Zijspannen en vakanties

JFJ

MF veteraan
7 okt 2011
16.113
449
Weer een nieuw topic :? Maar deze hebben we volgens mij nog niet.
Met het gezin op vakantie met het span is toch anders dan een stel wat solo gaat.

Wat is handig om de doen rekening houdend met kleine kinderen?
Hoe hou je ze tevreden op lange trips? Hoe vervoer je ze veilig?
Iets waar wij nog geen ervaring mee hebben, maar misschien anderen hier wel.

Wat zijn leuke adressen/campings of dag uitstapjes?

Hier kunnen we ervaringen delen, en daar wat van opsteken.
Mocht het een dubbelop topic zijn, dan kan deze altijd nog weer op slot.

Hier zag ik al wel een leuk artikel staan:

ANWB Motor | motorrijlessen, motortrainingen, pechhulp, verzekering en meer
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gelijk de eerste vraag: wie heeft er ervaringen met campings in Engeland, en zijn daar ook een soort van 'blokhutten' zoals in Zweden?

We zitten namelijk te denken om komende zomer naar Engeland op vakantie te gaan. Maar we zijn gewend aan de "Oostenrijkse Campingstandaard". Zijn de campings in Engeland van het zelfde hoge niveau?
 
Ik heb alleen ervaring met een trip naar Scotland. Daar hebben we in hotels overnacht dus helaas geen ervaring met de campings aldaar.

Staan die Zweedse blokhutten trouwens ook in Denemarken? Wij hebben voornemens die kant op te gaan. Maar uiteraard gaat de tent ook mee. Al heb ik nog wel twijfels of het wat is voor de jongste, die is dan 9 maanden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alleen ervaring met een trip naar Scotland. Daar hebben we in hotels overnacht dus helaas geen ervaring met de campings aldaar.

Staan die Zweedse blokhutten trouwens ook in Denemarken? Wij hebben voornemens die kant op te gaan. Maar uiteraard gaat de tent ook mee. Al heb ik nog wel twijfels of het wat is voor de jongste, die is dan 9 maanden.

Wij hebben goede ervaringen in Denemarken, een erg kindvriendelijk land. De camping waar we stonden had blokhutten, en ook flink wat 'openbare kookgelegenheden'' .
 
Eerst eens kijken hoe ik een kinderzitje en een maxicosi in de RX5 gestouwd krijg ;)
Heb al twee items die ik op 35cm breed kan bewerken, dus naast elkaar zou het op 70cm moeten passen, en de bak is 76 breed tussen de wanden.
 
Wij hebben goede ervaringen in Denemarken, een erg kindvriendelijk land. De camping waar we stonden had blokhutten, en ook flink wat 'openbare kookgelegenheden'' .
Ja , en kookgelegenheid is overal in de Scandinavische landen .
Wat ook goed is , is een Scandinavische campingcard , je betaald de card en elk jaar plakken ze er een klein rond stikkertje op waar je dan weer korting krijgt en dit alles zonder een indentiteitskaart te moeten laten zien.
 
Afgelopen zomer zijn wij een aantal keer weggeweest met zijspan, aanhanger en solo.
full


Onze dochter van inmiddels 8 is erg makkelijk: zolang haar knuffels maar mee mogen, vermaakt ze zich uitstekend. Onderweg af en toe stoppen, iets eten/drinken en de beentjes strekken, en weer verder.

Wij hebben wel een BT communicatie set, waar we met z'n drieen tegelijk kunnen praten (of zingen :X). Handig als de kleine passagier zo op tijd kan aangeven dat ze moet plassen.

Kamperen bij de boer ziet er zo uit (toen nog zonder aanhanger)
full
 
Ik heb gelijk de eerste vraag: wie heeft er ervaringen met campings in Engeland, en zijn daar ook een soort van 'blokhutten' zoals in Zweden?

We zitten namelijk te denken om komende zomer naar Engeland op vakantie te gaan. Maar we zijn gewend aan de "Oostenrijkse Campingstandaard". Zijn de campings in Engeland van het zelfde hoge niveau?
Ja, wel ervaring.
Jaren met de solo, en twee jaar terug met het span.
Wij stellen geen hoge eisen, een veldje en een toiletgebouw is voor ons voldoende. Wij zoeken ook geen campings met luxe, aar komen daar af en toe terecht.
Maar de voorzieningen zoals je dat in de "normale" Europese landen, en zeker zoals in Scandinavië hebben wij in Engeland en Wales nooit getroffen.
Als je in Engeland een "luxe" camping vindt is het een terrein met heel veel in lijn opgestelde sta caravans. Daar is dan een restaurant, bar en soms een zwembadje.
Engelsen stellen meer prijs op een kroeg, dan op een camping. Door het klimaat zijn het ook meer binnenzitters. Met een biertje voor de tent zitten, slap ouwehoeren met de buren en een shutteltje slaan hoef je niet op te rekenen.

Maar Engelsen en het hele land zijn gewoon knettergek, Het land is een bende, alles is stuk, maar de Britten blijven leuk. Veel leuker als Duitsers of Oostenrijkers. Veel minder geordend en ze verwachten ook niet veel.
 
2 jaar geleden in schotland geweest en daar hebben ze steeds meer micro lodges or pods.
zoals hier: Quality, budget self catering accommodation in Kinlochleven, Blackwater Hostel, Glamping and Campsite | Glamping Pods beviel goed, lekker warm & droog.
gaan dit jaar weer (helaas auto huren, de dames willen niet naar de UK met het span. vinden ze eng, go figure).

zijspan en aanhanger alleen in nederland op vakantie geweest (texel en veluwe).
altijd bekijks en verplicht rond de camping kachelen met de buurt kinderen in span.

weg met span is rustig aan doen & veel stoppen (niet langer dan een uur) om benen te strekken, ijsje hier, lekker lunchen daar e.d.
 
Campings zijn in Engeland ook niet zo heel dik gezaait en zoals Halflive al zegt, niet erg bijzonder. Maar aangezien wij nooit zo heel veel bijzonders zoeken is dat niet echt erg...
Dan vind ik de campings in Schotland over het algemeen wat mooier.

In Engeland heb je ook regelmatig campings die eigenlijk meer zijn toegespitst op caravans en moet je eigenlijk lid zijn van 1 of andere caravanclub.
 
Wat wij zoeken op een camping is een schoon toiletgebouw. Verder niks. Als dat er is vermaken wij ons zelf.
 
Zoals hiervoor al werd aangehaald; hutjes e.d. zijn niet dik gezaaid in groot britannië en Ierland. Wij zijn er vaak geweest (en gaan deze zomer weer heen). Maar onze ervaring is dat er zat campings zijn, ook boerencampings met mooi schoon sanitair. Aan de -toeristische- kust heb je in veel plaatsen grote campings, met veel stacaravans of een soort van bungalows, met veel te doen. Ook voor kinderen. Maar het nadeel is dat al die engelsen ook naar de kust trekken, dus die accommodaties zitten snel vol geboekt. Er is ook altijd genoeg te zien, Engeland is eigenlijk één groot openlucht museum *D Wij hebben een paar jaar geleden zo'n kanaalboot gehuurd en zijn een weekje wezen varen. Betaalbaar en erg leuk! Ook leuke motortreffens daar! Kijk anders even op onze eigen site www.wilma-roger.nl onder het knopje "vakanties" kan je onze ervaringen wat uitgebreider lezen.




full
 
full

Hastings

full

Vlakbij 'Tingtangle Castle'

full

Seven Sisters

full

Land's End (Zuid-westen)


Haaaa, met de mei-vakantie weer eens naar "d'en overkant" *O*
 
Laatst bewerkt:
Ja, engeland is een geweldig land. In engeland zijn de engelsen ook altijd geweldig. Alleen jammer dat het wegdek daar steeds meer op belgie gaat lijken...
 
Ja, engeland is een geweldig land. In engeland zijn de engelsen ook altijd geweldig. Alleen jammer dat het wegdek daar steeds meer op belgie gaat lijken...

In de grote steden denk ik wel af en toe wat minder, maar goed, daar kom ik niet....

Twee jaar terug wel in Londonderry (Derry) geweest, dat is een mooie stad !
Van de spanningen merk je niet zo heel erg veel, behalve links en rechts wat vlaggen en muurschilderingen. En een klein clubje mensen wat stond te demonstreren in de stad, waar dan een politie-auto bij staat met gaas voor de ramen en politie-agenten met een automatisch geweer rond hun nek.
 
Laatst bewerkt:
maar dat hebben ze in belgie en frankrijk tegenwoordig ook standaard....
 
In de grote steden denk ik wel af en toe wat minder, maar goed, daar kom ik niet....
De wegen zijn al krankzinnig, een vierbaansweg stopt zomaar op een rotonde. Maar het asfalt in België is stukken beter als in Engeland. Zeker in Londen is het een groot plakwerk. Geen geld, en altijd verkeer.
Dan wordt het nog een stapje erger omdat het span aan de verkeerde kant zit, je kan de gaten aan de linkerkant bijna niet vermijden. Het wegdek is al een goede reden om Engeland te mijden en voor het altijd mooie België te kiezen.
 
Ik heb een Camp-let vouwwagen....mag je die ook achter je span hangen en zo ja , zijn daar ook weer regels voor, met betrekking tot remmen, totale lengte en breedte oid?
 
Ik heb een Camp-let vouwwagen....mag je die ook achter je span hangen en zo ja , zijn daar ook weer regels voor, met betrekking tot remmen, totale lengte en breedte oid?

Ik heb de Camp-Let jaren achter de motor gehad , maar was dan wel een Zeus , gehomologeerd voor het trekken van een aanhanger geremd tot 300kg.

Ik weet ook dat je in Frankrijk een aanhanger mag trekken , niet geremd tot 80 kg en geremd tot de helft van het trekkend voertuig ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan