zijspanvelg en terugtunen

BeemerBaba

Rookie
4 nov 2007
17
0
Dag mensen,

ik rij een R-60 met zijspan en een 100RS-blok. Metd e 70 pk die daaruit komt smeer je makkelijk teveel rubber aan de weg. Nu ligt er een 4.00 x 18 block K band om en ik overweeg een wat bredere band te monteren. Daarom heb ik nu de volgende vragen:

1 krijg ik met een bredere band meer vermogen uit mijn blok op de weg of wordt de weerstand per vierkante centimeter alleen maar kleiner en spint mijn wiel zelfs eerder door?

2 iemand biedt mij zogenaamde zijspanvelgen aan. Ik heb ze nog niet gezien, maar bestaan die dingen echt en wat is daar zo bijzonder aan? Ik heb er nu stalen (verchroomde) velgen op liggen die volgens mij tot 4.00 x 18 banden gaan, en misschien 4.10 x 18 (heb ik bij Jeckel zien liggen)

3 Als ik dikkere voetpakkingen in mijn blok maak, blijft het vermogen ook wat beter binnen de perken en start het blok wat soepeler (compressie is nu boven de 9.5 op 1). Zou het voordelen hebben voor wat betreft het vloeiender oppakken van het gas en misschien wat zuiniger rijden?

4 en ja ik blijf mijn best doen niet te gretig aan het gas te lurken....
 
Dag mensen,

ik rij een R-60 met zijspan en een 100RS-blok. Metd e 70 pk die daaruit komt smeer je makkelijk teveel rubber aan de weg. Nu ligt er een 4.00 x 18 block K band om en ik overweeg een wat bredere band te monteren. Daarom heb ik nu de volgende vragen:

1 krijg ik met een bredere band meer vermogen uit mijn blok op de weg of wordt de weerstand per vierkante centimeter alleen maar kleiner en spint mijn wiel zelfs eerder door?
Bredere band lijkt mij inderdaad meer grip te geven: kortom minder wielspin.
2 iemand biedt mij zogenaamde zijspanvelgen aan. Ik heb ze nog niet gezien, maar bestaan die dingen echt en wat is daar zo bijzonder aan? Ik heb er nu stalen (verchroomde) velgen op liggen die volgens mij tot 4.00 x 18 banden gaan, en misschien 4.10 x 18 (heb ik bij Jeckel zien liggen)
Zijspanvelgen bestaan. Ze hoeven niet perse breder te zijn. Maar in verband met de zijdelingse krachten zullen ze een stuk sterker zijn.
Onder mijn span liggen de bekende EML-wielen. Kijk anders even in mijn topic voor wat foto's:

Eindelijk istie er dan, ook Corrosie heeft een span
3 Als ik dikkere voetpakkingen in mijn blok maak, blijft het vermogen ook wat beter binnen de perken en start het blok wat soepeler (compressie is nu boven de 9.5 op 1). Zou het voordelen hebben voor wat betreft het vloeiender oppakken van het gas en misschien wat zuiniger rijden?
Daar heb ik geen antwoord op...
4 en ja ik blijf mijn best doen niet te gretig aan het gas te lurken....
Ach.... waarom eigenlijk.... })
 
2 iemand biedt mij zogenaamde zijspanvelgen aan. Ik heb ze nog niet gezien, maar bestaan die dingen echt en wat is daar zo bijzonder aan?

Ik neem aan dat we over spaakwielen praten? Dan kan het zijn dat er dikkere spaken in zitten. Misschien zijn ze ook kleiner? Dit zou kunnen, om een kortere eindoverbrenging te krijgen.
 
met minder compressie zal het blok niet makkelijker starten, zeker in de winter zelfs moeilijker aanslaan.
maar als je met soepeler starten bedoeld dat de startmotor beter ronddraaid met minder compressie dan heb je gelijk, maar niet echt een reden om compressie te verlagen vind ik.

wat is er precies niet goed aan het starten dan? gaat hij niet snel genieg rond of slaat hij niet aan?

lagere compressie zorgt in ieder geval niet voor zuiniger rijden, maar juist het tegenovergestelde. In feite heb je dan een motor die wat meer versleten is. Wat is je verbruik nu dan?

dat niet vloeiend oppakken (een rauwe motor dus) dat is een R100 blok eigen volgens mij. Of heb je op een andere R100 gereden die dat niet of minder had?
 
Laatst bewerkt:
Met het soepeler starten bedoel ik inderdaad dat de startmotor minder hoeft te zwoegen om het spul aan de praat te krijgen. Er ligt net een nieuwe 35 amp accu in met zware koperkern kabels en alles is netjes afgesteld, inclusief de vacuum carburateurs. Toch merk ik dat de startmotor er met een koud blok hard aan moet trekken. Misschien dat de accu niet snel genoeg bijlaadt en hij daardoor eigenlijk altijd suboptimaal geladen is (ik rij relatief veel korte ritten); ik zie het laadstroomlampje al aanspringen bij 1600 toeren, terwijl dat bij mijn 60/5 pas bij de 800 gebeurt. Als het blok loopt, loopt het verder prima gelijkmatig.

Mijn verbruik weet ik nog niet precies en daarvoor wil ik toch wat langere ritten rijden. Ik heb de combinatie nog maar pas en heb er ondertussen het een en ander aan veranderd: Dat leek me urgenter dan mijn verbruik een beetje betrouwbaar uit te rekenen. Maar goed, zodra ik tijd heb voor wat langere ritten, zoek ik dat wel even uit.

Ik heb nooit een andere 100RS gereden en heb dus geen vergelijk.

Oh ja en de zijspanvelgen zijn denk ik evengoed 18 inch spaakvelgen en van staal (wat er nu ook onder ligt). Maar het is een goed idee om eens te kijken wat voor spaken er eigenlijk in zitten. Dat vertelt wel weer het een en ander.
 
Met het soepeler starten bedoel ik inderdaad dat de startmotor minder hoeft te zwoegen om het spul aan de praat te krijgen. Er ligt net een nieuwe 35 amp accu in met zware koperkern kabels en alles is netjes afgesteld, inclusief de vacuum carburateurs. Toch merk ik dat de startmotor er met een koud blok hard aan moet trekken. Misschien dat de accu niet snel genoeg bijlaadt en hij daardoor eigenlijk altijd suboptimaal geladen is (ik rij relatief veel korte ritten); ik zie het laadstroomlampje al aanspringen bij 1600 toeren, terwijl dat bij mijn 60/5 pas bij de 800 gebeurt. Als het blok loopt, loopt het verder prima gelijkmatig.

Als je de Accu nou onder een Druppellader zet is dat Probleem verholpen!
Ik had het zelfge nadat ik mijn Span op LPG gezet heb.
 
Om te beginnen met het acculaden, er bestaan dynamo kits met een hoger vermogen voor BMW. Ik heb zoiets voor mijn Guzzi, levert 400watt en ook bij lagere toerentallen meer vermogen.
check ook even de diodeplaat, als een diode onderbroken is dan levert de dynamo maar 66% van energie.

Een bredere band heeft denk ik niet zoveel zin behalve wat betreft slijtage, onder slechte wegomstandigheden is een smallere band juist beter wat betreft wegligging.

wat doet een bredere band?
  1. is hoger belastbaar
  2. gaat langer mee
  3. staat stoer

Zijspanvelgen zijn vaak 15 inch, ik zou het zo laten! als ik het zo lees komt het span goed van zijn plaats en is er geen behoefte aan het aanpassen van de overbrenging. Kleinere wielen maken het alleen maar erger, een bedere 18 inch velg lijkt me niet zo zinvol.
 
Toen ik een zijspan aan mijn Moto Guzzi Cali II bouwde (950 cc; comp. verh. 1 : 9,2) heb ik ook meteen dubbele voetpakkingen gemonteerd om de compressie verh. wat te verlagen. Dat was vooral om benzine te kunnen tanken met een wat lager octaan getal zonder al te veel kans op pingelen. Dat werkte prima, in Israël en Joegoslavië enzo tankte ik de lokale "Super" benzine zonder problemen. Dat was destijds ca. RON 94 á 95, terwijl RON98 voorgeschreven is voor de Cali II . Wél moest ik het onstekingstijdstip wat aanpassen, een graad of 5 later zetten (als ik het me goed herinner). Van het vermogenverlies heb ik niet veel gemerkt en startproblemen had ik nooit.

dfd394e1abc905e432cd9286e7ff5ecb
 
Laatst bewerkt:
Een motor met zijspan verbruikt gewoon veel sneller z'n bandjes, dan op twee wielen. Zal aan het vermogen van de motor niet zo veel liggen. :N

De mijne heeft 37 ouwe paardjes aan de krukas en zal 250 kilo's wegen. De bandenslijtage gaat echt drie keer zo snel tegenover op 2 wielen. :o


Ook het verbruik is van 1op23 gezakt naar 1op16. En da's dan nog netjes want de meeste wat forsere spannen zitten zitten rond de 1op11.



Mischien dat Jozef met rekenvoorbeeldjes kan komen. ;)
 
met een bredere band heb je niet meer grip.
het gewicht van de motor wordt over een groter draagvlak verdeeld, je hebt dus minder druk per vierkante centimeter.

de blok-k is een product uit de jaren 60, dat deed het prima onder een R60/2.
een vroege RS heeft zeker 70pk, dat vind die metzeler niet fijn.
zeker niet als je ook de korte eindoverbrenging van de R60 er nog in hebt zitten.
als die maat van je met zijspanvelgen/wielen 15" autovelgen bedoeld zou ik daar zeker voor gaan.
niet vanwege de grotere grip maar vanwege de langere levensduur van autobanden.
dan is je overbrenging wel weer erg kort, je moet dan op zoek naar een 11:33 kardanklok.

@ daf400, in een tweeklepsboxer zit een startmoptor uit een A-kadett.
de tandkrans van een BMW is echter een stuk kleiner, die startmotor heeft er dus de grootste moeite mee die emmers van een R100 rond te trekken.
als het een beetje vriest moet je al gauw overstarten van een auto.

en nee, ratman, een R100 is niet altijd 70 pk -O-
dat zijn alleen de eersten, en alleen de RS, de RT en de S.
de T had maar 65PK.
De latere R100's zijn nog verder teruggetuned, de laatsten hadden geloof ik nog maar 55pk.
 
Laatst bewerkt:
:Y De vroegere hd-methode om betrouwbaarheid te krijgen. :P

ohhh is het dat? en ik maar denken dat het kosten-besparing was _O- _O- ............moto guzzi V75 Targa; moto guzzi's poging om een 750 te bouwen in het middenklasse tour/sport segment.......... dat gebakkie had 46pk uit 740cc tegenover mijn vele jaren oudere V50 Monza met 48pk uit 490cc..............
ze hadden gewoon hetzelfde carter gebruikt, waardoor de boring beperkt was tot 80mm (de V65 serie) en de totale inhoud op 750 gebracht door een behoorlijke slag vergroting........ dit in combinatie met de "oude" 2 klepskoppen en 30mm carburateurs van een V65 zorgde dus voor minder vermogen en een vreselijk slechte ademhaling :N

(maar nu ga ik wel behoorlijk off-topic............... SORRY!!!)
 
Laatst bewerkt:
@ daf400, in een tweeklepsboxer zit een startmoptor uit een A-kadett.
de tandkrans van een BMW is echter een stuk kleiner, die startmotor heeft er dus de grootste moeite mee die emmers van een R100 rond te trekken.
als het een beetje vriest moet je al gauw overstarten van een auto.

Startmotor reviseren wil ook wel helpen, mijn R80 had in het begin ook moeite met de koude start en dat werd na de revisie een stuk beter. Kun je meteen alle contacten etc schoonmaken.

Of een bak met kickstarter erop :P
 
er zit inderdaad een kickstarter op, maar ik verslijt liever mijn starterkrans en accu, dan mij eiegn gewrichten. Ik heb s'winters al te vaak op d ekick starter gestaan toen ik nog dacht mijn accu te moeten sparen....

van die dikkere pakkingen van moturist (PSP-ertje?) vind ik wel herkenbaar. Ik ben met mijn 60/5 de Pyrene"en in geweest in de tijd dat lichtgewicht kamperen nog niet bestond. met bagage en vriendin achterop moest de 60/5 er toch we aan trekken en hoorde ik hem vaak pingelen. Misschien is de spaanse benzine al wat beter geworden, maar een dikkere pakking had toen wel geholpen.
Bij het op grotere hoogte rijden moet je trouwens ook je ontsteking vervroegen. Met een Toyota reed ik in Bolivia vaak op 3000-4000 meter en moest ik hem ook een paar streepje vroeger geven voor het gewenste vermogen. als je dan weer lager komt (onder de 2000 meter) merk je het natuurlijk ook wel weer: de wondere wereld der techniek....
Iemand trouwens recente ervaring met benzinekwaliteit in Spanje in de wat gevoeligere blokken?
 
nee, in spanje ben ik nooit geweest.

dat een R60 graag pingelt is bekend :Y
vanuit de fabriek zijn die al met voetpakkingen geleverd terwijl zijn broertjes dat niet hadden.
het is het gevolg van het nokkenasprofiel.
hij is getuned op een hoop koppel en dus een hoge vullingsgraad bij lage toerentallen
grotere BMW's hebben daar veel minder last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan