Zijspan met CoC?

Ik deel jouw mening woord voor woord, buiten 'ik kom uit NL' dus ik zit ermee.
Net als de rest van ons stilaan overbetuttelend europees beleid.
 
Je kan er over klagen, maar we worden er gewoon mee geconfronteerd. In Nederland zal op termijn ook gekozen worden voor het Belgisch model. We kunnen alleen de MAG steunen en protesteren om het uit te stellen en af te zwakken.
Het is helaas geen verkiezingsthema.

Zou de RDW in Lelijkstad geen CoC kunnen afgeven?
 
Neen enkel een Europees certificaat telt. Anders is een aparte procedure nodig, wat dan neerkomt inderdaad op de RDW die gelijkvormigheid verklaart, maar geen idee hoe je dat gedaan krijgt.
Motorkeuring is trouwens opgelegd vanuit Europa.
Nederland heeft tijdig aangegeven andere maatregelen tbv de veiligheid van motorrijders te nemen, waardoor jullie eraan ontsnappen.
België was weer eens te laks en zit nu met de verplichting van Europa een periodieke motorkeuring in te voeren.

Na wat 'we zijn te laat en niet klaar en we hebben geen infrastructuur' gezaag, is België er alsnog in geslaagd 1 jaar uitstel en de toegifte de keuring enkel te hoeven uitvoeren na ongeval en verkoop te krijgen van EU.
 
Dat is een Chang Jang. Dus bouwjaar '51 is uit de dikke duim gezogen. En de kwaliteit schijnt allebelabbertst te zijn, ondanks het mooie verfwerk.
Euh Nee, dat is geen chang. Maar een M72 met Dnepr K650 versnellingsbak. en accesoires. een chang lijkt er misschien een beetje op.
 
De instap beugel van het span en de verlichting zijn in ieder geval Chang. Dan is de bak Chinees
Helaas, ook weer niet. Verlichting achterkant is M72 en op het spatbord ook .Chinees is veel lelijker alleen het voorlichtje van het zijspan lijkt nog op het russisch origineel. Model van de bak met star wiel is oude generatie M72

1654785213665.png


Hier zie je de ophanging met het starre wiel wat beter. Daar zitten dan wel weer heel lelijke lampjes op gebakken.
 
Helaas, ook weer niet. Verlichting achterkant is M72 en op het spatbord ook .Chinees is veel lelijker alleen het voorlichtje van het zijspan lijkt nog op het russisch origineel. Model van de bak met star wiel is oude generatie M72

Bekijk bijlage 1769988

Hier zie je de ophanging met het starre wiel wat beter. Daar zitten dan wel weer heel lelijke lampjes op gebakken.
Ik ben het bijna met je eens: Eens waar het bak en frame aan gaat, maar oneens met betrekking tot de achterlichten, want dit model met dat driehoekige rode glaasje bovenop voor een remlicht is (vroeg) Kiev/K750.
M72 achterlichten zijn iets smaller en hebben alleen een rond glaasje in het midden.
Overigens zie ik meer K750 onderdelen op deze machine, zoals het (carter van het) motorblok: voorhuis met klein bol K750-ontstekingsdeksel en een carter met kleine ribjes op de zijkant. de gladde voorkant van het carter suggereert dat hier een "latere"(dat is altijd relatief bij een Rus ivm de niet zo scherpe model-policy) K750-M of -P (afhankelijk van wie de vertaling uit het cyrillisch heeft gedaan) als donor heeft gediend.

M72 achterlicht (op deze foto gemonteerd op een K750):
1k0.jpg


K750-oude stijl achterlicht (op de zelfde motor als hierboven):
1k0.jpg


En wat zit er dan achterop een Chang als niemand het heeft gewissseld??
nou... Dit:
1654787103189.png


of dit (rond glaasje op een verchroomd of zwart gelakt buis-vormig huis. Ik kon helaas geen betere foto vinden van dit achterlicht, al is het niet zeldzaam... )
1654787367997.png
 
Laatst bewerkt:
Ik keek naar het lampje op het zijspan spatbord. Maar aangezien je kan afstuderen op alle details van die Russen en aanverwanten zal ik het nooit snappen.
Aangezien ik daar ook geen ambitie toe heb blijven het raadsels voor me.
 
Ik keek naar het lampje op het zijspan spatbord. Maar aangezien je kan afstuderen op alle details van die Russen en aanverwanten zal ik het nooit snappen.
Aangezien ik daar ook geen ambitie toe heb blijven het raadsels voor me.
Don't worry... zoveel smaakjes zijn er niet hoor (en ja, sorry... maar zowel Benno als ik zien met een grote regelmaat vrij veel "Russen" in het wild... sorry :o)

Maar ... Bedoel je dit lampje/achterlicht??:

1654788447103.png


(en bedankt voor de reminder dat ik soms wat doorschiet als het op discussie over Russische motoren(en Chang's) aan komt. Sorry....)
 
Laatst bewerkt:
nee, het voorlicht op het spatbord. De schuin aangehechte koker met het witte lampje, die achterlichten zijn ook in allerlei varianten aanwezig geweest. Vaak nog door elkaar ook.

Hubertje, de meeste Russen die je nu te koop vindt zijn mengelmoesjes van diverse modellen. Deels omdat de russen het tijdens de fabricage al niet te zuiver deden, verder omdat de nieuwe eigenaren in 50-60 jaar tijd allerlei leuke originaliteits ideeen hebben gehad of de beste onderdelen van verschillende modellen heeft gecombineerd. Een versnellingsbak met achteruit is niet origineel op zo'n fiets maar wel erg prettig bv.


Helemaal origineel zijn ze dus eigenlijk allemaal en volgens mij is het grootste deel van de wereld er ook niet echt serieus over. Als het rijdt en je vindt het leuk dan is het best. Ik houd er alleen niet van als mensen zeggen dat ze helemaal origineel zijn want dat is feitelijk nooit het geval.
 
Nee, dit lampje:
1654792999219.png

Dat ken ik alleen van de CJ of hele oude Duitse motoren. Maar sla gerust door met je detailkennis van die fietsen. Het stoort mij niet, ik ga alleen zelf de moeite niet doen. Ik heb al een hoofd vol met West Europese rommel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan