Zijspannen en de wet IN BELGIE

PROTON1

Die hard MF'er
16 dec 2012
878
0
Merchtem
Heren/Dames, vlamingen (en walen indien je ook vlaams begrijpt), ik begin hier een topic over Zijspannen en de wet in België, maar effe iets vooraf.

Kzou begot nie weten hoeveel zijspannen er in Belgie rondrijden, laten we het op zeg ca. 300 houden. Slechts een handvol dezer rijden wettelijk ingeschreven (en legaal) als motor met zijspan.
In die nieuwe EU voertuigclassificatie is:
Voertuig L3 : een motorfiets
Voertuig L4 : een motor met zijspan
In BE zijn alle nieuwe inschrijvingen (vervanging van de vroegere carte grise) nu naar EU model en staat de voertuig categorie vermeld.
Nu, het leeuwendeel van de Belgische zijspannen staan ingeschreven als motorfiets. Strikt volgens de letter der wet, zijn en blijven dit motorfietsen, categorie L3 of tweewiel motorfietsen. Kent de politie dit onderscheid ? Amper, meestal is het zo, oom agent knijpt en oog dicht...hij is er niet echt mee vertrouwd. Maar stel, gebeurd er ooit een ongeval, met redelijk wat schade, of menselijk leed...dan komt de kat op de koord, het parket komt dan ter plaatse ! Het (omgebouwde) voertuig beantwoord niet meer aan de gelijkvormigheidsverklaring van de fabrikant (klaar er hangt een bak aan). De verzekering trekt zich terug, het is niet de aansprakelijkheid van de verzekering te zorgen dat het voertuig gelijkvormig is aan het in de polis vermelde voertuig (= motorfiets).
We hebben een jaarlijkse verplichte keuring voor autos, maar (nog) niet voor motoren. Dus de controle op de staat en konformiteit van motorfietsen bestaat niet.
Onder de lijn kunnen we zeggen, zijspanrijden is grijs rijden.
Natuurlijk zijn er wel een klein percentage zijspannen, die officieel bij de FOD verkeer als Motor met zijspan (ofte L4) staan ingeschreven. Dit betreft sommige (Russische) zijspannen die ooit in de jaren stillekens een Belgische PVG nummer als zijspan hebben gekregen. Daarbij horen ook sommige zeer oude zijspannen type BMW R50/2 of R60/2 of zelfs nog veel oudere...Tot deze groep behoren ook zijspannen, ooit ingeschreven in bijvoorbeeld Duitsland als Zijspan, en die met TÜV attest en Fahrzeugbrief/Fahrzeugschein in België zijn ingevoerd, en werden ingeschreven als Zijspan. Desalnietemin het merendeel van de Belgische zijspannen zijn geen L4 voertuigen maar L3 motorfietsen.
Dit is redelijk beknopt de situatieschets nu.

Stel, je hebt een motor met zijspan, je overweegt aan je motor een zijspan te bouwen, of laten aan-bouwen. Waar sta je voor ?
Je kan gewoon niks doen, je blijft rijden met je motor, bak eraan, maar je rijdt grijs. Kom je ooit een ongeval tegen, en het is een erg ongeval, dan zit je in de rats, zelfs al ben je in je recht ! Je voertuig is niet konform, je had er zelfs niet mee op de openbare weg mogen zijn !

Ikzelf laat momenteel een zijspan bouwen aan een BMWR1150GSA. Het zijspan wordt in Nederland gebouwd door een professionele zijspanbouwer.
Ik wil na de bouw deze motorfiets niet gewoon inschrijven als motorfiets. Vraag ik de inschrijving toch aan (doen of de neus bloed) dan krijg ik als inschrijving: type L3 Motorfiets, merk BMW, type R1150 GSA.
Vermeld ik dat het toch gaat om een omgebouwde motorfiets met zijspan, dan vang ik bot, dan wordt de inschrijving geweigerd.

Bezin voor ge begint...heb ik gedaan en heb contact opgenomen met de FOD Verkeer te Brussel. Daar wist men mij piekfijn uit te leggen aan wat een ombebouwde motor met zijspan moest voldoen (heb ik zelfs schriftelijk verkregen), en dit was een hele boterham. Als laatste punt van de procedure "het omgebouwde voertuig moet gekeurd worden door de keuringsdienst van de overheid AIB Vincotte".
Soit, ik naar Vincotte, doe mijn verhaal...krijg als antwoord...hola mijnheer stop AUB...wij hebben nog nooit een motor gekeurd, laat staan een motor met zijspan....dan sta je daar, mijnheer wij keuren wel degelijk voertuigen zoals speciale autos, vrachtwagens, landbouwvoertuigen, opliggers, caravans, grote aanhangers,...maar motos of zijspannen, dat doen wij niet...

Dit kwam op het moment dat de bouw van mijn zijspan (de kost van een kleine middenklasse auto) in Nederland reeds 50% af was...
Ik trok weer naar de FOD Verkeer, zei "jullie geven mij piekfijn de eisen waaraan een ombouw moet voldoen maar jullie keuringspoot weigert of kan niet keuren". Wetende dat deze mensen geen alternatief konden voorstellen kwam ikzelf met een vraag, en deze werd ingewilligd !

Ik vroeg, indien er een keuringsverslag van de TÜV (DE) of RDW (NL) kon vpoorgelegd worden, welke bevestigd dat de ombouw strict konform is aan de nieuwe EU Reglementering voor voertuigen, ze dit verslag (er van uitgaande dat dit een positief verslag wordt...) willen "ratificeren". Wel, ik kreeg op deze vraag het volgende antwoord. Dit is een integrale copy/paste, ik heb wel mijn Email adres en persoonlijk ticket nummer bij FOD Verkeer weggelaten voor privacy reden:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Van: Homologatie Voertuigen
Aan:
Datum: 2013-10-01, 13:37:55
Onderwerp: RE : Homologatie zijspan (motor omgebouwd met zijspan)[TICKET=HOMOLVEHIC:xxxxxxxxxxxxxxx]

Geachte heer xxxxxxxxx,

We hebben het RDW document individueel goedkeurening 2-3 wielers L1e-L7e geanalyseerd.
404 | RDW
We zijn van mening dat de Nederlandse toets in dit geval tegemoet komt aan de Belgische eisen.

Als u uw zijspanmotorfiets door RDW laat goedkeuren zullen wij uw IGC (Individueel GoedkeuringsCertificaat) valideren.
Hierdoor wordt het Nederlandse certificaat, dat enkel geldig is in Nederland, ook door België geaccepteerd.
Aan de hand van het validatieattest kan u uw zijspanmotorfiets opnieuw inschrijven maar dan als L4e. Zo bent u 100% in regel.
(RDW laat soms geloven dat een individueel goedkeuringscertificaat in de volledige EU geldig is. Dit is niet zo!!!)

Deze werkwijze is geen standaard procedure in België. Om zeker te zijn uw validatieaanvraag volgens afspraak behandeld wordt vragen wij u te refereren naar dit dossier nummer "Homolvehic:xxxxxxx".

In de overtuiging u hiermee van dienst geweest te zijn groeten wij u,

Met de meeste hoogachting,

Dienst homologatie
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus, dit is de enige manier om:
A. Een omgebouwde motorfiets (tot zijspan) gekeurd te krijgen
B. Deze (in dit geval NL RDW) keuring in BE te laten ratificeren door de FOD Verkeer
C. uiteindelijk je zijspan ingeschreven te krijgen als L4 = zijspan

Nu, denk nu niet dat je zomaar als belg naar de RDW kunt fietsen met je zijspan, met de vraag "wil je keuren" . Je vangt bot. De RDW is een NL keuringsdienst ten dienste van rijksinwoners van NL. Dit hoeft niet per se een Nederlander te zijn, het kan ook een Belg zijn met woonst in NL, dijs rijksinwoner. Ben je geen NL rijksinwoner, dan verleend de RDW je geen diensten.

Je kan wel vragen aan een NL zijspanbouwer je span voor te dragen ter keuring, dan wordt er wel een keuring afgeleverd. De Zijspanbouwer treed dan op als fabrikant, en vraagt een keuring aan voor een voertuig dat uitgevoerd wordt.

Dit kost natuurlijk veel geld. Een dergelijke keuring kan alleen in de RDW van Lelystad en duurt 2-3 uur en het tarief is ca. 250 Euro/uur. Reken daarbij de kosten voor de dienst die de NL zijspanbouwer je aanbied en je komt boven de 1000 euro. Tel daarbij de kosten voor de papieren ratificatie in BE door de FOD verkeer.

Het hoeft niet persé NL te zijn, dit kan ook in FR door "les Mines" of in DE door "der TÜV", alleen, en ik heb dit nagegaan, de kosten lopen veel hoger op. Waarom ?In FR en DE bestaat een dergelijke keuring reeds lang, en ze doen het zeer grondig ! In Nederland staat de keuring nog ergens in de kinderschoenen, en ze doen hun best de dienst te verlenen, ook al staat alles nog niet duidelijk gefundeerd. Hoe ze tewerk gaan, kan je lezen op Zijspannen en de wet (in Nederland).

Ik hoop met deze draad de situatie in BE geschetst te hebben. BE is administratief een moeilijk land; De molen draait trager...er zijn de twee taalgebieden, de ministeries zijn Fedraal + Nationaal, etc...
Vroeg of laat krijgen wij heus wel een keuring die de ombouw van motorfiets naar zijspan regelt, maar dit is nog niet voor meteen.

Aan iedereen die zich toch wil in orde stellen, via een keuring in NL, FR of DE, hoop ik via deze weg te helpen.

Ik zal in deze draad raporteren , in Januari 2014, hoe mijn keuring/inschrijving verloopt, en dit in detail, ter info van mede geinteresseerden. Ik heb er (na de schriftelijke betekenis van FOD Verkeer - hierboven als copy/paste- ) alle vertrouwen in.
Dat het een smak geld gaat kosten, dat weet ik. Het is de afweging tussen illegaal en legaal. Ik ben oud genoeg geworden om geen risicos meer aan te gaan, wil niet in situatie verzeilen (bij ongeval), dat mijn huis onder mijn gat wordt verkocht, etc...

Gelieve mij niks te vragen waarop ik niet kan antwoorden. Nogmaals het span is klaar rond 1 Januari 2014, daarna gaat het ter keuring naar RDW Lelystad, daarna wordt het RDW IGC voorgelegd aan FOD verkeer ter ratificatie en volgt inschrijving.
Ik zal dit "as it happens" raporteren en beschrijven, dit ter nut van alle BE zijspanrijders.
 
Laatst bewerkt:
Dag Proton1, goed bezig deze ga ik ook volgen.



.....
Aan de hand van het validatieattest kan u uw zijspanmotorfiets opnieuw inschrijven maar dan als L4e. Zo bent u 100% in regel.
(RDW laat soms geloven dat een individueel goedkeuringscertificaat in de volledige EU geldig is. Dit is niet zo!!!)

......


.


Hier ben ik het trouwens niet eens. De keuring van een voertuig in Nederland (of het nu individueel is of niet) is ook geldig in de EU, hetzelfde als de TUV keuring. Alle in de tussentijd gekeurde zijspannen van het forum van de afgelopen weken betreft allemaal een individuele keuring. Als 1 van deze personen hun zijspan zou verkopen aan een Belg (of aan iemand uit een ander EU land) zou deze zonder pardon overgenomen worden als L4e door het desbetreffende land.
 
Dag Proton1, goed bezig deze ga ik ook volgen.Hier ben ik het trouwens niet eens. De keuring van een voertuig in Nederland (of het nu individueel is of niet) is ook geldig in de EU, hetzelfde als de TUV keuring. Alle in de tussentijd gekeurde zijspannen van het forum van de afgelopen weken betreft allemaal een individuele keuring. Als 1 van deze personen hun zijspan zou verkopen aan een Belg (of aan iemand uit een ander EU land) zou deze zonder pardon overgenomen worden als L4e door het desbetreffende land.

MathieuVDB, wel de procedure hierboven is de enige die er momenteel is voor Belgen.
Het zal eigenlijk worst wezen wat de FOD Verkeer zegt over een RDW keuring, het belangrijkste is (wat ze zelf zeggen) het herkennen, het vervolgens rationaliseren, en inschrijving verrichten. Het domme is dat de FOD Verkeer zéér duidelijk de keuringsprocedure beschrijft, maar er is (nog) geen keuring die ze kan of wil uitvoeren.
Die keuring komt er zeker, ooit...maar er is geen druk van de BE zijspanrijders, het gros rijdt grijs. Dus, voor degenen die wit willen rijden, is de hierboven beschreven procedure de enige. Zeer duur, maar de Duitse piste is nog duurder...een TÜV typekeuring in DE, kost 1200-2000 Euro, ik ken verhalen van keuringen (Duitsers) die tot 3 à 4 maal moesten doorgevoerd worden, ze vonden steeds wat der Tüfflers, tel daarbij de verbouw of verbeteringskosten. Neen de Duitse piste is te mijden. Ben al blij dat een RDW keuring kan (in mijn geval), dat ze gerationaliseerd wordt hier en BE, alles tesamen een dikke kost...zuur geld maar is de prijs voor legaliteit en goeie belg te wezen :Y
 
nogtans als je aan je verzeekeraar melt dat het een motor met zijspan is komt het zo op je papieren terug en kan de vezeekering niet trug bij een ongeval want zij weeten het dat het gaat over een motor met zijspan
 
nogtans als je aan je verzeekeraar melt dat het een motor met zijspan is komt het zo op je papieren terug en kan de vezeekering niet trug bij een ongeval want zij weeten het dat het gaat over een motor met zijspan

Dat idee had ik ook, en heb ik nog steeds. Maar omdat voor mij de keuring € 55.00 was, wil ik discussie voorkomen en heb de boel laten keuren.
 
nogtans als je aan je verzeekeraar melt dat het een motor met zijspan is komt het zo op je papieren terug en kan de vezeekering niet trug bij een ongeval want zij weeten het dat het gaat over een motor met zijspan

Toch wel petaat , ze kunnen altijd terug , en alles is te verzekeren maar als er iets voorvalt trekken ze hun handen er van af , met te zeggen dat ze ter goede trouw gehandeld hebben is de kous af .....
 
Toch wel petaat , ze kunnen altijd terug , en alles is te verzekeren maar als er iets voorvalt trekken ze hun handen er van af , met te zeggen dat ze ter goede trouw gehandeld hebben is de kous af .....

Zeer juist gezegd Bert111 !
De verzekering zegt (terecht) dat het de verantwoordelijkheid van de eigenaar/bestuurder is te zorgen dat het voertuig aan de conformiteitsverklaring van de fabrikant beantwoord.
Bijvoorbeeld, een BMW is niet meer konform aan het PVG nummer van BMW Motorrad AG, als je er een bak aanhangt...
Dus: je bent helemaal met niks in orde. Rij es een voetganger aan met je bak, en je krijgt beslag op je eigendom(men), je reed namelijk met een "voertuig" dat zelfs niet op de openbare weg mocht zijn, wegens niet konform aan de gelijkvormigheidsverklaring van de fabrikant t.o.v. het goedgekeurde type...

Er wordt onterecht gedacht in België: Pwoeaah wij hebben geen keuring dus we hangen aan onze motoren wat we willen...jawel dat doen wij...maar geraak es betrokken in een zwaar ongeval en het parket komt ter plaatse onderzoeken: JE HANGT !
 
Laatst bewerkt:
Toch wel petaat , ze kunnen altijd terug , en alles is te verzekeren maar als er iets voorvalt trekken ze hun handen er van af , met te zeggen dat ze ter goede trouw gehandeld hebben is de kous af .....

Geloof ik nogsteeds niets van! Polis is polis, en als daar een expliciet een zijspan op staat vermeld dienen ze zich daar aan te houden. Voorwaarde is wel dat de boel deugdelijk is gebouwd. Maar als de wetgever al niet weet hoe te handelen, hoe moet de leek het dan weten....
Ik denk dat wanneer je voor de rechter komt te staan je een zaak hebt die zeeeer lang gaat duren. Maar, in mijn vak is het zo dat de ter zake kundige de info moet verstrekken en dat de leek die info/raad moet volgen en te goeder trouw moet zijn! Maar de leek hoeft niet zelf het wiel uit te vinden, terwijl de deskundige zich de mond lekker dicht houdt.

In mijn vak ben ik verplicht (eigenaar schildersbedrijf) om mijn klanten eerlijk en oprecht voor te lichten. Als de klant iets wenst waar ik vraagtekens bij heb, dien ik dat(schriftelijk) aan de klant te melden. Dat wordt van mij als vakman en ter zake kundige verwacht.
Als ik mijn mond hou en het werk wel volgens wensen van de klant uitvoer en later gaat het mis, heb ik een probleem, want ik had de klant beter moeten voorlichten.

Dus als de verzekeringnemer een zijspan wil verzekeren en de verzekeringgever heeft daar vraagtekens bij, dan moet de verzekering gever dat melden bij afsluiten bij de polis! Zo niet, dan uitkeren als er een zijspan op de polis staat.......
 
Laatst bewerkt:
Geloof ik nogsteeds niets van! Polis is polis, en als daar een expliciet een zijspan op staat vermeld dienen ze zich daar aan te houden. Voorwaarde is wel dat de boel deugdelijk is gebouwd. Maar als de wetgever al niet weet hoe te handelen, hoe moet de leek het dan weten....
Ik denk dat wanneer je voor de rechter komt te staan je een zaak hebt die zeeeer lang gaat duren. Maar, in mijn vak is het zo dat de ter zake kundige de info moet verstrekken en dat de leek die info/raad moet volgen en te goeder trouw moet zijn! Maar de leek hoeft niet zelf het wiel uit te vinden, terwijl de deskundige zich de mond lekker dicht houdt.

In mijn vak ben ik verplicht (eigenaar schildersbedrijf) om mijn klanten eerlijk en oprecht voor te lichten. Als de klant iets wenst waar ik vraagtekens bij heb, dien ik dat(schriftelijk) aan de klant te melden. Dat wordt van mij als vakman en ter zake kundige verwacht.
Als ik mijn mond hou en het werk wel volgens wensen van de klant uitvoer en later gaat het mis, heb ik een probleem, want ik had de klant beter moeten voorlichten.

Dus als de verzekeringnemer een zijspan wil verzekeren en de verzekeringgever heeft daar vraagtekens bij, dan moet de verzekering gever dat melden bij afsluiten bij de polis! Zo niet, dan uitkeren als er een zijspan op de polis staat.......


Ik snap je punt maar als het er op aan komt zal het me weer niet verbazen als een verzekering zegt dat de gegevens op het kenteken niet overeen komen met de polis en daarom niet tot betalen overgaan.
Het is aan jou, als eigenaar van het voertuig, om ervoor te zorgen dat je de gevens goed doorgeeft aan de verzekering.
 
Ik snap je punt maar als het er op aan komt zal het me weer niet verbazen als een verzekering zegt dat de gegevens op het kenteken niet overeen komen met de polis en daarom niet tot betalen overgaan.
Het is aan jou, als eigenaar van het voertuig, om ervoor te zorgen dat je de gevens goed doorgeeft aan de verzekering.

Ja. Maar wie stelt die polis op dan? Jij toch zeker zelf niet!
 
Dat heb ik gedaan door ze mijn papieren te geven, maar op de groene kaart die ik terugkreeg staat: motorfiets en aanhangwagen.
Op mijn officiele papieren staat ook nergens zijspan.
Ik heb de verzekeraar wel gezegd dat het een zijspan is en foto's meegezonden.

Eigenlijk durf ik er de straat niet meer op zo. Reed onlangs bijna een voetganger aan die plots overstak.

Edit: mijn bericht is antw. op dat van rutgertjuh
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik gedaan door ze mijn papieren te geven, maar op de groene kaart die ik terugkreeg staat: motorfiets en aanhangwagen.
Op mijn officiele papieren staat ook nergens zijspan.
Ik heb de verzekeraar wel gezegd dat het een zijspan is en foto's meegezonden.

Eigenlijk durf ik er de straat niet meer op zo. Reed onlangs bijna een voetganger aan die plots overstak.

Edit: mijn bericht is antw. op dat van rutgertjuh

Voertuiginschrijving, gelijkvormigheid en verzekering zijn 3 verschillende zaken. En dat halen jullie door mekaar.
1. De gelijkvormigheid beschrijft het voertuig. Het is de fabrikant van het voertuig die verklaart dat het voertuig met raamnummer, etc...beantwoord aan het door de fabrikant van gelijkvormigheid beschreven specimen. Wordt het voertuig gewijzigd dan beantwoord het voertuig niet meer aan de gelijkvormigheid. Een motorfiets is en blijft een motorfiets (L3) volgens deze gelijkvormigheidsverklaring. Het is de taak van de overheid toe te zien dat voertuigen gelijkvormig blijven. Dit heet de "schouwing" in BE. Voor motoren bestaat deze schouwing nog niet. Dus is het de taak en verantwoordelijkheid van de eigenaar/bestuurder dat het voertuig conform is en blijft.
2. Inschrijving: Het voertuig kan enkel en alleen worden ingeschreven met de identificatiegegevens van het voertuig + de gelijkvormigheidsverklaring van de de fabrikant.
3. De verzekering heeft GEEN verantwoordelijkheid de staat en/of de gelijkvormigheid van het voertuig te controleren.
 
Ik heb nu een mail gestuurd naar mijn verzekeraar (via het mag belgie)
met de melding dat ik een zijspan aan mijn honda heb, en gevraagd wat er voor mij gaat veranderen, en of ik de motor met zijspan kan verzekeren, met de melding dat de combinatie niet gekeurd is omdat er in Belgie geen keurings instanties zijn voor deze keuring.....
ik heb een reactie via mail gevraagd en hou jullie op de hoogte,
ik heb ook een mail naar het mag gestuurd met dezelfde vragen.

ben eens benieuwd naar hun antwoord.

Groeten Frank
 
Neen Matthieu VDB. Mijn motor is uitgeschreven bij de Belgische FOD Verkeer in Mei 2013. Deze motor heeft dus geen kenteken meer. Deze motor mag niet meer in BE (of in Buitenland) op de openbare weg vooraleer hij:
A. Hij terug in BE wordt ingeschreven (als L3 kan dit binnen de 24 uren...). De vorige eigenaar schreeff hem uit vooraleer hij deze verkocht.
of:
B. Hij is uitgevoerd en in ander land wordt ingeschreven.

En het feit is, dat nu de motor niet meer bestaat, is nu een omgebouwd voertuig.



Ik haal even iets van het andere deel hierheen, als je het niet erg vindt Proton1?

Waar ik namelijk wel erg benieuwd naar ben (en waarschijnlijk volgend jaar pas antwoordt op ga krijgen) hoe wil/kan de RDW jou motor keuren als er niet eens meer een kenteken bij zit, of gaat het om een compleet nieuw kenteken en eigen bouw? Maar dan moet hij eerst weer opnaam staan van een nederlander en krijg je een nl kenteken erbij.
 
Voertuiginschrijving, gelijkvormigheid en verzekering zijn 3 verschillende zaken. En dat halen jullie door mekaar.
.

Gelijkvormigheids attest is enkel in België , bestaat niet in onze buurlanden ....


Heb contact opgenomen met Ad Van LBS , het zou kunnen dat onze 2 motoren dezelfde dag naar de keuring gaan ... *D *D *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan