Zijspannen en de wet

Dag Oma.
Meer dan 14 dagen geleden!
Wouw!
Dan hebben de rijders/lezers zitten slapen, misschien?
Ik had altijd geleerd dat de wet geldt van het land waar het voertuig geregistreerd staat.
Ik heb indertijd met m'n Dnjepr met Nederlands kenteken gereden, in Duitsland, waar het type niet was goed gekeurd.
Het zou van de gekke zijn als je in een Europees land wel met een bepaalde motor, of met een span met passagier, mag rijden, dat dan in een ander land verboden zou zijn.
Nu ja, Europa maakt ons gek met allerlei rare wetten, dat weer wel....
Ik kom niet vaak in Spanje, dat weer niet, maar ik zou die plaatselijke flikken mooi een bon laten uitschrijven, als ik daar met passagier in de bak zou rijden.
En ik zou die bon aanvechten, en niet betalen, nooit betalen.
(Makkelijk praten, dat geef ik toe, ik kom niet vaak in Spanje, en heb op het moment geen span...)
En het lijkt me van de gekke!
Groeten,
Doudou
Wat het voertuig betreft heb je gelijk.
Alleen alles wat er omheen hangt niet. Als je in een land een geel hesje aan moet, of een gevarendriehoek bij je moet hebben geldt dat ook voor buitenlanders. Dat zijn de uitrustingseisen. Het zou ook te gek zijn als Belgen verplicht een leren pak aan moeten en wij als Nederlanders in onze korte broek op de motor door België mogen rijden.
Maar wat motoren betreft heb je gelijk, een Nederlandse zelfbouw krijg je in Duitsland nooit op kenteken, maar je mag er in Duitsland als Nederlander wel op rijden.
 
Dag Oma.
Meer dan 14 dagen geleden!
Wouw!
Dan hebben de rijders/lezers zitten slapen, misschien?
Ik had altijd geleerd dat de wet geldt van het land waar het voertuig geregistreerd staat.
Ik heb indertijd met m'n Dnjepr met Nederlands kenteken gereden, in Duitsland, waar het type niet was goed gekeurd.
Het zou van de gekke zijn als je in een Europees land wel met een bepaalde motor, of met een span met passagier, mag rijden, dat dan in een ander land verboden zou zijn.
Nu ja, Europa maakt ons gek met allerlei rare wetten, dat weer wel....
Ik kom niet vaak in Spanje, dat weer niet, maar ik zou die plaatselijke flikken mooi een bon laten uitschrijven, als ik daar met passagier in de bak zou rijden.
En ik zou die bon aanvechten, en niet betalen, nooit betalen.
(Makkelijk praten, dat geef ik toe, ik kom niet vaak in Spanje, en heb op het moment geen span...)
En het lijkt me van de gekke!
Groeten,
Doudou

Je kent de politie in Spanje niet. ;)
 
ik heb nooit echt stil gestaan bij zijspannen...Zijn er ook motoren waar je een zijspan van mag maken?

Ik heb een BMW r850r uit '99, mag ik daar een zijspan van maken? Ik denk het niet, maar vraag het toch....want ik wil het zeker weten
 
ik heb nooit echt stil gestaan bij zijspannen...Zijn er ook motoren waar je een zijspan van mag maken?

Ik heb een BMW r850r uit '99, mag ik daar een zijspan van maken? Ik denk het niet, maar vraag het toch....want ik wil het zeker weten
In principe is alles mogelijk. Maar hoe het specifiek bij jullie in BE zit durf ik niet hardop te roepen. Bert111 heeft vorig jaar nog avonturen met een nieuwe fiets beleefd en op kenteken gekregen. Ghiske heeft een moderne R1200 met een zijspan.
 
hmmm Als het mogelijk zou zijn zou ik van mijn motor een zijspan willen maken.....waarvan ik de zijspan er ook weer af kan halen en weer als twee wieler verder willen rijden.

Maar hoe dat zit met belasting enzo...
 
hmmm Als het mogelijk zou zijn zou ik van mijn motor een zijspan willen maken.....waarvan ik de zijspan er ook weer af kan halen en weer als twee wieler verder willen rijden.

Maar hoe dat zit met belasting enzo...

Technisch is het zeker mogelijk :Y

De bak er af halen om er solo mee te rijden, doe je misschien 1 keer, en dan de bak er snel weer aan.
Zijn er al zo veel geweest die dat zo wilden doen (incl. mijn persoontje) maar in de praktijk lijkt praktisch niemand dat te doen (ghiske wel eens geloof ik, maar verder :? )
 
hmmm Als het mogelijk zou zijn zou ik van mijn motor een zijspan willen maken.....waarvan ik de zijspan er ook weer af kan halen en weer als twee wieler verder willen rijden.

Maar hoe dat zit met belasting enzo...
zijspan afhalen , dat is een utopie , zoals gezegd , dat doe je 1 x en daarna nooit meer , en als je een beetje van het zijspan wilt profiteren zal je toch moeten uitkijken naar schommelvork , naloopversteller enz...

enkel aangeven bij de verzekering , en dat kost je geen euro meer........
 
Ik vraag me dan wel af of die verzekeraar nog iets uitkeert als je een ongeval krijgt...
Zelf rij ik ook met L3 op het inschrijvingsbewijs, maar moet eigenlijk L4 zijn. Ik ben daar niet zo heel gerust in. Ook iet ivm. mijn wens om de KLE te verbouwen met vrachtzijspan.
Heb zoal eens zitten rondsurfen op het net op zoek naar een Belgisch zijspantreffen/forum. Grote zeldzaamheid hier.
 
Oma ff gereanimeerd...

Ik vraag me dan wel af of die verzekeraar nog iets uitkeert als je een ongeval krijgt...
Ik heb gisteren de verzekering gebeld, aangezien ik sinds afgelopen zaterdag de zijspan klaar en aan m'n motor geknoopt heb *O* . Die maakte er überhaupt géén probleem van, alleen dat m'n motor een aanvulling moet hebben/krijgen in het taxatierapport (aangezien het een waarde vermeerdering is).

Wel wil ik volgende week het RDW nog bellen en vragen of de motor met zijspan gekeurd moet worden of niet. Dat is mij nl niet duidelijk. :?

Net zo als het onderwerp "knipperlicht" is mij nog niet helder of dat verplicht is of niet. :?
Ik heb/had het niet op m'n solo motor ... stak gewoon m'n poot uit en dat werkte prima voor mij...
Heb wel voor-/achter- en remverlichting op het zijspan aangesloten.
 
Oma ff gereanimeerd...Ik heb gisteren de verzekering gebeld, aangezien ik sinds afgelopen zaterdag de zijspan klaar en aan m'n motor geknoopt heb *O* . Die maakte er überhaupt géén probleem van, alleen dat m'n motor een aanvulling moet hebben/krijgen in het taxatierapport (aangezien het een waarde vermeerdering is).

Wel wil ik volgende week het RDW nog bellen en vragen of de motor met zijspan gekeurd moet worden of niet. Dat is mij nl niet duidelijk. :?

Net zo als het onderwerp "knipperlicht" is mij nog niet helder of dat verplicht is of niet. :?
Ik heb/had het niet op m'n solo motor ... stak gewoon m'n poot uit en dat werkte prima voor mij...
Heb wel voor-/achter- en remverlichting op het zijspan aangesloten.
Een zijspan is een accessoire. Voor koffers hoef je ook niet te keuren. Voor een zijspan ook niet, we zijn hier niet in Duitsland!
Als je de zoekfunctie gebruikt op "verlichting zijspan" kom je in discussies waarin lijstjes met eisen staan. Per bouwjaar is de plaats en de wijze van verlichting verschillend. Je moet in ieder geval een wit positielicht en rood achterlicht op de bak hebben. Knipperlichten zijn meestal ook verplicht, maar mogen ook op de motor zitten.
 
Een zijspan is een accessoire. Voor koffers hoef je ook niet te keuren. Voor een zijspan ook niet, we zijn hier niet in Duitsland!
Als je de zoekfunctie gebruikt op "verlichting zijspan" kom je in discussies waarin lijstjes met eisen staan. Per bouwjaar is de plaats en de wijze van verlichting verschillend. Je moet in ieder geval een wit positielicht en rood achterlicht op de bak hebben. Knipperlichten zijn meestal ook verplicht, maar mogen ook op de motor zitten.

En het overgrote deel van de dienstkloppers die je tegenkomt weten het eigenlijk toch ook niet hoe het officieel zit .... :')
 
Een zijspan is een accessoire. Voor koffers hoef je ook niet te keuren. Voor een zijspan ook niet, we zijn hier niet in Duitsland!
Als je de zoekfunctie gebruikt op "verlichting zijspan" kom je in discussies waarin lijstjes met eisen staan. Per bouwjaar is de plaats en de wijze van verlichting verschillend. Je moet in ieder geval een wit positielicht en rood achterlicht op de bak hebben. Knipperlichten zijn meestal ook verplicht, maar mogen ook op de motor zitten.


Een zijspan is een voertuig ..!!!
als zijnde omschreven : al dan niet afneembaar verbonden
aan de zijkant van een fiets , bromfiets of motorfiets.

Een motorfiets met zijspan valt in de categorie L4e :
Uitleg… een tweewielig motorvoertuig met zijspanwagen ,
uitgerust met een motor , met een cilinderinhoud van meer
dan 50 cm³ , indien het een motor met inwendige verbranding
betreft , of met een door de constructie bepaalde maximum
snelheid van meer dan 45 km / h
Een gewone solo motor is L3e.

Zou je zijspan een accessoire zijn , dan mag je met je combinatie
niet breder mogen zijn dan 2 meter ( afmeting van een solomachine )
Met een beetje heden ten daagse zijspan combinatie mag je 254 ,9 cm
zijn ( eis is niet breder dan 2 , 55 M ) .
Als je nog meer wil weten….. zoek ik het op. O-)
 
Een zijspan is een voertuig ..!!!
als zijnde omschreven : al dan niet afneembaar verbonden
aan de zijkant van een fiets , bromfiets of motorfiets.

Een motorfiets met zijspan valt in de categorie L4e :
Uitleg… een tweewielig motorvoertuig met zijspanwagen ,
uitgerust met een motor , met een cilinderinhoud van meer
dan 50 cm³ , indien het een motor met inwendige verbranding
betreft , of met een door de constructie bepaalde maximum
snelheid van meer dan 45 km / h
Een gewone solo motor is L3e.

Zou je zijspan een accessoire zijn , dan mag je met je combinatie
niet breder mogen zijn dan 2 meter ( afmeting van een solomachine )
Met een beetje heden ten daagse zijspan combinatie mag je 254 ,9 cm
zijn ( eis is niet breder dan 2 , 55 M ) .
Als je nog meer wil weten….. zoek ik het op. O-)
Als je een voertuig categorie L4e wil hebben moet je het als dusdanig laten keuren. In verschillende EU landen kan dat, maar in Nederland heeft de RDW daar geen kaas van gegeten.

Zoals wij zijspan rijden zou in Duitsland in de categorie wahlweise vallen, een motor waar je voor het weekend een zijspan aanhangt. Zoals je dat met een Ural of een Jawa kan doen.
Je mag het van mij L4e noemen, maar zo staat het niet op je kenteken.

En wat mij betreft blijft dat zo!
 
Als je een voertuig categorie L4e wil hebben moet je het als dusdanig laten keuren. In verschillende EU landen kan dat, maar in Nederland heeft de RDW daar geen kaas van gegeten.

Zoals wij zijspan rijden zou in Duitsland in de categorie wahlweise vallen, een motor waar je voor het weekend een zijspan aanhangt. Zoals je dat met een Ural of een Jawa kan doen.
Je mag het van mij L4e noemen, maar zo staat het niet op je kenteken.

En wat mij betreft blijft dat zo!


Ik weet niet wanneer het precies afgeschaft is … maar vroeger had
je in Nederland een inlegvel nodig voor je zijspancombinatie.
Dat kreeg je als je motor met zijspan bij de RDW gekeurd was.
Ik ben er zelf wel een paar keer geweest , ’t was gewoon natte
vinger werk , meestal moest je de keurmeester zelf vertellen
waar die precies op moest letten.
Ergens in de negentiger jaren is de keuring afgeschaft , gebrek
aan kennis waarschijnlijk
 
Volgens mij is dat inlegvel maar 2 of 3 jaar geweest. Het was het nadoen van de Duitsers. Toen ik met zo een keuring bezig was ben ik door de RDW wel eens naar EML verwezen |(
Aan alles bleek dat de grote zijspanbouwers via lobbywerk deze keuring en het inlegvel hadden geregeld om grip en dominantie op de markt te krijgen.
Gelukkig heeft iemand na een paar jaar de boel weer terug gedraaid.
 
Tja, dat inlegvel sloeg ook nergens op.
Hier is een scan van die van mij. Afgegeven in 1992, tegelijk met het kentekenbewijs van de MZ die erbij hoort. Toen is de motor geïmporteerd.

Het stelt in feite dat de motor met mijn kenteken de zijspan van het merk MZ dat is ingericht voor personenvervoer mag voortbewegen. Doet bij mij de vraag oproepen of ik ook een ander merk zou morgen voortbewegen. En of ik in overtreding zou zijn als ik bijvoorbeeld 40KG tuinaarde zou vervoeren in plaats van een personen.

Zijspanmerk klopt strikt genomen ook niet, aangezien mijn zijspan uit 1963 stamt en toen was het nog Stoye (voor de overname door MZ). De MZ is uit 1975. Er zit zelfs een merkplaatje + bouwjaar van Stoye op de span, maar voor de RDW was het een MZ. gelukkig klopt het frame-nummer.

316p3pz.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een zijspan is een accessoire. Voor koffers hoef je ook niet te keuren. Voor een zijspan ook niet, we zijn hier niet in Duitsland!
Als je de zoekfunctie gebruikt op "verlichting zijspan" kom je in discussies waarin lijstjes met eisen staan. Per bouwjaar is de plaats en de wijze van verlichting verschillend. Je moet in ieder geval een wit positielicht en rood achterlicht op de bak hebben. Knipperlichten zijn meestal ook verplicht, maar mogen ook op de motor zitten.
Vond HIER een duidelijk stukje van "Baksteen" ... Voor die van mij geldt dus moet niet mag wel. Dat geeft me de nodige tijd om er eens goed over na te denken of en hoe het zou willen gaan doen. Ben helemaal gewend om m'n poot uit te steken ...
 
Vond HIER een duidelijk stukje van "Baksteen" ... Voor die van mij geldt dus moet niet mag wel. Dat geeft me de nodige tijd om er eens goed over na te denken of en hoe het zou willen gaan doen. Ben helemaal gewend om m'n poot uit te steken ...
Dat stukje praat alleen over de bak. Als er vanuit de fabriek knippers op je motor zaten. En dat is volgens mij vanaf '76 standaard, moeten die er wel op zitten.
Maar dan ben je niet meer in overtreding als toen je solo reed.
 
Knippers zijn pas verplicht sinds 1/1/97!

Als je brommert ouder is en er zitten knippers op, dan moeten ze werken. Als ze er niet opzitten, dan is dat geen probleem.
 
Heerlijk die eenduidigheid :X ... die van mij is van '86 ... past er mooi tussenin

Motorvoertuigenreglement er maar eens op na geslagen ... wat mot je aans met dit kloot'n weer!

§ 10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.4.51

1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. een of twee grote lichten;
b. een of twee dimlichten;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
d. een of twee stadslichten indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
e. een of twee achterlichten;
f. een of twee remlichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
h. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

2. Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.

Artikel 5.4.52
Zijspanwagens, verbonden aan een motorfiets, moeten zijn voorzien van:
a. een richtingaanwijzer aan de voorzijde en een richtingaanwijzer aan de achterzijde indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 oktober 1997;
b. een achterlicht;
c. een stadslicht indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 oktober 1997;
d. een remlicht indien de motorfiets in gebruik in genomen na 31 oktober 1997;
e. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
 
Ik ben nog even aan het zoeken geweest. Volgens mij mag mag je de knipperlichten er niet af halen als de motor er mee goedgekeurd is. En dat is meestal het geval.
Maar waarom zou je wel een rechter spiegel mogen verwijderen die niet verplicht is en geen knipperlicht?
Met googelen kom je al snel op het politieforum terecht, daar kijken ze ook alleen naar 1997-1999. Met een motor van '86 kan je ze volgens mij gewoon weg laten en je klauw uitsteken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan