Zijspannen en vakanties

Belgie zal best mooie plekjes hebben, maar ziet er over het algemeen niet uit vind ik....

Engeland daarentegen heeft prachtige kustlijnen en natuur.
 
Belgie zal best mooie plekjes hebben, maar ziet er over het algemeen niet uit vind ik....

Engeland daarentegen heeft prachtige kustlijnen en natuur.


helemaal mee eens!

Oke, de ardennen hebben best wel leuke stukjes, maar fatsoenlijk knallen kun je er niet omdat er altijd wel een gat in de weg opduikt

dan kun je beter naar duitsland gaan (sauerland of de eiffel, of ietsje verder weg naar thuringen (daar hebben ze erg mooie bochtjes en alleen in de dorpjes is het asfalt beroerd) of naar Luxemburg

Ik ben iig een groot fan van Engeland en waar je daar ook een pub binnenstapt het eindigt altijd in een geweldige avond! :)
 
geregeld in Engeland op campings gestaan, meestal zonder problemen. Het is vaak wel even zoeken want erg veel zijn er niet.Voordeel is wel dat bij de meeste pubs in het buitengebied je de tent in de achtertuin kunt opzetten voor een gereduceerd tarief (daarnaast vaak een lekker stevig ontbijt).

De caravan parks moet je vermijden, lange rijen stacaravans, niets aan. Leuke plaatsen zijn er zat te vinden vooral in de kleine dorpen. Als je een idee van de regio hebt dan weet ik wel wat leuke plaatsen.

Engelsen kamperen niet zo heel veel blijkbaar en de manier waarop dat gaat verschilt wel wat van Nederland. Er zijn erg grote luxe campings waar hele grote tenten, campers en caravan staan, meestal zijn dat kampeersites van een caravan club. Verder de haveloze campings die wij amper betitelen als boerderijcampings, vaak wel gezellig maar een beetje kneuterig zijn ze dan wel.

Ik vind het heerlijk, we gaan geregeld met een aantal spannen naar Engeland. genieten van het land (buiten de grote steden is Engeland heerlijk), avondje uit eten in de Pub of zelf wat koken (vindt ge gemiddelde Brit ook erg vreemd, zelf koken op de camping) en natuurlijk af en toe een goede pint erbij.

Ik mag ze wel, die gekke Britten en met mijn spannen die al wat ouder zijn (en ons reisgezelschap ook trouwens) vinden we altijd wel een mooi , apart plaatsje en een gezellig gesprek.

Benno

p.s. Beter dan de eenheidsworst die we in nederland of Zuid-Europa camping noemen.
 
In de grote steden denk ik wel af en toe wat minder, maar goed, daar kom ik niet....

Twee jaar terug wel in Londonderry (Derry) geweest, dat is een mooie stad !
Van de spanningen merk je niet zo heel erg veel, behalve links en rechts wat vlaggen en muurschilderingen. En een klein clubje mensen wat stond te demonstreren in de stad, waar dan een politie-auto bij staat met gaas voor de ramen en politie-agenten met een automatisch geweer rond hun nek.

De laatste keer dat ik met mijn kinderen op Engels grondgebied op een camping gestaan heb is ook in Noord Ierland, vlak bij de Giants Causeway. Prachtig!
Wel een relatief kale camping. Veel stacaravans, en wat minder trekkers. Klein speeltuintje, en een ijskoud buitenbad. Maar de kinderen vonden het best.
Maar toen begonnen de oranje marsen. De sfeer veranderde. De spanning werd voelbaar. Bijzonder, apart, maar ook wel spannend.
Maar dit is toch al wel 9 jaar geleden, geloof ik.

Verder met de kinderen en het span in Nederland, Belgie, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg geweest. Luxemburg en Duitsland bevielen ons het beste. Fijne campings waar ook voor de kinderen genoeg te doen was. Zodra ze een leeftijdsgenootje tegen komen hebben ze een "vriendje"en zie je ze alleen als ze trek hebben of willen zwemmen. Ideaal.

Verder niet al te lang doorrijden. Regelmatig een stop inlassen, of ook op de heen en terugreis een bezienswaardigheid of zo inlassen.
 
Wij hebben met zijn tweetjes ook ooit de south-downs-way gelopen (pelgrimspad)
Dat was net na het mond-en-klauwzeer gebeuren een aantal jaren geleden. Toen waren heel veel public-footpaths net weer open gesteld.

Vooral dan, als je alleen of samen loopt, heb je heel veel aanspraak op het platteland. In twee weken bijna geen camping gezien, maar heel vaak gewoon bij mensen in de tuin gestaan. Dan belden we ergens aan en vroegen of de mensen een plek wisten om onze tent op te slaan. Hebben het echt maar 1 of 2 keer gehad dat we werden doorverwezen, verder mochten we altijd wel ergens in een hoekje staan.
Hebben zo ook midden in de meest prachtige engelse tuinen gestaan :+

De mensen zijn gewoon heel erg geinteresseerd en nooit te beroert om je te helpen, al is het "maar" met een grote kop thee met cake, bij hun thuis.
 
Laatst bewerkt:
De laatste keer dat ik met mijn kinderen op Engels grondgebied op een camping gestaan heb is ook in Noord Ierland, vlak bij de Giants Causeway. Prachtig!

Bij de Giant Causeway zijn we zowat staand verdronken, zo hard regende het daar toen we er van het info-centrum naar toe wilden lopen :X
Toen maar terug gegaan en de bus gepakt.

We hebben foto's waar mijn vrouw met de oudste voor van die basalt-blokken staan. Best leuke foto's, alleen als je inzoomt zie je dat onze oudste eigenlijk staat te huilen, zo drijfnat als ze was :$ :X
 
Laatst bewerkt:
Giant Causeway, Noord Ierland

full


Ergens in Ierland, 1996

full


Onderweg, ergens in midden Engeland

full


Bij het Prachtige stuurweggetje "Cat and Fiddle"

full



Als ik dit zie krijg ik alweer zin.....
 
Laatst bewerkt:
Wij gaan al jaren naar Albion, helaas wil m'n wederhelft niet meer met de Mini of de motor haha.
Dus helaas gewoon met het koekblik...
Voelt iedere keer toch weer als thuiskomen, vooral de zuidkust is prachtig.
En dat links rijden....is minder heftig als men je doet geloven..echt.
Dit jaar voor het eerst met het kleine mannetje op vakantie, ben benieuwd..
 
Nee, dat links rijden is niet zo spannend. Alleen als je lang op een verlaten enkelspoors weggetje hebt gereden, of de vermoeidheid toeslaat, moet je oppassen. Dan spelen toch de vasteland reflexen op.
Doordat het land vrijwel geheel uit rotondes bestaat leveren kruispunten ook geen probleem op.
 
Alleen de pijn in je billen de eerste avond. Met een span leun je ineens op de andere bil in Engeland.

Paar keer pech onderweg gehad waarbij de omwonenden naast gereedschappen, hulp en zelfs met thee en koekjes aankwamen (die olie op de stoep was helemaal niet erg, ging wel weer weg). Moet je in NL eens mee aankomen, je wordt eerder weggeschopt of aangeklaagd dan dat je een koffietje krijgt. Heerlijk land, misschien dit jaar meer weer eens op de kalender zetten. Wales (horseshoe pass, snowdonia district, Hardknott, Snake mountains, lake district, Schotland, Yorkshire dales). Mjammie, zo veel mooie weggetjes, zo veel lol.

Benno
 
Laatst bewerkt:
Engeland, Wales, Schotland en Ierland zijn prachtige vakantie landen om met de motor te doorkruisen. Wij gaan ook ieder jaar zeker één maar vaak ook twee keer naar de overkant.
Mei aanstaande gaan we weer naar een Schots zijspan treffen en maken daar een korte vakantie van een dag of tien. Lekker op de bonnefooi rondtoeren en aan het einde van de dag tentje opzetten of een B&B.
 
Nee, dat links rijden is niet zo spannend. Alleen als je lang op een verlaten enkelspoors weggetje hebt gereden, of de vermoeidheid toeslaat, moet je oppassen. Dan spelen toch de vasteland reflexen op.
Doordat het land vrijwel geheel uit rotondes bestaat leveren kruispunten ook geen probleem op.

En is er geen rotonde, gelijkwaardige kruisingen kom je nagenoeg nooit tegen (bestaan die daar eigenlijk wel ?)
 
Ja hoor die zijn er , maar dat is nog het minst enge vindt ik , daar kan het bijna niet mis gaan als je al van de goede kant komt , maar het is het zijspan dat in het midden van de straat hangt en de piloot dat steeds met zijn helm in de struiken hangt :)
 
Laatst bewerkt:
In Wales o.a. de de Wye valley, en de Elan Valley, Black mountains en Snowdonia nat. park getoerd, prachtige wegen.
Daarna doorgereden naar Lands End en binnendoor getoerd tot aan Hastings, daarna ff naar circuit van Brands Hatch geweest.
Een van mn mooiste vakanties! prima volk die Welschmen en Engelsen.
 
In 2002 zijn we in Engeland geweest en het was inderdaad fantastisch. Het links rijden was toch een paar keer gevaarlijk vanwege je Hollandse reflexen. Eén keer reed ik ineens rechts toen ik in gedachten verzonken, vergat dat ik links moest rijden. Twee andere ritten waren we de weg afgegaan om de kaart te bestuderen en toen we weer de weg opreden ging het net niet mis. Ik zag van uit mijn ooghoeken een vracht wagen rechts van mij op de rechter rijbaan, in Nederland rijden ze dan van je weg, in Engeland komen ze dan op je af! De andere keer was ook met een auto van rechts, mijn vrouw stak over, maar had geen erg in die auto van rechts die normaal van je afrijdt, maar nu naar je toe, gelukkig had de Engelse dame het op tijd in de gaten!
 
Noorwegen op de motor is ook erg mooi! Wat ik ook heel mooi vind, is de "Route des grandes Alpes" door de Franse Alpen. Of de "Route Napoleon".
 
Ik zal nooit vergeten dat ik een rondje aan het racen was op het "circuit" van het eiland Man. Ik deed met mijn zijspan (mét passagier) 44 minuten over een rondje (zoek zelf maar op hoe lang zo'n rondje is!) dit was tijdens "openingstijden"van de weg, dus inclusief snelheidsbeperkingen enz.... De zijspanracers deden 22 min. over een rondje, zonder snelheidsbeperkingen :+
Op een moment kwam ik vol gas een helling op, vanuit een "dip" en zag ik opeens een postautootje voor me. Deze week uit, in de berm, en zwaaide vriendelijk naar mijn bezwete hoofd met grote ogen.... Engelse hoffelijkheid, of was het zelfbehoud....

Aansluitencde informatie: de rondjes die wij reden op Man waren om 6 uur 's morgens. Dan was het nog niet druk en had je bijna geen last van het verkeer. In de dorpjes reden we gewoon 30 mp/h want er stonden dan al zeker police-man-with-laserguns!. In zo'n rondje (zoek zelf maar op hoe lang zo'n rondje is!) verstookte ik met mijn oude BMW boxer een liter olie en beide carburateurs hingen los aan de cilinders! Maar wát een ervaring om vol gas over dat circuit te rijden!! :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in 2007 naar Man geweest.
Toen Was Mountain gedeelte 1 richting.
met stukje 1 baan gemaakt door pylonen.
Was op oude Gpz 550.maar toch 170 wel gehaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan