zijspan

Dhyana

Rookie
28 jul 2003
6
0
Rotterdam
Ik rijd zelf nog geen motor, maar ben nog bezig met m'n theorie. Op zich snap ik alles heel goed, alleen heb ik één klein vraagje.. Misschien al heel vaak gesteld of héél erg logisch, maar:

Wáárom kan een zijspan loskomen van het wegdek in een bocht naar rechts ?? Hoe gebeurd dat enzo ? Kan iemand dat uitleggen ?
 
Da's weer een ander soort theorie...

Je zit aan de linker kant van de motor.
Het zwaartepunt van de motor is hoger dan het zwaartepunt van het zijspan.
Het gewicht van de motor is hoger dan het gewicht van het zijspan.
De centrifugale kracht duwt naar de buitenkant van de bocht.

In een rechterbocht komt dus de centrifugale kracht op het zwaartepunt van de motor te staan. De motor kantelt een beetje en het zijspan komt los.

Om deze reden - en nog een paar andere - staat de motor een beetje scheef naar het zijspan toe. Dat kan je niet zo heel gek maken, dat rijd niet fijn rechtuit, je kan niet meer linksaf en je krijgt waarschijnlijk flink pijn in je nek, als je rug niet eerder is.

Het loskomen van het zijspanwiel wordt tegengegeaan door grinttegels of ander 'dood' gewicht, of door een passagier die een beetje meeleunt...zeggen ze.
 
Laatst bewerkt:
Motor en zijspan hebben één en hetzelfde zwaartepunt. Doordat het moment dat de centrifugaalkracht uitoefent (linksom, van achter gezien) groter wordt dan het moment dat de zwaartekracht uitoefent (naar beneden) krijgt de motor de neiging naar buiten te kantelen. Omdat de bak er nog aan vast zit komt die mee omhoog.

Op een solomotor ga je naar binnen hangen om de centrifugaalkracht te compenseren.
 
Nee heel goed juist !
Op zich is het wel heel erg logisch allemaal, nu ik 't zo lees.

Het is niet dat ik van plan ben ooit met een zijspan te gaan rijden, maar ik vind het toch wel fijn om de theorie gewoon te begrijpen en niet alleen 'het goede antwoord' te weten.

Dankjewel voor je uitleg.. je hebt me weer een stukje dichterbij m'n eerste rijles geholpen (=
 
Een van de mooiste meerij ervaringen die ik ooit heb gehad was een rit in de bak van een zijspan, werd me wel verteld dat ik constant moest zorgen dat ik aan de binnenkant van de bocht zat ivm kantelen... :)

Het is heel speciaal; je zit bijna op de grond, zo laag en dan zit er ook haast niets voor je, en dan met echt een behoorlijke snelheid over wat dijkjes rossen...om niet te spreken van een stukkie 200. Leuk genoeg om vermoeiend te zijn.

Nooit zulke leuke dingen afschrijven voor je hebt meegemaakt! :) :)
Hoe meer je je nu al vastlegd op de keus voor het een of ander, hoe minder makkelijk je je keuze straks maakt bij het kopen van je (1e) motor...

Succes!
 
Oh ik schrijf t niet persé af.. het staat alleen nietecht op m'n 'verlanglijstje' zeg maar..

of ik ooit met een zijspan zal rijden, merk ik wel tegen de tijd dat ik dat ga doen (=. Eerst uberhaupt maar eens een rijbewijs halen..
 
...............................

In een rechterbocht komt dus de centrifugale kracht op het zwaartepunt van de motor te staan. De motor kantelt een beetje en het zijspan komt los.

Om deze reden - en nog een paar andere - staat de motor een beetje scheef naar het zijspan toe. Dat kan je niet zo heel gek maken, dat rijd niet fijn rechtuit, je kan niet meer linksaf en je krijgt waarschijnlijk flink pijn in je nek, als je rug niet eerder is.

............................


Dit is niet juist, de motor leunt niet naar het zijspan toe, maar juist ca. 1/8 tot ½ graad er van af. We noemen dit de “vlucht” of “lean-out” van de motor. Dit is een methode om de rechts-af neiging van de combinatie te helpen compenseren. Er wordt gebruik gemaakt van een verschijnsel uit de mechanica, waarbij een wiel dat over een oppervlak rolt en waarvan de as niet evenwijdig is aan dat oppervlak, in een cirkel zal rollen waarvan het middelpunt gevormd wordt door het denkbeeldige snijpunt van het verlengde van de as van dat wiel met het oppervlak waarop het rolt.

Je kent het wel, een schoteltje dat schuin over de vloer rolt gaat in een kringetje in de richting waarin het schoteltje schuin “hangt”.


full


plaatje (aangepast) van de website van de NVZ
 
en dat ga ik allemaal aan mijn brave Ural voorlezen! Nadat ik ooit met mijn Jawaatje op een parkeerterrein had geofend dacht ik het te snappen. Daarna was ik een kwartier brezig het ding uit de struiken te slepen. Theorie hep nut!
 
Terug
Bovenaan Onderaan