Zijspan op Honda Dax

Arnold-D

MF veteraan
15 okt 2007
2.806
0
Bennekom
Ik heb laatst een Emailtje naar het RDW gestuurd, hoe het zit met een zijspan op een immitatie Honda dax.
Nou heb ik vandaag dus een email ontvangen, en het is dus toegestaat dat ik een zijspan op mijn dax mag monteren!

Het gaat dus om een Immitatie Honda Dax, met 140cc, En hij zit rond de 12pk op het achterwiel.


Nu ben ik zelf nieuw op het gebied van Zijspannen, maar vind het wel erg leuk. en daarom zou ik graag wat informatie willen vragen van jullie!
29derzk.jpg


Ik ga maar vast beginnen met wat vragen.. ;)

De basis van de zijspan, heeft iemand een foto of uitleg hoe ik het beste de frame van de zijspan kan lassen? wat het beste ik kwa onderstel dus.

er komt een 10" wiel op. raden jullie het aan om er ook een veer op te maken?

En de ophanging op het frame, waar ik het beste de punten pakken?
Ik heb de mogelijkheid om hem aan de achterkant van het frame te hangen. (tussen de achterveer en achterlicht)
En ik kan hem eventueel aan de steppenbalk monteren. er zitten 4 gaten in het blok.
Of aan de voorkant van het frame. voor de voorpoten.



Hij word niet geremd, als het kan moet hij wel een persoon kunnen dragen.
En hij gaat waarschijnlijk alleen gebruikt worden op ritjes, en niet echt voor dagelijks gebruik.

Het staal wat ik heb liggen is vierkant 20x20mm, en ik heb een hoekprofiel 15x15mm. en een strip van 20mm.


Alvast bedankt voor jullie hulp ;)
 
Laatst bewerkt:
In Belgie zijn die dingen erg populair schijnbaar, ik zag er afgelopen zomer in Knokke een hele partij rijden. Lachen hoor, echt stevig verbouwd tot streetfighter, chopper enzo. Een zijspan zat er niet tussen maar moet wel te maken zijn. Ik vraag me alleen af of er ook daadwerkelijk iemand in kan zitten qua afmetingen en gewicht, volgens mij komt je dan niet echt hard meer vooruit?
 
misschien moet je eens zoeken bij scooters. bij mij op de hoek staat er een oudere vespa met een mooi zijspan eraan.
 
Ik heb laatst een Emailtje naar het RDW gestuurd, hoe het zit met een zijspan op een immitatie Honda dax.
Nou heb ik vandaag dus een email ontvangen, en het is dus toegestaat dat ik een zijspan op mijn dax mag monteren!

Het gaat dus om een Immitatie Honda Dax, met 140cc, En hij zit rond de 12pk op het achterwiel.

Nu ben ik zelf nieuw op het gebied van Zijspannen, maar vind het wel erg leuk. en daarom zou ik graag wat informatie willen vragen van jullie!

Ik ga maar vast beginnen met wat vragen.. ;)

De basis van de zijspan, heeft iemand een foto of uitleg hoe ik het beste de frame van de zijspan kan lassen? wat het beste ik kwa onderstel dus.
...........
........
Alvast bedankt voor jullie hulp ;)

Hallo Arnold,

Grappige bike! 8-)
Ik wil je niet ontmoedigen hoor maar bij zijspanrijden komen grote krachten op de diverse onderdelen te staan. Ook al heb je weinig gewicht en niet veel pk's.
Daar moet je je echt niet in vergissen. Als je het zijspan optilt tijdens het rijden (en dat gebeurd heel snel met lichte combinaties) hangt het hele gewicht van de bak plus inhoud, aan de bevestigingspunten die je hebt gemaakt.
Als de bak weer de aarde raakt worden de punten nog zwaarder belast, een verend zijspanwiel dempt dit wat af. Zou je een star bevestigd zijspanwiel hebben dan voel je elk steentje/ribbeltje waar het zijspanwiel over heen gaat terug in je stuur. Gaat onwijs trillen lijkt me.

Ik kan alleen afgaan wat ik op de foto zie: Persoonlijk lijkt mij de constructie van het balhoofd te zwak voor zijspangebruik, hier zou m.i. een versteviging nodig zijn.
B.v. een framebuis die van het balhoofd naar het blok, of onder/langs het blok door loopt en aan beide zijden goed vast zit, dat is niet zo simpel denk ik, bij dit plaatframe.

Is/was er plaats voor een middenbok (midden-standaard)? Dat zou n.l. een goede onderste bevestigingspunt zijn voor het span.
Waar zit overigens de benzine verstopt? :?
 
Ik vind het een erg leuk idee maar denk dat het plaat/T frame niet geschikt is om een span aan te bouwen. Over het balhoofdje, vorkpoten en asjes beh ik het nog niet eens..
Het zou zowieso een erg klein en licht span worden waardoor bochten naar rechts een probleem worden.

Mijn advies, hou je dax heel. Dat zal al spannend genoeg zijn met het sjinese spul?

Zijspanrijden is wel errug leuk. Ik zit al enige tijd zonder en mis het best.

Zoek een 'echte'motorfiets waar je een span aan kan knopen, of een kant en klaar exemplaar. Als je geen bezwaar hebt tegen tweetakt heb je voor niet al te vel geld een leuke combinatie (jawa, IZH, MZ etc)
 
Hallo Arnold,

Grappige bike! 8-)
Ik wil je niet ontmoedigen hoor maar bij zijspanrijden komen grote krachten op de diverse onderdelen te staan. Ook al heb je weinig gewicht en niet veel pk's.
Daar moet je je echt niet in vergissen. Als je het zijspan optilt tijdens het rijden (en dat gebeurd heel snel met lichte combinaties) hangt het hele gewicht van de bak plus inhoud, aan de bevestigingspunten die je hebt gemaakt.
Als de bak weer de aarde raakt worden de punten nog zwaarder belast, een verend zijspanwiel dempt dit wat af. Zou je een star bevestigd zijspanwiel hebben dan voel je elk steentje/ribbeltje waar het zijspanwiel over heen gaat terug in je stuur. Gaat onwijs trillen lijkt me.

Ik kan alleen afgaan wat ik op de foto zie: Persoonlijk lijkt mij de constructie van het balhoofd te zwak voor zijspangebruik, hier zou m.i. een versteviging nodig zijn.
B.v. een framebuis die van het balhoofd naar het blok, of onder/langs het blok door loopt en aan beide zijden goed vast zit, dat is niet zo simpel denk ik, bij dit plaatframe.

Is/was er plaats voor een middenbok (midden-standaard)? Dat zou n.l. een goede onderste bevestigingspunt zijn voor het span.
Waar zit overigens de benzine verstopt? :?

Benzine zit verstopt in het frame, onder het zadel! ;)

Maar ik begrijp dus dat het niet echt een aanrader is.
En de motor weegt totaal maar rond de 80/85 kilo gebruiksklaar, erg weinig dus.
En er zit wel een bok bevestiging op, daar loopt de uitlaat net tussendoor.

Maar als ik dit zo lees, laat ik de zijspan wel zitten, dan moet er ooit maar een leuke Jawa komen :P

Bedankt voor de reacties!
 
Ik kan me voorstellen dat er in de dax-subcultuur, zeker met het chinese spul erbij, een wedloop of onderlinge aansporing is om steeds leukere en gekkere ombouwen uit te voeren.
het is leuk spul, ik heb ens p een 'echte'dax gereden.. ik zou er misschien wel voor te porren zijn mijn jawa er voor in te ruilen.. ;) (mits 90 kruisen goed te doen is)
 
Benzine zit verstopt in het frame, onder het zadel! ;)

Maar ik begrijp dus dat het niet echt een aanrader is.
En de motor weegt totaal maar rond de 80/85 kilo gebruiksklaar, erg weinig dus.
En er zit wel een bok bevestiging op, daar loopt de uitlaat net tussendoor.

Maar als ik dit zo lees, laat ik de zijspan wel zitten, dan moet er ooit maar een leuke Jawa komen :P

Bedankt voor de reacties!

Een MZ of Jawa combinatie lijkt me inderdaad veiliger en waarschijnlijk uiteindelijk ook goedkoper dan het Dax project. Kan je de leuke Dax heel houden :]
Suces met het zoeken.
 
Hallo Arnold,

Grappige bike! 8-)
Ik wil je niet ontmoedigen hoor maar bij zijspanrijden komen grote krachten op de diverse onderdelen te staan. Ook al heb je weinig gewicht en niet veel pk's.
Daar moet je je echt niet in vergissen. Als je het zijspan optilt tijdens het rijden (en dat gebeurd heel snel met lichte combinaties) hangt het hele gewicht van de bak plus inhoud, aan de bevestigingspunten die je hebt gemaakt.
Als de bak weer de aarde raakt worden de punten nog zwaarder belast, een verend zijspanwiel dempt dit wat af. Zou je een star bevestigd zijspanwiel hebben dan voel je elk steentje/ribbeltje waar het zijspanwiel over heen gaat terug in je stuur. Gaat onwijs trillen lijkt me.
zo bang wil ik Arnold nu ook weer niet maken. het wordt een spannetje waar je hoogstens 60km/h mee kan rijden. maar meer spelen over een treffenterrein.
Ik kan alleen afgaan wat ik op de foto zie: Persoonlijk lijkt mij de constructie van het balhoofd te zwak voor zijspangebruik, hier zou m.i. een versteviging nodig zijn.
B.v. een framebuis die van het balhoofd naar het blok, of onder/langs het blok door loopt en aan beide zijden goed vast zit, dat is niet zo simpel denk ik, bij dit plaatframe.
bevestigingspunten vinden is natuurlijk wel een truuk. het balhoofd ben ik niet bang voor. een Yamaha sr500 heeft ook zo'n centrale koker, en die heb je ook met zijspan. een MZ heeft ook alleen een T-frame zonder wieg. daar kan je echt de snelweg mee op.
Is/was er plaats voor een middenbok (midden-standaard)? Dat zou n.l. een goede onderste bevestigingspunt zijn voor het span.
Waar zit overigens de benzine verstopt? :?
dat zou inderdaad je basis moeten zijn.

ik zou het overigens ook niet doen. een spannetje aan dit fietsje is duurder als de aanschafwaarde van de dax. en dan heb je alleen nog een duur stukje speelgoed.
een Jawa of MZ kost minder en heeft een veel hogere gebruikswaarde.
 
zo bang wil ik Arnold nu ook weer niet maken. het wordt een spannetje waar je hoogstens 60km/h mee kan rijden. maar meer spelen over een treffenterrein.bevestigingspunten vinden is natuurlijk wel een truuk. het balhoofd ben ik niet bang voor. een Yamaha sr500 heeft ook zo'n centrale koker, en die heb je ook met zijspan. een MZ heeft ook alleen een T-frame zonder wieg. daar kan je echt de snelweg mee op.
De krachten zijn niet alleen afhankelijk van de snelheid en gewicht maar ook van de momenten die kunnen optreden. Bekijk onderstaande foto maar eens. Achterwiel los, zijspanwiel los en dat alleen maar omdat de piloot de voorrem gebruikt.
Als het zijspanneusje de grond niet zou raken staan alle krachten vnl. via het balhoofd op de voorvork tot dat de combinatie is omgeslagen.

Some sidecarracing with MZ's: :]
Zelf ook al eens meegemaakt op weg naar het Elefanten Treffen in de bergen. :$
Dat was zelfs met zware bepakking en een bakkenist aan boord. Te hard een linkerbocht in, links rotswand, rechts afgrond, proberen wat vaart eruit te krijgen met de rem wel met het risico van,..... en ja hoor, zit je ineens op en rodeostier. Hartslag van 200+ en de bakkenist zelfs 300+ want die zag het helemaal niet aankomen.
Toen ook gered door de metalen zijspanneus van de MZ Superelastiek-bak. Sindsdien is de neus wat dunner.
En dat alleen maar door het proberen om ene K.K uit Mijdrecht bij te houden met precies dezelfde combinatie en vrijwel dezelfde bepakking. :? :? ;( ;(
Achteraf heeft deze beroemde zijspanfreak toegegeven dat hij z'n Prutteltje- en zijspanframe op wat kritieke punten had verstevigd en daardoor een net iets betere wegligging kon bereiken.

mzgroot.gif


Hoe lichter de combinatie, hoe hoger het combinatiezwaartepunt ligt en/of hoe verder het zwaartepunt naar voren ligt, dan wel het zijspanwiel te ver naar achteren staat, des te gemakkelijker kan dit zich voordoen.

Mijn MZ (ES250-1) met schommelarm en Superelastiek (bevestigt volgens de fabrieksmethode) heeft overigens wel een wiegframebuis lopen vanaf het balhoofd naar beneden. En het is ook nog een relatief dikke buis.
Bij het opzoeken van de grenzen van de combinatie voel je het frame zelfs wat bewegen, en dat bij slechts 19 pk. :]
 
Laatst bewerkt:
Hoe lichter de combinatie, hoe hoger het combinatiezwaartepunt ligt en/of hoe verder het zwaartepunt naar voren ligt, dan wel het zijspanwiel te ver naar achteren staat, des te gemakkelijker kan dit zich voordoen.

Mijn MZ (ES250-1) met schommelarm en Superelastiek (bevestigt volgens de fabrieksmethode) heeft overigens wel een wiegframebuis lopen vanaf het balhoofd naar beneden. En het is ook nog een relatief dikke buis.
Bij het opzoeken van de grenzen van de combinatie voel je het frame zelfs wat bewegen, en dat bij slechts 19 pk. :]
ik ken het, ik heb een ES250/2 gehad. inderdaad met een schommelvork(je) en een wiegframe.
die 19pk zijn genoeg om prima zijspanpret te hebben, ik zou er zo weer een kopen.
vanaf de ETS hebben ze geen wiegframe meer, maar kan je er nog prima mee spannen.
bewegen hebben ze altijd gedaan, dat komt ook door die voorste schoorstang. het heet ook niet voor niets een super elastic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan