zin of onzin van tussengas

Waus

MF'er
27 okt 2004
104
0
Groningen
Hallo,

Je hoort vaak op het cirquit dat ze tijdens het terugschakelen even een stoot gas geven. Wat is hier het nut van ?

Ik doe het zelf nu ook, puur omdat ik het wel lekker vindt klinken :9~ maar ik vraag me toch af of dit schadelijk is voor je bak......
 
het is beter voor je koppeling omdat je in de ene versnelling bijvoorbeeld 2000 rpm heb en als je dan terug schakel zit je op 5000 rpm bijvoor beeld en als je met die stoot gas het blok op 5000 rpm brengt heeft je koppeling minder te lijden. dus het is zeker niet schedelijk maar beter :)

groet steven
 
Voorkomt een blokkerend achterwiel met terugschakelen, als er geen slipperclutch aanwezig is
 
Het lukt mij niet echt. weet niet echt wat te doen daarmee.....

Meestal als je tussengas moet geven rem je. En remmen en gasgeven gaat mij niet zo goed af.....
 
verder voorruit kijken en afremmen op de motor... veel motoren remmen harder af op het gas los, dan de meeste auto's met remblokken. is wel relaxed rijden hoor. al duurt het soms effe om het juiste dotje gas te vinden...
 
Het lukt mij niet echt. weet niet echt wat te doen daarmee.....

Meestal als je tussengas moet geven rem je. En remmen en gasgeven gaat mij niet zo goed af.....

Ik deed dat eerst ook nooit. Maar sinds tijdens een rijvaardigheidscursus me achterwiel slipte tijdens remmen ben ik tussengas gaan geven. Sindsdien is het een gewoonte geworden, maar nu met mijn Yoshi klinkt het gewoon super...is al reden genoeg vind ik :P
Ik merk bij mezelf dat het makkelijker is als je remhendel zo dicht mogelijk op je gashendel zit. Dan heb je dus meer ruimte(je hoeft je hand niet te strekken om je remhendel te pakken), en kan je dus je pols bewegen zonder dat je remvertraging verandert.

Dus ik hoop voor je dat je remhendel verstelbaar is, en zet hem maar op standje peuterhandje. Het moet lukken dan.

 
Laatst bewerkt:
Ik doe het eigenlijk altijd, remmen, terugtikken, koppeling los, beetje anti achterwiel blokkeer gas, terugtikken, enzovoort.

Ik doe het trouwens overal viel me laatst op, voor de bocht eerst ff terugschakelen, beetje gas, en dan pas een beetje bijremmen.
 
nu ik er over nadenk ik doe dat ook eigelijk altijd op de bromfiets, ook omdat net met name lekker klikt.
 
met mijn 2 rondjes op de Nordscleife heb ik dat ook gedaan , ook om een beetje de remmen te sparen met dat gigantische hoogteverschil. Steeds tussen gas geven om dat stuk gietijzer op toeren te houden !!

van 170 naar 70 afremmen met 8% naar beneden ongeveer !! De eerste keer is dat best spannend. De weg ziet er spekglad uit enz...

Klinkt ook wel leuk trouwens :Y
 
Tussengas?

Tja, ik maak er ook lichtelijk gebruik van. Maar dat is meer omdat hij dan wat vlotter (=logisch) zonder gebruik te maken van de koppeling, up of down schakeld. Gebruik eigenlijk alleen de koppeling bij wegrijden en van 1 naar 2... O-)



:+
 
hebben motogp motoren een natte of droge koppeling, dat zou natuurlijk ook nog een hoop schelen (in slijtage en hitte als ze die ettelijke pk's op hun flikker krijgen bocht na bocht)
 
tussengas, bullshit, kost tijd, want je bent aan het remmen en heb al je concentratie nodig om je rem in knijpen, en dan ga jij nog ff een zwengeltje met je hand aan je gas geven...

zeker als je op het circuit rijdt moet je meteen naar de versnelling waar je wezen moet niet....dus niet per versnelling koppeling op...afremmen...terug schakelen...afremmen(op de motor rem he)...enz.enz.
 
tussengas, bullshit, kost tijd, want je bent aan het remmen en heb al je concentratie nodig om je rem in knijpen, en dan ga jij nog ff een zwengeltje met je hand aan je gas geven...

zeker als je op het circuit rijdt moet je meteen naar de versnelling waar je wezen moet niet....dus niet per versnelling koppeling op...afremmen...terug schakelen...afremmen(op de motor rem he)...enz.enz.

ik kan hier wel inkomen. :Y
 
tussengas, bullshit, kost tijd, want je bent aan het remmen en heb al je concentratie nodig om je rem in knijpen, en dan ga jij nog ff een zwengeltje met je hand aan je gas geven...

zeker als je op het circuit rijdt moet je meteen naar de versnelling waar je wezen moet niet....dus niet per versnelling koppeling op...afremmen...terug schakelen...afremmen(op de motor rem he)...enz.enz.

Voor me gevoel heb ik wel meer remkracht als ik tijdens het aanremmen van een bocht iedere versnellig terug even de koppeling laat opkomen. Het voelt iig gecontroleerder

En het klinkt zo lekker, rakketakketakke :P :Y


Volgende circuit dag maar meteen naar de juiste versnelling + zachtere remblokken :Y
 
Voorkomt een blokkerend achterwiel met terugschakelen, als er geen slipperclutch aanwezig is
:^

Daarvoor doe ik het ook, op m'n racer. Andere truc is je stationair toerental hoger te zetten. Ik geef trouwens niet echt tussengas maar ik blijf tijdens het afremmen bij sommige bochten (nationale) wat gasgeven (3000 toeren zeg maar). Trap hem een paar versnellingen terug en laat dan de koppeling weer gecontroleerd opkomen.
 
Laatst bewerkt:
tussengas, bullshit, kost tijd, want je bent aan het remmen en heb al je concentratie nodig om je rem in knijpen, en dan ga jij nog ff een zwengeltje met je hand aan je gas geven...

zeker als je op het circuit rijdt moet je meteen naar de versnelling waar je wezen moet niet....dus niet per versnelling koppeling op...afremmen...terug schakelen...afremmen(op de motor rem he)...enz.enz.


yep, helemaal gelijk, maar ik vind het wel lekker rijden met een beetje tussengas :Y
 
dus de truuk om je koppeling te sparen is:

1 koppeling in

2 versnelling omhoog/omlaag

3 vrijwel gelijk met schakelbeweging tussengas geven

4 koppeling weer op laten komen

is dat um? alles om m`n koppeling te sparen :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan