Zin en onzin van carburatiekits

Ik heb ook een carburatiekit want:

  • ik heb nu veel meer power

    Stemmen: 3 17,6%
  • nu loopt 'ie soepeler

    Stemmen: 12 70,6%
  • ik tank graag

    Stemmen: 0 0,0%
  • ik had origineel te veel vermogen

    Stemmen: 1 5,9%
  • ik ben een meeloper

    Stemmen: 1 5,9%
  • stoer toch?

    Stemmen: 0 0,0%
  • andere goede reden

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    17

robvanwijk

MF'er
27 jul 2005
44
0
hoensbroek
Als ik zo rondsurf op motor-forum lijkt het of de helft van de carburatormachines rondkachelt met kits van Dynojet en soortgenoten. Wat scheelt dat nou, heb je er echt voordeel van, wat dan, en zijn er ook nadelen? Ik heb het hier dus niet over sportuitlaten en betere luchtfilters.
 
met een 2bros uitlaat en een dynojet beurt ging een bandit600 van 62 naar 77 achterwiel PK's...

das procentueel een best wel heftige winst
 
Ja is leuk, maar met een ander sproeiertje haal je dat niet.


owja... mwah dan kan je hoogstens de eco dip die een hoop fietsen bij +-5000RPM eruit halen ( een beetje)

maar welke zichzelf respecterende motorrijder heeft dan ook een standaard uitlaat |( :+ )
 
Dat is zeker veel winst; haal je dat ook zonder dynojet, maar mét de sportpijp? Is je benzineverbruik veranderd?
met een 2bros uitlaat en een dynojet beurt ging een bandit600 van 62 naar 77 achterwiel PK's...

das procentueel een best wel heftige winst
 
Mijn VTR ging van 92 naar 101 PK en idd zoals Thun zegt haalde het de dip tussen 4 en 5000 toeren er bijna helemaal uit.

Ook pakt ie beter op van onderuit en loopt ie iets zuiniger. Dus voor mij had het zeker zin.

Maar eigenlijk ben ik dan ook niet een mijzelf respecterend motorrijder ;)
 
De belangrijkste reden voor het plaatsen van een jetkit is meestal niet het hogere vermogen (al zit er vaak wel wat winst in) maar de "rideability" , ofwel het rijgemak van de motor.
Met de goede kit pakt een motor vaak beter op en is de "dip" die veel motoren hebben vanwege de milieu eisen, verdwenen. Vaak levert de kit ook wat meer vermogen onderin.
Het hangt ook een beetje van het type motor en de "tuner" die de kit heeft ontwikkeld af welke winst er wordt behaald en waar. Soms kan een jetkit zelfs het verbruik omlaag brengen, maar soms ook niet...

Het antwoord is dus niet een twee drie te geven. Maar dát er winst behaald kan worden is wel duidelijk gezien de positieve ervaringen van veel gebruikers. Ben je op zoek naar een geschikte kit voor je motor, kijk dan vooral op sites van liefhebbers van jouw type motor. Niet altijd is de Dyno kit de beste oplossing.

Bij een aantal jetkits (bv. de Dyno kit) heb je ook nog een aantal Dyno-runs nodig. Hou daar wel rekening mee ivm de prijs.

Overigens: ik heb zelf geen jetkit op m'n motor....
 
Ik heb gelezen op een ander topic dat de sproeiers en/of naalden in een dynokit veel sneller slijten omdat ze niet gecoat zijn, kennen jullie zo'n nadeel?
De belangrijkste reden voor het plaatsen van een jetkit is meestal niet het hogere vermogen (al zit er vaak wel wat winst in) maar de "rideability" , ofwel het rijgemak van de motor.
Met de goede kit pakt een motor vaak beter op en is de "dip" die veel motoren hebben vanwege de milieu eisen, verdwenen. Vaak levert de kit ook wat meer vermogen onderin.
Het hangt ook een beetje van het type motor en de "tuner" die de kit heeft ontwikkeld af welke winst er wordt behaald en waar. Soms kan een jetkit zelfs het verbruik omlaag brengen, maar soms ook niet...

Het antwoord is dus niet een twee drie te geven. Maar dát er winst behaald kan worden is wel duidelijk gezien de positieve ervaringen van veel gebruikers. Ben je op zoek naar een geschikte kit voor je motor, kijk dan vooral op sites van liefhebbers van jouw type motor. Niet altijd is de Dyno kit de beste oplossing.

Bij een aantal jetkits (bv. de Dyno kit) heb je ook nog een aantal Dyno-runs nodig. Hou daar wel rekening mee ivm de prijs.

Overigens: ik heb zelf geen jetkit op m'n motor....
 
:? dat hoop ik niet, ik heb er net deze week een kitje in laten zetten.
koste 200 euro bij kms in poeldijk, en ja ik heb ook herriepijpen en k&n filtertje.
maar dattie beter loopt is zeker.
 
voor de kit:
full
 
Geloof je het zelf ???????????????????

SAE gemeten op de tovami bank van madracing, ik twijfel er niet an ;)

is algemeen bekend dat die ouwe oliekoelers enorm opknappen van een open pijp :)

owkee ik zal eerlijk zijn bij de laatste meting van de lente was het nog maar 76pk ;( :+
 
SAE gemeten op de tovami bank van madracing, ik twijfel er niet an ;)

is algemeen bekend dat die ouwe oliekoelers enorm opknappen van een open pijp :)

owkee ik zal eerlijk zijn bij de laatste meting van de lente was het nog maar 76pk ;( :+

Onafhankelijke metingen van b.v. Motorrad en PS (2 duitse bladen die veel metingen doen met o.a. vervangingsuitlaten) wijzen toch heel anders uit; bij de meeste motoren is er nauwelijks verschil met origineel, ook bij de B6 en SV 650 niet.

Een toename van 62 naar 77 is bijna 25%, lijkt me sterk. Vermogensbanken zijn gemakkelijk te manipuleren, vandaar al die geweldige resultaten.

Ad Bandits: alleen bij de B12 oud model is er fors winst te halen, met een BOS demper ongeveer 15 Pk. Dat is namelijk een van de weinige motoren die echt is geknepen op de uitlaat (oud GSXR 1100 blok).

Bij een nieuw model is er nauwelijks of geen winst meer, dat blok is echt terug getuned door aanpassingen aan de nokkenassen, cilinderkop etc.

Dat de meeste motoren iets beter opnemen ben ik het mee eens, dat het verbruik dan ook meteen met 30-40 % toeneemt vind ik toch wat minder.
Sommige motoren (b.v. Yamaha TDM met Dynokitje) zijn zo slecht afgesteld dat je er door de stank nog nauwelijks achter kunt rijden (onverbrande of ten dele verbrande benzine).

Naar mijn idee is het ook vaak "Wishfull Thinking", ik heb een kit DUS loopt ie nu mooier.
 
vind je commentaar toch een beetje vreemd, zoals bv. over TDM's met dynokitje die het altijd slecht zou doen, ik heb het hier niet over ff andere sproeiertjes en naalden van Dynojet op een standaard setting erin prakken, maar meerdere runs op de bank (na elke wijziging weer testen) en vervolgens de motor goed afstellen (je blijft die carbs er gvd tussenuit slopen B| ) dus naalden omhoog of omlaag en sproeier maatjes veranderen

en waar ik hem op de bank heb lopen ze niet te kutten met correctie opties uitzetten en DIN metingen enzo

(die begin waarde van 62pk kan ik niet garanderen, want de motor was grotendeels al afgesteld toen ik hem kocht, misschien dat die al hoger lag, al klinkt 62 achterwiel pk's voor een standaard B6 mij niet onrealistisch in de oren)

en verbruik hoeft niet altijd toe te nemen hoor, ik had een thundercat die 1:10 liep dus na een run waar ook uit bleek dat hij zo rijk stond dat mijn air/fuel meting voor 90% van het toerenbereik "off the scale was" de boel maar gedynojet, sproeier maatje ging van 155 naar 114 of 124 als ik het me goed herriner :X daarna was het brandstof verbruik stukken beter... en 6-7 pk erbij
 
Laatst bewerkt:
Met mijn Ducati 900 SSC moest ik onder de 2500 toeren de koppeling gebruiken om zonder horten en stoten bijvoorbeeld een krappe rotonde te rijden. Na montage van een Dyno-jet stage 3 kit was dat prima voor elkaar. Een stage 3 kit houdt in: vervangingsdempers (Bos, prachtig spul, geweldig geluid), een K&N filter en een Dyno-jet carburatiekit. Vermogen werd gemeten voor en na de montagen en bleek gelijk te zijn gebleven. De koppelkromme was wel, zoals duidelijk te voelen, een stuk vlakker geworden.

De SV650S (1999) van mijn vrouw is eerst voorzien van een vervangingsfilter van BMC. Ging toen meer brandstof gebruiken, dus maar weer het standaardspul erin. Later dezelfde behandeling als mijn Duc, Laser demper, K&N en Dyno. Resultaat: vermogen gelijk en een mooier koppelverloop. Ben dus wel tevreden. Misschien zou dat BMC filter wél werken met een nadere uitlaat, maar alleen het filter is niet aan te bevelen.
 
Ik heb K&N / Dynojet sets op een FJ1100 en Africa Twin 650 gehad. Vooral de Africa Twin won in middengebied, de FJ was sowieso al beresterk (deed het meer omdat "iedereen" het deed, is al weer vele jaren geleden dus dat is mijn excuus). In beide gevallen waren de Dynojet sproeiers bij 30.000 km zover uitgelubberd dat het verbruik astronmisch opliep, die dingen zijn van (melk)chocola gemaakt. Op de Buell heb ik een jetkit van Headquarters (uit Canada), helpt om de dip in middengebied op te heffen (staat standaard erg mager afgesteld vanwege emissie eisen). Zit er nu 60.000 km in en benzine verbruik is nog steeds zo laag als ooit, dus beter dan de overgewaardeerde rommel van Dynojet.
 
....ZZR1100 1990,...start beter; minder choke nodig; rustiger stationair....

Je snapt er duidelijk geen ene reet van.... het wel of niet starten heeft geen enkele reet te maken of de motor een dynojet kit heeft evenals het stationair lopen er totaal NIKS mee te maken heeft. Dit kun je ook bereiken door een standaard carb goed af te stellen. Dynojet heeft pas zin als de gasnaalden hun werk gaan doen en dit is zo rond de 2000 rpm (afhankelijk van de motor) lager is het gewoon de stationair sproeier.
 
Heb een Dynojet naaldje in m'n KLX650C zitten (en open luchtfilterhuis met daarin een K&N filter en een Laser ProDuro open uitlaat). Zit gewoon wat meer pit in in alle toerengebieden. En daarnaast, toen 'ie nog standaard was liep 'ie met heel veel pijn en moeite 150 km p/h als ik mezelf opvouwde, en nu loopt 'ie 'gewoon' 155 km p/h zonder mezelf op te hoeven vouwen, en met mezelf opvouwen heb ik als hoogste de 170 km p/h gehaald 8-) En verder gaat 'ie zonder m'n best te doen zo op het achterwiel in z'n eerste versnelling.

Ook heb ik m'n SV650S onder handen genomen. Er zit een K&N luchtfilter in zonder aanpassing van de airbox, een 3/4 uitlaatsysteem waarbij de katalysator is komen te vervallen en ik heb de injectie af laten stellen met de Yosh-box bij Hoegee in Giessen. Bij m'n SV heeft het geresulteerd in een veel soepeler verloop van de injectie (geen last van meer van aan/uit-reactie) en over het gehele bied sterker, op topsnelheid is 'ie niet sneller geworden.

Een fiets die gewoon goed is afgesteld rijdt gewoon een stuk lekkerder dan een fiets die niet goed staat afgesteld, zeker bij nieuwe fietsen die aan de steeds strengere eissen moeten voldoen scheelt het gewoon gigantisch, niet qua pk's maar wel het motorgedrag en gasreactie etc.
 
Je snapt er duidelijk geen ene reet van.... het wel of niet starten heeft geen enkele reet te maken of de motor een dynojet kit heeft evenals het stationair lopen er totaal NIKS mee te maken heeft. Dit kun je ook bereiken door een standaard carb goed af te stellen. Dynojet heeft pas zin als de gasnaalden hun werk gaan doen en dit is zo rond de 2000 rpm (afhankelijk van de motor) lager is het gewoon de stationair sproeier.

....hee pikkie.....ff dimmen.. B| ....................afzeiken doe je maar in een ander topic....

je komt net kijken....
ik geef hier marginaal aan wat er verbeterd is,.....duidelijk verbeterd...
en bij iedere motor is het anders ...
ik heb hier ff meer ervaring dan jouw persoon, door 24 jaar motorplezier...
als de hoofdsproeier en gasnaald iets mankeren in vorm of plaats, kun je rommelen wat je wilt met je stationairstelschroef (en de vacuummeterset), maar beter lopen? :N
ik heb de boel vervangen, omdat het standaard spul vervangen diende te worden...

punt. 8-)

:W


als ik hier tot in detail moet gaan treden heb ik 4 pagina's nodig...., doen we dus maar ff niet..
 
Ik heb precies hetzelfde gedaan omdat het oude spul versleten was.
En ik moet zeggen het rijd d'r wel beter op alleen stationair blijft nog wel een gevoelig iets.
Ik krijg dat ding niet echt goed lopend afgesteld het is zo van hoe warmer de motor hoe beter die stationair blijft draaien.
Maarja het gaat om het rijden *O* *O* *O*
 
Ik heb precies hetzelfde gedaan omdat het oude spul versleten was.
En ik moet zeggen het rijd d'r wel beter op alleen stationair blijft nog wel een gevoelig iets.
Ik krijg dat ding niet echt goed lopend afgesteld het is zo van hoe warmer de motor hoe beter die stationair blijft draaien.
Maarja het gaat om het rijden *O* *O* *O*



...als alles echt goed of nieuw is wat betreft onderdelen IN de carbs.dan zijn de volgende twee items : de benzine-aanvoer en de 'beluchting', het volgende.
Als je de zoekfunctie gebruikt, met nadruk op carburatie, kom je heel veel info tegen...
Een (bekend) probleem is het manco vacuum-lek in de aansluitrubbers tussen carbs. en cilinders,( oudere motoren), 'valse' lucht dus.
Bij o.a. m'n ZZR, is er in de gasschuif zelf een technisch probleem, waardoor de naalden als vanzelf omhoog schoven....waardoor automatisch een te warrige hoeveelheid benzine(vanwege het ontstane vacuum), langs gasschuif richting cilinder verdween.....resultaat: zwarte bougie's.....not nice
máár....dit gebeurde niet altijd, waardoor je dus ook een tijd geen rare dingen ervaarde....
En ik heb het euvel via kennisneming van de aangeleverde informatie van MotoMirage, een keer in m'n avonduren opgeknapt...... 8-) ..... monnikenwerk... B|

Het schoon zijn van de carbs. is een pré....

B| straks in het najaar, wordt het weer een stukkie kouder.....en vanaf 4/5 graden boven nul zelfs, met bijv. mist, krijgen er weer een aantal carburatie problemen ---> bevriezing..... :Y ...klinkt raar, maar is waar..
 
Lang leve de carbverwarming op mijn VTR.

Tot -5 nog geen problemen gehad *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan