Heren/Dames, vlamingen (en walen indien je ook vlaams begrijpt), ik begin hier een topic over Zijspannen en de wet in België, maar effe iets vooraf.
Kzou begot nie weten hoeveel zijspannen er in Belgie rondrijden, laten we het op zeg ca. 300 houden. Slechts een handvol dezer rijden wettelijk ingeschreven (en legaal) als motor met zijspan.
In die nieuwe EU voertuigclassificatie is:
Voertuig L3 : een motorfiets
Voertuig L4 : een motor met zijspan
In BE zijn alle nieuwe inschrijvingen (vervanging van de vroegere carte grise) nu naar EU model en staat de voertuig categorie vermeld.
Nu, het leeuwendeel van de Belgische zijspannen staan ingeschreven als motorfiets. Strikt volgens de letter der wet, zijn en blijven dit motorfietsen, categorie L3 of tweewiel motorfietsen. Kent de politie dit onderscheid ? Amper, meestal is het zo, oom agent knijpt en oog dicht...hij is er niet echt mee vertrouwd. Maar stel, gebeurd er ooit een ongeval, met redelijk wat schade, of menselijk leed...dan komt de kat op de koord, het parket komt dan ter plaatse ! Het (omgebouwde) voertuig beantwoord niet meer aan de gelijkvormigheidsverklaring van de fabrikant (klaar er hangt een bak aan). De verzekering trekt zich terug, het is niet de aansprakelijkheid van de verzekering te zorgen dat het voertuig gelijkvormig is aan het in de polis vermelde voertuig (= motorfiets).
We hebben een jaarlijkse verplichte keuring voor autos, maar (nog) niet voor motoren. Dus de controle op de staat en konformiteit van motorfietsen bestaat niet.
Onder de lijn kunnen we zeggen, zijspanrijden is grijs rijden.
Natuurlijk zijn er wel een klein percentage zijspannen, die officieel bij de FOD verkeer als Motor met zijspan (ofte L4) staan ingeschreven. Dit betreft sommige (Russische) zijspannen die ooit in de jaren stillekens een Belgische PVG nummer als zijspan hebben gekregen. Daarbij horen ook sommige zeer oude zijspannen type BMW R50/2 of R60/2 of zelfs nog veel oudere...Tot deze groep behoren ook zijspannen, ooit ingeschreven in bijvoorbeeld Duitsland als Zijspan, en die met TÜV attest en Fahrzeugbrief/Fahrzeugschein in België zijn ingevoerd, en werden ingeschreven als Zijspan. Desalnietemin het merendeel van de Belgische zijspannen zijn geen L4 voertuigen maar L3 motorfietsen.
Dit is redelijk beknopt de situatieschets nu.
Stel, je hebt een motor met zijspan, je overweegt aan je motor een zijspan te bouwen, of laten aan-bouwen. Waar sta je voor ?
Je kan gewoon niks doen, je blijft rijden met je motor, bak eraan, maar je rijdt grijs. Kom je ooit een ongeval tegen, en het is een erg ongeval, dan zit je in de rats, zelfs al ben je in je recht ! Je voertuig is niet konform, je had er zelfs niet mee op de openbare weg mogen zijn !
Ikzelf laat momenteel een zijspan bouwen aan een BMWR1150GSA. Het zijspan wordt in Nederland gebouwd door een professionele zijspanbouwer.
Ik wil na de bouw deze motorfiets niet gewoon inschrijven als motorfiets. Vraag ik de inschrijving toch aan (doen of de neus bloed) dan krijg ik als inschrijving: type L3 Motorfiets, merk BMW, type R1150 GSA.
Vermeld ik dat het toch gaat om een omgebouwde motorfiets met zijspan, dan vang ik bot, dan wordt de inschrijving geweigerd.
Bezin voor ge begint...heb ik gedaan en heb contact opgenomen met de FOD Verkeer te Brussel. Daar wist men mij piekfijn uit te leggen aan wat een ombebouwde motor met zijspan moest voldoen (heb ik zelfs schriftelijk verkregen), en dit was een hele boterham. Als laatste punt van de procedure "het omgebouwde voertuig moet gekeurd worden door de keuringsdienst van de overheid AIB Vincotte".
Soit, ik naar Vincotte, doe mijn verhaal...krijg als antwoord...hola mijnheer stop AUB...wij hebben nog nooit een motor gekeurd, laat staan een motor met zijspan....dan sta je daar, mijnheer wij keuren wel degelijk voertuigen zoals speciale autos, vrachtwagens, landbouwvoertuigen, opliggers, caravans, grote aanhangers,...maar motos of zijspannen, dat doen wij niet...
Dit kwam op het moment dat de bouw van mijn zijspan (de kost van een kleine middenklasse auto) in Nederland reeds 50% af was...
Ik trok weer naar de FOD Verkeer, zei "jullie geven mij piekfijn de eisen waaraan een ombouw moet voldoen maar jullie keuringspoot weigert of kan niet keuren". Wetende dat deze mensen geen alternatief konden voorstellen kwam ikzelf met een vraag, en deze werd ingewilligd !
Ik vroeg, indien er een keuringsverslag van de TÜV (DE) of RDW (NL) kon vpoorgelegd worden, welke bevestigd dat de ombouw strict konform is aan de nieuwe EU Reglementering voor voertuigen, ze dit verslag (er van uitgaande dat dit een positief verslag wordt...) willen "ratificeren". Wel, ik kreeg op deze vraag het volgende antwoord. Dit is een integrale copy/paste, ik heb wel mijn Email adres en persoonlijk ticket nummer bij FOD Verkeer weggelaten voor privacy reden:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Van: Homologatie Voertuigen
Aan:
Datum: 2013-10-01, 13:37:55
Onderwerp: RE : Homologatie zijspan (motor omgebouwd met zijspan)[TICKET=HOMOLVEHIC:xxxxxxxxxxxxxxx]
Geachte heer xxxxxxxxx,
We hebben het RDW document individueel goedkeurening 2-3 wielers L1e-L7e geanalyseerd.
404 | RDW
We zijn van mening dat de Nederlandse toets in dit geval tegemoet komt aan de Belgische eisen.
Als u uw zijspanmotorfiets door RDW laat goedkeuren zullen wij uw IGC (Individueel GoedkeuringsCertificaat) valideren.
Hierdoor wordt het Nederlandse certificaat, dat enkel geldig is in Nederland, ook door België geaccepteerd.
Aan de hand van het validatieattest kan u uw zijspanmotorfiets opnieuw inschrijven maar dan als L4e. Zo bent u 100% in regel.
(RDW laat soms geloven dat een individueel goedkeuringscertificaat in de volledige EU geldig is. Dit is niet zo!!!)
Deze werkwijze is geen standaard procedure in België. Om zeker te zijn uw validatieaanvraag volgens afspraak behandeld wordt vragen wij u te refereren naar dit dossier nummer "Homolvehic:xxxxxxx".
In de overtuiging u hiermee van dienst geweest te zijn groeten wij u,
Met de meeste hoogachting,
Dienst homologatie
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dus, dit is de enige manier om:
A. Een omgebouwde motorfiets (tot zijspan) gekeurd te krijgen
B. Deze (in dit geval NL RDW) keuring in BE te laten ratificeren door de FOD Verkeer
C. uiteindelijk je zijspan ingeschreven te krijgen als L4 = zijspan
Nu, denk nu niet dat je zomaar als belg naar de RDW kunt fietsen met je zijspan, met de vraag "wil je keuren" . Je vangt bot. De RDW is een NL keuringsdienst ten dienste van rijksinwoners van NL. Dit hoeft niet per se een Nederlander te zijn, het kan ook een Belg zijn met woonst in NL, dijs rijksinwoner. Ben je geen NL rijksinwoner, dan verleend de RDW je geen diensten.
Je kan wel vragen aan een NL zijspanbouwer je span voor te dragen ter keuring, dan wordt er wel een keuring afgeleverd. De Zijspanbouwer treed dan op als fabrikant, en vraagt een keuring aan voor een voertuig dat uitgevoerd wordt.
Dit kost natuurlijk veel geld. Een dergelijke keuring kan alleen in de RDW van Lelystad en duurt 2-3 uur en het tarief is ca. 250 Euro/uur. Reken daarbij de kosten voor de dienst die de NL zijspanbouwer je aanbied en je komt boven de 1000 euro. Tel daarbij de kosten voor de papieren ratificatie in BE door de FOD verkeer.
Het hoeft niet persé NL te zijn, dit kan ook in FR door "les Mines" of in DE door "der TÜV", alleen, en ik heb dit nagegaan, de kosten lopen veel hoger op. Waarom ?In FR en DE bestaat een dergelijke keuring reeds lang, en ze doen het zeer grondig ! In Nederland staat de keuring nog ergens in de kinderschoenen, en ze doen hun best de dienst te verlenen, ook al staat alles nog niet duidelijk gefundeerd. Hoe ze tewerk gaan, kan je lezen op Zijspannen en de wet (in Nederland).
Ik hoop met deze draad de situatie in BE geschetst te hebben. BE is administratief een moeilijk land; De molen draait trager...er zijn de twee taalgebieden, de ministeries zijn Fedraal + Nationaal, etc...
Vroeg of laat krijgen wij heus wel een keuring die de ombouw van motorfiets naar zijspan regelt, maar dit is nog niet voor meteen.
Aan iedereen die zich toch wil in orde stellen, via een keuring in NL, FR of DE, hoop ik via deze weg te helpen.
Ik zal in deze draad raporteren , in Januari 2014, hoe mijn keuring/inschrijving verloopt, en dit in detail, ter info van mede geinteresseerden. Ik heb er (na de schriftelijke betekenis van FOD Verkeer - hierboven als copy/paste- ) alle vertrouwen in.
Dat het een smak geld gaat kosten, dat weet ik. Het is de afweging tussen illegaal en legaal. Ik ben oud genoeg geworden om geen risicos meer aan te gaan, wil niet in situatie verzeilen (bij ongeval), dat mijn huis onder mijn gat wordt verkocht, etc...
Gelieve mij niks te vragen waarop ik niet kan antwoorden. Nogmaals het span is klaar rond 1 Januari 2014, daarna gaat het ter keuring naar RDW Lelystad, daarna wordt het RDW IGC voorgelegd aan FOD verkeer ter ratificatie en volgt inschrijving.
Ik zal dit "as it happens" raporteren en beschrijven, dit ter nut van alle BE zijspanrijders.
Kzou begot nie weten hoeveel zijspannen er in Belgie rondrijden, laten we het op zeg ca. 300 houden. Slechts een handvol dezer rijden wettelijk ingeschreven (en legaal) als motor met zijspan.
In die nieuwe EU voertuigclassificatie is:
Voertuig L3 : een motorfiets
Voertuig L4 : een motor met zijspan
In BE zijn alle nieuwe inschrijvingen (vervanging van de vroegere carte grise) nu naar EU model en staat de voertuig categorie vermeld.
Nu, het leeuwendeel van de Belgische zijspannen staan ingeschreven als motorfiets. Strikt volgens de letter der wet, zijn en blijven dit motorfietsen, categorie L3 of tweewiel motorfietsen. Kent de politie dit onderscheid ? Amper, meestal is het zo, oom agent knijpt en oog dicht...hij is er niet echt mee vertrouwd. Maar stel, gebeurd er ooit een ongeval, met redelijk wat schade, of menselijk leed...dan komt de kat op de koord, het parket komt dan ter plaatse ! Het (omgebouwde) voertuig beantwoord niet meer aan de gelijkvormigheidsverklaring van de fabrikant (klaar er hangt een bak aan). De verzekering trekt zich terug, het is niet de aansprakelijkheid van de verzekering te zorgen dat het voertuig gelijkvormig is aan het in de polis vermelde voertuig (= motorfiets).
We hebben een jaarlijkse verplichte keuring voor autos, maar (nog) niet voor motoren. Dus de controle op de staat en konformiteit van motorfietsen bestaat niet.
Onder de lijn kunnen we zeggen, zijspanrijden is grijs rijden.
Natuurlijk zijn er wel een klein percentage zijspannen, die officieel bij de FOD verkeer als Motor met zijspan (ofte L4) staan ingeschreven. Dit betreft sommige (Russische) zijspannen die ooit in de jaren stillekens een Belgische PVG nummer als zijspan hebben gekregen. Daarbij horen ook sommige zeer oude zijspannen type BMW R50/2 of R60/2 of zelfs nog veel oudere...Tot deze groep behoren ook zijspannen, ooit ingeschreven in bijvoorbeeld Duitsland als Zijspan, en die met TÜV attest en Fahrzeugbrief/Fahrzeugschein in België zijn ingevoerd, en werden ingeschreven als Zijspan. Desalnietemin het merendeel van de Belgische zijspannen zijn geen L4 voertuigen maar L3 motorfietsen.
Dit is redelijk beknopt de situatieschets nu.
Stel, je hebt een motor met zijspan, je overweegt aan je motor een zijspan te bouwen, of laten aan-bouwen. Waar sta je voor ?
Je kan gewoon niks doen, je blijft rijden met je motor, bak eraan, maar je rijdt grijs. Kom je ooit een ongeval tegen, en het is een erg ongeval, dan zit je in de rats, zelfs al ben je in je recht ! Je voertuig is niet konform, je had er zelfs niet mee op de openbare weg mogen zijn !
Ikzelf laat momenteel een zijspan bouwen aan een BMWR1150GSA. Het zijspan wordt in Nederland gebouwd door een professionele zijspanbouwer.
Ik wil na de bouw deze motorfiets niet gewoon inschrijven als motorfiets. Vraag ik de inschrijving toch aan (doen of de neus bloed) dan krijg ik als inschrijving: type L3 Motorfiets, merk BMW, type R1150 GSA.
Vermeld ik dat het toch gaat om een omgebouwde motorfiets met zijspan, dan vang ik bot, dan wordt de inschrijving geweigerd.
Bezin voor ge begint...heb ik gedaan en heb contact opgenomen met de FOD Verkeer te Brussel. Daar wist men mij piekfijn uit te leggen aan wat een ombebouwde motor met zijspan moest voldoen (heb ik zelfs schriftelijk verkregen), en dit was een hele boterham. Als laatste punt van de procedure "het omgebouwde voertuig moet gekeurd worden door de keuringsdienst van de overheid AIB Vincotte".
Soit, ik naar Vincotte, doe mijn verhaal...krijg als antwoord...hola mijnheer stop AUB...wij hebben nog nooit een motor gekeurd, laat staan een motor met zijspan....dan sta je daar, mijnheer wij keuren wel degelijk voertuigen zoals speciale autos, vrachtwagens, landbouwvoertuigen, opliggers, caravans, grote aanhangers,...maar motos of zijspannen, dat doen wij niet...
Dit kwam op het moment dat de bouw van mijn zijspan (de kost van een kleine middenklasse auto) in Nederland reeds 50% af was...
Ik trok weer naar de FOD Verkeer, zei "jullie geven mij piekfijn de eisen waaraan een ombouw moet voldoen maar jullie keuringspoot weigert of kan niet keuren". Wetende dat deze mensen geen alternatief konden voorstellen kwam ikzelf met een vraag, en deze werd ingewilligd !
Ik vroeg, indien er een keuringsverslag van de TÜV (DE) of RDW (NL) kon vpoorgelegd worden, welke bevestigd dat de ombouw strict konform is aan de nieuwe EU Reglementering voor voertuigen, ze dit verslag (er van uitgaande dat dit een positief verslag wordt...) willen "ratificeren". Wel, ik kreeg op deze vraag het volgende antwoord. Dit is een integrale copy/paste, ik heb wel mijn Email adres en persoonlijk ticket nummer bij FOD Verkeer weggelaten voor privacy reden:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Van: Homologatie Voertuigen
Aan:
Datum: 2013-10-01, 13:37:55
Onderwerp: RE : Homologatie zijspan (motor omgebouwd met zijspan)[TICKET=HOMOLVEHIC:xxxxxxxxxxxxxxx]
Geachte heer xxxxxxxxx,
We hebben het RDW document individueel goedkeurening 2-3 wielers L1e-L7e geanalyseerd.
404 | RDW
We zijn van mening dat de Nederlandse toets in dit geval tegemoet komt aan de Belgische eisen.
Als u uw zijspanmotorfiets door RDW laat goedkeuren zullen wij uw IGC (Individueel GoedkeuringsCertificaat) valideren.
Hierdoor wordt het Nederlandse certificaat, dat enkel geldig is in Nederland, ook door België geaccepteerd.
Aan de hand van het validatieattest kan u uw zijspanmotorfiets opnieuw inschrijven maar dan als L4e. Zo bent u 100% in regel.
(RDW laat soms geloven dat een individueel goedkeuringscertificaat in de volledige EU geldig is. Dit is niet zo!!!)
Deze werkwijze is geen standaard procedure in België. Om zeker te zijn uw validatieaanvraag volgens afspraak behandeld wordt vragen wij u te refereren naar dit dossier nummer "Homolvehic:xxxxxxx".
In de overtuiging u hiermee van dienst geweest te zijn groeten wij u,
Met de meeste hoogachting,
Dienst homologatie
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dus, dit is de enige manier om:
A. Een omgebouwde motorfiets (tot zijspan) gekeurd te krijgen
B. Deze (in dit geval NL RDW) keuring in BE te laten ratificeren door de FOD Verkeer
C. uiteindelijk je zijspan ingeschreven te krijgen als L4 = zijspan
Nu, denk nu niet dat je zomaar als belg naar de RDW kunt fietsen met je zijspan, met de vraag "wil je keuren" . Je vangt bot. De RDW is een NL keuringsdienst ten dienste van rijksinwoners van NL. Dit hoeft niet per se een Nederlander te zijn, het kan ook een Belg zijn met woonst in NL, dijs rijksinwoner. Ben je geen NL rijksinwoner, dan verleend de RDW je geen diensten.
Je kan wel vragen aan een NL zijspanbouwer je span voor te dragen ter keuring, dan wordt er wel een keuring afgeleverd. De Zijspanbouwer treed dan op als fabrikant, en vraagt een keuring aan voor een voertuig dat uitgevoerd wordt.
Dit kost natuurlijk veel geld. Een dergelijke keuring kan alleen in de RDW van Lelystad en duurt 2-3 uur en het tarief is ca. 250 Euro/uur. Reken daarbij de kosten voor de dienst die de NL zijspanbouwer je aanbied en je komt boven de 1000 euro. Tel daarbij de kosten voor de papieren ratificatie in BE door de FOD verkeer.
Het hoeft niet persé NL te zijn, dit kan ook in FR door "les Mines" of in DE door "der TÜV", alleen, en ik heb dit nagegaan, de kosten lopen veel hoger op. Waarom ?In FR en DE bestaat een dergelijke keuring reeds lang, en ze doen het zeer grondig ! In Nederland staat de keuring nog ergens in de kinderschoenen, en ze doen hun best de dienst te verlenen, ook al staat alles nog niet duidelijk gefundeerd. Hoe ze tewerk gaan, kan je lezen op Zijspannen en de wet (in Nederland).
Ik hoop met deze draad de situatie in BE geschetst te hebben. BE is administratief een moeilijk land; De molen draait trager...er zijn de twee taalgebieden, de ministeries zijn Fedraal + Nationaal, etc...
Vroeg of laat krijgen wij heus wel een keuring die de ombouw van motorfiets naar zijspan regelt, maar dit is nog niet voor meteen.
Aan iedereen die zich toch wil in orde stellen, via een keuring in NL, FR of DE, hoop ik via deze weg te helpen.
Ik zal in deze draad raporteren , in Januari 2014, hoe mijn keuring/inschrijving verloopt, en dit in detail, ter info van mede geinteresseerden. Ik heb er (na de schriftelijke betekenis van FOD Verkeer - hierboven als copy/paste- ) alle vertrouwen in.
Dat het een smak geld gaat kosten, dat weet ik. Het is de afweging tussen illegaal en legaal. Ik ben oud genoeg geworden om geen risicos meer aan te gaan, wil niet in situatie verzeilen (bij ongeval), dat mijn huis onder mijn gat wordt verkocht, etc...
Gelieve mij niks te vragen waarop ik niet kan antwoorden. Nogmaals het span is klaar rond 1 Januari 2014, daarna gaat het ter keuring naar RDW Lelystad, daarna wordt het RDW IGC voorgelegd aan FOD verkeer ter ratificatie en volgt inschrijving.
Ik zal dit "as it happens" raporteren en beschrijven, dit ter nut van alle BE zijspanrijders.
Laatst bewerkt: