Zijspannen en de wet IN BELGIE

Van mijn verzekeringsagent (deze is aangesloten bij het MAG) heb ik al een mail terug (en deze al uitgeprint en in mijn KLUIS gestoken haha)
Ik heb hem specifiek gevraagd naar de verzekering en hem ook precies uitgelegd dat de gelijkvormigheid niet meer klopt omdat er nu een zijspan aanhangt, en ik deze gelijkvorigheid niet opnieuw in orde kan brengen omdat er in Belgie dus geen instanties zijn die zijspannen kunnen en mogen keuren.

zijn antwoord is letterlijk

Hallo Frank,



m.b.t. de verzekering is er geen probleem.

m.b.t. de gelijkvormigheid kan je de vraag stellen aan MAG.

Zij zijn hiervan immers beter op de hoogte


de vraag over de gelijkvormigheid heb ik dus ook al gesteld bij het MAG, daar heb ik ook al een reactie van, dat ze daar op terug gaan komen. :}

Het blijft toch een ingewikkeld land :+ :+ (voor een Nederlander in Belgie)

tot zover
 
Laatst bewerkt:
Heb indertijd (vorig jaar) ook vragen aan de MAG gesteld, nooit antwoorden gekregen, behalve dan dat ze het niet weten.
Hopelijk heb jij de juiste persoon getroffen.

Dat antwoord van je verzekeraar is trouwens waardeloos. Het moet op de officiele papieren staan. Staat er geen L4, dan heb je wel een probleem (bij zware schadegevallen).
 
wij zijspanrijders kunnen er niks aan doen dat de Belgie Staat/Instanties weer eens achterop hinken bij Europa
ik heb nog nooit gehoord dat een verzekering niet uitkeerd bij een ongeval met een zijspan.
ik heb toch zijn antwoord als bewijs, dat er geen probleem is m.b.t. verzekering, en hem duidelijk te kennen gegeven dat mijn voertuig niet meer conform de wet is (gelijkvormigheid)
een verzekeringsagent mag toch ook geen informatie aan zijn klanten geven die niet juist is....

maar natuurlijk is altijd beter dat je niks aan de hand krijgt O-)
ik laat mijn zin om zijspan te gaan rijden er niet door verpesten
:] :]
 
Laatst bewerkt:
Ik haal even iets van het andere deel hierheen, als je het niet erg vindt Proton1?

Waar ik namelijk wel erg benieuwd naar ben (en waarschijnlijk volgend jaar pas antwoordt op ga krijgen) hoe wil/kan de RDW jou motor keuren als er niet eens meer een kenteken bij zit, of gaat het om een compleet nieuw kenteken en eigen bouw? Maar dan moet hij eerst weer opnaam staan van een nederlander en krijg je een nl kenteken erbij.

op chassisnummer is mogelijk lijkt me, net als het keuren van een nieuwe auto op LPG.
 
nou van het mag heb ik ook bericht terug.

daar heb ik dus niks aan
Beste,



Zoals beloofd, bij deze de door u gevraagde info :



Procedure ombouw naar zijspan.

1. Akkoord van de constructeur voor de ombouw

Dit akkoord beschermt de consument indien er zich defecten voordoen tijdens de waarborg. Vooral bij constructiefouten die helemaal buiten de impact van de modificatie vallen kan de constructeur zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen.
a. Het akkoord vermeldt zo gedetailleerd mogelijk de verankering methode.

2. Na ombouw zijn volgende deelcertificaten beïnvloed en dienen opnieuw beoordeeld te worden. Dit wordt door een geaccrediteerd laboratorium uitgevoerd (AIB Vinçotte International). De kosten hiervoor dienen rechtstreeks afgehandeld te worden.

a. De ombouwer voorziet in een schema van het frame
b. Massa’s en afmetingen
c. Banden
d. Remwerking (rechtuitstabiliteit)
e. Installatie verlichting en signalisatie
f. Achteruitkijkspiegels
g. Scherpe uitwendige delen

3. Is vorig punt afgewerkt dan wordt een het voertuig individueel goedgekeurd. Retributie voor het goedkeuringscertificaat komt op € 476.

:r :r :r
 
Ik wil toch even reageren ivm het terug trekken van een verzekerinngsmaatschappij na een ongeval. Dit is toch niet zo eenvoudig als men denkt, en hier is ook al over gesproken op het andere topic. Ik spreek hier nu deels uit persoonlijke ervaring. Om te beginnen kan een vezekeraar zich nooit zomaar terug trekken. Zij kan wel de kosten op jou verhalen als ze een gegronde reden hiervoor heeft. Vlak een ongeval met dodelijke afloop wordt altijd een verkeersdeskundige opgeroepen. Deze bepaald de omstandigheden en oorzaken mbt het ongeval waarna een rapport wordt over gemaakt aan de rechtbank en de betrokken partijen. Om terug te keren op ons probleem nl zijspan zonder (juiste) papieren. Heel waarschijnlijk zal deze deskundige zien dat de papieren niet in orde zijn, waarvoor je dan hoogstwaarschijnlijk een boete zal krijgen. Maar deze gaat ook na of deze ombouw invloed heeft gehad op de oorzaak van het ongeval. Is zijn conclusie dat dit niet zo is, hoef je niets te vrezen. Als hij concludeert dat dat wel zo is, dan is het een ander verhaal en hoop ik dat ik niet de bestuurder was op dat moment. Maar zoals sommige al gezegd hebben, als de mogelijkhied bestaat om in orde te zijn waarom dan een hoop ellende op je nek halen. Nu maar hopen dat deze (betaalbare) mogelijkheid er ooit komt hier in België.
 
Ik reageer hier even op die zinnigheden en onzinnigheden die ik hier lees.
Ten eerste: de enige instantie in België die uitspraken kan en mag doen over de Homologatie van voertuigen is de FOD Verkeer. Een verzekering heeft daar niets mee te doen en een verzekering kan een niet tot het verkeer toegelaten voertuig NIET verzekeren m.b.t. tot de eigenschade bestuurder of betrekking tot schade aan derden (materieel, lichamelijk of dood tot gevolg).

Dus indien een bestuurder (eigenaar of gewoon bestuurder) een ongeval veroorzaakt met een niet konform voertuig is een verzekering strict gezien niet verantwoordelijk schade te dekken. Is me ook bevestigd door een inspecteur van een grote verzekerings instelling.

Het klopt dat er nog geen keuringsinstantie (van de overheid, of privé instantie daarvoor bevoegd) in BE is , die komt er in de toekomst wel.
De eisen m.b.t. tot een omgebouwde motorfiets zijn:

ik doe hier een copie/paste van wat de Belgische overheid zegt (prive gegevens zijn weggelaten):
----------------------------------------------------------------------

Van: Homologatie Voertuigen
Aan:
Datum: 2013-07-31, 15:01:06
Onderwerp: RE : Homologatie zijspan (motor omgebouwd met zijspan)[TICKET=HOMOLVEHIC:xxxxxxxxxxxxxx]


Geachte,

We danken u voor informatievraag in verband met het homologeren van zijspannen.

Ten eerste willen wij u feliciteren omdat u eerst informeert welke procedure u dient te volgen alvorens de modificatie uit te voeren. Zo zien we het niet vaak.

Procedure ombouw naar zijspan.

1. Akkoord van de constructeur voor de ombouw
Dit akkoord beschermt de consument indien er zich defecten voordoen tijdens de waarborg. Vooral bij constructiefouten die helemaal buiten de impact van de modificatie vallen kan de constructeur zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen.
a. Het akkoord vermeldt zo gedetailleerd mogelijk de verankeringmethode.

2. Na ombouw zijn volgende deelcertificaten be¡¡nvloed en dienen opnieuw beoordeeld te worden. Dit wordt door een geaccrediteerd laboratorium uitgevoerd (AIB Vin¡¡otte International). De kosten hiervoor dienen rechtstreeks afgehandeld te worden.
a. De ombouwer voorziet in een schema van het frame
b. Massa¡¯s en afmetingen
c. Banden
d. Remwerking (rechtuitstabiliteit)
e. Installatie verlichting en signalisatie
f. Achteruitkijkspiegels
g. Scherpe uitwendige delen
3. Is vorig punt afgewerkt dan wordt een het voertuig individueel goedgekeurd. Retributie voor het goedkeuringscertificaat komt op EURO 476.


Met de meeste hoogachting,

FOD Mobiliteit en Vervoer
Dienst Homologatie Voertuigen
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
homologation.vehicles@mobilit.fgov.be

-----------------------------------------------------------------------------------------

Zoals eerder gezegd, kunnen tot heden ALLE VOERTUIGEN worden individueel gekeurd, ook na ombouw, maar NOG NIET MOTOREN EN MOTOREN MET ZIJSPAN
Dat betekend vooralsnog niet, dit wordt wel door de overheid voorbereid m.b.t. de verplichte keuring voor alle motoren die in 2016-2017 er aan komt.


De Belgische Authoriteit, FOD Verkeer, dienst homologatie voertuigen, herkent wel een IGC (= Individueel Goedkeuring Certificaat) door een buurland (met wel een reeds geinstalleerde keuringsinstantie) en ratificeerd, in positief geval, een keuringsverslag.
In belgie mag dit certificaat in één van de Federal Landstalen (Frans, Nederlands of Duits) worden opgesteld. Dus een GIC van "Les Mines", TÜV of RDW wordt aanvaard.

Ik doe weer een kopie/paste , privé gegevens weer weggelaten"
----------------------------------------------------------------------------

Van: Homologatie Voertuigen
Aan:
Datum: 2013-10-01, 12:37:55
Onderwerp: RE : Homologatie zijspan (motor omgebouwd met zijspan)[TICKET=HOMOLVEHIC:xxxxxxxxxxxxxxxxxx]


Geachte heer xxxxxxxxxxx,

We hebben het RDW document individueel goedkeurening 2-3 wielers L1e-L7e geanalyseerd.
404 | RDW
We zijn van mening dat de Nederlandse toets in dit geval tegemoet komt aan de Belgische eisen.

Als u uw zijspanmotorfiets door RDW laat goedkeuren zullen wij uw IGC (Individueel GoedkeuringsCertificaat) valideren (Euro¬69).
Hierdoor wordt het Nederlandse certificaat, dat enkel geldig is in Nederland, ook door België geaccepteerd.
Aan de hand van het validatieattest kan u uw zijnspanmotorfiets opnieuw inschrijven maar dan als L4e. Zo bent u 100% in regel.
(RDW laat soms geloven dat een individueel goedkeuringscertificaat in de volledige EU geldig is. Dit is niet zo!!!)

Deze werkwijze is geen standaard procedure in België«. Om zeker te zijn uw validatieaanvraag volgens afspraak behandeld wordt vragen wij u te refereren naar dit dossier nummer "Homolvehic:xxxxxx".

In de overtuiging u hiermee van dienst geweest te zijn groeten wij u,

Met de meeste hoogachting,

Dienst homologatie

------------------------------------------------------------------------------------------------------

HEEL BELANGRIJK:
Men moet eerst een Dossier nummer aanvragen bij de FOD Verkeer, Dienst homologatie voertuigen !!!
Zonder dit dossiernummer mag je niet handelen. De FOD Verkeer , Dienst Homologatie schrijft "DIT IS GEEN STANDARD PROCEDURE IN BELGIE" , zonder dit dossiernummer kan je geen validatieprocedure starten.

Natuurlijk kan de RDW, door middel van een volmachtdrager van de Nederlandse Nationaliteit, een IGC (Individueel Goedkeuring Certificaat) afleveren. Voorwaarde is dat de aanvraag wordt gesteld en de keuring positief verloopt. Dito voor "Les Mines", dit voor "der TÜV" , maar nogmaals je moet in het bezit zijn van een Dossiernummer van de FOD Verkeer, dienst homologatie voertuigen.

Eerstdaags, gaat mijn in Nederland, door een erkent zijspan bouwer gebouwd voertuig, naar Lelystad, dit is de begeleidende aanvraag, dat samen met een dossier opgesteld door LBS zijspantechniek wordt ingediend:
Copy/paste, weglaten van Prive gegevens:


------------------------------------------------------------

Aan:RDW , Lelystad, Nederland
Van:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, België
Kopie:LBS Zijspantechniek, NL-5424 TD Elsendorp
Datum:

Geachte Dames/Heren,

Ik ben Belg, voeg hierbij kopij van mijn identiteitskaart.
Ik heb een BMW Motorfiets gekocht, ik voeg hierbij de inschrijving (op naam vorige eigenaar), alsook het gelijkvormigheidsattest en mijn aankoopfactuur.
Dit betreft een L3 motorfiets. Ik heb deze Motorfiets in Nederland door een erkend zijspanbouwer, LBS Zijspantechniek, laten om- en verbouwen tot een Zijspan Combinatie. Daarmee kan het voertuig in BE niet ingeschreven worden als L4 zijspanvoertuig.

Ik voeg hierbij kopie van mijn correspondentie met de Belgische overheidsdienst FOD Verkeer, Homologatie Voertuigen.

België heeft vooralsnog geen dienst voor keuring van motoren en/of zijspannen.
De dienst homologatie voertuigen heeft me schriftelijk (zie bijlage) bevestigd:
- Wij hebben het RDW document individuele goedkeuring 2-3 wielers L1e-L7e geanalyseerd en zijn van mening dat de Nederlandse toets in dit geval tegemoet komt aan de Belgische eisen.
- Indien de zijspanmotorfiets door de RDW wordt goedgekeurd zal de Belgische FOD verkeer (dienst homologatie voertuigen) het IGC (Individueel Goedkeuring Certificaat) valideren, kostprijs 69 Euro
- Er wordt door de Belgische Dienst Homologatie voertuigen bevestigd dat het Nederlandse IGC ook door BE wordt geaccepteerd.
- Aan de hand van het IGC (validatieattest RDW) kan mijn zijspanmotorfiets op mijn naam worden ingeschreven in BE (als L4e). Die Belgische FOD Verkeer zegt “zo bent U 100% in regel”
- Mijn dossiernummer in BE is Homolvehic: xxxxxxxx
In bijlage kopij van de schriftelijke correspondentie met de dienst FOD Verkeer, homologatie voertuigen.

Voor de aanvraag van deze keuring, geef ik hierbij volmacht aan :
de Heer xxxxxxxxxxx, directeur van LBS-Zijspantechniek, NL-5424 TD Elsendorp.

In de hoop op een gunstig gevolg aan deze aanvraag alsook een positief IGC (= Individueel Goedkeuring Certificaat)
van het in Nederland door LBS Zijspantechniek omgebouwde voertuig met gegevens:
Merk : BMW R1150GS,
Type R1150GSADVENTURE,
Raamnummer: WB10441A54ZHxxxxxx ,
Categorie: L3e

Met vriendelijke groeten,

De aanvrager: De Heer xxxxxxxxxxxxxx+ adres (België)
Gevolmachtigde: LBS Zijspantechniek (de Heer xxxxxxxxxxxxx) NL-5424 TD Elsendorp
------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Met andere woorden, er wordt geen inschrijving op kenteken in Nederland aangevraagd. Wat wordt aangevraagd is een IGC , wat in het Nederlands betekend: Individueel Goedkeuring Certificaat.
Het is dit Certificaat , in plat vlaams een keuringsverslag met de nieuwe gegevens van het omgebouwde voertuig, dat de Dienst FIOD Verkeer, Homologatie Voertuigen akzepteerd en ratificeerd, daarna kan ingeschreven worden als L4e

Voor deze procedure moet U eerst een Dossiernummer aanvragen.

Voor de kankeraars : door te zeggen er is geen keuring (en dat klopt) dus ik moet niks geraak je niet verder. Je kan gewoon wacxhten tot er ooit deze keuringsdienst is voor motoren en omgebouwde motoren...
In tussentijd doe verder naar believen in de hoop dat....

Voor degene die zich wel in orde willen stellen, ik heb echt alles persoonlijk nagelopen, er is momenteel alleen deze weg.

Voor de rest doet iedereen wat ie doet en wil. Ik heb niks meer toe te voegen. Ik hoop alleen maar voor degenen die wel de punt op de i willen van nut te zijn geweest.
Ik kon het ook allemaal alleen voor mij houden...wellicht was dit het beste gezien bepaalde commentaren...

Nogmaals, iedereen is vrij :X

Toch nog iets voor al wat nuttig zou kunnen zijn:

Voor de dienst FOD Verkeer, dienst Homologatie Voertuigen, is het onbelangrijk of dat het GIC is afgeleverd door NL, DE of FR. Je moet gewoon eerst checken of je gekozen instantie wordt herkent. Mij is schriftelijk bevestigd dat een IGC van de RDW Lelystad wordt herkent. Het wordt dan geratificeerd en de nieuwe gegevens (maten, gewichten, voertuigkategorie, etc...komen dan op de nieuwe BE Inschrijving.
Wat ook kan is een IGC van de "TÜV Fahrzeugprüfung" of van "Les Mines". In alle gevallen gaat het om wat de Duitsers noemen "ein TÜV Einzelabnahme". Via mijn bedrijf in Duitsland heb ik me ook laten informeren m.b.t. een Duits IGC. Het is mogelijk, maar ze doen het veel grondiger en het kost je ook veel meer.

Deze procedures moeten ook gevolgd worden door Duitse zijspanbouwers. Als bijvoorbeeld een Czech in Duitsland bij zeg Stern, Hartmann, etc een zijspan besteld of laat ombouwen, vraagt de zijspanbouwer ook een TÜV Einzelabnahme aan. Het kraftambt van de Czechische Republiek zal dan dit IGC eisen m.b.t. de inschrijving van het nieuwe (lees omgebouwde) voertuig in CZ.

Mijn zijspan wordt in NL gebouwd, daarom is het ook logisch dat de zijspanbouwer deze aanvraag stelt bij de RDW. Het is allemaal omslachtig en spijtig ook duur. Maar wat is de prijs voor wettelijkheid en gemoedsrust ? De andere mogelijkheid is inschrijven als motorfiets met bak eraan de straat op (totale breedte zeg 2meter) met de gelijkvormigheidsverklaring van zeg BMW van een K1100 motorFIETS op zak.
Zo gaat het toch ook ? Of toch niet ? Iedereen ouder dan 18 jaar beslist dit maar zelf...
 
Laatst bewerkt:
(RDW laat soms geloven dat een individueel goedkeuringscertificaat in de volledige EU geldig is. Dit is niet zo!!!)

Je zal het vast niet eensch zijn, maar dit geloof ik niet.

Als het RDW (NL) een span officieel goed keurt als L4, dan zal elk Europeesch land dat accepteren. Anders zou dit betekenen dat iemand met een Nederlandsch L4 span niet in het buitenland zou kunnen komen.
 
eerlijk denk ik dat je in een potje begind te roerren dat voor iedereen begint te stinken op den duur
in belgie is het nog altijt wacht eerst af en we zullen dan wel zien ik heb hier kenis van iemand met een zeer ernstig ongeval de verzeekering heeft haar handen er niet lees goed niet vanaf getrokken en ook niet verhaalt op de verzeekerde
en natuurlijk zegt zoeen deskundige dat het niet mag om de heel eenvoudige reden dat er nog geen reegel voor is
en dat er keuring komt dat is een feit maar ik laat nog steets mijn plezier niet vergallen
de keuring in belgie is er om geld in het laatje te brengen niet om de veilighijt
en ze zullen hier wel een manier vinden om meer geld uit onze zakken te kloppen
en als je op de baan gaat is het nog steets de bedoeling van geen ongeval te hebben
 
Je zal het vast niet eensch zijn, maar dit geloof ik niet.

Als het RDW (NL) een span officieel goed keurt als L4, dan zal elk Europeesch land dat accepteren. Anders zou dit betekenen dat iemand met een Nederlandsch L4 span niet in het buitenland zou kunnen komen.


Heren/Dames, jullie moeten leren lezen. Dat staat daar niet. Wat overal in de EU geldig is een inschrijving van eender welk EU land. Heb jij een inschrijving als L4 in NL of DE dan wordt dat ook in BE, FR, etc herkent. Maar een IGC is een Individueel Goedkeuring Certificaat is geen Certificate of Conformity of an approved tested Vehicle.
Een IGC, is een verslag betreffende de testen, proeven en speciale kenmerken van een niet Conform voertuig. Dat dient voor een inschrijvingsprocedure.

Wat de FOD Verkeer bedoeld is dat de testen/examinaties die de RDW uitvoert niet in heel de EU worden herkent.

Trouwens je kan de procediure niet opstarten zonder de aanvraag van een dossiernummer bij de FOD Verkeer, dienst homologatie voertuigen. Ik wou mijn vorige post nog afmaken maar drukte op verkeerde toets, doe ik later wel es...nu geen tijd.
 
eerlijk denk ik dat je in een potje begind te roerren dat voor iedereen begint te stinken op den duur
in belgie is het nog altijt wacht eerst af en we zullen dan wel zien ik heb hier kenis van iemand met een zeer ernstig ongeval de verzeekering heeft haar handen er niet lees goed niet vanaf getrokken en ook niet verhaalt op de verzeekerde
en natuurlijk zegt zoeen deskundige dat het niet mag om de heel eenvoudige reden dat er nog geen reegel voor is
en dat er keuring komt dat is een feit maar ik laat nog steets mijn plezier niet vergallen
de keuring in belgie is er om geld in het laatje te brengen niet om de veilighijt
en ze zullen hier wel een manier vinden om meer geld uit onze zakken te kloppen
en als je op de baan gaat is het nog steets de bedoeling van geen ongeval te hebben

Dit is een vrij land , vrije staatsburgers, iedereen is vrij te doen wat hij of zij wil. Dus gooi maar aan die bak en rij maar, hopelijk voor jou loopt er nooit een overstekend kind voor je aangelaste bak. Ha zo er is geen regelgeving !!! Zal ik je de regelgeving nog een als kopie/paste sturen , bron FOD Verkeer, dienst homologatie voertuigen ?


En ook goede stof is de Nederlandse draad Zijspannen en de wet....1 jaar tot 6 maanden waren er velen die beweerden dat keuren niet moest....ik citeer "het was gewoon een accessoire", wel lees de laatste 250 posts van dezelfde draad er maar es op na...nu lopen ze allen voor de L4 / L4e...

Maar iedereen doet wat ie doet , nogmaals dit is een vrij land, tot de kat op de koor komt en dan geld de wet waar in dit vrij land niemand boven staat.
 
Laatst bewerkt:
dan heb jij ook een paar solo moto's staan waar je de baan ni mee op mag want vanaf je een ander stuur zet is hij niet maar konforem de wet andere banden mag niet andere remblokken mag niet als je op je auto banden zet die niet door de konstrukteur zijn voorgeschreeven moetje een eenmalige keuring hebben of je bend niet verzeekert

ik ken mensen die een doodelijk angeval hebben gehad met een zijspan en de verzeekering heeft zich niet truch getrokken

maar ja het is een vrij land en als je op eigen houtje je voetuig wil laaten keure is dat zo maar het kan best wel is zijn dat je in 2016 of 2017 alles weer opnieuw moet doen omdat ze in belgie het toch weer net iets anders gaan doen en dan heb je je euro's zo maar weer weg gegooiet in dit vrij land
 
dan heb jij ook een paar solo moto's staan waar je de baan ni mee op mag want vanaf je een ander stuur zet is hij niet maar konforem de wet andere banden mag niet andere remblokken mag niet als je op je auto banden zet die niet door de konstrukteur zijn voorgeschreeven moetje een eenmalige keuring hebben of je bend niet verzeekert

ik ken mensen die een doodelijk angeval hebben gehad met een zijspan en de verzeekering heeft zich niet truch getrokken

maar ja het is een vrij land en als je op eigen houtje je voetuig wil laaten keure is dat zo maar het kan best wel is zijn dat je in 2016 of 2017 alles weer opnieuw moet doen omdat ze in belgie het toch weer net iets anders gaan doen en dan heb je je euro's zo maar weer weg gegooiet in dit vrij land
Petaat wat je zegt klopt niet helemaal. De meeste onderdelen, after market spullen dus, van gereputeerde merken hebben een specifieke toelating. Dat is een ABE of TÜV certificaat. Het zijn allemaal dingen die getest zijn en die bevestigd zijn de veiligheid niet in het gedrang te brengen. Het ombouwen van een voertuigtype naar een andere kategorie is iets anders.

Verder wat je zegt klopt niet. Een zijspan dat nu is ingeschtreven als L4 blijft heus wel een L4 als binnenkort de jaarlijkse "schouwingsplicht" er komt.
Het gaat hier trouwens niet om jaarlijkse schouwing maar om van officieële zijde onderzochte en bevestigde konformiteit aan een minimum eisenpakket.
Het is zo, indien de verplichte schouwing er komt (in 2016) je een oproep krijgt om jaarlijks naar de schouwing te gaan (vergelijkbaar zoals dat nu plicht is bij de verkoop van 2dehandswagens, of indien het voertuig 4 jaar is ouder). Kom jij met een L3 motorfiets daar op de schouwing opdraven en er hangt een bak aan, dan krijg je direct een rode kaart.

Men moet het onderscheid maken van wat je zelf hoopt wet is en wat de wetgever zegt.
Natuurlijk is het zo, en daar heb je gelijk, indien de schouwing er komt en je komt aan met 2 open uitlaten op je Harley, je ook rood zal krijgen. Het voertuig is dan geluidtechnisch niet konform aan de gelijkvormigheidsverklaring van de fabrikant.

Ik probeer hier maar te schetsen wat NU de enige mogelijkheid is conformiteit te halen. Ik baal ook van de kosten. Maar moest ik in Duitsland zitten baalde ik nog meer...Je ziet maar.
 
ik begrijp wel wat je wil zeggen maar als je alles volgens de leter van de wet neemt moet een voertuig komform zijn aan het gelijkvormiheits atest zo is een voertuig in belgie toe gelaaten en in belgie is het nog altijt dat men daaraan niets magveranderen ten zij men een eenmalige keuring heeft dat wil zegen dat als je dleter van de wet volgt je ook niet zelf mag aan je motorfiets mag sleutelen dat moet door een erkent garagist gebeuren dus rijd belgie vol met onverzeekerde voetuigen
wat ik wil zeggen is dat je wel deegelijk verzeekert bent maar je moet het wel melden
de mensen die ik hier ken met het ongeval daar is heus wel alles uitgekeert hoor tot op de laatse euro
in de wet staat toch ook dat een kind niet op de motor mag pas vanaf acht ten zij in een zijspan met kinderstoel en gordel men mag ook acter een zijspan een aanhanger treken indien het zijspan wiel geremt is dus de belgise wetgeever erkent zijspanne maar heeft er nog geen keuring voor tot die tijt is er nog een gedoog belijt
en als ze morgen alle motoren naar de keuring stuure hier in belgie dan is 70 prosent afgekeurt de keuring zaler kommen voor nieuwe voertuigen zoals ze met de autos gedaan hebben
ik ben heus niet teggen keuring begrijp me niet mis maar om er nu van uit te gaan dat hier iedereen die met een zijspan in belgie zonder verzeekering rijt ??????
ik zou zelfs graag hebben dat het kon zoals in nederland of in engeland dan kon het offisjeel dan haal je er direkt de klungelaar er uit en dat gelt ook voor die die dan choppers ombouwen
ik zit in een wereltje van ombouwer en zelf bouwers en soms kom je wel is iets tegen van waar men denkt van hoe kan het maar soms zijn er ook dinge bij vanwaar je zegt doemme da is beeter dan van fabrik af
vandaar mijn reactie op het ogenblik laat ik het niet aan mijn hard kommen zolang men maar verzeekering heeft

grts petaat
 
ik begrijp wel wat je wil zeggen maar als je alles volgens de leter van de wet neemt moet een voertuig komform zijn aan het gelijkvormiheits atest zo is een voertuig in belgie toe gelaaten en in belgie is het nog altijt dat men daaraan niets magveranderen ten zij men een eenmalige keuring heeft dat wil zegen dat als je dleter van de wet volgt je ook niet zelf mag aan je motorfiets mag sleutelen dat moet door een erkent garagist gebeuren dus rijd belgie vol met onverzeekerde voetuigen
wat ik wil zeggen is dat je wel deegelijk verzeekert bent maar je moet het wel melden
de mensen die ik hier ken met het ongeval daar is heus wel alles uitgekeert hoor tot op de laatse euro
in de wet staat toch ook dat een kind niet op de motor mag pas vanaf acht ten zij in een zijspan met kinderstoel en gordel men mag ook acter een zijspan een aanhanger treken indien het zijspan wiel geremt is dus de belgise wetgeever erkent zijspanne maar heeft er nog geen keuring voor tot die tijt is er nog een gedoog belijt
en als ze morgen alle motoren naar de keuring stuure hier in belgie dan is 70 prosent afgekeurt de keuring zaler kommen voor nieuwe voertuigen zoals ze met de autos gedaan hebben
ik ben heus niet teggen keuring begrijp me niet mis maar om er nu van uit te gaan dat hier iedereen die met een zijspan in belgie zonder verzeekering rijt ??????
ik zou zelfs graag hebben dat het kon zoals in nederland of in engeland dan kon het offisjeel dan haal je er direkt de klungelaar er uit en dat gelt ook voor die die dan choppers ombouwen
ik zit in een wereltje van ombouwer en zelf bouwers en soms kom je wel is iets tegen van waar men denkt van hoe kan het maar soms zijn er ook dinge bij vanwaar je zegt doemme da is beeter dan van fabrik af
vandaar mijn reactie op het ogenblik laat ik het niet aan mijn hard kommen zolang men maar verzeekering heeft

grts petaat

Jawel niet aan je hart laten komen maat, kijk es naar Duitsland daar rijden de meest extreme tuigen rond op 2, 3, 4 of meer wielen, aber...alles mit TÜV, ohne TÜV geht nichts...
 
Voila, het eerste wettelijk gekeurd zijspan is een feit in België !
En bovendien, betreft een EU individuele Konformiteitsverklaring...

STICKER-page-001.jpg
 
Vandaag mijn kentekenplaat ontvangen :]
Op het kentekenbewijs dat erbij zat is geen L4 te bespeuren. Er staat gewoon "motorfiets"
Hoe is dat bij jullie Belgen het geval?
Validatieattest dat bij de boordpapieren moet zitten (vervangt het gelijkvormigheidsattest) vermeldt wel de voertuigcategorie L4 (zonder e).
 
Vandaag mijn kentekenplaat ontvangen :]
Op het kentekenbewijs dat erbij zat is geen L4 te bespeuren. Er staat gewoon "motorfiets"
Hoe is dat bij jullie Belgen het geval?
Validatieattest dat bij de boordpapieren moet zitten (vervangt het gelijkvormigheidsattest) vermeldt wel de voertuigcategorie L4 (zonder e).

Op mijn kentekenbewijs staat bij voertuigkategorie L4e (dito op mijn goedkeuringscertificaat)
 
Waarschijnlijk iemand die zijn/haar werk weer niet goed heeft gedaan bij de DIV. :( en jij kunt nu weer gaan rond lopen om het in orde te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan