Zijwaartse speling met nieuw !! balhoofd

Caltrin

Die hard MF'er
30 nov 2003
503
0
Ik heb reeds 2 keer een nieuwe balhoofdflager gemonteerd op mijn fiets (r1100r), maar er is nog steeds zijwaartse speling! Het is erg frustrerend.. Als ik op een van de helften van mijn stuur druk zet naar beneden of boven zit er speling.

Hoe komt dat? Kan het iets anders zijn? Iets met de veren ofzo, of iets anders?
I'm lost
 
Ik heb geen rubber aangetroffen. Het systeem is zo dat ik de stuurhelften en de tellerunits eraf moet halen (vervelend) om aan het balhoofd te kunnen.

Als je het zou zien en voelen zou je meteen denken dat het de lager is, maar die is dus nieuw..

Ik snap er niks van. De motor is wel gevallen aan 60 km per uur.. Misschien het gedeelte van het frame waar de kroonplaat op rust ofzo.
 
Liggen de lagerschalen al op de juiste plaats.
Als je de speling goed af stelt is de speling weg maar bij een korte proefrit kunnen ze dan nog iets verschuiven waardoor je opnieuw speling hebt.
Na een paar keer opnieuw af stellen zou het dan goed moeten komen.
 
Der zat geen speling toen ik de nieuwe lager monteerde.
Ik begin een bruin vermoeden te krijgen dat ik de vorken niet hard genoeg op de kroonplaat bevestigd heb. Dus dat de speling komt doordat die vorken niet hoog genoeg komen. Klinkt dat aannemelijk?

Ik kan geen foto's nemen.. jammer genoeg
 
Ik ken die fiets van jou niet dus de stuurbevestiging weet ik niet zo uit mijn hoofd. Maar vooral je laatste mededeling baart me zorgen en die val.

Als je de voorpoten beetpakt (helemaal beneden en ook boven je vering) en je beweegt ze zijwaarts en naar je toe en van je af terwijl je voor je fiets staat. Merk je dan speling ja of nee?
 
Kijk eens bij Emil Schwarz op http://www.emilschwarz.de/cgi-bin/index.pl?seite=produkte01&sprache=de

en voor een inbouwhandleiding van balhoofdlagers bij http://www.emilschwarz.de/dat/einbauanleitung.de.pdf

Het is wel in het duits. Het komt er volgens Emil Schwarz op neer dat motorfabrikanten een beetje prutsers zijn als het gaat om nauwkeurigheid van de balhoofdlagers en het niet nauwkeurig rond zijn van het balhoofd, waardoor de lagerschalen ook vervormd worden (omdat ze er muurvast in geperst worden). Zijn lagerschalen zijn iets ondermaats en worden met LocTite muurvast in het balhoofd geplakt. Tevens passen zijn lagers beter om de stuuras, althans dat beweert ie, over een paar weken ga ik het zelf ondervinden.

succes,

martijn
 
Ik heb een foto van mijn vaders rt, dat is identiek dezelfde kroonplaat en stuur.

DSCN0944.JPG


Ik heb zonet ontdekt dat mijn bruin vermoeden ivm de vorkpoten niet klopt.

Er zit speling op het balhoofdlager.. Of waar het op zit op zit. Ik heb het er op laten persen bij m'n bmw dealer, dus dat heb ik niet verkeerd gedaan. Ik kan de kroonplaat zodanig bewegen dat ik speling voel.

Mijn vader heeft quasi niks van speling op zijn rt die 4 jaar ouder is.

Zou het kunnen dat de kroonplaat (waar de lager in zit) onvoldoende aansluit op de lager? Dus een nieuwe kroonplaat? Het ligt zeker aan de nieuwe lager of aan de kroonplaat. Iets anders is in feite uitgesloten zo te zien.
 
Wat je zegt is waar, maar ik denk dat die lui nogal gemakkelijk zeggen: "steek hem even binnen, dan lossen we het op voor een flinke duit" in de plaats van nuttige do it yourself info te geven.

We denken dat de speling zit in de kroonplaat, het gat waar de lager in zit.
Naar het schijnt kan je dat vastlijmen.

Wat denk je?
 
Vast lijmen :?
Dat denk ik niet.
Je kunt wel een kleine speling vullen met een borg middel.
Het is mij niet duidelijk of je nu speling tussen de kroonplaat en het lager hebt of in het lager zelf.
Het lager is af te stellen.
Speling tussen kroonplaat en lager kan alleen door slijtage ontstaan of het is nooit goed passend geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan