Zijspan voor filmopnames

Yvonne12345

Rookie
30 sep 2020
19
7
Amsterdam
Instagram
Hi allemaal,

Voor filmopnames ben ik op zoek naar een motor waar een zijspan opkan. Nu rijd ik zelf, sinds kort (en eindelijk) ook motor! maar van een zijspan heb ik eigenlijk geen verstand. Hiervoor dus advies nodig en hoop dat jullie kunnen en willen helpen.

Het idee is dat we een personage hebben die motor rijdt, zonder zijspan.
Nu wil de camera er voor één draaidag een zijspan op zodat hijzelf vanuit de zijspan speciale shots kan maken terwijl de motor rijdt.

Nu gaat het idealiter om een Honda CBR uit 1993. Dus z'n soort motor uit afbeelding hieronder.

Mijn vragen:
- Kan op z'n type motor een zijspan gezet worden?
- Zo ja, hoe weet je dan welke zijspan hiervoor geschikt is?
- Als het mogelijk is, Moet de motor hiervoor omgebouwd worden (veranderd die hierdoor ook qua hoe die eruit ziet)

Als het niet mogelijk is dan vraag ik mij af:
- Op wat voor soort motors kunnen wel een zijspan?
- Is dat een soort systeem van erop klikken wanneer nodig en eraf wanneer je hem niet meer nodig hebt? Of hoe werkt het eigenlijk als je dus sommige dagen zonder zijspan wil rijden en sommige dagen niet?

Misschien ben ik wel op zoek naar iets wat niet bestaat maar dan hoor ik het ook graag zodat ik tegen regie en camera kan zeggen dat we dit dus helemaal niet kunnen doen en ze maar iets anders moeten bedenken haha.

Thanks alvast voor meedenken!!!
1628517497008.png
 
Thanks voor de heads-up Bosso.

Wat je zoekt bestaat wel, dat is een afneembaar flexibel zijspan. In het Engels noem je dat een Leaner, in Duits noem je dat een Schwenker, die term gebruiken we in Nederland ook.
In principe kan een Schwenker aan iedere soort motor maar de ene is er uiteraard beter geschikt voor dan de andere.
De CBR die je laat zien heeft als grote nadeel dat het frame (waar je een zijspan aan bevestigd) volledig verstopt zit achter kuipen, daar moet je in gaan zagen of verwijderen.
Ik heb een Schwenker aan een BMW K100, die heeft geen onderkuip en is daardoor meer geschikt.
Mijn zijspan monteer en demonteer ik binnen 5 minuten.

Bijkomend voordeel van een Schwenker zijspan is dat de motor nog steeds rijdt als een normale motor, iets dat bij een vaste zijspan absoluut niet meer zo is.

Even een paar plaatjes en filmpjes ter illustratie:

1628519106012.png


1628519128716.png




Het laatste filmpje is door @Dhr. Bosso geschoten een aantal jaar terug.


Edit: Overigens is mijn zijspan al eerder gebruikt voor filmopnames:

 
Laatst bewerkt:
Wat een super goede informatie!! Gave videos ook! Lijkt me zo tof!!

Dan weet ik nu dat het of een motor moet zijn zonder kuip, en dan kunnen we dezelfde motor gebruiken voor alle dagen.
Of ze moeten ervoor kiezen dat ze de motor in die shots niet zien maar alleen de bovenkanten van de acteurs zodat het een hele andere motor kan zijn.

Zou je er eventueel ook voor openstaan om jou zijspan te verhuren? 😊 En het liefst er ook dan die dag dan bij te zijn om hem ook aan te sluiten etc. Het gaat dan, waarschijnlijk, om 7 december. Zo ja, mijn nummer is 0631300151. Je kan me een belletje/ berichtje/ appje geven wanneer het je uitkomt! Wanneer je dit niet wil of kan snap ik dat natuurlijk ook. Ben al super blij met je informatie!
 
Wat een super goede informatie!! Gave videos ook! Lijkt me zo tof!!

Dan weet ik nu dat het of een motor moet zijn zonder kuip, en dan kunnen we dezelfde motor gebruiken voor alle dagen.
Of ze moeten ervoor kiezen dat ze de motor in die shots niet zien maar alleen de bovenkanten van de acteurs zodat het een hele andere motor kan zijn.

Zou je er eventueel ook voor openstaan om jou zijspan te verhuren? 😊 En het liefst er ook dan die dag dan bij te zijn om hem ook aan te sluiten etc. Het gaat dan, waarschijnlijk, om 7 december. Zo ja, mijn nummer is 06xxxxxxxx. Je kan me een belletje/ berichtje/ appje geven wanneer het je uitkomt! Wanneer je dit niet wil of kan snap ik dat natuurlijk ook. Ben al super blij met je informatie!

Nooit jouw tel.nr. op een openbaar forum kwakken!
Als je met de cursor op @Hellracer zijn avatar gaat staan, kan je een 'privé conversatie' beginnen, en nummers uitwisselen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan