zijspanrem aanbouwen

zeepok

MF vet er aan
Donateur
7 nov 2003
3.740
488
Halsteren
Op de terugweg van mijn vakantieadres, in hollands zomerweer (regenbui) schoof ik bijna achter op een blik. Zijspan met twee kinderen, tent en overige kampeerspullen geladen, dus redelijk zwaar. Mijn zijspanbak is ongeremd en na deze schuiver weet ik het zeker, de bak moet geremd worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Overigens, ik rijd met een Honda Cb750 K2 (1973) met een Ural bak. (Een CB750 stond al niet zo bekend om zijn sterke remmen) De as onder het zijspan is een torsiegeveerde as, waarschijnlijk zoiets als onder een aanhangwagentje zit. De rem in het achterwiel is een trommel, de voorrem is een enkele schijf. Iemand een goed idee?
 
eerste wat ik zou doen met een dergelijke combinatie is de motorfiets voorzien van een dubbel schijf voor, das de makkelijkste winst.
Van je span moet maar net de naaf geschikt zijn voor de montage van een rem.

Kijk eens op het brikken en klassieker deel van het forum, heb daar als eens wat verhalen voorbij zien komen over de montage van een dubbele schijf op een oude honda.


Verder kunnen de diverse Ural liefhebbers hier mischien wel wat tips geven over een geremde naaf in een Ural spannetje.

succes
 
He 3wheel

Het bijbouwen van een extra remschijf lost in dit geval weinig op, omdat het voorwiel makkelijk te blokkeren is, daar heb ik dus remkracht genoeg. Bovendien zit er een schommelarmvork in, niks origineels van Honda dus. Om de remmelarij zo goed mogelijk te krijgen is de schijf reeds vervangen door een betere, met een paar fatsoenlijke remblokken. Tevens is de achtertrommel vervangen (oude was gescheurd). De achterrem is (na ingelopen te zijn) ook te blokkeren maar ik vindt dat ik remkracht te kort kom. Alleen een extra rem kan dat volgens mij oplossen.
 
Klopt, een goede voorrem en achterrem is een, maar een goede zijspanrem moet erbij. Buiten het doorschuiven zul je ook heftig naar rechts moeten corrigeren omdat de bak doorduwt en de combinatie naar links duwt. Het oeral gehalte van het zijspanforum is errug hoog, binnen een dag of wat heb je meer reacties dan je lief is. succes.
 
Ik adviseer om in de eerste plaats de voorrem te voorzien van een dubbele schijf, door een voorvork van een 750KZ te gebruiken (of alleen de onderpoten over te zetten (35mm). Dit is niet alleen om de remcapaciteit te vergroten maar vooral ook prettig vanwege de slijtage door het intensievere gebruik, vooral op vakantie krijgen de remmen met volle bepakking het zwaar te verduren.

Als het enigsinds mogelijk is een schijfrem achter monteren en ook op het zijspan wiel, ik heb minder goede ervaringen met trommelremmen...zijn slecht te doseren en blokkeren soms in een keer en moeten om de haverklap worden afgesteld.
 
Sorry,

Ik zag ineens dat je een schommelarm voorvork hebt...
wordt ombouwen naar dubbelschijf wat lastiger...
 
Vooruit, toch nog eentje dan :+
Het moet toch niet zo verschrikkelijk moeilijk of duur zijn, om een geremd Uralwiel eraan te bakken.
Kosten meestal drie keer niks :)
 
nou dan zal ik een overweldigende reactie geven. 8-)
rij naar de autosloop en zoek naar een achternaaf van een auto die jou geschikt lijkt.
vraag of ze die voor je bij de draagarm af willen slijpen of snijden.
thuis slijp je de as van je ural bak af zodat je een schone draagarm overhoudt.
op de draagarm van je ural kan je nu een plaat of een stomp lassen waar je de autonaaf op monteerd, autonaven zitten met vier boutjes op de draagarm.
nu heb je dus een zijspanwiel met een autowiel en een hydraulische rem.
nu een leidinkje naar je voor- of achter-rem en je hebt een geremd zijspanwiel.

ik zie dat je achter een trommel hebt dus dat word een leidinkje naar je voorrem of een aparte hydraulische rem maken op je zijspan
 
Op de geremde aanhangeras was ik ook al gekomen, maar ik heb geen passende kunnen vinden.
De oude as er onder uit slopen en vervangen door een geremde as zou natuurlijk kunnen maar dat is met de originele Ural as ook al gebeurd. Ik hou zo meer lasnaden dan eerlijk metaal over.
Ik ga proberen de huidige naaf van een rem te voorzien, bij voorkeur een schijf.
Verder moet het ook redelijk eenvoudig (lees: snel) gaan want ik wil graag blijven rijden.
Wordt vervolgd...... (denk ik)
 
Wil ik ook ff inhaken. ;)

Ik heb een cb400f waar een velorex bakkie aan komt deze winter. Zou een bestaand motorfiets voor- of achterwiel een optie zijn ter vervanging van het ongeremde zijspan wiel?

In eerste instantie zit ik dan te denken aan een achterwiel precies zoals de motor al eentje heeft. Op die manier is de rem verdeling volgens mij ook makkelijker goed te krijgen, omdat de mechanieken identiek zijn.
 
Wil ik ook ff inhaken. ;)

Ik heb een cb400f waar een velorex bakkie aan komt deze winter. Zou een bestaand motorfiets voor- of achterwiel een optie zijn ter vervanging van het ongeremde zijspan wiel?

In eerste instantie zit ik dan te denken aan een achterwiel precies zoals de motor al eentje heeft. Op die manier is de rem verdeling volgens mij ook makkelijker goed te krijgen, omdat de mechanieken identiek zijn.


Ik zou niet weten waarom niet!
Dat hebben de russen toch allemaal en zou je ook een reservewiel
kunnen organizeren 'voor de twee achterste toch ) :]
 
Wil ik ook ff inhaken. ;)

Ik heb een cb400f waar een velorex bakkie aan komt deze winter. Zou een bestaand motorfiets voor- of achterwiel een optie zijn ter vervanging van het ongeremde zijspan wiel?

In eerste instantie zit ik dan te denken aan een achterwiel precies zoals de motor al eentje heeft. Op die manier is de rem verdeling volgens mij ook makkelijker goed te krijgen, omdat de mechanieken identiek zijn.

lijkt me wel moeten kunnen ja....neem anders naar het BOT ff een digi-cam mee (of je mailadres en vraag het iemand) en neem wat piccies van mijn/een ural met geremd bakwiel, dan kun je goed zien hoe eea gemonteerd zit, eigenlijk verry simpul....


makkelijk xtra van eenzelfde voor- of achterwiel zoals je span-motor is dat je een (vrij universeel toepasbaar) reservewiel op je bakkie kunt monteren..... (zul je zien dat net dat ander wiel de geest geeft als diegene die je xtra bij je hebt.... B| :9 )
 
Heb nog een standaard Velorex wiel-met-trommelrem over met bijbehorende lange remkabel
Dat remde in tegenstelling tot de verwachting behoorlijk, iig goed genoeg om de Jawa/Velorex combi bij voluit remmen rechtuit te laten gaan.
Dat klinkt interessant...

Mijnes is een '70er jaren bakkie. Wielnaaf oogt wel alsof ie een remtrommel heeft, maar da's nep. :P


Wil je er vanaf? Anders eens wat maten opnemen misschien? 8-)


(zul je zien dat net dat ander wiel de geest geeft als diegene die je xtra bij je hebt.... B| :9 )
Voorwiel gaat toch niet zo gauw stuk?
 
Terug
Bovenaan Onderaan