Zijspan taxeren?

GSlandrover

MF veteraan
Donateur
28 jul 2014
2.032
770
Mijn EML is WA verzekerd. Wat zou er gebeuren als een koekblik bestuurder hem erin parkeert? Van welke dagwaarde gaan ze dan uit? Op papier is het een EML, op de tank staat Kawasaki. Een ZZR1100 van die leeftijd is ongeveer €850 waard, mijn span ietsje meer...

Van de speed 2000 bak zal bij een flinke aanrijding niet veel over zijn, maar volgens mij maakt EML ze nog wel en zijn behoorlijk aan de prijs.

Dus eigenlijk, wie kan wat zeggen over het nut van taxeren en bij wie dan? Is dan ook een allrisk noodzakelijk? Ikzelf kan natuurlijk ook een ongeluk krijgen, maar ik ben meer bang voor de smartphone-kijkende-koekblikbestuurders..
 
Ik heb ooit toen ik nog wat meer met range rovers deed een aantal taxaties gehad van mijn RRC. De toenmalige taxateur taxeerde ook motoren en hij heeft toen (omdat hij er toch was) mijn R100RT met Dnepr span ook getaxeerd. Taxaties gebeuren op basis van vervangingswaarde. niet dagwaarde en dan is een span een heel stuk interessanter ineens.

Mijn toenmalige BMW R100RT was toen ca 1000 euro waard in de vervanging maar met de zijspanaanbouw, technische staat, uiterlijk en vervangingswaarde werd door de taxateur een waarde van 5500 euro op papier gezet. Dat is dan de basis waar de verzekering vanuit gaat bij schade, diefstal etc. voor de toen 100 euro taxatiekosten (meerdere voertuigen op 1 locatie..) een leuk stukje papier om in het geval van een ongeluk toch nog wat geld terug te verdienen.

Ik vond het de moeite waard in ieder geval. Of ik hem voor dat geld kon verkopen, vast niet...

groeten,

Benno
 
Ik heb de xj ook laten taxeren. Let wel, als je het voor een cascoverzekering wil gebruiken, gaat je premie navenant mee omhoog
 
Ik heb mijn Pan european st1100 met eml gt2001 bak en complete eml ombouw verzekerd bij ASR verzekeringen.

Deze maatschappij heeft als weinige dat je een aanschaf waarde van 1999 (volgens van gils die de eerste eigenaar is geweest, is hij toen verkocht voor 75.000 gulden) kan opgeven, en een dagwaarde (bedrag wat ik betaald heb bij aankoop +- €9000). Nu berekenen hun de premie vanaf de dagwaarde, waardoor de maand/jaar premie gunstig uitvalt voor mij. Dit is wel voor het diefstal verhaal, maar ik neem aan dat ze deze waardes ook meenemen als ik hem totallos zal rijden.

Ik heb toen aardig wat maatschappijen afgebeld met het verhaal van toen een dure motor met zijspan, nu nog steeds een hoge dagwaarde. Hoe wordt daar mee omgegaan, en deze maatschappij kwam voor mij het beste uit.
 
Ik heb mijn Pan european st1100 met eml gt2001 bak en complete eml ombouw verzekerd bij ASR verzekeringen.

Deze maatschappij heeft als weinige dat je een aanschaf waarde van 1999 (volgens van gils die de eerste eigenaar is geweest, is hij toen verkocht voor 75.000 gulden) kan opgeven, en een dagwaarde (bedrag wat ik betaald heb bij aankoop +- €9000). Nu berekenen hun de premie vanaf de dagwaarde, waardoor de maand/jaar premie gunstig uitvalt voor mij. Dit is wel voor het diefstal verhaal, maar ik neem aan dat ze deze waardes ook meenemen als ik hem totallos zal rijden.

Ik heb toen aardig wat maatschappijen afgebeld met het verhaal van toen een dure motor met zijspan, nu nog steeds een hoge dagwaarde. Hoe wordt daar mee omgegaan, en deze maatschappij kwam voor mij het beste uit.
Ik heb iets soorgelijks bij Interpolis. Maar dan alleen voor de eerste drie jaar na aankoop. Daarna tóch maar naar ASR dús.
 
Ik heb nooit iets getaxeerd en rij al jaren oude spullen waarbij de dagwaarde volgens de verzekeringstabel vele malen lager is dan de marktwaarde.
Taxeren moet elke 3 jaar opnieuw. Opzich snap ik dat wel, maar als je 7 voertuigen op de weg hebt vind ik dat teveel geld. En het is niet zeker dat dit nodig is, dus zonde geld in mijn ogen. Ik heb ook nog nooit iets meer verzekerd gehad dan WA.

Daarnaast heb ik 2 keer een ongeluk gehad. Niet mijn schuld en economisch totall loss. (dat is al gauw bij mijn voertuigen) De expert wilde eerst een belachelijk laag bedrag uitkeren. Na wat gepraat was het voldoende als ik met advertenties van vergelijkbare voertuigen kon bewijzen wat de marktwaarde was.
Toen zijn we op een heel acceptabel bedrag uitgekomen. Met andere woorden de expert houd niet vast aan hun eigen informatie/ tabel, er is over te praten.
Dan moet het voertuig natuurlijk niet zo zeldzaam zijn dat er geen vergelijk is te vinden.
Ook heb ik wel eens gehoord (niet uit eerste hand) dat een expert best nog achteraf kan bepalen wat de staat van het voertuig was voor het ongeluk. Dat je dus een soort na taxatie kunt laten uitvoeren voor waardebepaling. Dat geld uiteraard niet voor diefstal of brand. Maar tegen beide ben ik niet verzekerd dus voor mij niet van toepassing.
 
Voordeel van taxatie (en zo duur is dat nou ook weer niet) is dat het bij schade snel duidelijkheid biedt.
Niet alleen als je hem/haar tegen brand en diefstal verzekert of all risk, maar ook als een ander jouw mooie combinatie in de poeier rijdt. Die andere verzekeringsmaatschappij zal met taxatierapport in de hand moeten gaan betalen. Ze kunnen niet met een rapportje van een schadeexpert een lage dagwaarde uitkeren. Als hij/zij gestolen wordt of bij brand verloren gaat, staat de waarde al vast. Meestal zul je om de 3 jaar een nieuw taxatierapport moeten laten opmaken.
Ik heb mijn camper uit 1995 ook laten taxeren en die waarde is een stuk hoger dan de dagwaarde. Onze oude Ford Transit Mk1 kampeerauto was ook getaxeerd. Toen die al stilstaand in de prak werd gereden en de dader er vandoor ging, waren we maar wat blij met de taxatiewaarde. Volledige bedrag werd vergoed, geen dagwaarde van een busje uit de jaren 70.
Als je geen waarde hecht aan je span, doe het niet. Koop je lachend een andere. Doet het niet.
Is ie je iets meer waard? Dan is het een een logische stap het wel te doen.
 
ik heb inmiddels 2 keer een oude klassieke motor ( 1x solo en 1x zijspan) plat laten rijden buiten mijn schuld om en beide keren heb ik de dagwaarde achteraf laten taxeren door een beedigd taxateur.
die gaat dan idd uit van vergelijkbare marktwaardes. Met een taxatie rapport kom je dan vaak nog een aardig stukje hoger uit. en met een taxatie rapport gaat de onderhandeling iets soepeler is mij beide keren voorgehouden.
maar op zich is het uiteindelijk in beide gevallen wel aardig goed gekomen.

dus het hoeft niet persee, maar toch lijkt taxeren net iets verstandiger...
echter neem ik me al jaren voor om iig de CBX te laten taxeren, maar ook dat is er nog niet van gekomen en ook als een combinatie nog niet helemaal af is ( en een zijspan is dat toch immers nooit ;) ) schijnt het verstandig te zijn hem toch tussentijds te laten taxeren, maar ook dat heb ik tot dusver nog steeds niet gedaan.

In feite is taxeren ook een soort van extra verzekeringspremie en wat dat betreft zit ik er net zo in als DAF, teveel verzekeren vind ook ik jammer geld....
 
Ik heb mijn Trabant ooit laten taxeren. Voor de waarde die er toen aan toegekend is kon ik toen wel 25 Trabantjes kopen.
Sindsdien neem ik het niet meer zo serieus.

Als ik straks klaar ben met mijn klassieke K met zwenkspan er aan ga ik nog wel een keer een taxateur opzoeken, al was het alleen maar voor de lol.
 
Mijn EML is WA verzekerd. Wat zou er gebeuren als een koekblik bestuurder hem erin parkeert? Van welke dagwaarde gaan ze dan uit? Op papier is het een EML, op de tank staat Kawasaki. Een ZZR1100 van die leeftijd is ongeveer €850 waard, mijn span ietsje meer...

Van de speed 2000 bak zal bij een flinke aanrijding niet veel over zijn, maar volgens mij maakt EML ze nog wel en zijn behoorlijk aan de prijs.

Dus eigenlijk, wie kan wat zeggen over het nut van taxeren en bij wie dan? Is dan ook een allrisk noodzakelijk? Ikzelf kan natuurlijk ook een ongeluk krijgen, maar ik ben meer bang voor de smartphone-kijkende-koekblikbestuurders..

Ik had er destijds voor mijn span ook aan zitten denken, volgens mij had ik er 1 gevonden die in Goes zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan