Zijspan met CoC?

Moet het een retro zijspan zijn, of mag een andere relaxte zijspan ook? Op marktplaats staat een Goldwing 6 cilinder. Lijkt me ook reuze relaxt.
 
Maar is dat officieel een zijspan?

Ik zoek dus niet 'zomaar' een span, maar iets dat legaal een span is (of span-papieren, met in België relevant bewijs van conformiteit, of oud genoeg om dat niet nodig te hebben).
 
Hoezo? Als ik 'm eenmaal heb, nooit meer kunnen verkopen?
Die 'enkel bij verkoop' blijft ook niet hoor.. dat was voor oldtimers ook.
 
Bijvoorbeeld een Ural uit 1993, zit dat letterlijk vol met aandachtspunten waarvan sommige erg moeilijk op te lossen zijn en de stukken onvindbaar, of is het niet zo erg als in m'n hoofd?
 
een '93-er is oude stijl 650 cc boxer. Kan best goede motor zijn maar dna moet je wel een beetje de historie kennen. Is nog de oude generatie zonder moderne remmen, startmotor en met soms dubieuze kwaliteiten van de gebruikte materialen. Maar als je de historie kent kan het een prima motor zijn

Benno

p.,s. als je interesse hebt vraag dan altijd wat foto's en deel die. Van foto's is al redelijk te zien wat voor model je daadwerkelijk te pakken hebt. er is heel veel uitwisselbaar met Oostblokmotoren dus het is geen verrassing om een Dnepr blok of versnellingsbak in een ural motor aan te treffen of andere creatieve samenstellingen. De sleutel tot originaliteit is eigenlijk dat er bijna geen twee dezelfde rond rijden, zeker niet die op leeftijd. er is altijd wel een eigenaar geweest die de zaken heeft aangepast of 'verbeterd'.
 
Dank.
Dit is er eentje


Dneprs heb je van 1600, maar in de huidige markt is dat verdacht lijkt me.
Klopt dat Urals meestal kwalitatief beter waren?
 
Die stickers zijn hier eens op het forum gemaakt/verhandeld

 
Ik betaal liever iets meer voor iets dat in orde is, maar mijn ervaring met tweewielers leert dat redelijke prijzen meestal ook van eerlijke eigenaars komen, en prijs en kwaliteit dus niet altijd samenhangen.
 
Kwalitatief beter is een groot woord. Van beide merken zijn flinke zeperds gemaakt. dit lijkt een origneel export model geweest te zijn in ieder geval. Zijn al aanpassingen aan gedaan door een vorige eigenaar maar met een km-stand van 8800 km en deze leeftijd vraag ik me af waarom zo weinig km. Hij lijkt redelijk origineel qua opbouw maar veel meer is er niet af te leiden uit deze foto's

De prijs is ws. best redelijk tegenwoordig voor deze motoren. Het was wel eens anders :)
 
Die stickers zijn hier eens op het forum gemaakt/verhandeld

Stickers zijn in het verleden o.a. gemaakt door een van de MF-leden uit Etten-Leur en je komt ze nog geregeld tegen.
 
Maar is dat officieel een zijspan?

Ik zoek dus niet 'zomaar' een span, maar iets dat legaal een span is (of span-papieren, met in België relevant bewijs van conformiteit, of oud genoeg om dat niet nodig te hebben).
Ik weet niet wanneer het in BE een legale span is, maar op het NL kenteken staat dat hij 3 wielen en 4 zitplaatsen heeft. Hij is van 1988, ik weet niet of dat oud genoeg is.
 
Ik denk dat in België niemand echt weet wat een legaal span is. Er zijn geen procedures om een span te legaliseren dus tenzij af fabriek is het altijd grijze zone.
 
Ik denk dat in België niemand echt weet wat een legaal span is. Er zijn geen procedures om een span te legaliseren dus tenzij af fabriek is het altijd grijze zone.
Maar betekent dat dan dat volgend jaar 80% van de spannen in BE de weg niet meer op zouden mogen?
(gokje die 80%)
 
Ik denk dat in België niemand echt weet wat een legaal span is. Er zijn geen procedures om een span te legaliseren dus tenzij af fabriek is het altijd grijze zone.
Die Belgische overheid is al niks beter dan de Nederlandse overheid.
 
Maar betekent dat dan dat volgend jaar 80% van de spannen in BE de weg niet meer op zouden mogen?
(gokje die 80%)
Geen idee, met de enduro's en omgebouwde crossers wordt dat in alle geval wel een ding...

Niet vanaf volgend jaar alvast, maar wel gaandeweg na ongeval en verkoop. Er zou gelukkig niet op gelijkvormigheid gecontroleerd worden, enkel wettelijke uitrusting en papieren.

Met verbouwde oldtimers is dat ook gebeurd.
 

"

Oldtimers, customs en zelfbouwprojecten​

In het besluit zijn geen vrijstellingen voorzien voor particulieren."

Dit voorspelt niet veel goeds. Je kan een zijspan zien als een zelfbouwproject. De keuring op zich is niet heel spannend, gewoon remmen en verlichting. Maar ik denk dat je een zijspan moeilijk verkocht krijgt.
 
Quote:”De beslissing is het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn 2014/45/EU en kadert binnen het nieuw Vlaams Verkeersveiligheidsplan dat streeft naar nul verkeersdoden tegen 2050.”
In Nederland zijn 0 (nul) verkeersdoden per jaar ten gevolge van technische problemen met motoren. Is dat in België anders?

Deze wetgeving raakt me niet want in kom uit NL, ik verkoop mijn motoren niet en heb nog nooit een verkeersongeval gehad. Bovendien heb ik geen knotje, tattoo of piercing en zaag geen achterkant van een motor af. Toch ben ik tegen deze wetgeving omdat hij betuttelend is en geen bijdrage levert aan de verkeersveiligheid. Ik gun knotjes hun café-racer plezier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan