Zijspan aanschaffen

ElGa

Rookie
20 jan 2004
10
0
België
Mijn man en ik hebben elk een honda VF750C :] :]
Mede dankzij jullie site liepen wij warm voor het zijspan-idee.
MAAR!!! Na enig rondbellen werden we met de harde realiteit geconfronteerd.
Onze motor zou te veel aanpassingen nodig hebben om confortabel te kunnen rijden.
Voor een paar ritjes rond de kerk zou het wel lukken, maar ermee op vakantie gaan zou hypervermoeiend zijn. Kortom we zouden zeker 10.000€ moeten investeren! ;(

Wij zijn regelmatige rijders en wensen (graag met sidecar)ook verre reizen te kunnen maken, dus is het comfortabel rijden toch wel heel belangrijk.
Graag jullie reacties en suggesties.
 
Even geduld, maar ik ben zeker dat er genoeg mogelijkheden zijn. ;)



Zelf heb ik geen span, maar ook al een tijdje aan 't oriënteren. Ik weet wel dat van de zijspanners die hier 'rondspoken' er een aantal zijn die bruikbare tips kunnen geven.


Ik heb toevallig zelf pas deze gevonden: (in NL ;) )

verstegen motors in brabant

verkoopt nieuwe spannetjes en doet ook aanbouw. Zijn vooral licht & betaalbaar. Passen ook aan een 350cc jawa-tje, dus moet wel lukken. ;)

succes iig.
 
Laatst bewerkt:
Even geduld, maar ik ben zeker dat er genoeg mogelijkheden zijn. ;)



Zelf heb ik geen span, maar ook al een tijdje aan 't oriënteren. Ik weet wel dat van de zijspanners die hier 'rondspoken' er een aantal zijn die bruikbare tips kunnen geven.


Ik heb toevallig zelf pas deze gevonden: (in NL ;) )

verstegen motors in brabant

verkoopt nieuwe spannetjes en doet ook aanbouw. Zijn vooral licht & betaalbaar. Passen ook aan een 350cc jawa-tje, dus moet wel lukken. ;)

succes iig.

Ik weet niet of ik met een dergelijke zijspan een verre vakantie zou willen ondernemen. Persoonlijk zou ik voor iets degelijkers gaan, 1 van de 2 motoren verkopen en een kant en klare met zijspan terug kopen. www.motoporthengelo.nl heeft btw. een aparte afdeling voor zijspannen.
 
Mijn man en ik hebben elk een honda VF750C :] :]
Mede dankzij jullie site liepen wij warm voor het zijspan-idee.
MAAR!!! Na enig rondbellen werden we met de harde realiteit geconfronteerd.
Onze motor zou te veel aanpassingen nodig hebben om confortabel te kunnen rijden.
Voor een paar ritjes rond de kerk zou het wel lukken, maar ermee op vakantie gaan zou hypervermoeiend zijn. Kortom we zouden zeker 10.000€ moeten investeren! ;(

Wij zijn regelmatige rijders en wensen (graag met sidecar)ook verre reizen te kunnen maken, dus is het comfortabel rijden toch wel heel belangrijk.
Graag jullie reacties en suggesties.

Wellkom hier, ik zou zeggen neem de Tijd en kijk eerst eens goed rond.
Ook zou ik aanbevelen erst eens een proefritje te maken
om te kijken of het well bevalt om met een Span te rijden.
Wij hebben voor een GL 1100 gekozen om de Luxe i.v.m.
lange Reizen. Als je goed zoekt kun je redelijke Spannen vinden
onder de 10000 euro.
Kijk hier eens..www.motornet.be
bij tweede hands, dann GL1100 zoeken staan er twee.
full
 
Laatst bewerkt:
Voor verre reizen is deze natuurlijk ideaal, altijd je tent bij je ;)

camper_c_1.jpg


Voor 2500 euro staat er een Moturist zijspan te koop of dit nu met of zonder motor is, is me niet duidelijk. Ook nog een complete en mooie !! Guzzi/Moturist, staat geen prijs bij.

http://www.geocities.com/moturist/prikbord.html

Prima geschikt om verre reizen mee te ondernemen, goed geveerd, degelijk, veel bagageruimte.
Succes met zoeken ;)
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 20 januari 2004 16:40 schreef Johan het volgende:Ik weet niet of ik met een dergelijke zijspan een verre vakantie zou willen ondernemen. Persoonlijk zou ik voor iets degelijkers gaan...
Ik vind dit er best comfie uitzien. ;)
BMWK100RTV700.jpg


En 't is allemaal relatief. Mensen die een mercedes rijden van 20duizend euro willen ook niet met een opel kadett op verre vakantie. :P

Persoonlijk zou ik met liefde op zoiets naar zuid italië of zo op vakantie gaan. Mits 't ding fatsoenlijk loopt, redelijk remt & goed is uitgelijnd. Ik zou alleen niet in een of twee dagen op bestemming willen zijn. Gewoon max. 350km per dag ofzo, geen centje pijn. 8-)
Enfield-V562groen.jpg
 
:} Bedankt voor de reacties, onze hoop leeft weer op :}


En 't is allemaal relatief. Mensen die een mercedes rijden van 20duizend euro willen ook niet met een opel kadett op verre vakantie. :P

Persoonlijk zou ik met liefde op zoiets naar zuid italië of zo op vakantie gaan. Mits 't ding fatsoenlijk loopt, redelijk remt & goed is uitgelijnd. Ik zou alleen niet in een of twee dagen op bestemming willen zijn. Gewoon max. 350km per dag ofzo, geen centje pijn. 8-)

Max 350km per dag is inderdaad hoe wij willen reizen. Alleen heeft iemand ons angstig gemaakt dat we na elke 50km onze pijnlijke spieren dringend zullen moeten rusten. Tenzij we veel investeren om de motor eerst voldoende te veranderen, zou het de vakantiepret bederven.
Toch zouden we het liefst bij onze Magna's blijven.

Sommige verkopers verzekeren ons dat het perfect haalbaar is een zijspan op onze motor en proberen ons direct een te verkopen. Eén verkoper (die ons dus veel eerlijker leek) wees er ons op dat we veel rijcomfort zouden kunnen verliezen want onze bike zou er niet echt voor geschikt zijn.

Hoe kunnen wij als leken daar nu iets over te weten komen?
 
Op woensdag 21 januari 2004 15:50 schreef ElGa het volgende:
Hoe kunnen wij als leken daar nu iets over te weten komen?

Hier vragen 8-) . En kijk vooral eens op de links die sidecarmaniac geeft, ook erg handig.

En bij betrouwbare handelaren, maar die zijn moeilijk van de buitenkant te herkennen.

Ik heb zelf een ouwe Rus met zijspan. De motor is verder niet aangepast aan zijspangebruik (geen aparte voorvork etc) en ik kan je vertellen dat het behoorlijk worstelen is, zeker de eerste paar keer dat je rijdt.

Met een aantal aanpassingen aan je motor rijdt het allemaal een stukkie makkelijker en is het geheel beter bestuurbaar, maar niets is onmogelijk natuurlijk.

Je moet eigenlijk van het idee af dat een zijspan een motor met een bakkie is, het rijden op zich heeft eigenlijk erg weinig met motorrijden te maken.

Kijk ook eens op www.vanbergenclassics.nl, staat ook een hoop goede info op. :)
 
Ik heb zelf een ouwe Rus met zijspan. De motor is verder niet aangepast aan zijspangebruik (geen aparte voorvork etc) en ik kan je vertellen dat het behoorlijk worstelen is, zeker de eerste paar keer dat je rijdt.

Dat worstelen gaat wel voorbij. Nu niet dat de Russische dame een make ezel zal worden, maar de Rooie Rus laat zich inmiddels veel beter en met véél minder inspanning berijden dan ik ooit had kunnen vermoeden. Oefening baart nog steeds kunst.

ST-er.
 
We hebben er eentje 2-de hands gekocht! *D

Nu nog iemand vinden die ons kan helpen bij het monteren aan de motor, want er zijn blijkbaar een aantal aanpassingen nodig.
En daarna oefenen...

Ik droom al van op reis te gaan met ons drieën (hond in de bak) :z

Hoe kan je een hond opleiden tot goede bakkenist?

Een bakje zoals deze:
(Afbeelding)
 
Laatst bewerkt:
BMWK100RTV700.jpg


Stond die op marktplaats.nl??? Dan heb je een koopje gedaan.
Voor dat "aanknopen" toch maar beter de vakman aanspreken.
En de hond in de bak en jij achterop de duozit? Rothweiller van 80 Kgr.?????
Rob, leg eens effe uit hoe dat zit met die gewichtverdeling.
 
Het aanbouwen van een eigen zijspan kan ook bij Verstegen. Kost wel wat maar ze dan ben je er wel zeker van dat het veilig gebeurt, iets wat toch voorop staat.
 
(Afbeelding)

Stond die op marktplaats.nl??? Dan heb je een koopje gedaan.
Voor dat "aanknopen" toch maar beter de vakman aanspreken.
En de hond in de bak en jij achterop de duozit? Rothweiller van 80 Kgr.?????
Rob, leg eens effe uit hoe dat zit met die gewichtverdeling.

Oh jee, ff oof topic badkamer verbouwen e n je mist weer wat O-)
Wanneer je met 2 personen op de motor gaat zitten en 1 hond in de bak, gaat door het gewicht de motor naar links hangen, waardoor het geval steeds linksaf wil.
Tevens wordt het heel spannend in de bochten naar rechts omdat de bak dan makkelijk omhoog wil. Een rotte kwijler van 80 kg heb ik trouwens nog nooit gezien, da"s dus alleen maar minder gewicht ind e bak en ongunstiger.
'T is toch handiger het gewicht wat meer te verdelen
 
Zoals jullie kunnen lezen in mijn eerste mail, ik heb zelf een bike :]
Ik wil absoluut niet achterop, ik wil zelf rijden.

We hebben contact opgenomen met Verstegen, die vraagt 850€ voor subframe en montage. Nu blijkt dat onze garagist zelf ervaring heeft met zijspan aanbouwen, hij haalt met zijn combinatie (een Suzuki chopper met een kleine Velorex) 120 -130 km/u, met veel aanpassingen.

Ik ben nog niet zo lang moturist en nu het rijden steeds vlotter gaat zou ik het wel jammer vinden dat we samen niet meer sportief zouden kunnen rijden, met een zijspan gaat alles toch trager (of niet?).
Misschien komt er dus een derde bike met span, zodat de twee mogelijkheden open blijven.
We zijn er nog niet uit.....
 
Ik ben nog niet zo lang moturist en nu het rijden steeds vlotter gaat zou ik het wel jammer vinden dat we samen niet meer sportief zouden kunnen rijden, met een zijspan gaat alles toch trager (of niet?).
Of niet idd, maar het benzine verbruikt stijgt wel aanzienlijk. ;)


Alleen het bochtenwerk moet met beleid, afhankelijk van de combinatie alsmede afhankelijk van de ervaring/kunde van de bestuurder. :]
 
Zoals jullie kunnen lezen in mijn eerste mail, ik heb zelf een bike :]
Ik wil absoluut niet achterop, ik wil zelf rijden.

We hebben contact opgenomen met Verstegen, die vraagt 850€ voor subframe en montage. Nu blijkt dat onze garagist zelf ervaring heeft met zijspan aanbouwen, hij haalt met zijn combinatie (een Suzuki chopper met een kleine Velorex) 120 -130 km/u, met veel aanpassingen.

Ik ben nog niet zo lang moturist en nu het rijden steeds vlotter gaat zou ik het wel jammer vinden dat we samen niet meer sportief zouden kunnen rijden, met een zijspan gaat alles toch trager (of niet?).
Misschien komt er dus een derde bike met span, zodat de twee mogelijkheden open blijven.
We zijn er nog niet uit.....

Zowel de rol-weerstand als de lucht-weerstand zijn bij een span flink wat groter dan bij een solo machine.
De toegenomen rol-weerstand merk je bij alle snelheden, ook bij langszaam rijden.
De grotere lucht-weerstand begin je pas bij wat hogere snelheid te merken, deze neemt immers quadratisch toe bij toenemende snelheid.
Dusss .... wanneer je de eindoverbrenging van je motor aanpast aan zijspangebruik, zeg ca. 20 - 25 reduceert, dan zul je bij lagere snelheden goed mee kunnen komen, omdat dit voldoende is om voor de toegenomen rol-weerstand te compenseren, m.a.w. je zult sportief kunnen rijden. Bij hogere snelheden zul je echter merkbaar inleveren t.o.v. solo-rijden. Je top snelheid zal flink omlaag gaan '( Maar gezien de totale snelheids-overkill waarover moderne motorfietsen beschikken, zul je vermoedelijk ook met zijspan nog steeds behoorlijk wat snelheidsbekeuringen kunnen binnen halen :)

Wanneer je besluit het bakje aan de Honda VF750C te monteren, denk ik dat je er goed aan doet de naloop van het voorwiel te verkleinen, bijv. door de vorkpoten naar voren te verplaatsen d.m.v. "Ed Pols blokken". Het karakter van de Honda VF 750 doet nl. vermoeden dat de naloop aan de lange kant is. Dat is voor zijspan rijden nadelig.
Verder moet de de vering (en liefst ook de demping) versterken, bijv. door zwaardere veren in de voorvork te monteren of deze -zo mogelijk- harder op te pompen, achter kun je zwaardere veren plaatsen en instelbare dempers.
Verder zul ook wel je een pittige stuurdemper nodig hebben.

Succes :) en veel plezier ....

full
 
En bredere banden (autobanden) zouden we er ook opzetten, de achterband van de moto en ook het wiel van het zijspan. Het schijnt dat motobanden heel snel verslijten omdat ze teveel laterale shifts moeten opvangen.

Hoe komen jullie aan snelheden van over 150 km/u met een zijspan????????????????
Onze bike heeft een topsnelheid van 210 km/u, wat zouden we er nog moeten uitkrijgen in een spancombinatie?
 
Laatst bewerkt:
Zoals jullie kunnen lezen in mijn eerste mail, ik heb zelf een bike :]
Ik wil absoluut niet achterop, ik wil zelf rijden.

We hebben contact opgenomen met Verstegen, die vraagt 850€ voor subframe en montage. Nu blijkt dat onze garagist zelf ervaring heeft met zijspan aanbouwen, hij haalt met zijn combinatie (een Suzuki chopper met een kleine Velorex) 120 -130 km/u, met veel aanpassingen.

Ik ben nog niet zo lang moturist en nu het rijden steeds vlotter gaat zou ik het wel jammer vinden dat we samen niet meer sportief zouden kunnen rijden, met een zijspan gaat alles toch trager (of niet?).
Misschien komt er dus een derde bike met span, zodat de twee mogelijkheden open blijven.
We zijn er nog niet uit.....

met een zijspa hoeft het echt niet trager te gaan, juist met de bochten en de goede techniek kun je razendsnel zijn :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan