zijspan aanknopen

youpie

MF'er
21 mei 2004
38
0
egmond
He,

Ik heb een honda shadow c2 750, en heb een blinde dochter van 7 die dolgraag mee wil op de motor. Nou ziet ik vaak losse zijspannen te koop staan op marktplaats.

Is het een beetje mogelijk om dat aan mijn bakkie te koppelen? of haal ik dan allemaal ellende op me hals. Moet uiteraard ook wel redelijk makkelijk af te koppelen zijn als ik solo wil rijden.

Graag reacties en opmerkingen.

Gr Youp
 
Persoonlijk denk ik dat je ellende op de hals haal. Of je moet handig zijn en een heleboel zelf kunnen doen.
Ik weet niet of het frame het wel houdt, misschien moet je een hulpframe toepassen.

Dan, je moet een zijspan-combinatie leren rijden. Probeer iemand op te zoeken met een zijspan.
 
Ben wel handig, maar als je over een hulpframe begint, begin ik toch wel aardig te twijfelen.

Nog andere reacties?
 
Ben bang van niet; ik zou ook niet weten of het frame van jouw fiets sterk genoeg is voor zijspan gebruik.
Verder wordt over het algemeen afgeraden om met de zelfde motor zowel solo als met span te willen rijden; zelfs als je de motor niet aanpast aan zijspan gebruik (andere voorvork, wielen en overbrenging) moet je er toch rekening mee houden dat na een aantal zijspan kilometers je achterband behoorlijk vierkant wordt en dat is niet bevoordelijk voor de wegligging bij solo-gebruik.

Als je zeker wilt weten of jouw motor uberhaupt zonder aanpassingen aan het frame geschikt is voor zijspan gebruik moet je gewoon EZS even bellen, die kunnen je daar ongetwijfeld antwoord over geven
 
Ben wel handig, maar als je over een hulpframe begint, begin ik toch wel aardig te twijfelen.

Hallo Youpie, ik ben bang dat een zijspan alleen aantrekkelijk is als het als 2e motor is of je zonder solo motor kunt.

Mijn oudste dochter (8 jaar) wil ook heeeeeel graag mee met de motor en aangezien ze dat van ons pas mag als ze een jaar of 11/12 is was ze ook al tot de geniale conclusie gekomen dat ik dan maar een zijspan moest kopen.

De meest betaalbare optie die ik tegenkwam was een russische motor met span (ik geloof Ural) die bovendien ook nog met aandrijving op beide achterwielen te koop is (handig als er sneeuw ligt! een echte pekelfiets) maar daar ben je al snel 4000 euro voor kwijt (+ 1000 euro om alle bouten en moeren gelijk te laten vervangen door RVS exemplaren) dus dat is ook geen optie.

Ik denk dus dat het verstandiger is om tegen je dochter te zeggen dat ze moet wachten tot ze minimaal 150 cm lang is o.i.d. dan kan ze wel achterop. Ik denk dat het voor haar met haar handicap ook fijner is om tegen jou aan te zitten zodat ze kan leren om te voelen wat jij gaat doen. Succes met het overtuigen van je dochter (mocht je mijn advies opvolgen) ;)
 
ahum een russisch span voor 4000 euro? daar heb je dus 2 hele nette voor!
maar goed, als je een rus wil moet je willen en kunnen sleutelen, nog geodkoper en eigenlijk veel beter is een MZ met span, volop op het net aangeboden....
 
Ik hoor het al, ik moet op zoek naar 2e motor, met zijspan dus.
Zie idd links en rechts wel wat te koop staan dnepr en mz, er staan ook jawa's te koop voor heel erg weinig, komt dat omdat het echt slecht is, of dat het voor geen meter rijdt?
 
Jawa's zijn leuk speelgoed.
Maar het is niet echt een serieus vervoermiddel. Ik heb er zelf één met een velorex bak en daarmee heb ik echt dikke pret samen met mijn zoontje van 5. Ding loopt altijd, onderhoud kun je eenvoudig zelf, beetje geklooi bij de pomp want het ding rijdt op mengsmering die je zelf moet mengen (de mijne heeft nog geen oliepomp).
Maar 80 per uur is wel het maximum wat je aankunt. Om over het rijden met volwassen passagier nog maar te zwijgen.

Maar om gewoon met je dochter wat mee te spelen, kan ik het absoluut aanraden.
 
een jawa heb ik wel voor je, een bakkie effe van marktplaats plukken....

Kijk net dacht ik nog dat ik het begreep, en nu niet meer.
Maar kan je dus aan een jawa WEL een zijspan aan koppelen en aan een shadow niet !?
 
Aan een shadow kun je best een bak knopen. Maar eigenlijk niet als je nog solo wil rijden met die motor. Dat geldt ook voor de jawa maar wat hier bedoeld wordt is eigenlijk dat je de jawa er gewoon bij moet nemen en de shadow voor sologebruik houden.

Ik heb trouwens een jawa met span te koop sinds vanmiddag.
 
Ziet er leuk uit teevee, maar kijk toch nog effe verder.
Naast dat ik een zijspannetje wil, wil ik ook nog wel wat te sleutelen hebben, met die shadow is daar niets leuks aan.
 
iets te sleutelen? keus zat! ik ken mensen met een goede zunndapp200cc, een jawa goed maar met een koppleing die aandacht wil, een japanner en ik denk dat ik ook nog wel een lang stilstaande goldwing met aangebouwde turbo los weet te peuteren...
 
sleutelen? wanneer kom je langs???
moet al weken mijn contactslot vervangen maar ik gun mezelf de tijd niet......

of anders? de combinatie van Teevee kopen; de bak lekker volladen en dan effe lekker een paar uur VOLGAS over de snelweg gaan blazen....... volgens mij heb je dan ook sleutelwerkzat
 
iets te sleutelen? keus zat! ik ken mensen met een goede zunndapp200cc, een jawa goed maar met een koppleing die aandacht wil, een japanner en ik denk dat ik ook nog wel een lang stilstaande goldwing met aangebouwde turbo los weet te peuteren...

Misschien is die ouwe goldwing wat, heb ondertussen al een bod gedaan op een honda silverwing, maar ben bang dat ik iets te zuinig heb geboden. Verkoper was nu een beetje beledigd.
 
wat is nou een lekkere, goedkope lowbudget bike die toch wel betrouwbaar is en (redelijk) geschikt voor (zelf) aanbouw van een spannetje,

zit namelijk te denken over een zijspannetje,
Ik wil niet veel meer als 1500 uitgeven voor de bike, en daar zelf een bakkie aan bakken,
handigheid is er best. (tijd nog niet)
wat zijn leuke fietsjes voor zoiets?

t moet wel een beetje vooruit komen,
bakkie, komt waarschijnlijk vast (niet zomaar ff te verwijderen)
dus autobandjes er in .e.d
zelf t een en ander aanpassen is geen probleem.

zit zelf te denken aan gl1000/1100, gsx1000/1100, xj 900/xj1100 fj1100
maar mischien zie ik van alles aan leuke motoren over t hoofd,
rijdt nu sportster 1200 gs550 en vlx600 van de vrouw
 
Laatst bewerkt:
Misschien is die ouwe goldwing wat, heb ondertussen al een bod gedaan op een honda silverwing, maar ben bang dat ik iets te zuinig heb geboden. Verkoper was nu een beetje beledigd.

Silverwing zou ik niet doen! daar moet je toch wel een serieus hulpframe aan bakken, aan een goldwing hoeft dat niet.
 
wat is nou een lekkere, goedkope lowbudget bike die toch wel betrouwbaar is en (redelijk) geschikt voor (zelf) aanbouw van een spannetje,

zit namelijk te denken over een zijspannetje,
Ik wil niet veel meer als 1500 uitgeven voor de bike, en daar zelf een bakkie aan bakken,
handigheid is er best. (tijd nog niet)
wat zijn leuke fietsjes voor zoiets?

t moet wel een beetje vooruit komen,
bakkie, komt waarschijnlijk vast (niet zomaar ff te verwijderen)
dus autobandjes er in .e.d
zelf t een en ander aanpassen is geen probleem.

zit zelf te denken aan gl1000/1100, gsx1000/1100, xj 900/xj1100 fj1100
maar mischien zie ik van alles aan leuke motoren over t hoofd,
rijdt nu sportster 1200 gs550 en vlx600 van de vrouw


Belangrijk bij de keuze is en stevig wiegframe, daar kun je vrij eenvoudig een zijspan aanknopen m.b.v. EZS materialen.

Denk ook eens aan een Guzzi, een 850T5 heeft al vrij kleine wielen (16inch voor en achter) valt zonder aanpassingen al goed mee terijden.
Komt ook goed vooruit, ik heb er 148 mee gereden volgens de GPS.
Het voordeel van Guzzi is ook dat het frame super sterk is, verder cardan aandrijving enzo. Mij bevalt het erg goed en heb inmiddels alle weertypes meegemaakt van koud (-20) tot heet (+40 in Spanje) of extreem nat. Met waterkoeling heb ik slechte ervaringen of vreselijke verhalen over gehoord, vooral bij oudere motoren.

Er staat nog een mooie Polizia op marktplaats, met een beetje mazzel nog binnen het budget ook.
 
Laatst bewerkt:
waarom die kleine wielen? om t zwaartepunt laag te houden? of bandenkeuze?
Zijn de lichtere guzzi's ook geschikt V50/V65? al gaat mijn voorkeur daar niet echt naar uit.

Op zich lijkt een twin me vanwege t koppel wel ideaal voor zijspan gebruik,
van de andere kant trekt me de betrouwbaarheid van een jap me ook wel,
magna of zo zou dat wat zijn?
 
magna? ik heb geen verstand van jappen maar is dat niet een custom/chopperding?
rijden is leuk maar soms zitten er van die kromme stukken in de weg, in de volksmond bochten genoemd, als je aan zo.n ding een bak hangt kun je de bocht helemaal niet door! daarom zijn er ook zo veel schommelarmvorken die de voorloop minder maken!
als je iets bulligs wil denk ik dat een stevige guzzi of bmw beter je ding is, anders als je wil sleuetelen en niet zo snel wil een rus.
als je 80 mooi vind zijn er zat tweetaktdingen die onderhoudsarm zijn en moeietloos 20.000km/jaar voldoen. en geloof me, met span harder dan 80 rijden wil je niet te vlug doen...
offe een triumph/BSA 650
kijk anders eens op internet wat voor zijspancombis er te koop zijn, en watje wat lijkt...
 
tja, blijft voor erbij he, moet lowbudget,
Mocht het erg bevallen komt er ooit nog wel een fatsoenlijke,
Maar wilt nu vooral lekker goedkoop, juist het zelf aanbouwen lijkt me leuk,
vandaar dat ik aan jap dacht,
guzzi of BMW lijkt me al snel duurder te worden.

verder moet t wel een beetje van zn plaats komen, maar veel harder dan 120 hoeft de combi niet te kunnnen
 
een magna lijkt mij een prima ding om een bakje te trekken.
met een lekker breed laag stuur er op verbeterd het porum al en heb je lekker iets om aan te trekken.
een magna heeft een wiegframe en een motor met een behoorlijk koppel.
het achterwiel is al vrij klein, misschien kan je dat afdraaien om een lage autoband te monteren.

de naloop zal denk ik wel groot zijn, dat gaat dus wel wat spierkracht kosten.
eenmaal omgebouwd kan je altijd nog een naloopverkorting toepassen.

als het low budget moet hebben japanse kardanchoppers mijn voorkeur, de magna is er daar een van.
als de aanschaf van de motor boven de 1000-1500 euro uitkomt zou ik toch gaan kijken naar een bmw/grote guzzi, die kan je nog eens goedkoop repareren, dat gaat je met een jap niet lukken.
en met zijspanrijden gaat er nog wel eens iets stuk -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan