"Zijwaartse Rukwind aan hoofd" fenomeen

Heb jij het "Zijwaartse rukwind aan hoofd" fenomeen ervaren?

  • Ik heb het "Zijwaartse rukwind aan hoofd" fenomeen ervaren

    Stemmen: 6 14,6%
  • Ik heb het "Zijwaartse rukwind aan hoofd" fenomeen nog niet

    Stemmen: 2 4,9%
  • Ik heb het "Zijwaartse rukwind aan hoofd" fenomeen ervaren

    Stemmen: 19 46,3%
  • Ik heb het "Zijwaartse rukwind aan hoofd" fenomeen ervaren

    Stemmen: 1 2,4%
  • Ik heb het "Zijwaartse rukwind aan hoofd" fenomeen niet erv

    Stemmen: 1 2,4%
  • Ik heb het "Zijwaartse rukwind aan hoofd" fenomeen niet erv

    Stemmen: 2 4,9%
  • Ongeachte de emotie welke opgeroepen wordt door het "Zijwaar

    Stemmen: 6 14,6%
  • Ik heb geen hoofd, of rij geen motor

    Stemmen: 4 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    41
5 apr 2004
77
0
Greetz,

Wellicht dat het onderwerp links en rechts wat creatieve reacties uitlokt, ik wil het hier toch graag serieus over het volgende fenomeen hebben:

Het is mij meerdere malen opgevallen dat wanneer ik iemand achterop de motor heb, er bij het langdurig rijden van hogere snelheden een bepaald fenomeen optreedt.
Er ontstaat een soort zijwaartse rukwind, welke aan je hoofd trekt. Dit resulteert vervolgens in het feit dat je hoofd naar de zijkant wordt getrokken. Men corrigeert dit uiteraard door het hoofd weer recht op de romp te plaatsen, echter vrijwel direkt wordt het hoofd wederom zijwaarts getrokken. Uiteraard zijn dit soort zijwaartse bewegingen van het hoofd vaker te merken, ten gevolge van een zijwind oid, echter in dit geval neemt het een behoorlijk storende vorm aan.
Vreemd genoeg treedt dit verschijnsel bij mij alleen op wanneer ik een bijrijder achterop heb. Gisteren heb ik na een tochtje dit verschijnsel aangehaald bij een mede-motor-rijder, en hij gaf aan dit zojuist ook ervaren te hebben. Tevens met bijrijder. We hebben maar eens de bijrijders geraadpleegd en zijn tot de volgende conclusie gekomen:

De "zijwaartse rukwind aan hoofd" ontstaat wanneer de bijrijder zich klein maakt, en zo veel mogelijk met gebogen hoofd verschuild achter de brede, stoere rug *D van de motorrijder om zodoende uit de wind te zitten.

Is dit een vreemde ervaring of hebben meer mensen dit verschijnsel mogen ondervinden?
 
Ja, vond het wel prettig. Mijn ex deed dat regelmatig als we bijna thuis kwamen van een ritje. Om de boel een beetje op gang te brengen. En met succes. ;)
 
Zit de passagier ws niet dicht genoeg op de bestuurder. Ook passagiers hebben dan vaak last van knikkend hoofd ed.
 
Gebeurde bij ons doordat ze met haar helm schuin achter mijn helm zat om over me schouder te kijken.
Maar wat nu???????????
Is dit nu echt interessant????
 
Topic starter vind het vreemd en vragt zich af.

ja het gebeurd vaker dus. Ik gok op venturi effecten c.q. turbulentie
 
Is gewoon een vorm van turbulantie.

Probeer eens een ander schermpje te monteren, dan heb je er waarschijnlijk geen last meer van.
 
Ik heb geen schermpje dus altijd last van wind.... nouja last je went eraan natuurlijk. Dus mijn optie staat er niet bij: Geen last van "Zijwaartse Rukwind aan hoofd fenomeen", ik krijg altijd de wind van voren.
Misschien kun je het oplossen door harder te rijden, als het dan erger wordt (hardere rukwinden) dan zou ik wat aan mijn schermpje doen.
 
Topic starter vind het vreemd en vragt zich af.

ja het gebeurd vaker dus. Ik gok op venturi effecten c.q. turbulentie
venturi effecten zijn toch enigzins anders, dus gewoon turbulentie. ik weet niet of het veel uitmaakt om een ander ruitje te monteren.
m'n bandit had een verhoogde ruit en m'n tdm een standaard, bij allebei heb ik hier ook af en toe last van.
 
Heb precies hetzelfde, met vrouw achterop... wordt er 'getrokken' aan m'n kop.

Vind het wel handig, weet ik in iedergeval dat ze er nog op zit :)
 
Misschien kun je het oplossen door harder te rijden, als het dan erger wordt (hardere rukwinden) dan zou ik wat aan mijn schermpje doen.

Harder rijden maakt het "Zijwaartse Rukwind aan hoofd" fenomeen alleen erger.

Het heeft dus duidelijk met de positie en houding van de passagier te maken. Het ontstaat mi zodra de passagier zich verschuilt achter de rug van de motorrijder. Ik heb er geen last van wanneer de passagier over een schouder mee kijkt.

Een ander ruitje monteren zal het probleem ook niet verhelpen. Zoals ik al zei, een motormaatje van me, herkend het "zijwaartse rukwind aan hoofd" fenomeen, en rijdt duidelijk een ander model motor. Het heeft iets met de houding van de passagier te maken.

Turbulentie klinkt mij het meest waarschijnlijk in de oren. Iets van een wervelwind-achtig-verschijnsel wat achter het hoofd van de motorrijder ontstaat zodra de passagier in elkaar duikt.
 
Heb het ervaren en ervaar het nog regelmatig. Heb het als onprettig ervaren. Sluit me aan bij het begrip 'turbulentie'. Oplossing: nekkraag?
full
 
Heb nog nooit last gehad van dit dingetje dit fenomeentje of what ever, des ondanks toch wel 5000Km met iemand achter op gereden meschien wel omdat ik ook een naked heb :X
 
Nee, het is geen turbulentie. Het is simpelweg een vleugelwerking, net als bij een vliegtuig.

Door de positie van de persoon achter je moet de lucht aan de ene kant van je helm een grotere afstand afleggen om achter jullie 2 te komen dan aan de andere kant. Daar er echter wel steeds een hoeveelheid lucht wordt aangevoerd en dus langs je heen geblazen moet worden zal de lucht die de langere afstand moet afleggen sneller gaan bewegen dan de lucht aan de andere kant, en dus zal over die ruimte een onderdruk ontstaan. Die onderdruk zorgt er voor dat je helm die kant op wordt getrokken en de af te leggen weg van de lucht zowel links en rechts van je gelijk getrokken wordt. Op dit punt houd je helm op met zijwaarts bewegen en jij zelf trekt echter in automatisme je hoofd weer naar de oorspronkelijke positie, en het proces begint op nieuw.

Eerder topic:

Head wobble
 
Laatst bewerkt:
Mmmm, vreemd.
Is dat iedere keer eendezelfde kant op (links/rechts)?
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je hoofd naar achteren wordt getrokken vanwege een lagere luchtdruk aldaar ( in verg. met de voorkant van je helm).
 
Mmmm, vreemd.
Is dat iedere keer eendezelfde kant op (links/rechts)?
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je hoofd naar achteren wordt getrokken vanwege een lagere luchtdruk aldaar ( in verg. met de voorkant van je helm).

Dat ligt er maar net aan hoe je passagier zit.

En natuurlijk wordt je hoofd naar achteren getrokken. Sterker nog, als jij rechtop gaat zitten voel je dat de wind je naar achteren probeert te drukken, toch? Da's precies het zelfde, de luchtdruk aan jouw voorkant is vele malen hoger dan aan de achterkant. En dat voel je :) Maar je compenseert door er tegenin te hangen en het stuur stevig beet te pakken. ;)

En je probleem valt moeilijk tot niet op te lossen. Een enorme kuip is wellicht een oplossing, maar buiten dat zal je er mee moeten leren leven. Zo af en toe eens vragen of je vriendin over de andere schouder meekijkt helpt wellicht je gepijnigde spieren te ontspannen tijdens de rit.

Maar ik zou zeggen koop een mooie seatcover of monoseat, en geef je passagier motorrijles. :)
 
Oke, ff ouwe topic gelezen en heb het nu door. Het zou dus betekenen dat de duo passagier met zijn/haar helm recht achter de jouwe moet blijven en dus zonder te bewegen. Valt dus weinig aan te doen in de praktijk.
 
Oke, ff ouwe topic gelezen en heb het nu door. Het zou dus betekenen dat de duo passagier met zijn/haar helm recht achter de jouwe moet blijven en dus zonder te bewegen. Valt dus weinig aan te doen in de praktijk.

Precies. Sterker nog het is niet weg te krijgen, behalve wellicht in een windtunnel omgeving. Want zijwind, wervelingen, tocht, vrachtauto's, enz. verstoren de windrichting en eht schuden begint weer.

Succes met headwobblen. :)
 
Dat ligt er maar net aan hoe je passagier zit.

En natuurlijk wordt je hoofd naar achteren getrokken. Sterker nog, als jij rechtop gaat zitten voel je dat de wind je naar achteren probeert te drukken, toch? Da's precies het zelfde, de luchtdruk aan jouw voorkant is vele malen hoger dan aan de achterkant. En dat voel je :) Maar je compenseert door er tegenin te hangen en het stuur stevig beet te pakken. ;)
Duh ;) ik rij XT.
Maar ik denk dat ik ook wel eens een wobble heb ervaren (met bijrijder dus)...storend!


Wobble Ukkels :+
 
Nee, het is geen turbulentie. Het is simpelweg een vleugelwerking, net als bij een vliegtuig.

Door de positie van de persoon achter je moet de lucht aan de ene kant van je helm een grotere afstand afleggen om achter jullie 2 te komen dan aan de andere kant. Daar er echter wel steeds een hoeveelheid lucht wordt aangevoerd en dus langs je heen geblazen moet worden zal de lucht die de langere afstand moet afleggen sneller gaan bewegen dan de lucht aan de andere kant, en dus zal over die ruimte een onderdruk ontstaan. Die onderdruk zorgt er voor dat je helm die kant op wordt getrokken en de af te leggen weg van de lucht zowel links en rechts van je gelijk getrokken wordt. Op dit punt houd je helm op met zijwaarts bewegen en jij zelf trekt echter in automatisme je hoofd weer naar de oorspronkelijke positie, en het proces begint op nieuw.

Eerder topic:

Head wobble

Da's tot op heden de beste, meest waarschijnlijke en aannemelijk klinkende verklaring. :}

Echter, het ik ben nog niet overtuigd waarom het hoofd dan juist zijwaarts getrokken wordt. Ja, ligt aan de positie van de passagier, echter de passagier zit niet aan de zijkant. De luchtstroom legt dus zowel links als rechts dezelfde afstand af.....
 
Da's tot op heden de beste, meest waarschijnlijke en aannemelijk klinkende verklaring. :}

Echter, het ik ben nog niet overtuigd waarom het hoofd dan juist zijwaarts getrokken wordt. Ja, ligt aan de positie van de passagier, echter de passagier zit niet aan de zijkant. De luchtstroom legt dus zowel links als rechts dezelfde afstand af.....
Die passagier zit echt niet de hele tijd precies achter je, die kijkt ook in het rond. En het klinkt alsof je het iets te statisch bekijkt terwijl het volgens mij een zeer dynamisch gebeuren...vandaar de naam WOBBLE ;) (net als; een negerin die snel met haar billen 'drilt' :+ )
 
Da's tot op heden de beste, meest waarschijnlijke en aannemelijk klinkende verklaring. :}

Echter, het ik ben nog niet overtuigd waarom het hoofd dan juist zijwaarts getrokken wordt. Ja, ligt aan de positie van de passagier, echter de passagier zit niet aan de zijkant. De luchtstroom legt dus zowel links als rechts dezelfde afstand af.....

De passagier zit recht achter je, maar kijkt mee over een schouder. Het hoofd van je passagier handhaaft die rechte lijn dus niet en creeert een snellere luchtstroming aan een kant van jullie hoofd. Theoretisch zou de langste weg de weg worden aan de kant van de schouder waar zij overheen kijkt, de lucht aan de andere kant kan ten slotte de originele route blijven volgen. Maar ook dit kan door bijvoorbeeld een hele harde zijwind precies andersom werken. De lucht recht over jullie helmen staat hier los van, omdat de krachten die hierop werken niets met een zijwaartse beweging te maken hebben.

Je kan van me aannemen dat dit echt de verklaring is, en dat je er echt niets aan kan doen dan de luchtstroom langs jullie helmen opheffen, dus een enorme kuip aanschaffen, langzamer tuffen of met de auto gaan. Ik kan het allemaal nog wel eens voor je uittekenen, maar daar heb ik nu geen zin in. :) Als je dat echt een keer wilt zien, mail me maar.
 
Die passagier zit echt niet de hele tijd precies achter je, die kijkt ook in het rond. En het klinkt alsof je het iets te statisch bekijkt terwijl het volgens mij een zeer dynamisch gebeuren...vandaar de naam WOBBLE ;) (net als; een negerin die snel met haar billen 'drilt' :+ )
OK het is een dynamisch gebeuren. Het "Dynamische Zijwaartse Rukwind aan hoofd" fenomeen. Ofwel, "Head Wobble" in de volksmond.

Ben in ieder geval erg blij dat het niet aan mij ligt en dat ik deze last kan delen met anderen. Het is geen geheim meer, en er rust geen taboe op. Ingeburgerd in de motorwereld en geaccepteerd door de meerderheid van het motorrijdend volk.

Let's Head Wobble :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan