Zijspannen en de wet

Net opgepikt op het Belgische MAG forum:

door Voorzitter GWMCB » vrijdag 22 juni 2012, 23:35

Jazeker beste zijspanrijders... Vandaag in het staatsblad verschenen, en dus definitief in orde : kinderen jonger dan 8 jaar mogen in een zijspan vervoerd worden met een voor hen geschikt kinderbeveiligingssyteem. Dat is dus weer mooi geregeld!
 
Dit onderwerp weer eens wat aandacht geven....

Ik sprak afgelopen weekend iemand die zijn lpg installatie heeft laten keuren. Vervolgend kreeg hij een nieuw kentekenbewijs met de vermelding gas als brandstof. En tevens L4e als voertuigcategorie. Dat is een motor-met-zijspan !

Dat zou dus inhouden dat als je aan een motor (= categorie L3e) een zijspan bouwt, dit voertuig niet meer in overeenstemming is met het kentekenbewijs.....

Maar het keuren van een zijspan is niet verplicht. :/
 
Dat is grappig, misschien laat ik de K75 dan ook wel op L4 zetten, dat geeft toch wat meerwaarde. Als de lampjes werken is de RDW al gauw tevreden. Maar ik wacht nog een half jaartje op de APK discussie, straks hoeven tweewielers niet, en driewielers wel.
 
Dit onderwerp weer eens wat aandacht geven....

Ik sprak afgelopen weekend iemand die zijn lpg installatie heeft laten keuren. Vervolgend kreeg hij een nieuw kentekenbewijs met de vermelding gas als brandstof. En tevens L4e als voertuigcategorie. Dat is een motor-met-zijspan !

Dat zou dus inhouden dat als je aan een motor (= categorie L3e) een zijspan bouwt, dit voertuig niet meer in overeenstemming is met het kentekenbewijs.....

Maar het keuren van een zijspan is niet verplicht. :/

Dan ben ik benieuwd of ze ook het totaal gewicht van de combinatie hebben aangepast ??

lijstje met campings gevonden :?
 
@ muizebal, het lijstje heb ik gevonden, bedankt.

Ze hebben i.d.d. ook het gewicht aangepast. Hij heeft z'n Goldwing combinatie van wat ballast voorzien zodat het gewicht op 850 kg uitkwam. Daardoor mag hij nu dus een aanhangwagen van 425 kg trekken, daar was het hem ook om te doen.
 
Volgens mij klopt dit niet. Jij rijdt in Spanje, dus je hebt je te houden aan de SPAANSE wetgeveing.
Ik woon in Belgie en mag hier met een autorijbewijs op een 125cc motor rijden. Ik mag niet in Nederland ermee rijden, want in Nederland heb je ook voor een 125cc een MOTORrijbewijs nodig. Kan ik moeilijk zeggen dat omdat ik in Belgie dat wel mag en dus in nederland het ook mag.

Nee, ook in Nederland mag jij met dat Belgische autorijbewijs op een 125cc motor rijden.

voorbeeld: Dit jaar is het verboden om in Belgie met korte broek en t-shirt op de motor te rijden. Volgens mij is in Nederland al wat langer verplicht om beschermende kleding te dragen.

Die verplichting is er in Nederland niet. Alleen de kleding die je draag tijdens het rijexamen is aan eisen verbonden (schoeisel dat de enkels bedekt, geen blote ledematen).

Denk je echt dat ik vorig jaar met mijn korte broejk en t-shirt in Nederland te kunnen rijden? Als ze me hadden aangehouden hadden ze me uitgelachen als ik zei dat ik in Belgie wel zo mag rijden.

nee, je hebt je te houden aan de wet van het land waar je in bent.

Had dus geen enkel probleem te zijn maar dat ligt aan het verkeerde uitgangspunt in je voorbeeld.

