Zijspan vinden en monteren?

Silvos

Rookie
4 jul 2005
5
0
Goes
Zal wel een zeer passe vraag zijn...

maar zijn er standaard regels te hanteren voor welke motoren geen zijspan kunnen hebben en welke wel, en zoja hoe vind je de juiste zijspan en hoe monteer je die, of meot je dat laten doen?

groeten
Silvos
 
ja, die vraag kun je als passé beoordelen.
hetgeen mij het best voor de geest komt is de discussie of je een velorexje aan een pan-european kan hangen.

in principe kan je aan elke motor een zijspan hangen.
ik zeg: in principe :Y

het zijspan moet leeg ongeveer de helft van het gewicht van de motor zijn.
dit is de klassieke regel.
aan een 160 kg/160 pk supersport kan je geen vederlicht mz of velorexbakje hangen.
hoewel een klein kantelend kalich bakje me wel heel smakelijk lijkt www.kalich.de
dan kom je wel weer bij punt twee |(
het gaat dus alleen over normale toermotoren.
die wil je ook gebruiken want je hebt het koppel nodig en niet de pk's

het tweede punt dat je tegenkomt is het bevestigen van het zijspan.
als je het zelf wil doen zal je een motor zoeken met een wiegframe, liefst dubbel.

anders kom je snel in de problemen:
voor de stabiliteit wil je graag minstens vier bevestigingspunten.
als je dan een motor hebt zonder onderframe als een 535, k100, cx moet je voor het vierde/ voorste punt een heel onderframe bouwen.
of een bevestigingpunt voor aan het blok maken.

als je het dan nog fijn wil laten rijden wil je ook nog een verkorte naloop en lage autowielen maar dat is punt drie :X

*O* *O* *O* *O* *O* de eerste *O* *O* *O* *O* *O*
 
Je motor moet voldoende trekkracht hebben om weg te kunnen rijden zonder al teveel met de koppeling te slippen en zonder dat je zuigers zodanig laagtoerig draaien dat ze bonken. Dus een verhouding voor -achter met 25-30% afnemen.
Stel je hebt voor 20 tanden en achter 60 dan moet dat zo'n beetje achter 80 tanden worden. Dit is geen wet van meden en perzen maar je motor kan dan beter overweg met de extra zware last.

Maar ik raad iedereen aan die wil zijspan rijden bij een ervaren rijder een les te nemen. Als je voor het eerst op zo'n ding stapt kom je de straat niet uit zonder brokken.

Gr,
Henk
 
hangt er van af, motoren zat, ook spannen zat, wil je modern of klassiek, hoe snel wil je kunnen kruisen?
heb je al een fiets waar je een span aan wil hangen?
vertel ons en we kunnen je meer vertellen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan