Zijspannen en de wet IN BELGIE

Maar ik neem aan dat ze in Nederland het kenteken als bron pakken, en niks anders?
Als het niet klopt ligt dat dus aan de rdw.
Of is het op jouw kenteken wel een dnepr?
Verzekeraar krijgt zijn gegevens van het rdw. Mijn dnepr staat bij het rdw als Ural MT10-36.
Zowel merk als type klopt niet. Er zijn schijnbaar de meest fantastische combinaties "verzonnen" in de jaren.

Iemand die in de jaren behoorlijk wat heeft geïmporteerd had een bepaalde typegoedkeuring. Vervolgens kreeg alles wat binnen kwam die zelfde naam, lekker makkelijk. De keurmeesters wisten schijnbaar meestal toch niet wat ze voor zich hadden
 
Istie dan officieel geregistreerd bij de overheid, als zijspan?
Of puur en alleen voor de verzekering?

Zou best "bijzonder" zijn als een verzekeraar voor de overheid gaat in vullen wat wat is.
Is geregistreerd als zijspan , in België blijf je hetzelfde kenteken behouden bij aankoop ander voertuig . En als je een voertuig wil inschrijven gebeurt dat via verzekeraar hij vult dan de nodige papieren in en stuurt die op naar de bevoegde dienst en zij sturen dan de nieuwe papieren naar u op , bij ontvangst moet je betalen aan de postbode .
Toch wel simpel he 🙄
 
Is geregistreerd als zijspan , in België blijf je hetzelfde kenteken behouden bij aankoop ander voertuig . En als je een voertuig wil inschrijven gebeurt dat via verzekeraar hij vult dan de nodige papieren in en stuurt die op naar de bevoegde dienst en zij sturen dan de nieuwe papieren naar u op , bij ontvangst moet je betalen aan de postbode .
Toch wel simpel he 🙄
Oke, dus ik koop een ural en als ik dat wil wordt het ineens een dnepr, en dat doet de verzekering gewoon op eigen houtje?

Nogmaals....... "bijzonder"
 
Verzekeraar krijgt zijn gegevens van het rdw. Mijn dnepr staat bij het rdw als Ural MT10-36.
Zowel merk als type klopt niet. Er zijn schijnbaar de meest fantastische combinaties "verzonnen" in de jaren.

Iemand die in de jaren behoorlijk wat heeft geïmporteerd had een bepaalde typegoedkeuring. Vervolgens kreeg alles wat binnen kwam die zelfde naam, lekker makkelijk. De keurmeesters wisten schijnbaar meestal toch niet wat ze voor zich hadden

Dan vind ik het gek dat de verzekering het type wijzigt. Begrijp ik goed dat er dan op je verzekering een ander type staat dan op je kentekenpasje? Wat is daar het nut van?
Dat kan alleen maar voor problemen zorgen bij controle oid.
Mij maakt het niet zoveel uit wat er op kenteken staat. De rdw gebruikt wel vaker andere benamingen dan dat het volk doet.
 
Oke, dus ik koop een ural en als ik dat wil wordt het ineens een dnepr, en dat doet de verzekering gewoon op eigen houtje?

Nogmaals....... "bijzonder"

Mijn opa kocht in 1973 een SIMCA 1301 Special bij de toenmalige SIMCA dealer in Delft als zijnde een SIMCA .... .....
Die dealer heeft toen het kenteken aangevraagd bij de RDW voor een SIMCA hupeldepup. En de RDW heeft als merk SIMCA genoteerd.
Het staat dus glashard op het kentekenbewijs dat het hier om een SIMCA gaat! In 2013 kocht ik diezelfde auto terug, en toen bleek het volgens de database van de ZLM een Talbot te zijn. Dat een werkeloos neefje van de een of andere directeur daar een Talbot van heeft gemaakt in "zijn" database is leidend bij de ZLM. Niet de RDW blijkbaar. B|

* ZLM is de regionale verzekeringsmaatschappij.
 
Dat vind ik een vreemd verhaal, de zlm heeft dus een eigen database gemaakt van de auto's die bij hun verzekerd zijn (geweest)?
Het lijken wel ambtenaren :)
 
Dan vind ik het gek dat de verzekering het type wijzigt. Begrijp ik goed dat er dan op je verzekering een ander type staat dan op je kentekenpasje? Wat is daar het nut van?
Dat kan alleen maar voor problemen zorgen bij controle oid.
Mij maakt het niet zoveel uit wat er op kenteken staat. De rdw gebruikt wel vaker andere benamingen dan dat het volk doet.
Ze deed er niet moeilijk over, ik denk dat het wel vaker voor komt dat een type niet klopt. Het is alleen voor hun interne administratie, bij de RDW verandert er uiteraard niks.

Tja, hoe vaak wordt je daar op gecontroleerd? En is er onderweg controle dan kijken ze alleen maar op het kentekenbewijs. Of je voertuig verzekerd is checken ze de database, en dat is alleen maar ja of nee.
Die oom agent ziet echt het verschil niet tussen een MT9 of een MT10.

Want je zou het ook om kunnen draaien. Jij hebt schijnbaar voertuigen die niet onder de juiste naam bij het RDW staan. Stel nu eens je treft een agent met kennis van zaken? Die zou dan ook kunnen gaan mekkeren dat jouw voertuig helemaal geen X is is maar een Y....
 
Ach, in NL kun je een emailtje sturen naar de RDW en je kenteken wijzigt. Ook heel bijzonder.
Ja dat is waar, Maar dan is het "de overheid" zelf die dat wijzigt en niet 1 of ander bedrijf met commerciele belangen...
Het lijkt mij nogal fraude-gevoelig
 
Mijn opa kocht in 1973 een SIMCA 1301 Special bij de toenmalige SIMCA dealer in Delft als zijnde een SIMCA .... .....
Die dealer heeft toen het kenteken aangevraagd bij de RDW voor een SIMCA hupeldepup. En de RDW heeft als merk SIMCA genoteerd.
Het staat dus glashard op het kentekenbewijs dat het hier om een SIMCA gaat! In 2013 kocht ik diezelfde auto terug, en toen bleek het volgens de database van de ZLM een Talbot te zijn. Dat een werkeloos neefje van de een of andere directeur daar een Talbot van heeft gemaakt in "zijn" database is leidend bij de ZLM. Niet de RDW blijkbaar. B|

* ZLM is de regionale verzekeringsmaatschappij.
Ach, ik moet zeggen dat ze over het algemeen niet moeilijk doen bij de ZLM hoor.
Toen ik de kanariegele Beemer kocht staond deze ook nog als L3e, ik had spookverhalen gelezen dat verzekeringen daar moeilijk over zouden doen dat het een zijspan was. Maar bij de ZLM ging dat probleemloos.
EZS had mij een grove opsomming van de nieuwbouwwaarde gegeven en dat werd zo probleemloos gevolgt
 
Ze deed er niet moeilijk over, ik denk dat het wel vaker voor komt dat een type niet klopt. Het is alleen voor hun interne administratie, bij de RDW verandert er uiteraard niks.

Tja, hoe vaak wordt je daar op gecontroleerd? En is er onderweg controle dan kijken ze alleen maar op het kentekenbewijs. Of je voertuig verzekerd is checken ze de database, en dat is alleen maar ja of nee.
Die oom agent ziet echt het verschil niet tussen een MT9 of een MT10.

Want je zou het ook om kunnen draaien. Jij hebt schijnbaar voertuigen die niet onder de juiste naam bij het RDW staan. Stel nu eens je treft een agent met kennis van zaken? Die zou dan ook kunnen gaan mekkeren dat jouw voertuig helemaal geen X is is maar een Y....

Ik heb ik frankrijk wel eens naast de weg gestaan waarbij alle papieren heel aandachtig werden bekeken. Maar het gebeurd bijna nooit inderdaad.

In mijn ervaring weet een agent niet waarmee je op pad bent. Eentje met kennis van zaken ben ik nog niet tegengekomen. Daarom vind ik het veel belangrijker dat de verschillende papieren met elkaar overeen komen, vanuit mijn ervaringen uit het buitenland.
 
Ik heb ik frankrijk wel eens naast de weg gestaan waarbij alle papieren heel aandachtig werden bekeken. Maar het gebeurd bijna nooit inderdaad.

In mijn ervaring weet een agent niet waarmee je op pad bent. Eentje met kennis van zaken ben ik nog niet tegengekomen. Daarom vind ik het veel belangrijker dat de verschillende papieren met elkaar overeen komen, vanuit mijn ervaringen uit het buitenland.
In dat licht is het inderdaad handiger als merk/type dan wel correspondeert met gegevens RDW, daar heb je wel gelijk in. Zal anders wel eens bellen om het terug te wijzigen
 
Terug
Bovenaan Onderaan