Waar het om gaat is het verschil tussen gedragsregels en inrichtingseisen en andere voorwaarden. Kort samengevat zijn gedragsregels de verkeersregels, die bepalen hoe je je op de weg moet gedragen en die moet je logischerwijs volgen in het land waar je op dat moment rijdt. Extreem voorbeeld, in Engeland moet je links rijden omdat dat de gedragsregel is, ook al is de regel thuis dat je rechts rijdt.

Maar als het gaat om eisen en voorwaarden dan blijven die van kracht zoals die in je eigen land zijn. Althans in ieder geval binnen de EU. Zo mag je met een Belgisch autorijbewijs ook in Nederland met een 125cc motorfiets rijden. En mag je in Nederland met een Engels autorijbewijs een busje rijden waar 12 personen in zitten want dat is de regel in Engeland.

Leuk wordt het zelfs als je verhuisd naar het andere land, dan verhuizen de voorwaarden ook mee en krijg je een bijzonder rijbewijs. Zo is een vriend van me verhuisd naar Engeland, zijn rijbewijs omgezet en bij terugkomst weer omgezet. Met als gevolgd dat hij nu een beperkt busrijbewijs heeft om te zorgen dat hij zijn rechten uit de UK niet verliest. Met motorrijbewijzen zal een Belg die naar Nederland verhuist en zijn rijbewijs omzet waarschijnlijk de lichtste categorie motorrijbewijs erbij kado krijgen.

Evenzo met inrichtingseisen aan voertuigen. Als het voertuig in het land van herkomst is goedgekeurd voor personenvervoer, dan is het dat in een ander EU land ook. In Spanje mag je dus met een bijrijder in een zijspan rijden.

Waarbij wel gezegd moet worden dat gelijk hebben en gelijk krijgen twee verschillende zaken zijn. Om je gelijk te krijgen bij een Spaanse politieagent waarbij je elkaar maar half verstaat en hij niet op de hoogte is van de regels in Nederland, is uiteraard niet eenvoudig.
 
Laatst bewerkt:
Interessante discussie deze draad, wel heel veel off-topic...

Ik wil even wat kwijt, ik kocht in September 2012 een bak met EML op kenteken (in NL), en als type "motorfiets", ook al betrof het een origineel zijspan uit 1976...Bij de inschrijving in B kreeg ik zonder al te veel poespas een L4 inschrijving, waarom ? Omdat het Typpe EML HW1 in de computer stond en er een PVG (Process Verbaal van Goedkeuring voor dit voertuig bestond)...zie het een en ander in het draadje EML zijspan op dit Forum...

Nu, ben ik bezig met een span met R1150 Adventure, ik laat het bouwen Augustus-September 2013 bij LBS in NL. Nu deze motor heeft een Belgische goedkeuring als L3 en is in B ingeschreven geweest. Nu heb ik me bevraagd of het mogelijk is dit (na de ombouw als zijspan) in the schrijven als L4. Dit is niet mogelijk ! Er moet door een "fabrikant" een PVG Nummer worden aangevraagd, de fabrikant dient over de juiste kwalificaties te beschikken, en voor de aanvraag moet een lijvig dossier worden ingediend...dan dient een specimen voorgesteld te worden aan Ministerie verkeer, dan wordt een en ander getoest m.b.t. de laatst geldende Europese minimum eisen, etc...dit duurt maanden tot een jaar en kost hééél veel geld. Dus met andere woorden dit is zoveel als een TÜV Einzelabnahme in Duitsland, maar in B bestaat dat niet TÜV Einzelabnahmes...alleen de komplete rimram bestaat... Met andere woorden, bijna alle zijspannen in B rijden rond met L3, ook de latere seriespannen, tenzij die reeds eerder in een ander land als L4 zijn ingeschreven geweest en dit duidelijk is vermeld in de Konformiteitsverklaring van dat desbetreffende land.... Verzekeringstechnisch kan het wel worden verzekerd als motor met zijspan... De vraag is natuurlijk, gebeurd er ooit een ongeval met serieus lichamelijk letsel...wat doet een verzekering dan, dan komt er ontegensprekelijk een onderzoek, daarin zal staan voertuig beantwoord niet aan het PVG Nummer van de fabrikant (dus L3, dus motorfiets). Hier schuilt het gevaar mensen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik zie daar geen gevaar in. Ik mag gewoon een motor voorzien van een zijspan. De Nederlandse wetgeving is daar helder in. De L4 keuring heeft de overheid nooit werk van gemaakt.
Ik mag toch ook een kuip, of koffers op mijn motor zetten?
Als de verzekering moeilijk wil doen zullen ze een grond moeten vinden.
 
Nee, ik zie daar geen gevaar in. Ik mag gewoon een motor voorzien van een zijspan. De Nederlandse wetgeving is daar helder in. De L4 keuring heeft de overheid nooit werk van gemaakt.
Ik mag toch ook een kuip, of koffers op mijn motor zetten?
Als de verzekering moeilijk wil doen zullen ze een grond moeten vinden.

De wet (in B) zegt dat indien iemand wijzigingen aanbrengt aan een voertuig die niet in overeenkomst is met de gelijkvormigheid van de fabrikant is het voertuig niet meer conform volgens de conformiteitsverklaring van de fabrikant.
Volgens enkele Nederlandse zijspanbouwers waar ik in de laatste maanden langs geweest ben voor een span klopt dit ook. Zij zegden mij, indien zomaar iedereen aan een 200 kilo fiets een 100 kilo bak eraan kan knopen, en remmen al dan niet aanpassen naar eigen goeddunken, etc...
De verzekering doet inderdaad niet moeilijk om te verzekeren, maar zullen zeker er tussenuitknijpen als er gewonden (of erger vallen...) .

Heb me wat verdiept en heel veel navraag gedaan, er blijkt (buiten HD voor bepaalde modellen) geen enkele fabrikant meer te zijn die zijn frames vrijgeeft om er zijspan aan te bouwen. BMW hield er ook mee op na de /2 Series (jaren 60...). Niet moeilijk om aan te nemen als men weet hoe moderne motorframes gebouwd zijn. Dus dit betekend met een span telt de Conformiteitsverklaring van de fabrikant niet meer... Nu heb je natuurlijk de grotere zijspanbouwers die alles re-engineeren, over aansprakelijkheidsverzekeringen beschikken...de designs laten keuren door de wettelijke instanties...en er een hoop geld voor vangen de prijs van 2 tot 4 kleine (nieuwe) autos...en je wel als EZS, EML, STERN, etc...een goedkeuring L4 afgeven, maar dat heeft zijn prijs.
Laten we hopen dat de Keuring voor 2 wielers er niet snel komt...want wat gaat de keurder zeggen als een L3 voertuig eraan komt met een bak met wiel eraan? Tegen welk process Verbaal van goedkleuring gaan die jongens het keuren ?

Koffers, spiegels, tanktassen, jawel bij de betere merken krijg je daar een soort ABE (Algemeine Betriebserlaubnis) of een TÜV einlage... Maar plaats een niet door de fabrikant goedgekeurde reminstallatie erop, maak een dodelijk ongeval, en de poppen gaan ook aan het dansen, want dan komt de vraag wie is hier aansprakelijk ?
 
Laatst bewerkt:
Hier was ik eigenlijk ook al bang voor, de verzekeraar wil het wel verzekeren, maar als puntje bij paaltje komt niks uitkeren omdat er op een papier een L3 staat ipv. een L4 -O-

Kickstart in principe klopt dat, maar dat gaat afhangen van de claim...als jij of ik met je foute L3 tegen een bumper van een auto rijden dan gaat de verzekering waarschijnlijk niet druk doen..het gaat om schade van 300-1000 Euro, vaak zelfs geen politierapport van toepassing.
Maar geraakt je foute L3 betrokken in een ongeval met gewonden of doden...dan komt er een onderzoek van het parket...als daarin staat dat het voertuig niet beantwoord aan de gelijkvormigheid van de fabrikant, er zelfs in heel grote lijnen van afweek...dan komt de kat op koor, gewonden of doden...zijn vaak claims van honderd duizenden Euros...dese M/Vr had nog 40 jaar kunnen werken, werkonbekwaam, etc...als een verzekering zoiets in handen krijgt dan trekken ze zich gegarandeerd terug...is dito als je over de limit bedronken een ongeval veroorzaakt...je bent dan ook niet meer "CONFORM"
 
Ik wil nog eens even wat kwijt, in Belgie (en neem aan dat dat in alle EU landen zo is) gelden stricte regels voor de conformiteit van voertuigen. Er mag zeer zeker niet om het even wat aan voertuigen worden geschroefd. Ik heb raad gevraagd bij de overheid, dit was het antwoord:

Geachte,

We danken u voor informatievraag in verband met het homologeren van zijspannen.

Ten eerste willen wij u feliciteren omdat u eerst informeert welke procedure u dient te volgen alvorens de modificatie uit te voeren. Zo zien we het niet vaak.

Procedure ombouw naar zijspan.

1. Akkoord van de constructeur voor de ombouw
Dit akkoord beschermt de consument indien er zich defecten voordoen tijdens de waarborg. Vooral bij constructiefouten die helemaal buiten de impact van de modificatie vallen kan de constructeur zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen.
a. Het akkoord vermeldt zo gedetailleerd mogelijk de verankeringmethode.

2. Na ombouw zijn volgende deelcertificaten be¡¡nvloed en dienen opnieuw beoordeeld te worden. Dit wordt door een geaccrediteerd laboratorium uitgevoerd (AIB Vin¡¡otte International). De kosten hiervoor dienen rechtstreeks afgehandeld te worden.
a. De ombouwer voorziet in een schema van het frame
b. Massa¡¯s en afmetingen
c. Banden
d. Remwerking (rechtuitstabiliteit)
e. Installatie verlichting en signalisatie
f. Achteruitkijkspiegels
g. Scherpe uitwendige delen
3. Is vorig punt afgewerkt dan wordt een het voertuig individueel goedgekeurd. Retributie voor het goedkeuringscertificaat komt op ¡¡ 476.


Met de meeste hoogachting,

FOD Mobiliteit en Vervoer
Dienst Homologatie Voertuigen
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel


Natuurlijk lijkt dit eenvoudig, maar voor een fabrikant van zijspannen primo een dergelijk dossier samenstellen en secundo de kosten voor de aanvrager dit te laten uitvoeren, kost duizenden, en een garantie vooraf is er niet. De restkost van 576 Euro voor het uiteindelijke certificaat is dus een peulschil t.o.v. de dossier en keuringskosten.
De methode in Duitsland is idem, dat betreft een zogenaamde "TÜV Einzelabnahme"

Is de wetgeving grijs ? Ik geloof dat niet. Dat er vele grijze zijspannen rijden dat klopt met alle waarschijnlijkheid wel.
Dus ik denk dat deze bijdrage wel degelijk representatief voor deze Topic "Zijspannen en de wet".
 
Ik wil nog eens even wat kwijt, in Belgie (en neem aan dat dat in alle EU landen zo is) gelden stricte regels voor de conformiteit van voertuigen. Er mag zeer zeker niet om het even wat aan voertuigen worden geschroefd. Ik heb raad gevraagd bij de overheid, dit was het antwoord:
[knip]
Dit betekent waarschijnlijk voor de meesten einde verhaal zijspannen, voor mij toch zeker.
Ben met zijspan begonnen omdat ik van de auto af wil en zo goedkoper wil rijden. Een L4 op de papieren ga je niet gauw vinden...
Mijn vorig spannetje dat nu bij Doudou staat zou wel in aanmerking komen voor een goedkeuring (alhoewel, MuZ fabriek is gestopt), maar gezien de kosten is het voor zo'n motor niet waard.
Waarom doen overheden altijd zo moeilijk :(
 
Laatst bewerkt:
Dit betekent waarschijnlijk voor de meesten einde verhaal zijspannen, voor mij toch zeker.
Ben met zijspan begonnen omdat ik van de auto af wil en zo goedkoper wil rijden. Een L4 op de papieren ga je niet gauw vinden...
Mijn vorig spannetje dat nu bij Doudou staat zou wel in aanmerking komen voor een goedkeuring (alhoewel, MuZ fabriek is gestopt), maar gezien de kosten is het voor zo'n motor niet waard.
Waarom doen overheden altijd zo moeilijk :(

Klickstart, jawel, het is zo dat bepaalde oude merken van zijspannen zoals oude EML, Russen, nieuwe EML, EZS, en alle Duitse fabrikanten een conformityeitsverklaring hebben of leveren. Van Honda, Suuz, BMW, etc..kan je dit niet krijgen. Van een gewone zijspanboer die je een bak levert, ga je dat ook niet krijgen. Enige alternatief is de procedure van eenmalige konformiteitskeuring, en dat kost kolen...

Natuurlijk blijft het feit dat in B (en zeker ook in NL) veel grijze zijspannen rondrijden, de meerderheid zeg maar. is dat legaal of illegaal. Strict is dit illegaal, laat er geen twijfel over bestaan. De wetgever lijst duidelijk de minimum vereisten (zie post hierboven). Ben je grijs (dus zonder specifieke L4 goedkeuring) dan kan je niet anders doen dan je span zo goed mogelijk conform maken. Er zijn minder dan 0.01% zijspannen t.o.v. andere voertuigen, aan wat zijspannen nu moeten voldoen is niet zo algemeen geweten....dus het blijft een gegeven (zelfbouwspannen) in de zeer grijze zone, je kan er niet omheen.

Natuurlijk moet je hier ook weer het onderscheid maken tussen voertuigen (ook zijspannen dus!) van voor 1972 an voertuigen erna. In B werden PVGs (Process Verbaal van goedkeuring, sinds enkele jaren vervangen door de CE Konformiteitsverklaring) ingevoerd begin de jaren 70tig (was het nu 71 of 72). Daarvoor bestond dat niet. Heb je een span van voor die tijd, bewezen door de Fahrzeugbrief (datum van eerste ingebruiksdtelling staat er altijd op) dan is er geen plicht tot konformiteit, het bestond daarvoor niet...het voertuig beantwoorde toen gewoon aan the code of practise van een fabrikant.

De meeste zijspannen zijn grijs en rijden grijs, dat is het einde verhaal. De grote vraag is en blijft, wat als de EU toch een jaarlijkse schouwingsplicht invoerd in alle EU landen (in de meeste is dat reeds zo...), welke criteria gaan dan gehanteerd worden ? Dit zeker niet alleen met zijspannen, maar ook motoren . Welke motor rijd nog rond conform de gelijkvormigheid fabrikant, bekijk de Harleys maar eens, is slechts één voorbeeld.
 
Zie mijn eerder inbreng; de oplossing om in NL het kenteken op L4 te krijgen is om er LPG in te bouwen. Of iets anders waardoor je naar een regionaal keuringsstation van de RDW moet. Je krijgt dan een nieuw kentekenbewijs voorzien van de juiste vermelding. Een voorbeeld: mijn oude Heinkel scooter uit 1963 kocht ik met een vervallen kenteken. Na schouwing bij de RDW heb ik nu een nieuw kentekenbewijs met de vermelding L3e, maar wel met het originele kenteken nummer uit 1963 ! Maar had ik er dus eerst een zijspan aangehangen was er L4e vermeldt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan