zijspanrijden gevaarlijker dan solo??!

Tusele

Die hard MF'er
13 feb 2005
260
0
Alkmaar
Hallo allemaal...

vorig jaar hebben mijn partner + ik nagedacht en e.e.a. uitgezocht over span-rijden..
Dit ivm kleine die vorig jaar mei geboren is..

Hubbie is er nu van overtuigd dat hij geen span wil rijden ivm gevaar...
Belangrijkste argument:Als je bij afremmen niet gezien wordt door een koekblikrijder achter je kan je met een solo tussen de auto's voor je inschieten..met een span niet...

zou zelf toch erg graag span gaan rijden...(als de opslagproblematiek opgelost is....2 motoren passen WEL in onze garage...met een span wordt het wel erg vol!)..

wie-o-wie voorziet mij van verdere argumenten of tactieken om hem over te halen....
 
Ik heb zelf ook een dochtertje van bijna 2 (overmorgen jarig) ze is nog niet meegeweest in het span. Ze zou er prima kunnen zitten in een (auto) kinderstoeltje. Op zich is een span veiliger voor zo,n kleintje dan een solomotor. Zeker bij zo,n heel kleintje zoals bij jullie. Het hoofdje is nl nogal zwaar vergeleken bij de rest van het lijfje. Dus solo lijkt me totaal niet aan de orde met zo,n hummeltje. Het nekje is gewoon nog niet sterk genoeg lijkt me. Ze mogen net aan vanaf 9 maanden op zo,n zitje voorop de fiets. Ik fiets zelden sneller dan 30km pu, laat staan als je op een motor snel uitwijkt,..zwiep!

Span is dan toch beter denk ik.
 
Laatst bewerkt:
@ijzervreter...
ja bijna 1 en dan op de solo mee....dat was niet de bedoeling...
alhoewel....we hebben overwogen beluchtingsgaatjes in de topkoffer te boren en 'm daar in mee te nemen zolang dat nog paste (grapje!!!!!!!)

maar in z'n algemeenheid.......is span rijden gevaarlijker dan solo??! (aangenomen dat je in je up op de solo zit vs een volw achter het stuur + 1 in de bak bij een span)

@bachus...jij was degene uit NH dus??!

Tusele
 
Zijspanrijden is niet gevaarlijker dan solo rijden maar wel anders, de gevaren zijn ook anders. Voor het vervoer van een kleine lijkt me een zijspan veel veiliger, tenminste als de nodige maatregelen zijn genomen.
 
@ijzervreter...
ja bijna 1 en dan op de solo mee....dat was niet de bedoeling...
alhoewel....we hebben overwogen beluchtingsgaatjes in de topkoffer te boren en 'm daar in mee te nemen zolang dat nog paste (grapje!!!!!!!)

maar in z'n algemeenheid.......is span rijden gevaarlijker dan solo??! (aangenomen dat je in je up op de solo zit vs een volw achter het stuur + 1 in de bak bij een span)

@bachus...jij was degene uit NH dus??!

Tusele


Een Kind van 1 Jaar oud achterop lijkt mij niet gezond, Kinderen moeten met de Voetjes bij de Steunen komen en stil blijven zitten en zich goed vashouden!!
Mijn Kinderen gingen vanaf een half Jaar mee, mijn oudste eerst tussen de Benen van mijn Vrouw in een Steib 200 Later in een Steib 500 kon hij in een Kinderstoeltje.

Noch even over de Vijligheid, ik heb in 40 Jaar 3 Ongelukken gehad altijd op de Solo, een Keer was mijn eigen Schuld!
Met het Span kun je ook vijliger de Berm inrijden als het een keertje krab word, maar in de Regel ben je er zelf bij om te zorgen dat het goed gaat.
 
Als je bij afremmen niet gezien wordt door een koekblikrijder achter je ....

Kun je nog net in je spiegel kijken en denken: "kut" en vervolgens lig je op de grond.
Da's in elk geval mijn ervaring, in m'n eentje stilstaand voor het stoplicht.

Als ik toen mijn span had gehad, had de koekblikker me misschien wel gezien want dat ding neemt een veel groter deel van je gezichtsveld in beslag dan een solomotor. Maar dat is gepraat achteraf natuurlijk.

Mijn zoontje van bijna 6 rijdt vaak mee in de bak, netjes in de gordels. Mijn dochtertje van 2 mag nog even wachten (erg klein voor haar leeftijd, maar wel erg druk).
Je veiligheid is vast minder dan in de gemiddelde Volvo maar echt veel beter dan op een solomotor. Moet er niet aan denken dat je onderuit getikt wordt en zo'n kleintje gaat aan het stuiteren over het asfalt.
 
Wat is de bedoeling met het span ?
Dat er eentje rijd en de ander met de kleine in het bakkie gaat ?

OVer de veiligheid:

Ik heb een zoon van 7 in het bakkie (met 4 punts gordel), maar mijn vrouw mekkert wel als ik mijn 3 jaar oude dochter erin wil zetten, want het is zo gevaarlijk.
Als ik haar dan vertel dat de fietskar (zeker in hartje Den Haag waar wij wonen) 10x gevaarlijker is dan valt een glazige blik mij ten deel.

Conclusie: (gevaarlijkst het laatst) op de schaal van Neuzel

1. Achter de geraniums blijven is heel veilig - kunt gelijk de mooiste uitzoeken voor bij Mieke Telkamp s: waarheen leid de weg !!
2. Auto 's met ABS snufjes etc
3. gewone auto's zonder al dat
4 zijspannen - gaat wel, maar moet er niet aan denken van de zijkant geschept te worden
5 fietsen - in de stad gevaarlijk
6 solo motoren - gevaarlijk
7 scooters - jonge donoren en gevaarlijk met kleine wieltjes/slechte remmen

Ik zou me niet zo druk maken, maar ik zou ook niet gaan scheuren op landweggetjes of graag tussen druk vrachtverkeer rijden !! :N
 

heel verstandig Rob
a040.gif


mensen als wij weten niet beter..
a092.gif



soms is het beter maar te zwijgen, voor je het opgelegd krijgt
a060.gif
 
Belangrijkste argument:Als je bij afremmen niet gezien wordt door een koekblikrijder achter je kan je met een solo tussen de auto's voor je inschieten..met een span niet...

En als er een niet te ontwijken olieplek ik je bocht ligt kom je met de span weer beter weg.
Een stukje verder knal je vervolgens zelf op je voorligger omdat je continu in je spiegels ligt te gapen naar je achterligger |(
Als dit........kan dat, als zus dan zo..................als ze morgen longkanker bij je constateren leg je ook het loodje.

Je eigen rijstijl en daaruit voortvloeiend gevaar bepaal je zelf.
Het 'externe" gevaar heb je niet in de hand, je kunt er hoogstens op anticiperen.
Beiden zijn motoronafhankelijk.

M'n buurman rijdt al jaren Golwing + Span en die gaat er regelmatig op uit met vrouw achterop en de 2 kids in de span. Leuk gezicht. :]
 
Laatst bewerkt:
Mijn dochter gaat mee sinds ze oud genoeg is om in een maxi-cosi te passen, gewoon in de gordels net zoals verplicht is in een auto.
Wel zolang ze nog klein zijn en in autostoeltjes e.d. zitten geen helm gebruiken; de nek is zeker de eerste jaren veel te zwak voor het extra gewicht en zelf ben ik ook als ze wat ouder zijn geen voorstander van de combinatie kinderstoeltje/helm, het hoofd ligt in dergelijke stoelen behoorlijk "opgesloten" en ik kan me dan niet voorstellen dat een helm dan comfortabel of veilig is.
toen mijn dochter erg klein was hield ik wel het dak dicht, bescherming tegen geluid en wind is dan in ieder geval het beste wat je kunt bereiken, tevens heb ik het uitlaatsysteem aangepast en klinkt de motor wat beschaafder als je verwacht van een 23 jaar oude italiaan..............
Verder moet je als je open rijdt serieus nadenken over gehoorbescherming; het is zonder meer lawaaieriger als een moderne auto.
Voor mijn eigen gemoedsrust zet ik er als ze dalijk groter is (nu bijna 3) en continue boven de "carroserie" uit zou steken een rolkooi in; "better safe then sorry............."

Mijn span is vrij smal, dus mij vrouw zit achterop en de kleine alleen in het span; an sich is dat goed te doen maar je moet in dat soort gevallen het span wel voldoende ballasten: anders is de gewichtsverdeling gevaarlijk: zelf rij ik met zoveel gewicht in de achterbak dat mijn dochter, haar stoel en de ballast het gewicht van een normale volwassen persoon benaderd.
Gewichts technisch rijdt je dan gewoon met 3 volwassenen en zolang je motor daar voldoende trekkracht voor heeft is dat geen enkel probleem.

En wat betreft de veiligheid van spannen?? een half jaartje terug stak een vrachtwagen achteruit toen we weg wilden rijden bij het stoplicht; hij had me even niet zien staan en dacht dattie wel even kon steken om een baan op te schuiven: het resultaat?
- voorband motorfiets kapot gedrukt
- slag in het voorwiel van de motor
- 1 remschijf voorwiel beschadigt
- kuip motorfiets beschadigdt
- oh ja........ het span zelf heeft ook behoorlijk klem gezeten; zo klem dat de hele combinatie op een gegeven moment achteruit gedrukt werdt (daarom heb ik zo weinig schade aan de kuip) maar meer als een krasje en een oranje vlek van de bumper onder de laadbak het de bak zelf daar niet aan over gehouden, dat polyester is dus heel wat sterker als ik verwachte.
Enige wat een combinatie minder veilig maakt is het gebrek aan kreukelzone, er is niets wat de klappen buffert in geval van een ongeluk..........
Maarja als ik dan weer de een of andere Daihatsjoe Cuore o.i.d zie rijden van minimaal 10 jaar oud met 2 kinderen op de achterbank?? dan denk ik dat mijn dochter in die EZS nog helemaal niet eens zo verkeerd zit............
 
ik ga er kort op in..
zijspanrijden is moeilijk, het leren kan gevaarlijk zijn. je komt soms voor onverwachte dingen te staan(kantelen, slingeren)er gebeuren relatief erg veel erg vervelende ongelukken met beginnende spanrijders.
rij eerst alleen en neem na 10 mille eens iemand mee..

er staat tegenover dat met gladdigheid een spanmotor veel beter op de weg te houden is dn een auto..
 
in groot brittanie krijg je korting op je verzekering als je zijspan rijd.
dit omdat aangetoond is dat zijspanrijders minder brokken maken als solo rijders.

alle bovengenoemde bangmakerij vind ik kul.
je bent stabieler, beter zichtbaar en kan slechts met moeite omvallen.
als je geen zijspan wil rijden, prima.
je weet alleen niet wat je mist.
heeft Hubbie er ook al eens bij nagedacht wat er van zijn gezin moet worden als een automobilist "hem niet gezien heeft" op de solo?
vooral lekker op de bank naar rtl4 blijven kijken, dan kan je niets gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren een MT10 met zijspan gereden.

Allereerst moet je les nemen bij een kundig iemand. Iemand die al een tijdje met zijspan rijd.

Wat mij opviel is dat een situatie je kan verassen. Bij te scherpe bochten kwam het span omhoog en dat is toen nog goed gegaan.

Bij achteruit rijden niet met een dot gas doen maar heel rustig.

Verder is het hoe meer je rijdt hoe beter je erin wordt.
 
Al m'n vier de kinderen zijn opgegoeid in het zijspan ! Van baby tot ze achter op konden zitten. Drie in de bak oudste met verhoogde voetsteunen en vierpuntsgordel op de duosit.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan