de hobbels, putten en kuilen? Helemaal star, lijkt me dat je een flinke duw van rechts naar links, krijgt bij een drempel.

Of is dat ondergeschikt... bij de baten in de bochtenwerk??
Daar moet je idd wel een beetje op bedacht zijn, maar geloof me, dat leer je snel hoor
 
Dat maakt voor de belasting niet veel uit, hoogstens voor de gevaarzetting.
Gevaarzetting is het creëren van een situatie waarin er een kans op schade bestaat.

Oke, even voor mijn leerproces, doel = star.

Dus te soepel in de vering is gevaarzetting, meer dan een unheimlich gefuhl.

(p.s misschien is een unheimlich gefuhl al gevaarzetting genoeg)
 
Laatst bewerkt:
De constructie moet stijf, daar mag geen beweging in zitten. Vering is een compromis dat negatief uitvalt voor het comfort. De motor of de bak mag niet over gaan hellen in een bocht. je probeert een kart te bouwen. En een kart heeft geen vering. Ideaal is een torsiestang. Lastig omdat je swing armen niet gelijk van lengte zijn en ook nog versprongen, maar dan kan de vering een stuk comfortabeler.
Even voor mijn beeld, constructie moet stijf zijn, dan men je het natuurlijk ook over de connectie tussen de fiets en het span.

Swing armen niet gelijk van lengte, hoe bedoel je dat? de poten van de brug zijn gelijk qua lengte ( of bedoeld je dat ze nu anders qua lengte zijn dan origineel? )

En met versprongen bedoel je, dat het scharnierpunt en de as van het wiel op een ander plek ligt dat origineel?
 
Als je dezelfde swing arm als de motor gebruikt natuurlijk niet, maar meestal heeft het zijspan een kortere swing arm als de motor. En dan ligt de as van het zijspan een centimeter of dertig voor denachteras van de motor. Dan moet je dus een stabilisatiestang maken die schuin loopt en/of verschillende armen heeft.
 
Gevaarzetting is het creëren van een situatie waarin er een kans op schade bestaat.

Oke, even voor mijn leerproces, doel = star.

Dus te soepel in de vering is gevaarzetting, meer dan een unheimlich gefuhl.

(p.s misschien is een unheimlich gefuhl al gevaarzetting genoeg)
Ook wel een klein beetje afhankelijk voor wat je het span in gaat zetten. Bijvoorbeeld een Rus is veel softer geveerd dan een sportief span (of span waar je 110-120 mee rijd op de autobahn)

het zal je inmiddels wel duidelijk zijn, een zijspan is in heel veel zaken een compromis.
 
Als je dezelfde swing arm als de motor gebruikt natuurlijk niet, maar meestal heeft het zijspan een kortere swing arm als de motor. En dan ligt de as van het zijspan een centimeter of dertig voor denachteras van de motor. Dan moet je dus een stabilisatiestang maken die schuin loopt en/of verschillende armen heeft.
Persoonlijk vind ik het sjieker om de stabilisatiestang gewoon haaks op de motor te houden. Als je een beetje creatief omgaat met de armpjes dan geeft dat een heel mooi en goed resultaat.
Op de BMW had ik dat zo gedaan:

20220211_115202.jpg


A zit draaibaar vast aan de achterbrug in de buurt van het wiel
AB is een armpje
B zit met 2 stangkoppen vast aan het motorframe
BC is de stabilisatiestang
C zit met 2 stangkoppen vast aan de zijspanwiel ophanging, in de buurt van het wiel
CD is een armpje
D zit draaibaar vast aan het zijspan frame

De draaibare bevestigingen en de dubbele stangkoppen zijn nodig omdat alles tov elkaar in verschillende richtingen draait en beweegt.

Als je een paperclip in deze vorm buigt en de armpjes tussen duim en wijsvinger houdt krijg je een aardig beeld van hoe het beweegt en tordeert bij inveren.
Als je eenmaal een stabilisatiestang hebt gehad, wil je nooit meer zonder rijden
 
Persoonlijk vind ik het sjieker om de stabilisatiestang gewoon haaks op de motor te houden. Als je een beetje creatief omgaat met de armpjes dan geeft dat een heel mooi en goed resultaat.
Op de BMW had ik dat zo gedaan:

Bekijk bijlage 1726430

A zit draaibaar vast aan de achterbrug in de buurt van het wiel
AB is een armpje
B zit met 2 stangkoppen vast aan het motorframe
BC is de stabilisatiestang
C zit met 2 stangkoppen vast aan de zijspanwiel ophanging, in de buurt van het wiel
CD is een armpje
D zit draaibaar vast aan het zijspan frame

De draaibare bevestigingen en de dubbele stangkoppen zijn nodig omdat alles tov elkaar in verschillende richtingen draait en beweegt.

Als je een paperclip in deze vorm buigt en de armpjes tussen duim en wijsvinger houdt krijg je een aardig beeld van hoe het beweegt en tordeert bij inveren.
Als je eenmaal een stabilisatiestang hebt gehad, wil je nooit meer zonder rijden
Foto van boven af: a is het voorviel b is zijspan wiel en c is het achtwiel.

Ongetwijfeld is je uitleg passend bij hoe jij het voor je ziet of hoe het is, ik krijg het niet geplaats.

Ik heb al een paar tekeningen gemaakt waar ik die paperclip zou moeten kunnen plaatsen. ook een kleinere paperclip, zodat i op de tekening past 8-)

Omdat ik het niet voor mij zie, weet ik ook niet hoe je de krachten bedoelt, van uit, zie foto 3, krachten van uit AA of BB

Maar een stabilisatorstang is toch iets anders dan een schoor?, stangkoppen zijn niet die klem ballen?
 

Bijlagen

  • paperclip.jpg
    paperclip.jpg
    57 KB · Weergaven: 19
  • vanbovenaf.jpg
    vanbovenaf.jpg
    52,3 KB · Weergaven: 15
  • krachten.jpg
    krachten.jpg
    35,3 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Ik snap er niets van. De tekening van Slijptol lijkt een Z vorm. Maar het moet een U zijn. Als je de ene poot omhoog trekt moet de andere meegaan. Als het zijspanwiel inveert moet hij ook de vering van het achterwiel indrukken. Met een Z veert het zijspanwiel in en drukt hij de achtervork uit de vering en kantelt het spul juist extra.
 
Ik snap er niets van. De tekening van Slijptol lijkt een Z vorm. Maar het moet een U zijn. Als je de ene poot omhoog trekt moet de andere meegaan. Als het zijspanwiel inveert moet hij ook de vering van het achterwiel indrukken. Met een Z veert het zijspanwiel in en drukt hij de achtervork uit de vering en kantelt het spul juist extra.
Ik zag er twee 90 graden hoeken in.
 
Ik snap er niets van. De tekening van Slijptol lijkt een Z vorm. Maar het moet een U zijn. Als je de ene poot omhoog trekt moet de andere meegaan. Als het zijspanwiel inveert moet hij ook de vering van het achterwiel indrukken. Met een Z veert het zijspanwiel in en drukt hij de achtervork uit de vering en kantelt het spul juist extra.
Het lijkt er even op... als of bij mij het spreekwoordelijke kwartje begint te vallen, Motorachterbrug en zijspan vering werken samen??? is dat um?
 
Terug
Bovenaan Onderaan