Zijtassen op eerste moto (waterbestendig)

Gunther90

Die hard MF'er
2 okt 2011
328
136
Gent
Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Honda Hornet uit 2002, wat ook direct mijn eerste moto is. Volgend jaar zouden we daar graag al een klein 5-daags tripje mee doen, en ik wil de motor ook gaan gebruiken voor woon- werkverkeer. Nooit de bedoeling om door weer- en wind te rijden. Maar een onvermijdelijke regenbui moeten ze toch echt wel kunnen verdragen zonder dat de inhoud nat wordt.

Op de motor zaten bij aankoop al rekjes aan beide zijden achteraan, dus het leent zich perfect om "soft luggage" te gaan monteren.
Nu is die markt zo groot van, "huismerken" (van louis.de bijvoorbeeld), naar de dure merken. Ik wil vooral "overkill" voorkomen. Of dat de tassen op zich half de waarde zijn van de motor zijn.

Wat is jullie ervaring? Aan- of afraders? Waar moet je op letten?
Het aanbod is zo groot dat je door het bos de bomen niet meer ziet als nieuwkomer.

Ps: Is het aan te raden met een zijtas aan slechts 1 kant te gaan rijden (voor woon- werkverkeer), of creeërt dat onbalans tijdens het rijden?
 
Ik denk dat alle tassen wel redelijk waterdicht zijn, tot op zekere hoogte. Je kunt ze evt ook nog behandelen met zo'n spray om je tent weer waterdicht te maken... of dingen die écht niet nat mogen worden even in een plastic zak te steken.

Ik heb ook minstens een jaar met 1 zijtas gereden. Geen enkel probleem. Was wat gemakkelijker filteren met 1 tas.
Tegenwoordig gebruik ik voor woon-werk een buddyseat-tas. Vind ik persoonlijk nog iets lekkerder.
 
Topkoffer of roltas aan de bovenkant vastmaken is fijner.
Verder heb je Vanucci(Louis) die een degelijke set heeft, of Oxford zijtassen. Al zijn die best klein in de praktijk, 2 matjes en 2 slaapzakken is moeilijk.
Zijn wel redelijk waterdicht. Verder uitbreiden met lichte en dunne rugzakken, voor degene die achter opzit een fijne extra houvast en redelijk veel extra ruimte(dit gebruik ik voor weekenden naar de ouders).
En een tanktas is ook het overwegen waard voor de waardevolle, altijd dichtbij spullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: hehe
Koop goedkope en gewoon een vuilniszak in de tas stoppen en daar je spullen in. Mijn ervaring bij een serieuze regenbui gaat het er op een gegeven moment doorheen.

Met één kleine tas die niet absurd zwaar is kan je prima rijden zolang je niet veel harder gaat dan 100-120.
 
ik heb de oudere oxford, die zijn zeker niet waterdicht.
zaten wel regenhoezen bij maar die waren na 300 km regen wel volgelopen, ik zeulde per kant 10 Ltr water extra mee :P
Gelukkig had ik wel alle kledingzooi in vuilniszakken gefrommeld.

Die nieuwe oxford tassen schijnen wel waterdicht te zijn, de tassen zijn ook beter toegankelijk dankzij dubbele ritsen.
 
Hoeveel mag het kosten, hoe zien de rekken er uit die je nu hebt en hoe handig ben je?

Zelf kon ik twee koffertjes van givi kopen voor vijf tientjes en voor nog eens twee tientjes had ik bevestigings materiaal en voor vijf euro koker een rekje gemaakt.
 
Ik heb de huismerk tasjes van XLMOTO gehad... Klote spul, donderde letterlijk van ellende uit elkaar. Tijdens het rijden, zelfs.

Daarna deze gekocht, helemaal mee in m'n nopjes. Kan een berg in, zitten prima, makkelijk bevestigd en inclusief regenhoesje. En nie duur.

Alleen... Mja, het zijn niet de mooiste. 😋
 
Deze zaten er op toen ik de moto kocht. Ze zorgen niet echt voor een "vlak" montagevlak (alsof je er een hardcase tegen zou kunnen hangen). Maar houden de bagage eerder 'weg' van de moto. Ik weet niet of ik met zo'n rekken rekening moet houden met modellen die wel of niet passen?


1565640487939.png
 
Deze zaten er op toen ik de moto kocht. Ze zorgen niet echt voor een "vlak" montagevlak (alsof je er een hardcase tegen zou kunnen hangen). Maar houden de bagage eerder 'weg' van de moto. Ik weet niet of ik met zo'n rekken rekening moet houden met modellen die wel of niet passen?


Bekijk bijlage 1417691
Je rekkie ziet er inderdaad niet uit alsof ie gemaakt is voor hardkoffer montage. Enkel bescherming van wiel en uitlaat.

En deze ziet er inderdaad goed uit, 2 medium tassen achterop de motor hangen.
Ook bedankt voor de tip.

Deze Vanucci VST05 heeft een vriend van me, de lege ruimte bij die andere wordt hier gebruikt als 'topkoffer'. Er past werkelijk veel bier in :p.
Dus als niemand achterop zit/moet dan is dit het overwegen waard. Met een passagier lijkt me de lomo ook spannen worden qua beenruimte, maar dat weet ik niet zeker.
 
Ziet er heel veelbelovend uit, en voor die prijs zeker de "gok" waard, als het al een gok is.
Grote capaciteit, misschien niet de mooiste, maar dat hoeft ook niet.
Bedankt!

Ik heb een tankbag van dit merk. Inderdaad niet de mooiste, maar stevig, waterdicht en degelijk spul voor een acceptabele prijs
 
Heb de tassen van 'Lomo' zojuist besteld en ga ze vanaf volgende week in gebruik nemen. Ik laat nog weten hoe ze me bevallen moest iemand er iets aan hebben :).
 
Zal vast wel veel in kunnen, maar dit is me wat "te lomp". Voordeel aan de "Lomo" tassen is dat ik nu gewoon 1 deel kan monteren en gebruiken voor woon-werk verkeer. En voor een komende reis kan ik ze beide monteren / gebruiken en nog iets bovenop leggen :).
 
Die van mij kunnen idd alleen onder of boven gedeeld worden.... Maar met zoveel soorten is er altijd voor ieder wat wils
 
Even een update, de bestelde LOMO tassen gaan morgen per retour terug naar de UK.
Op een Honda Hornet uit 2002 komen ze veel en veel te groot en lomp uit (leek net een overladen postbode nog voor er iets in de zakken zat). Ook waren de tassen, wat mij betreft, op geen enkele manier 'rigide' te monteren tegen de rekken. Alvast niet op een manier waarvan ik in 150km niet achterom kijk om te zien of ze er nog aan hangen. Voor de rest gaven ze mij wel de indruk van te voldoen aan hun "waterbestendige" belofte.
 
Op dat plaatje op die website; die 'rear attachment straps', die heb je toch gewoon door de binnenkant van je rekje heen gehaald en een beetje strak aangetrokken? Dan zouden ze redelijk op hun plek moeten blijven zitten...

Op die manier worden geloof ik de meeste zijtassen bevestigd; al zitten sommige ook om de passagiers-stepjes en/of kentekenplaathouder vast.
 
Op dat plaatje op die website; die 'rear attachment straps', die heb je toch gewoon door de binnenkant van je rekje heen gehaald en een beetje strak aangetrokken? Dan zouden ze redelijk op hun plek moeten blijven zitten...

Op die manier worden geloof ik de meeste zijtassen bevestigd; al zitten sommige ook om de passagiers-stepjes en/of kentekenplaathouder vast.

Ja hoor, maar "op hun strakst" (dus met beide lengteinstelling op hun kortst) kwam het nog niet in de buurt van 'aanspannen' op de rekjes.
Rustig bekeken en geprobeerd, maar dit werd in geen geval een match met mijn moto :-).
 
Hmmm... jammer joh. Nouja, die tasjes die'k de vorige keer linkte kan ik je nog steeds aanraden. Ik heb daar wel zelf los spanbandjes bij gekocht, die zitten gewoon door een stel D-ringen aan de binnenkant en om m'n rekje, behoorlijk strak. De tassen zijn zelf ook een beetje rigide, dus dat geeft ook wel vertrouwen.

Voor 'n 4-daagse trip heb ik ze laatst uitgebreid, kon er écht een berg in kwijt. Ging prima, zag er wel behoorlijk lomp uit (achterste motor):

67337336_1094279157433407_7485752865894432768_o.jpg
 
@bart-T wow dat is wel echt lomp inderdaad. Voel je dit ook met het rijden als in dat je balans anders is?
Wel goed om te zien, ik ben rustig aan het zoeken naar dergelijke tassen, moet dus vooral niet al te breed.
Zou persoonlijk liever een duffel bovenop binden dan heel breedt worden.
 
Viel reuze mee, beide tassen zaten ongeveer even vol, dus 'twas goed in evenwicht; het voelde alleen ietsje zwaarder. Ik denk dat er ongeveer 10-12 kilo in totaal in zat. Beetje rustiger rijden en dan is't geen probleem. Voor de rondritten ter plekke heb ik ze eraf gehaald en op de hotelkamer gelaten, omdat ik daar wel wat sportiever wilde rijden.

Was wel iets rustiger met tussen de file door rijden, maar ik heb ook wel eens dikke goldwings zien filteren, dus dat zat meer in m'n hoofd. 99% van de tijd heb ik de tassen niet uitgebreid, dan zijn ze niet veel breder dan m'n stuur. Dan zien ze eruit als op m'n avatar; en met wat klein grut erin. Dan merk ik er vrijwel niks van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan