Zijspanrijden (nieuw!) voor (relatief!) weinig

Ik heb bij een Belg geinformeert een 2e hands bak inclusief ombouw set en monteren, bak was een diligencs kosten 9000 euro Tel uit je winst en volgens hen is het een probleem met ABS. Maar volgens mij kan ik beter een bestaande combi kopen jammer van die mooie ST.
Voor minder staan een paar mooie spannen op marktplaats, o.a. een GL1200 met EML


ABS zal inderdaad een probleem kunnen zijn, deze moet dan ook op het zijspanwiel werken of het hele ABS uitschakelen (ABS unit verwijderen)
 
Inderaad hoe dit komt weet ik niet maar ineens zie je veel spannen te koop staan. Wat ik ook mooi vind is een gl 1500 met span maar ik zou wel eens willen weten hoe zo,n fiets in onderhoud is en de zwakke punten, je koopt er al gauw een met veel kilometers.
 
Inderaad hoe dit komt weet ik niet maar ineens zie je veel spannen te koop staan. Wat ik ook mooi vind is een gl 1500 met span maar ik zou wel eens willen weten hoe zo,n fiets in onderhoud is en de zwakke punten, je koopt er al gauw een met veel kilometers.

Denk dat dat komt doordat je er nu op let...........
 
Inderaad hoe dit komt weet ik niet maar ineens zie je veel spannen te koop staan. Wat ik ook mooi vind is een gl 1500 met span maar ik zou wel eens willen weten hoe zo,n fiets in onderhoud is en de zwakke punten, je koopt er al gauw een met veel kilometers.

Ik kijk al maanden en het duurde toch nog wel even voordat ik een Guzzi span zag staan, van de Goldwing zijn er relatief veel spannen gemaakt dus die zie je ook regelmatig. Honda is behoorlijk betrouwbaar maar als er iets stuk gaat dan is het duuuuuur, meestal zijn oudere types eenvoudiger zelf te onderhouden.
Wellicht is een BMW een goede keuze
 
Honda is redelijk betrouwbaar maar als er iets stuk gaat dan is het duuuuuur, meestal zijn oudere types eenvoudiger zelf te onderhouden.

en als dan toch gaat repareren en je denkt van het is al zoduur dus ik bespaar daar of daar op dan wordt het alleen nog maar duurderderder. :(
Dan toch liever maar m'n guzzi.
Effe klepjes stellen bougitjes openingetjes bij stellen en het blokje knort weer tevreden :+
 
Als je iets zoekt i.p.v. de Pan en ook vergelijkbare eigenschappen dan is de logische stap een GL1200 of GL1500, ik zou dan veel liever naar een BMW K100 uitkijken (er staat een mooie op marktplaats met brede EML!)
Van BMW weet ik dat ze weinig technische problemen hebben en zeer service vriendelijk (je kunt de motor reviseren zonder het blok uit te bouwen!) en ze draaien bij een goede behandeling tussen de 200000 en 300000 Km zonder revisie.

Wil je meer karakter dan is een Guzzi erg fraai maar ik heb gemerkt dat ze vrij zeldzaam zijn met span dus dat wordt zelf aanbouwen of geduld hebben. Uiterraard is een BMW uit de R serie dan ook mooi (ook luchtgekoelde twin)
 
Wil je meer karakter dan is een Guzzi erg fraai maar ik heb gemerkt dat ze vrij zeldzaam zijn met span dus dat wordt zelf aanbouwen of geduld hebben.

En ook Guzzi's draaien moeiteloos grote afstanden zonder revisie, google maar eens rond, zijn hele sites gewijd aan kilometervreters en het aantal BMW's en Guzzi's op dat soort sites is groot (en ze zijn bijna allemaal oud......)
Mijn eigen Guzzi heeft een ruime 2 ton gelopen, met als enige revisie's:
- 1 nieuwe koppeling/vliegwiel; meenemers en vertanding binnen in het vliegwiel waren zover ingesleten dat de koppeling niet meer vrij kwam en/of regelmatig slipte.
- nieuwe kleppen en klepzittingen, voornamelijk om loodvrij te kunnen tanken
- vorige maand nieuwe zuigerveren en tuimelaars.
Verder is er de afgelopen 60.000km niets aan de motor gedaan (oke oke, af en toe kleppen stellen.............)
 
Jaani

Ik geloof dat de GL1500 op dit forum wat minder populair is...de luchtgekoelde twins domineren heel duidelijk en dan nog veel russische :) en italiaanse :) :) , toch denk ik dat je aan zo'n combi een goede keus hebt. Net als BMW kan zo'n GL makkelijk meer dan 200000Km draaien zonder problemen dus als je over 80000Km praat (las ik in een ander topic) dan zit je goed. Wel een aantal zaken in de gaten houden zoals distributie riemen en zo....erg vervelend als daar iets mee misgaat.

Als ik het zo bekijk ben je gek op Honda en zoek je comfort en wat luxe en lijkt me de combi die je op het oog hebt een goede keuze, temeer omdat je met aanbouw van een span aan de Pan welke aan jouw eisen voldoet gewoon veel duurder is.
 
Jaani,

Ik denk dat ratman gelijk heeft, GL 1500 is erg betrouwbaar en draait over het algemeen makkelijk een hele bult kilometers. Het is natuurlijk ook bijna een autoblok. Waar je wel op moet letten is de achtervork, dicht bij het scharnierpunt wordt de vork met twee platen "gesandwiched" hier willen ze nog wel eens door rotten. Een GL is niet de meest sleutelvriendelijke motor maar heeft technisch dan ook weinig nodig. Je bent wel aan de beurt als je een elektrische storing krijgt,die dingen zitten bomvol met elektrische luxe wat een hele bult koperdraad en zwarte kastjes met zich mee brengt, het gaat niet vaak kapot maar als;dan..... Bij de gl 1200 moet je op de dynamo letten; deze willen er nog wel eens de brui aan geven. Het is geen goedkoop ding en volgens de meesten moet het blok eruit. Verder ook wel betrouwbare blokken, maar natuurlijk al weer wat ouder.
 
Kijk es bij deze link :

http://members.chello.nl/~f.voskuilen/
En dan bij projecten / FJR1300

Bob is een werkplaatsgenoot van me, heb de bouw dus een beetje kunnen volgen.
Deze bak wordt gemaakt door iemand in Brabant, geen idee wie, wel dat het voor een redelijke prijs ging. Mooie bak, of er ook dichte versies zijn weet ik niet.
De aanbouwdelen kwamen bij EZS vandaan, maar allemaal niet zonder slag of stoot, lees het verhaal.
Geloof dat hij een dikke 6000 euro kwijt was voor de complete ombouw, toch nog.
 
Mooi project maar als ik dit lees voel ik ook weer hoe meewerkend ze daar zijn mijn geduld was al op geweest ,maar je bent wel de enige met dit bijzondere zijspan.
 
Wat dat betreft ,deze zijn ook nog prijzig maar ik ben er wel achter dat dit het wijste is , ik ben trouwens met een gl1500 uit 92 bezig met eml bij Theunissen in Kerkdriel, iemand ervaring mee.?
 
Kijk es bij deze link :

http://members.chello.nl/~f.voskuilen/
En dan bij projecten / FJR1300

Bob is een werkplaatsgenoot van me, heb de bouw dus een beetje kunnen volgen.
Deze bak wordt gemaakt door iemand in Brabant, geen idee wie, wel dat het voor een redelijke prijs ging. Mooie bak, of er ook dichte versies zijn weet ik niet.
De aanbouwdelen kwamen bij EZS vandaan, maar allemaal niet zonder slag of stoot, lees het verhaal.
Geloof dat hij een dikke 6000 euro kwijt was voor de complete ombouw, toch nog.

Delen komen van EML, zit net even aan de andere kant van de Gelderse grens ;) .

Mooi project! Heb je die K100 caferacer gezien? Ook leuk! :P
 
yep, de K heeft maandenlang mn favoriete sleutelplekkie ingepikt, maar gelukkig loopt ie nu. Is erg leuk geworden, maar ook met vrachtwagenuitlaat blijft ut een stofzuiger.
 
Om weer even op tripteq terug te komen: heb vorige week o pzo'n ding gereden (met R1100RS eraan). Superspul! 8-) Die Diversion met naafbesturing rijdt trouwens ook lekker. :)

Komende maand op www.motorblaadje.nl het uitgebreide verslag (pre-spam)
 
Terug
Bovenaan Onderaan