• Hoi Bezoeker, we hebben nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het Techniek forum. Lees hier meer.

Zijspan aan een GL500 Silverwing

CoenoX

Die hard MF'er
6 aug 2001
562
23
54
Bezoek site
Bij ons thuis 5 CX500’s en twee Silverwings (GL500). Uit de hand gelopen hobby. Nu begint mijn vrouw wat minder zelfvertrouwen te krijgen op twee wielen. Het gaat nog wel, maar er zal een moment komen dat ze niet meer echt durft. Het idee is geboren om aan haar Silverwing een zijspan te koppelen. Ze heeft - toen de kinderen nog klein waren - al eens CX650 met een Velorex bak gereden, maar dat vond ze wel hard werken. Idee is nu om de Silverwing wel aan te passen met een schommelvoorvork, en dan weer een lichte bak. Veolorex of Squire of zoiets.

Voor zover de theorie. Ik kan een deel zelf doen, maar zoek ook wel hulp. Het is toch wel een wetenschap op zich. En even een bedrijf bellen die het allemaal in orde maakt is boven budget. Beetje zelf zoeken, zelf doen en een beetje hulp zoeken dus. Het hoeft niet in twee weken klaar.

Nu ben ik op dit moment vooral op zoek naar tips met betrekking tot de voorvork. Waar te beginnen?

• Like
Waarderingen: JFJ

subtoon

Die hard MF'er
Donateur
15 mei 2015
651
45
70
Gilze
Nu ben ik op dit moment vooral op zoek naar tips met betrekking tot de voorvork. Waar te beginnen?
Kijk eens op de site van enigma zijspannen en technische oplossingen .daar staat goed omschreven hoe je een schommelvork maakt.
Ik heb het ook gedaan en het resultaat vind je onder, " Toon van hoek'' in het zijspan hoekje.

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
25.764
290
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Dat zijn twee schetsplaten onderaan je voorvork waarmee je vooras een centimeter of vijf naar voren zet. Als je een beetje kunt slijpen en lassen is dat vrij eenvoudig te maken, kost vrijwel niets en maakt het sturen net zo makkelijk als met een schommelvork.
Nadeel kan zijn dat door het kantelen van de onderpoten stick slip optreed.

Ander simpel alternatief zijn Ed Pols platen. Dat zijn extra balhoofd platen waardoor de beide vorkpoten in zijn geheel een centimeter of vijf naar voren gezet worden. Daarvoor moet je een vrij nauwkeurige maatvoering tussen de gaten hebben en de passing moet goed zijn.

GSlandrover

MF veteraan
28 jul 2014
1.082
59
Halflive had toch een schommel vorkje te koop? Wellicht is dat aan te passen. Zo'n zware fiets is het niet.