Zijspan met CoC?

Hubertje

MF veteraan
14 dec 2011
16.241
9.561
Goede morgen, driewielerige snuiters.

Als doorwinterd tweewielerend gezin zoeken wij onze hobby op een minder gejaagde manier te beleven en de kids te laten meegenieten.
Een retro zijspan lijkt wel een leuk idee voor rustige ritjes in de buurt, maar... Dat lijkt hoofdzakelijk een eigenbouw bedoening te zijn en wij wonen nu eenmaal in het soms zonnige zuiden, waar vanaf volgend jaar een motorkeuring komt.
Bijgevolg gaat de voorkeur naar niet-eigenbouw opties, dus spannen die dat ook op papier zijn.

Enkele vragen:
- zijn er andere opties dan een Ural of Dnepr?
- (vanaf welk bouwjaar) zijn de bovenstaande Russen betrouwbaar genoeg om een optie te zijn zonder permanent gesleutel?
- aanraders voor een beginner? Ding hoeft helemaal niet hard te gaan, maar moet wel een bergje over geraken.

Vielen Dank.
 
Voor een volledig gedocumenteerd zijspan moet je eigenlijk in Duitsland of Frankrijk kijken. Daar is het enorm lastig om als particulier een zijspan door de keuring te krijgen. Gevolg is dat de spannen die er wel zijn alle procedures doorlopen hebben en eigenlijk alleen door beroeps bouwers aangebouwd zijn.
Je zou naar een BMW met Tripteq kunnen kijken, of Ad Donkers vragen, die weet ook spannen door de TüV te krijgen.
Een CoC heb ik nooit van gehoord, volgens mij is elk zijspan uniek, maar daar weet Goos Bos van Tripteq misschien meer van.
 
Ural, Dnepr en Mash zijn wel degelijk gehomologeerd met europees gelijkvormigheidsattest (CoC) als zijspan (L4).
 
Als het enkel om een L4e goedkeuring gaat ben je met de meeste oudere spannen uit NL al gered.
Een L4e goedkeuring krijgen gaat hier nl erg makkelijk.
 
Ik weet niet wat je zoekt maar een span als dit is uitermate geschikt voor familie vervoer en vakanties, behoorlijk uniek, leuk klassiek en heel erg goed gebouwd.
Als hij nog niet op L4e staat is het voor deze combinatie geen enkel probleem om dat te regelen.
 
Nee, een L4e is niet gelijk aan een CoC. De CoC voor de Guzzi kan je nog wel regelen. Maar bij import in een ander EU land mag de motor na goedkeuring niet verbouwd zijn. Hier gaat het dus fout. Je zou de RDW kunnen bellen of na keuring in Lelystad een CoC afgegeven wordt. Dat kost wat, maar dan kan je hem wel probleemloos in- of exporteren.
Misschien dat Goos of Ad een loophole weten, maar het lijkt mij lastig.
 
Voor een oude pre 1968 indien L4 op de papieren inderdaad allicht geen probleem.
Ik vraag me echter af of buiten de Russen officieel zijspannen te koop geweest zijn, en zoniet, hoe betrouwbaar een rus van bv 1993 kan zijn.
 
Een rus kan heel betrouwbaar zijn mits de vorige eigenaar wist wat hij deed en je verwachtingspatroon ophoudt bij max. 90 km/uur rijden dan kan het prima betrouwbaar materiaal zijn. wil je meer dan zou ik een tweedehands bmw,guzzi,jap met bak kopen.
 
De oude BMW R modellen werden toch als EML en niet als BMW op kenteken geleverd?

Dan is dat toch ook een origineel geleverde zijspan?!
 
Ja, als je zo'n EML boxer (frame) weet te vinden schat ik je kansen redelijk hoog in.
EML maakte zelf het BMW frame na met dikkere ronde buis. Het is echt een eigen merk (makelij)
 
Jaren lang waren er HD te koop met een vanaf de fabriek een zijspan eraan .
En je hebt nog een kopie van een kopie Chinese zijspan boxer .
Er betrouwbaar .........................................................................................................................in het stuk gaan

Vergeet helemaal MZ die ook een zijspan combo in het programma had net als Jawa
 
Een rus kan heel betrouwbaar zijn mits de vorige eigenaar wist wat hij deed en je verwachtingspatroon ophoudt bij max. 90 km/uur rijden dan kan het prima betrouwbaar materiaal zijn. wil je meer dan zou ik een tweedehands bmw,guzzi,jap met bak kopen.
Max 90 is perfect.
 
een nieuwere Ural is een prima ding met allerlei moderne fratsen die het leven veiliger maken. De generatie na 2013-2014 is wel een heel andere dan de daarvoor liggende periode. de oudere fietsen zijn echt meer hobbymotoren waar de berijder ook af en toe een vermanend woordje met de techniek moet spreken.

Het is misschien een stuk rijden maar ga anders eens kijken bij Richard Busweiler in Genemuiden. Die heeft meestal ook wat nieuwer spul staan, een proefrit is vast te regelen. Uraldnepr.nl volgens mij.

Bij de Nederlandse en vlaamse ural Dnepr clubs (UDCN en VMC) zijn het toch vooral de oudere motoren die de toon aangeven.


Benno
 
Ik heb een ural dealer op 2 straten van thuis, maar die nieuwe kosten meer dan mijn huis auto.
 
Certificate of Conformity.
In NL geen grote deal, wegens mogelijkheden voor individuele typegoedkeuring.
In België onontbeerlijk.
 
Certificate of Conformity.
In NL geen grote deal, wegens mogelijkheden voor individuele typegoedkeuring.
In België onontbeerlijk.
Maar zoals meerdere al aangeven, een l4 importeren is toch geen probleem? Mijn vorige BMW span (zelfbouw) is ook met succes naar België gegaan.

EML bouwde wel meer spannen. Mijn Kawasaki staat ook als EML zijspan op kenteken.
 
Tot op heden was dat geen enkel probleem.
Vanaf volgend jaar hebben we hier dus motorkeuring, en dan wordt dat wel een probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan