Zijspannen en de wet

ik heb vorige week !! in Tongeren !! tegenover BASE geparkeerd en toevallig liepen de heren parkeerwachters daar rond en hebben ze mij gezegt dat wij GEEN ticket moeten nemen, net zoals een Quad en een ligier.
tja, dan weet ik het ook niet.
volgende week eens bij de politie van Tongeren gaan vragen zeker?
euh, en wie zegt dat ik een GSM heb, laat staan eentje om foto's te maken?!

ja haha, ik ken die 2 mannen wel, daar kon je nog wel wat mee regelen. Omdat ik in de videotheek Circle werkte, mocht ik enkel 0.50 cent erin gooien om heel de dag te parkeren. maar die 2 hebben nu een andere functie. Nu lopen er 2 vrouwen en die schrijven alles op. :( En die zeiden gisteren tegen mij wat ik gisteren hier ook zei.

Don' shoot the messenger :9

Inderdaad maar eens vragen aan de politie.

Dat mag best. De enige verplichting die we in Nederland hebben is de goedgekeurde helm en de zedenwet.
Als je een gekeurde helm uit 1974 op je hoofd hebt en je geslachtsorganen bedekt mag je hier op een GSXR1100 stappen.
Maar wat lokale wetgeving betreft heb je gelijk. De voertuigeisen zijn verschillend, maar verder moet je je aan de lokale wetten houden. In Duitsland een geel hesje en een EHBO setje mee, in België je lichaam beschermen en je dochtertje van 6 bij de grens laten staan.
Maar parkeren is zeker in Nederland een lokale gelegenheid. Er kunnen gemeentes zijn waar je niet op het trottoir mag parkeren. Al zou ik ze niet kennen.
De parkeer discussie is op het algemeen/solo gedeelte van MF ook voorbij gekomen, toen heeft ook niemand beweerd dat het in zijn gemeente niet mocht.
Wanneer iemand bij ons in de stad ooit dit onzalige voorstel inbrengt zal ik daar zeker motorparkeerplaatsen voor terug eisen. B|

ah ok, dat wist ik niet, ik woon nu al 8 jaar in Belgie. Dus ben niet meer echt op de hoogte van de NL wet.
Ik zet hem gewoon overal op het trottoir, zolang mijn motor de voetgangers niet hinder is er niets aan de hand
 
Laatst bewerkt:
Maakt mij niets uit, ik heb het zijspan mede om lekker met de familie van het motorrijden te genieten en daar hoort mijn dochtertje ook bij.
Als ik op vakantie ga kom ik door België en gaat mijn dochtertje mee.
Dus ik is lekker eigenwijs en als ik dan een boete krijg dan is dat maar zo, mochten ze dan nog moeilijk doen dat ik niet mag doorrijden wacht ik gewoon tot ze weg zijn(ik heb meer tijd want ik heb dan toch vakantie) en rij gewoon door.
Ik ga mijn hobby niet laten verpesten omdat er nu een nieuwe wet in België is gemaakt die toevallig zo kan worden geïnterpreteerd dat zijspannen ook onder de noemer motoren vallen en je je kind niet mee kan nemen in je zijspan.

Ik weet het, 't is niet netjes maar zoals eerder vermeld. Ik is lekker eigenwijs.
Zo dat is het enige wat ik erover kwijt wil.

Helemaal mee eens!
 
[Klopt niet, ik woon in Tongeren (Belgie) en hier zeggen de parkeerwachters dat je met je gsm een foto moet maken van je ticket. Als ze je motor controleren en je ticket is weggewaaid of gestolen, dan kan je met je gsm foto bewijzen dat je een ticket hebt betaald en dan hoef je de bekeuring niet te betalen.

gisteren de politie van Tongeren een bezoekje gebracht.

er moet dus zoals ik reeds mee gaf, niet betaald worden voor het parkeren van je moto met of zonder span.
eender waar in ons belgenlandje zijn wij vrijgesteld van het kopen van een ticket.

met uitzondering van een afgesloten parkeergarage,
= ticket kopen, slagboom open en GO.

yep, zelfs in Tongeren.

;-)
 
In principe mag in Nl het zijspan niet op de stoep worden geparkeerd (itt een solo-motor)
Of het moet natuurlijk echt een mega-stoep zijn.
En je dus met zijspan in een parkeervak moet.

Niet in Amsterdam. Als je je zijspan in een parkeervak zet, dan moet ie een vergunning hebben of betalen, daarover gaat parkeerbeheer [Cition]. Maar als je een motorvoertuig op de stoep parkeert, dan komt de politie erbij. En de politie hanteert in Amsterdam de definitie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Die definitie is dat een motorfiets een motorvoertuig is op twee wielen, met of zonder zijspan. Dus mijn Guzzi zijspancombinatie staat dus gewoon overal op de stoep.

Nu is er wel een gedoogregel met betrekking tot het parkeren van een motor op de stoep - de geparkeerde motor mag geen hinder veroorzaken, dus moet er een rolstoel langs kunnen rijden [dan past een kinderwagen ook].

Vroeger mocht je een Canta invalidewagentje ook overal op de stoep parkeren, maar door het enorme misbruik en de hinder van slecht geparkeerde Canta's, is dat nu via een raamwet aan banden gelegd.

De Piaggio MP3 motorversie mag gewoon op de stoep geparkeerd worden, de autoversie niet, ook al is ie smaller dan een zijspan/Canta, maar zolang hij geen overlast veroorzaakt zal de politie zich er niet druk om maken. Wordt echter de hele binnenstad volgeplempt met Piaggio MP3 auto's, dan gooien ze dat wel in een raamwet.

Zijspannen zijn er te weinig en veroorzaken vrijwel nooit overlast, dus beboeten gebeurt ook vrijwel nooit.
 
Maar in vergunning gebieden kan je meestal wel op de stoep parkeren. Reprobate heeft zijn Guzzi span zelfs speciaal omdat je in onze hoofdstad een eeuwigheid op een vergunning voor een auto moet wachten en daar wel op de stoep mag parkeren. Bij zijn huis is de stoep ook breed genoeg.
Je moet wel een 'auto kenteken' hebben om een parkeervergunning aan te vragen, maar voor Cition geldt ook de zijspan als motorvoertuig dat van een betaald parkeervak gebruik mag maken, dus hebben we op de GuzziSpan een parkeervergunning [wachttijd 5 jaar] en een overloopvergunning [wachttijd 18-36 maanden] aangevraagd. Als die vergunning dan komt, dan kan mijn vrouw die gebruiken voor een leaseauto.

Wat dat gedoe in Belgie en Spanje betreft, ik denk dat ik gewoon daar zou rijden met mijn kinderen erin en een boete zou accepteren. Ik zou de politieagenten wel duidelijk maken dat het beboeten van toeristen om onzinnige redenen wel een negatieve opmerking in mijn reisverslag voor de tijdschriften van de Nederlandse ANWB en KNMV tot resultaat kan hebben, en daarbij de klantvriendelijkheid van het land ter discussie zal stellen... *D
 
gisteren de politie van Tongeren een bezoekje gebracht.

er moet dus zoals ik reeds mee gaf, niet betaald worden voor het parkeren van je moto met of zonder span.
eender waar in ons belgenlandje zijn wij vrijgesteld van het kopen van een ticket.

met uitzondering van een afgesloten parkeergarage,
= ticket kopen, slagboom open en GO.

yep, zelfs in Tongeren.

;-)


super !!!!! ik ga hem gelijk verzetten. :}

edit 1: Maar ik ga dit wel ff vertellen aan de parkeerwachters in Tongeren..... *O*

edit 2: Net vandaag de parkeerwachter gesproken en nu zei ze dat zij geen motoren controleren, enkel de auto's.
 
Laatst bewerkt:
gisteren de politie van Tongeren een bezoekje gebracht.

er moet dus zoals ik reeds mee gaf, niet betaald worden voor het parkeren van je moto met of zonder span.
eender waar in ons belgenlandje zijn wij vrijgesteld van het kopen van een ticket.

met uitzondering van een afgesloten parkeergarage,
= ticket kopen, slagboom open en GO.

yep, zelfs in Tongeren.

;-)


Ik heb over dit onderwerp toch nog eens een mail gestuurd naar de Politie Tongeren en dit kreeg ik als antwoord:

geachte,

In verband met uw vraag met betrekking tot het betalend parkeren kan ik u meedelen dat de wetgeving voorziet dat ook men ook voor het parkeren van een motorfiets een parkeerticket dient te nemen.
In de meeste gemeenten wordt hier echter een gedoogbeleid gehanteerd of is er een vrijstelling voor motorfietsen voorzien in het gemeentelijk reglement.
In de gemeente Tongeren is dat niet voorzien en dient men dus een ticket te nemen. Het parkeerbeleid is een retributieverhaal waar de politie niet in tussenkomt.
Voor meer informatie kunt u zich altijd richten tot de financiële dienst van de stad Tongeren.

Met vriendelijke groeten,

Byloos Joseph
Commissaris

Dus ghiske, ik weet niet met welke agent jij gesproken hebt?
Maar één van de 2 is nog niet op de hoogte van de regels.

Typisch... _O-
 
Laatst bewerkt:
[quote.Dus ghiske, ik weet niet met welke agent jij gesproken hebt?
Maar één van de 2 is nog niet op de hoogte van de regels.

Typisch... _O-~[/quote]

het was niet een agent!
het waren er 7!!!!
ze zaten met z'n zeven te koffie kletsen toen ik mijn vraag stelde.
 
[quote.Dus ghiske, ik weet niet met welke agent jij gesproken hebt?
Maar één van de 2 is nog niet op de hoogte van de regels.

Typisch... _O-\

het was niet een agent!
het waren er 7!!!!
ze zaten met z'n zeven te koffie kletsen toen ik mijn vraag stelde.[/quote]


dan sta ik toch op het punt om het antwoord van Byloos uit te printen en weer naar de politie te gaan...kijken wat ze dan zeggen.
 
Zijn die zeven koffiedrinkers wel van de politie?
In Nederland is dat vaak opgesplitst. Politie doet de "echte" handhaving. Voor parkeerbeheer hebben we BOA's (Bevoegde Opsporings Ambtenaar) Deze innen (parkeer) belastingen voor de gemeente en zien toe op lokale wetgeving.
Deze mannen geven vaak een praktische uitvoering aan nogal strikte regelgeving.
 
jongens jongens

parkeerwachters zeggen betalen wanneer je de moto ergens achter laat
vorige week zeggen ze bij de politie dat betalen dan weer niet moet
dan zeggen ook de parkeerwachters dat betalen niet moet
vervolgens dat mailtje dat dan weer zegt: betalen
en nu:

Geachte,

Het antwoord gegeven door CP Byloos is correct. U kan zelf via wegcode.be nazicht doen bij artikel 27.3.1.1° : "op plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten geschiedt het parkeren op de wijze en onder de voorwaarden die op deze toestellen zijn vermeld".


Met vriendelijke groeten


wie zal het zeggen?!

welkom in ons belgenlandje.

:r
 
Laatst bewerkt:
Naar wie heb je dat mailtje gestuurd?

hahahaha wat een poppenkast zeg.

Dan maar op het trottoir parkeren.

Ik vind het hetzelfde met die nieuwe wet met beschermende kleding. Er staat in de wet dat het een lange broek moet zijn en lange mouwen.Dus ik kan in mijn pyjama broek en trainingsvest heerlijk motorrijden.

Alleen bij schoenen staat dat het de enkel moet beschermen.
 
eens effe brain stormen
wanneer belgie splitst dan gaan de walen naar frankrijk en de vlamingen naar ........ de hollanders!
de wetgeving die van toepassing is sinds september '11 wat betreft de hoge schoenen, lange broek, kids ouder dan 8 jaar, enz..... komt van ne vlaaaaaaaming,
dus maw, wij belgische vlamingen nemen deze wet dan maar lekker mee naar onze nederlanse vrienden.


@BSH, die mail was richting politie Tongeren verzonden maar morgen ga ik er eens langs.

euh, ik ne hollander?
njeeeeeeeeeee
 
Laatst bewerkt:
We hebben provincies waar de normen wat lager liggen, maar Hollander wordt je niet zomaar. :N

En in die provincies wonen mensen die echt geen Hollander willen worden !

"God schiep van gouden koren-aren,
Brabanders, Friezen en Twentenaren

Van de rommel en de resten,
maakte hij de mensen uit het westen "
;)
 
Je moen der wel 's wezen
Veur 't werk of veur de gein
Met de auto naor 't westen
Of 's eben fijn met de trein
Mar nao 'n poosie
is 't weer mooi west
Dan wu'j wel kroepens
weer naor huus
En be'j de brugge ienmoal over
dan be'j zowat weer thuus


Ten Oosten van de Iessel
is 'n ei gien lege dop
In het land van de wiezen
Komp de zunne op


Gien mense kek joe an
op de klank van joen woordn
Van Silvolde in 't Zuuden
Tot an Delfziel in het Noorden
Standverschil is uut de mode
Daor schöt gien mense wat met op
Bobendien is daor gien tied veur
We hebben wel wat anders
an de kop


Van Zwolle tot an Emmen
Van Nordhorn tot Berlien
Gao mar 's oostwaards
in joen gedachten
Of met 'n vliegmachien
Dan uuteindelijk,
a'j aal mar deurgaon
Ko'j bij 't begun weer terecht, opzich
En dan zie' j dat de halve wereld
Ten Oosten van de iessel lig

:o :+
 
Laatst bewerkt:
ik heb vandaag rijles gehad en toen met mijn instructeur over verschillen in europa gehad.
Zo mag je in duitsland met een gewoon autorijbewijs een kleine bakwagen met een maximum van 7500 kg besturen. Hier heb je daar al een groot rijbewijs voor nodig. Hij vertelde me dat zo'n bestuurder gewoon heel europa door mag rijden. Hij houd zich namelijk aan de regels die het land van herkomst aan het rijbewijs heeft gesteld.
Zo mag in, ik geloof, duitsland niet met een aanhanger achter je motor rijden. Als nederlander mag dat dan weer wel omdat het hier gewoon in toegestaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan