zijspan stuurgedrag

Het zoeken tijdens het rijden in sporen kun je voorkomen door simpelweg NIET in het spoor te rijden. Zit je er toch in, rustig sturen naar rechts tot je eruit bent, heb je nergens meer last van. Waar je zijspanwiel zit is niet belangrijk, als deze in het rechterspoor zit, heb je er geen/nagenoeg geen last van. Waarom juist rechts, aan de linkerzijde houd je weinig ruimte over voor passeerders of tegenliggers.
Let wel op bij regen, dan kan je zijspanwiekl afgeremd worden door het water in het rechterspoor.
 
Wanner je bij het verlaten van een rotonde het zijspanwiel optilt, stuur je te hard in naar rechts, je snelheid is te hoog of een combinatie. Belangrijk is dat je de snelheid VOOR de rotonde er goed uitgeremd hebt. Bij het sturen naar links aleen staand gas en bij het verlaten van de rotonde hoog opsturen en met gas opbouwen naar rechts gaan.
Ik rijd heel veel met lege bak (BMW R850R met 1,5 pers.-emlbak) en in dit soort omstandigheden komt de bak alleen omhoog als ik dat wil. En ik ga echt niet zachtjes de rotonde over.
 
O ja. Ik rij "by the way" op een cb1100F superbold'Or met een mij onbekende bak.
Foto is te zien op de bold'Or club site : http://www.boldorclub.nl/
De vorige eigenaar had het over "wessex" of iets dergelijks. :?

De Naam zegd mij totaal niets, en ik heb veel over verschillende
zijspannen gelesen en ook Fotos gezien.

Men zegt dat je als een Drol de bocht in
moet gaan en als een Scheet eruit.
 
Het zoeken tijdens het rijden in sporen kun je voorkomen door simpelweg NIET in het spoor te rijden. Zit je er toch in, rustig sturen naar rechts tot je eruit bent, heb je nergens meer last van. Waar je zijspanwiel zit is niet belangrijk, als deze in het rechterspoor zit, heb je er geen/nagenoeg geen last van. Waarom juist rechts, aan de linkerzijde houd je weinig ruimte over voor passeerders of tegenliggers.
Let wel op bij regen, dan kan je zijspanwiekl afgeremd worden door het water in het rechterspoor.

Mijn ervaring is dat je dan constant aan het sturen bent om de combinatie uit het spoor te houden. Het wegdek tussen de sporen is meestal bol, waardoor de motor toch weer het spoor in trekt. Ik zet hem dus gewoon in het spoor, deze werken ook meteen als rails zodat je bijna niet hoeft te sturen. De combinatie volgt het spoor.
 
, je snelheid is te hoog



Met een Dnepr(met de rodage-pinnen nog in de carburators??????? Snelheid te hoog??

NU effe seriues, ben al blij dat ik zeventig rij op rechte weg, lichtjes bergaf en wind in de rug...........Neen, neen, de truc met extra balast in de bak, die lukt tot nu toe het best. Andere voorstellen A.U.B.
 
Met een Dnepr(met de rodage-pinnen nog in de carburators??????? Snelheid te hoog??

NU effe seriues, ben al blij dat ik zeventig rij op rechte weg, lichtjes bergaf en wind in de rug...........Neen, neen, de truc met extra balast in de bak, die lukt tot nu toe het best. Andere voorstellen A.U.B.

Dan is dit nog een Optie *D
full

superbreed!!
 
Wat een leuk topic,

Ik krijg wel zin om een spannetje aan de Magna te zetten :)

Misschien iets voor de winter :) niet omdat ik dan niet rij, maar omdat ik dan een paar maanden op de Magna mag rijden (ivm het 25 kW rijbewijs).

:)
 
http://hometown.aol.com/sidebike00/Page31.html


Volgens deze man zou dit, een sway-bar, de oplossing zijn van alle problemen met sidecars en torsiekrachten

De sway-bar voorkomt het "duiken" van het zijspan in de linker bochten en "in de vering zakken" van het achterwiel in de rechter bochten. Dat maakt de combinatie aanzienlijk stabieler. Uiteraard blijft het span een asymetrisch aangedreven monster, met alle daarbij behorende linkse en rechtse stuurafwijkingen bij versnellen en vertragen (wat zijspanrijden zo leuk maakt) :+

Ik weet niet of er fabrikanten zijn in Nederland die de sway-bar toepassen, of dat je het zelf zou moeten uittekenen en maken. De Moturist AS (eind jaren tachtig ontwerp) was destijds uitgerust met een sway-bar-achtige anti-duik inrichting.
 
Ook ik wil graag een paar vragen kwijt, zonder over de reeds gestelde vragen te stappen:

Op m'n Pan met GT2001 bak zitten 2 "stangen" welke het span stijfverbinden met de motor. Een stang loopt vanaf onder de buddy naar het span frame, de ander van af het balhoofd naar het spanframe. Beide stangen zijn in lengte verstelbaar.
Ik heb in vorige posts al de kreet toespoor gelezen dat is duidelijk. Maar wat is "vlucht" en "lean" en hoe staan deze termen in relatie tot de boven genoemde instelbare stangen. Wat doen lean en vlucht ?

Wanneer ik 120 constant rijd trekt het span iets naar rechts. Is dit altijd zo of kan dit verholpen worden door de "stangen" iets bij te stellen ?
Gr.


hier een plaatje van "vlucht" of "lean-out", zoals je kunt zien kun je deze veranderen door de diagonale steunen te verlengen- of verkorten. De vlucht helpt de rechts-af neiging van het span te compenseren.

full


lees ook hier: Post van moturist in topic 'zijspan'
 
En deed dat ook iets af aan de rijeigenschappen van het geheel???????

da's moeilijk te zeggen, aangezien de anti-duik inrichting integraal onderdeel uitmaakt van de Moturist AS. Je kunt dus niet vergelijken "met" of "zonder". Ik zal proberen een AS eigenaar te vinden die bereid is wat meer over de rij-eigenschappen te vertellen. Jammer genoeg zijn er maar een paar AS'en gebouwd voordat Ed Pols stierf. Na zijn overlijden is de hele productie van Moturist zijspannen gestopt ;(



moturist_as_01a.jpg



Moturist AS ca. 1990
 
Laatst bewerkt:
Op zondag 13 juli 2003 10:14 schreef moturist het volgende:
In het post van ST-er. Dit lijkt me een onderwerp dat een eigen topic verdient. Vandaar dat ik er hier in het forum “techniek” (bij gebrek aan een zijspan-forum) verder op in ga.

De vraag van ST-er:Er zijn niet zoveel omstandigheden waarin een klassieke zijspancombinatie kaarsrechtuit stuurt. De rechts-om neiging van het span is gecompenseerd m.b.v. toespoor van het zijspanwiel en lean-out van de motor. De effekten van die uitlijning zijn verschillend bij verschillende belastingen en snelheden
Dat de jouwe met lege bak en bij wat hogere snelheid linksaf koerst is wel grappig, je zou dat vooral verwachten met een belaste bak, omdat dan het zijspanwiel zwaarder op de weg drukt, dus meer grip heeft en het toespoor daardoor meer effekt heeft. Misschien is het als volgt te verklaren: wanneer je alleen op de fiets zit, zal vooral de vering van de fiets inveren en niet die van het zijspanwiel, dit versterkt het effekt van de lean-out en kan leiden tot links-af sturen van het span. Bij mijn eigen span is de lean-out heel eenvoudig te verstellen en ik kan er mee experimenteren onder verschillende condities, maar ik weet niet hoe het bij de Dnepr zit.
Hoe is het stuurgedrag met een belaste bak? En bij wat lagere snelheid? Je moet je span zódanig uitlijnen dat hij onder de voor jou meest gangbare omstandigheden (min of meer) rechtuit stuurt.
Heb ff zitten experimenteren met het geheel. De eenvoudigste oplossing gekozen, achtervering wat strakker gezet. Helpt ook nog bij het bochtenwerk naar rechts. Wel ietsje aan comfort moeten inleveren. Zouden verlengde veren of iets dergelijks hier geen oplossing zijn??

Bijlage: Dneprrules.gif
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan