zijspan aan GSX1400

gsxbo

Rookie
9 jan 2006
29
0
Limburg
Hi,

Ik lees al een hele tijd dit forum en wilde er nu ook wel eens aan deelnemen :-)
Ik rijd momenteel een GSX 1400 en wil graag weten of het mogelijk is om een zijspan aan te (laten) bouwen. Wat het kost? etc etc.

Grtz en alvast bedankt

--
gsxbo
 
photo33.jpg


ik denk dat het wel kan ;)

met dank aan powerslave
 
Technisch gezien voorzie ik niet veel problemen met een zijspanaanbouw, het wiegframe lijkt me best wel geschikt zonder moeilijke aanbouw materialen.


In de eerste plaats moet je dus op zoek naar een bak, dat zal dus een wat zwaarder type moeten worden welke ook geschikt is voor wat hogere snelheden.

Als je handig bent dan is aanbouwen zelf te doen, daar zijn wel wat dingen om rekening mee te houden zoals toespoor, wielvlucht en voorloop zijspanwiel, maar deze info is gemakkelijk te vinden.

Om de Bak aan de motor te kunnen bevestigen moeten er aanbouw materialen gemaakt of gekocht worden (als er iets bijzit dan zal het vaak niet passen.

Dan heb je behalve de mechanische aanbouw te maken met de remmen aanpassen om het zijspanwiel mee te laten remmen en het aansluiten van verlichting.

De motor zelf moet/kan worden aangepast:

De overbrenging kan verhoogd worden maar zal bij een GSX1400 niet absoluut noodzakelijk zijn, dit is een kwestie van tandwielen aanpassen.

In elk geval is een (zwaardere)stuurdemper noodzakelijk.

Met de standaard voorvork zal de combinatie zwaar sturen, om dit te verbeteren moet de naloop van het voorwiel worden ingekort. Een schommelarm voorvork is de mooiste oplossing, deze kun je laten maken voor ca 1000 euro.

Wat gaat het kosten?

Dat hangt sterk af van aanschaf van de bak en de handigheid om zelf wat te doen.

Voor advies en aanbouw materialen kun je het beste bij EZS terecht.

het laten aanbouwen kost ca 600 a 700 euro maar dat kan best nog flink verschillen afhankelijk van.........

De GSX1400 is een brute machine met heel wat PK's dus houd rekening met en top van 170 a 180 als span. Kies een bak die daar op gemaakt is (dus geen velorex), een moderne bak zoals EZS past denk ik ook mooi bij de motor. Het kan ook interssant zin om eens bij de oosterburen te kijken.

En tot slot is het niet onverstandig om een zijspan cursus te volgen
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Ik heb om wat informatie in te winnen ook al een email naar ezs gestuurd.
Ik moet er ook maar een keer langs. Dat praat wat makkelijker.

En gezien alle technische details kan ik het beter laten doen :)

Grtz

PS: weet je een goed adres voor een zijspancursus? (misschien in de buurt van Eindhoven)
 
Hier nog iemand die zijspan aanbouwd voor minder geld is wel in Belgie
Herker Zijspan Atelier
BC Willems Luc
Smolderstraat 138
3540 Herk de Stad
Belgie
Tel :( 0032)11587917
fax :( 0032)11584956
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Ik heb om wat informatie in te winnen ook al een email naar ezs gestuurd.
Ik moet er ook maar een keer langs. Dat praat wat makkelijker.

En gezien alle technische details kan ik het beter laten doen :)

Als je niet goed weet wat je gaat doen zou ik het met zoveel vermogen zeker door bijv. EZS laten doen


PS: weet je een goed adres voor een zijspancursus? (misschien in de buurt van Eindhoven)

Ons Robke natuurlijk :Y

Ofwel Rob Teffer (zijspanrob) in Lelystad

http://www.zijspanrijschoolrobteffer.nl
 
Wauw wat een knappe vent op die foto!! :9
( en wat heeft ie zn 3 wieler weer smerig :N )

Volgens mij zijn het vooral de duitsers die standaard ombouwkits voor de GSX1400 hebben liggen, RUKO in ieder geval. En er zijn er vast wel meer.

Bij EML komt ie niet in het programma voor, maar je zou ze ff een mailtje kunnen doen. Het zijn topspannen maar kosten ook een paar centen.

Verder RDS in Frankrijk heb ik wel 's een GSX1400 spannetje van gezien.
 
Technisch vind ik zo'n fusee besturing wel fraai maar optisch kan ik er niet enthousiast van worden. Net of het wiel er los voor staat of dat er iets ontbreekt, maar ja ieder zijn smaak natuurlijk.
 
EML levert niet.

EZS wel, maar de kosten voor het aanbouwen van een span zijn meer dan de nieuwprijs van een GSX1400 en dat is toch echt niet de bedoeling.

Dus we zoeken nog even verder. Of ik moet hem inruilen tegen een bestaand zijspan.

gsxbo
 
Hi,

Ik lees al een hele tijd dit forum en wilde er nu ook wel eens aan deelnemen :-)
Ik rijd momenteel een GSX 1400 en wil graag weten of het mogelijk is om een zijspan aan te (laten) bouwen. Wat het kost? etc etc.

Grtz en alvast bedankt

--
gsxbo

Ik weet niet wat je rijervaringen zijn met zijspan maar voordat je e.a. ga ondernemen probeer eens wat zijspan rijervaring op te doen. Misschien is het toch niet zo flitsend als je dacht.

Zijspanrijden is iets geheel anders. Niet te vergelijken. Ik zou er ook speciaal lessen voor nemen.

Zelf een jaar of 12 zijspan gereden, een Dnepr MT10 ,met een BMWR60S blokje met extra zwaar vliegwiel.

Dus voordat je je motor ga verbouwen moet je eerst uitzoeken of je dat ook echt wil.

Gr,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan