Zin en onzin aflaten benzine winterstalling

9 jun 2019
42
10
Hey mede forummers,

Ik vroeg mezelf iets af en denk dat het forum de beste plek is voor deze discussie.
Ik tap elke winter braaf mijn benzine af als ik de motor in winterstalling zet. In verleden wel eens gedonder gehad met vervuilde carbs en om dit te voorkomen laat ik ze nu dus af...
Echter lijkt het me dat, mede door aanwezigheid van de overloop in de carbs, de benzine zo snel verdampt dat bij een week de motor niet gebruiken in de zomer de benzine ook uit je carbs is. Dus dan zou je tijdens de zomer ook slush in je carbs krijgen door verdampte benzine.
Ik merk als ik de motor na een week op contact zet, de benzinepomp behoorlijk bij moet pompen om de carbs te vullen.
Is het dan wel echt zo spannend om voor de winterstalling extra de carbs te legen??

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Gr Frank
 
als er na een week al een gebrek aan benzine in je carb is zou ik eens gaan zoeken of er niet toevallig een lekje inzit in de vorm van een pakking die niet goed dicht of een scheurtje of zo in het metaal. dat er een beetje benzine verdwenen is is normaal en geeft ook geen vergoming. pas als bijna alles verdampt is blijven de elementen over die voor de vergomming zorgen als ze indrogen.
 
Haha tja thijs doorrijden is voor mij geen optie ik klappertand al wanneer ik smorgens met 10 graden naar mijn werk rijd....😁

Too das wel een goeie ik moet dat eens in de gaten houden idd...

BP ultimate had ik al meer over gehoord idd. Ik laat gewoon sowieso de carbs af en na de winter laat ik de tank leeg en mik de jerrycan in mijn auto. Vervolgens haal ik nieuwe benzine en vul mijn motor ermee. Zorg wel ivm aantrekken van vocht dat ik sowieso altijd max 5% ethanol tank. Is geen goeie maar die 10% meuk rijd ik in een boog omheen...✊🏻
 
Dat bedoelde ik ook tijs. De tank wordt vol weggezet en ná de winter laat ik hem af en mik de 'oude' benzine in mijn auto aangezien die er minder last van heeft in een tank van 70 liter....
Mijn dragstar 1100 krijgt dan lekker nieuwe benzine en krijgt zijn carbs weer gevuld na een maand of 4/5 stilstand.
Moet wel eerlijk bekennen dat ik wel eens de proef op de som heb genomen en een liter uit de reservestand van de kraan in een glazen potje heb gelaten maar eigenlijk nooit water ben tegengekomen...
Motor staat in een garage waar in de winter op het dieptepunt ongeveer rond het vriespunt ligt.
 
als er na een week al een gebrek aan benzine in je carb is zou ik eens gaan zoeken of er niet toevallig een lekje inzit in de vorm van een pakking die niet goed dicht of een scheurtje of zo in het metaal. dat er een beetje benzine verdwenen is is normaal en geeft ook geen vergoming. pas als bijna alles verdampt is blijven de elementen over die voor de vergomming zorgen als ze indrogen.

Zou de carburateur niet gewoon leeg dampen na zo’n lange tijd?
Ik zette mijn motor ook altijd even op pri na een paar weken stilstand.
En ik heb nog een paar oude auto’s die na een paar dagen ook even de carburateur vol moeten pompen voordat ze aanslaan.
 
Tja blackbandit das een eindeloze discussie. Mijn pa heeft ook een dragstar en doet gewoon nooit iets aan dat ding. Geen olie verversen, geen benzine aflaten voor de winterstalling, tank niet vol wegzetten, accu niet laden in winter, gewoon e10 erin knallen als die goedkoper blijkt aan de pomp, enz....
Klereding start altijd. Na de winter hoeft ie maar naar zijn startknop te kijken en het ding springt aan.
Ik zorg voor mijn motor alsof het mijn 2e vrouw is en ik heb verstopte carbs, accu kapot, spanningsregelaar stuk, enz....
Kan soms best frustrerend zijn als meneer nonchalant zegt 'pff gewoon niks aan doen dat ding moet dienen en niet bemind worden'.... 😂
 
Zou de carburateur niet gewoon leeg dampen na zo’n lange tijd?
Ik zette mijn motor ook altijd even op pri na een paar weken stilstand.
En ik heb nog een paar oude auto’s die na een paar dagen ook even de carburateur vol moeten pompen voordat ze aanslaan.
een week is niet echt een lange tijd. en ja een carb dampt uit maar als het zo snel gaat kan het geen kwaad om even te controleren of er geen andere oorzaak meehelpt en het verdwijnen van de benzine. zo kan een ontbrekende of kapotte overflow slang zorgen voor veel meer ventilatie van de carb en zo dus ook extra benzine doen verdampen. en door de loop der jaren is de carb ook vaak open gemaakt of afgetapt en dat vele onderhoud zorgt ook voor slijtage en kan ook lekken veroorzaken. je zal niet de eerste zijn die de schroeven van de bowl te vast heeft gedraaid en zo een pasvlak krom heeft gemaakt of een pakking kapot gedraaid. en de kans met carb fietsen is groot dat je niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de tweede eigenaar bent puur vanwege de leeftijd. er zijn dus al heel wat verschillende handen aan het sleutelen geweest waarvan je achteraf de kunde heel slecht kan inschatten.
 
Wij zetten onze motoren, een ‘94 er Guz California en een moderne Vulcan S in de winter stil met BP Ultimate 98 in de tank (laatste paar keer deze benzine tanken)+ druppellader en hebben dan in het voorjaar geen problemen. Wil je 100% zuivere benzine, vul ‘m dan met Aspen. (Niet goedkoop).
 
Ik rij sinds 2014 een nieuwe motor (injectie)
Nooit iets gedaan aan “ winterstalling”
Na 3 maanden starten en lopen , ik tank alles E10/E5
Alleen de druppellader eraan :Y
Allemaal zever ;)
Een maatje van mij heeft een Yamaha fazer met carburateurs, motor staat gestald in een onverwarmd schuurtje. Hij rijdt weinig en heeft al meerdere malen de carburateurs ultrasoon moeten laten reinigen omdat ze versmeerd zijn.
 
Tja blackbandit das een eindeloze discussie. Mijn pa heeft ook een dragstar en doet gewoon nooit iets aan dat ding. Geen olie verversen, geen benzine aflaten voor de winterstalling, tank niet vol wegzetten, accu niet laden in winter, gewoon e10 erin knallen als die goedkoper blijkt aan de pomp, enz....
Klereding start altijd. Na de winter hoeft ie maar naar zijn startknop te kijken en het ding springt aan.
Ik zorg voor mijn motor alsof het mijn 2e vrouw is en ik heb verstopte carbs, accu kapot, spanningsregelaar stuk, enz....
Kan soms best frustrerend zijn als meneer nonchalant zegt 'pff gewoon niks aan doen dat ding moet dienen en niet bemind worden'.... 😂
Geen olie verversen? Hoeveel km rijdt ie al rond of verbruikt hij heel veel?
 
Ik rij sinds 2014 een nieuwe motor (injectie)
Nooit iets gedaan aan “ winterstalling”
Na 3 maanden starten en lopen , ik tank alles E10/E5
Alleen de druppellader eraan :Y
Allemaal zever ;)
Tja bij injectie heb je een benzinefilter en de injectoren worden pas gevuld nadat je of contact aanzet of op de startknop drukt, dus heb je geen last van de verrubbering van de benzine door alle toevoegingen.
Bij een carburateur werkt dat net ff iets anders daar gebeurt het in de carburateur en dan gaat die slecht lopen.
 
Tja blackbandit das een eindeloze discussie. Mijn pa heeft ook een dragstar en doet gewoon nooit iets aan dat ding. Geen olie verversen, geen benzine aflaten voor de winterstalling, tank niet vol wegzetten, accu niet laden in winter, gewoon e10 erin knallen als die goedkoper blijkt aan de pomp, enz....
Klereding start altijd. Na de winter hoeft ie maar naar zijn startknop te kijken en het ding springt aan.
Ik zorg voor mijn motor alsof het mijn 2e vrouw is en ik heb verstopte carbs, accu kapot, spanningsregelaar stuk, enz....
Kan soms best frustrerend zijn als meneer nonchalant zegt 'pff gewoon niks aan doen dat ding moet dienen en niet bemind worden'.... 😂
Ik zou voorstellen om van motorfiets te wisselen en is je probleem zo van de baan.
 
Voor de winter paar keer shell V power d'r in mikken. Dan fuel stabilizer erin vanaf de pomp en dan een blokje om naar huis. Hele winter stilstaan. Na de winter contact aan en tikkie lopen. Niks aflaten doordat je rijdt zit dat spul in je carbs en gebeurt er niks mee. Daarna bij de eerste 2 tankbeurten gooi ik d'r ff een reinigertje doorheen en niks nooit geen problemen. Doe het al jaren zo. Putoline fuel stabilizer en putoline fuel conditioner. Wat mij betreft een gouden team.
 
Tank altijd zoveel mogelijk ethanol arme benzine, en voordat de motor op stal gaat tanken met BP ultimate en flesje forte plus erin.
Stukje rijden en op stal zetten.
Heb een kunststof tank en injectie.
Motor staat verwarmd gestald in garage.
 
Een week is niet echt een lange tijd. En ja, een carb dampt uit maar als het zo snel gaat kan het geen kwaad om even te controleren of er geen andere oorzaak meehelpt en het verdwijnen van de benzine. Zo kan een ontbrekende of kapotte overflow slang zorgen voor veel meer ventilatie van de carb en zo dus ook extra benzine doen verdampen.
Door de loop der jaren is de carb ook vaak open gemaakt of afgetapt, dat vele onderhoud zorgt ook voor slijtage en kan ook lekken veroorzaken. Je zal niet de eerste zijn die de schroeven van de bowl te vast heeft gedraaid en zo een pasvlak krom heeft gemaakt of een pakking kapot gedraaid.
De kans met carb fietsen is groot dat je niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de tweede eigenaar bent puur vanwege de leeftijd. Er zijn dus al heel wat verschillende handen aan het sleutelen geweest waarvan je achteraf de kunde heel slecht kan inschatten.
Ik heb even wat hoofdletters en enters toe gevoegd. Stuk fijner lezen ^^

De meeste carburateurmotoren zijn na een week ver leeg. Mijn GPX moet ik ook altijd even primen, mijn thundercat (vorige motor) hoorde je altijd de brandstofpomp lopen als je hem na een dag weer aan zet en al die dingen ruiken wel een beetje na benzine. Daarom moet een garage ook goed geventileerd zijn.
 
Voor de winter paar keer shell V power d'r in mikken. Dan fuel stabilizer erin vanaf de pomp en dan een blokje om naar huis. Hele winter stilstaan. Na de winter contact aan en tikkie lopen. Niks aflaten doordat je rijdt zit dat spul in je carbs en gebeurt er niks mee. Daarna bij de eerste 2 tankbeurten gooi ik d'r ff een reinigertje doorheen en niks nooit geen problemen. Doe het al jaren zo. Putoline fuel stabilizer en putoline fuel conditioner. Wat mij betreft een gouden team.

maar heb je ook ooit geprobeerd zonder dat gouden team?
Ik heb verschillende voertuigen en ik weet niet altijd hoe lang ze stil gaan staan als ik ze weg zet. Varierend van een dag tot 3 maanden tot meer dan een jaar. Ik hou mij dus niet bezig met welke benzine en tank vol of leeg en aftappen van wat dan ook.
Nog nooit startproblemen gehad. Dan zal ik wel altijd geluk hebben denk ik.
Ik kan me wel indenken dat motorfietscarburateurs hier gevoeliger voor kunnen zijn dat een auto of een grasmaaier of kettingzaag.
 
Ik tank de laatste rit voor de winter altijd ethanol-vrije benzine. Dat scheelt enorm (na de winter). Een scheut benzine-stabilizer kan ook.
Mijn 4x carb 30 jaar oude motor start naar 3-4 maanden na 3 seconden (ipv 30).
 
Terug
Bovenaan Onderaan