Zijtassen op eerste moto (waterbestendig)

Gunther90

Rookie
2 okt 2011
22
4
Gent
Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Honda Hornet uit 2002, wat ook direct mijn eerste moto is. Volgend jaar zouden we daar graag al een klein 5-daags tripje mee doen, en ik wil de motor ook gaan gebruiken voor woon- werkverkeer. Nooit de bedoeling om door weer- en wind te rijden. Maar een onvermijdelijke regenbui moeten ze toch echt wel kunnen verdragen zonder dat de inhoud nat wordt.

Op de motor zaten bij aankoop al rekjes aan beide zijden achteraan, dus het leent zich perfect om "soft luggage" te gaan monteren.
Nu is die markt zo groot van, "huismerken" (van louis.de bijvoorbeeld), naar de dure merken. Ik wil vooral "overkill" voorkomen. Of dat de tassen op zich half de waarde zijn van de motor zijn.

Wat is jullie ervaring? Aan- of afraders? Waar moet je op letten?
Het aanbod is zo groot dat je door het bos de bomen niet meer ziet als nieuwkomer.

Ps: Is het aan te raden met een zijtas aan slechts 1 kant te gaan rijden (voor woon- werkverkeer), of creeërt dat onbalans tijdens het rijden?

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
6.529
3.415
38
Heemskerk
highking.nl
Ik denk dat alle tassen wel redelijk waterdicht zijn, tot op zekere hoogte. Je kunt ze evt ook nog behandelen met zo'n spray om je tent weer waterdicht te maken... of dingen die écht niet nat mogen worden even in een plastic zak te steken.

Ik heb ook minstens een jaar met 1 zijtas gereden. Geen enkel probleem. Was wat gemakkelijker filteren met 1 tas.
Tegenwoordig gebruik ik voor woon-werk een buddyseat-tas. Vind ik persoonlijk nog iets lekkerder.

ivoderksen

Die hard MF'er
15 mei 2012
347
41
Enschede
Topkoffer of roltas aan de bovenkant vastmaken is fijner.
Verder heb je Vanucci(Louis) die een degelijke set heeft, of Oxford zijtassen. Al zijn die best klein in de praktijk, 2 matjes en 2 slaapzakken is moeilijk.
Zijn wel redelijk waterdicht. Verder uitbreiden met lichte en dunne rugzakken, voor degene die achter opzit een fijne extra houvast en redelijk veel extra ruimte(dit gebruik ik voor weekenden naar de ouders).
En een tanktas is ook het overwegen waard voor de waardevolle, altijd dichtbij spullen.

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.275
86
Soest
Koop goedkope en gewoon een vuilniszak in de tas stoppen en daar je spullen in. Mijn ervaring bij een serieuze regenbui gaat het er op een gegeven moment doorheen.

Met één kleine tas die niet absurd zwaar is kan je prima rijden zolang je niet veel harder gaat dan 100-120.

• Like
Waarderingen: Moter bestuurdert

KwaSuz

MF veteraan
20 aug 2006
5.486
607
47
Almere
ik heb de oudere oxford, die zijn zeker niet waterdicht.
zaten wel regenhoezen bij maar die waren na 300 km regen wel volgelopen, ik zeulde per kant 10 Ltr water extra mee :P
Gelukkig had ik wel alle kledingzooi in vuilniszakken gefrommeld.

Die nieuwe oxford tassen schijnen wel waterdicht te zijn, de tassen zijn ook beter toegankelijk dankzij dubbele ritsen.

Willem

ᏔᎥᏝᏝ€M
Donateur
22 aug 2005
8.582
10.366
48
Kampen (Overijssel)
Hoeveel mag het kosten, hoe zien de rekken er uit die je nu hebt en hoe handig ben je?

Zelf kon ik twee koffertjes van givi kopen voor vijf tientjes en voor nog eens twee tientjes had ik bevestigings materiaal en voor vijf euro koker een rekje gemaakt.

Bart_T

T for Thumper
9 apr 2018
286
286
31
Zwijndrecht
Ik heb de huismerk tasjes van XLMOTO gehad... Klote spul, donderde letterlijk van ellende uit elkaar. Tijdens het rijden, zelfs.

Daarna deze gekocht, helemaal mee in m'n nopjes. Kan een berg in, zitten prima, makkelijk bevestigd en inclusief regenhoesje. En nie duur.

Alleen... Mja, het zijn niet de mooiste. 😋

Gunther90

Rookie
2 okt 2011
22
4
Gent
Deze zaten er op toen ik de moto kocht. Ze zorgen niet echt voor een "vlak" montagevlak (alsof je er een hardcase tegen zou kunnen hangen). Maar houden de bagage eerder 'weg' van de moto. Ik weet niet of ik met zo'n rekken rekening moet houden met modellen die wel of niet passen?

1565640487939.png

Reklameon21

MF'er
11 nov 2018
30
9
Utrecht
Kijk hier eens naar

• Like
Waarderingen: Gunther90

Gunther90

Rookie
2 okt 2011
22
4
Gent
Kijk hier eens naar

Ziet er heel veelbelovend uit, en voor die prijs zeker de "gok" waard, als het al een gok is.
Grote capaciteit, misschien niet de mooiste, maar dat hoeft ook niet.
Bedankt!

• Like
Waarderingen: Reklameon21

ivoderksen

Die hard MF'er
15 mei 2012
347
41
Enschede
Deze zaten er op toen ik de moto kocht. Ze zorgen niet echt voor een "vlak" montagevlak (alsof je er een hardcase tegen zou kunnen hangen). Maar houden de bagage eerder 'weg' van de moto. Ik weet niet of ik met zo'n rekken rekening moet houden met modellen die wel of niet passen?

Bekijk bijlage 1417691
Je rekkie ziet er inderdaad niet uit alsof ie gemaakt is voor hardkoffer montage. Enkel bescherming van wiel en uitlaat.

Kijk hier eens naar

En deze ziet er inderdaad goed uit, 2 medium tassen achterop de motor hangen.
Ook bedankt voor de tip.

Deze Vanucci VST05 heeft een vriend van me, de lege ruimte bij die andere wordt hier gebruikt als 'topkoffer'. Er past werkelijk veel bier in :p.
Dus als niemand achterop zit/moet dan is dit het overwegen waard. Met een passagier lijkt me de lomo ook spannen worden qua beenruimte, maar dat weet ik niet zeker.

• Like
Waarderingen: Reklameon21

Reklameon21

MF'er
11 nov 2018
30
9
Utrecht
Ziet er heel veelbelovend uit, en voor die prijs zeker de "gok" waard, als het al een gok is.
Grote capaciteit, misschien niet de mooiste, maar dat hoeft ook niet.
Bedankt!
Ik heb een tankbag van dit merk. Inderdaad niet de mooiste, maar stevig, waterdicht en degelijk spul voor een acceptabele prijs